EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Szervezetfejlesztési Program
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Szervezetfejlesztési Program
1 EMDOR KFT Integrációs Pedagógiai Rendszer Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2008/2009.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
TÁMOP /A
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A minőségügy a könyvtárügyért
A projektmenedzsment funkciói és területei
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Könyvtári teljesítménymérés
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
1 Szoftverfejlesztési folyamat a gyakorlatban Tamás Árpád – QualSoft Kft
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
KÖNYVTÁROSOK NAPJA augusztus 31.
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A projekt eredményeinek bevezetéséért felelős csoport bemutatkozása.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Tükörkép torzításmentesen, avagy az EKSZ önértékelésének sajátosságai
Az önértékelés moderálása EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót,
Az intézményi felkészülés módszertana 14. előadás.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Az önértékelés lebonyolítása az ELTE könyvtáraiban Összeállította: Áts József osztályvezető, az Önértékelési team vezetője Kálóczi Katalin, projektvezető Dr. Ficzkó Zsuzsanna, szakértő 2010. december 8. K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT KKÉK-re várva Könyvtári minőségfejlesztés 21 TQM – EFQM – CAF – KMD – FMD 2009-es munkaterv: elefánt egészben 2010-es munkaterv: elefánt szeletelve Balatonszéplaki munkatábor KKÉK Felkészítő konzultációk Rajt – Cél K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

Az önértékelés előkészítése EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Az önértékelés előkészítése Kompetenciafejlesztés Saját értékelési útmutató készítés Értékelés Szervezeti keretek Új munka- és kommunikációs felület Kommunikációs feladatok K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

1. Kompetenciafejlesztés EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT 1. Kompetenciafejlesztés Külső képzések – továbbképzési keret (Kecskemét, EJF-Gallup, KI) Külső szakértő Belső képzések Konzultációs napok Training on the job K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

2. Saját értékelési útmutató készítés EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT 2. Saját értékelési útmutató készítés CAF, de melyik? Saját szempontunk: először jó könyvtárak akarunk lenni, és azután minősített könyvtárak KKÉK, de hogyan értelmezhetőek az alkritériumok KMD, de oktatási program nélkül Közös, majd megosztott készítés Saját értékelő lapok (A/B oldal) Fejlesztés operációs rendszer módjára (a használó teszteli) K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

Gondolatok az adottságkritériumokról EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Gondolatok az adottságkritériumokról Vezetés / menedzselés felmérése (1. kritérium) Felméri a működés tervszerűségét / Stratégia és tervezés (2 kritérium) Felméri a működéshez szükséges erőforrásokat Emberi erőforrás = munkatársak = belső partnerek (3. kritérium) Kapcsolati tőke, közvetett (külső) partnerkapcsolatok (4. kritérium) Eszközök - pénz és materiális eszközök (4. kritérium) Tudásvagyon (4. kritérium) Kapcsolati tőke, közvetlen (külső) partnerkapcsolatok (5. kritérium) Felméri a folyamatok működtetését (5. kritérium) K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

Gondolatok az eredménykritériumokról EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Gondolatok az eredménykritériumokról Felméri, hogy a működtetés módja milyen eredményeket hoz az úgynevezett eredménykritériumokon (6-9.) keresztül Szubjektív vélemény a működés eredményéről használati, elégedettségi és igényfelmérések, média, … (6.1, 7.1, 8.1 alkritériumok) Objektív mutatók a működés eredményéről statisztikai adatszolgáltatásból generált mutatók (6.2, 7.2, 8.2, 9.1, 9.2 alkritériumok) Hiányoltuk: megfeleltetés a szabványoknak (MSZ ISO 11620:2000; MSZ ISO 11620:1998/Amd.1:2003; MSZ ISO/TR 20983:2004 ), illetve a KI által 2005 óta épített mutató rendszernek K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Teljesítménymutatók Összehasonlíthatóság – mindenki által mért adatok Tendencia = idősor (KI 2006-tól) Cél teljesülése = terv szám (nálunk nincs, emiatt nem lehet 30-nál több) Kiválóság = norma (nálunk átlag) Technikák Pontozás mértéke – eltérés az átlagtól Ha a kevesebb jobb (pl. költségesség) – szorzás mínusz 1-el Ha a nagy eltérés rossz (személyzet) – pontozás abszolút értékben K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT 3. Értékelés   CS01 CS02 CS03 CS04 CS05 CS06 CS07 CS08 CS09 CS10 CS11 CS12 1.1 20 12 30 31 9 10 3 15 13 6 5 1.2 45 14 7 4 1.3 50 11 40 8 25 21 1.4 35 51 1.5 2 2.1 2.2 2.3 23 2.4 1 3.1 32 3.2 38 3.3 28 75 3.4

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT 4. Szervezeti keretek Az Értékelésirányító team felállítása A team tevékenysége/elvégzett feladatok: Útmutató, benne az egyéni értékelő lapok (A,B) kidolgozása Szakmai háttér anyagok rendelkezésre bocsátása a közös felületen (segédletek, korábbi felmérések, stb.) Képzések megszervezése Eredménykritériumok közös (központi) értékelése Az értékelő munka ütemezése, nyomon követése Könyvtári értékelő teamek megszervezése (önkéntesség; létszám, vezető, munkaterületek) Moderátorok kiválasztása K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

5. Új munka- és kommunikációs felület EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT 5. Új munka- és kommunikációs felület K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT

6. Kommunikációs feladatok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT 6. Kommunikációs feladatok K21 felé – a munka célja, kapcsolódása a projekt eddigi tevékenységéhez, a jövő feladatainak megalapozása, a más könyvtárakkal való összemérhetőség megteremtése, s ezzel a benchlearning megalapozása Könyvtári értékelő teamek felé – motiváció, együttműködés biztosítása, a segítségnyújtás biztosítása A könyvtárak munkatársai felé – együttműködés, az értékelők támogatása, a célok tudatosítása A fenntartók felé – az értékelés aktualitása, a versenyhelyzet felvázolása, az erőforrásigény biztosítása, támogatás megszerzése K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Az önértékelés előkészítése számokban EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Az önértékelés előkészítése számokban Külső képzéseken 7 fő vett részt ( 1080 órában) Belső képzéseken 45 fő vett részt – 1423 órában Az útmutató elkészítésére 11 fő 500 munkaórát fordított A mutatók értelmezésére, kiválasztására és feldolgozására 3 fő 70 órát fordított Munkacsoportokban folyó munkában 26 fő 3500 órát Az adminisztrációs és szervezési feladatokra 9 fő ? órát fordított K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Az önértékelés menete: 1. lépés – egyéni munka A kötelező és ajánlott dokumentumok, információk összegyűjtése A cél azonosítása – adott kritérium kapcsán milyen könyvtári jellemzőket, tulajdonságokat veszünk górcső alá, ezek hogyan és milyen hatással vannak a könyvtár működésének mikéntjére. A kulcsfontosságú kritériumok és az alkritériumok értelmezése, az utóbbiakhoz tartozó kérdések, vizsgálandó területek számbavétele, áttanulmányozása a K21 útmutató alapján. A dokumentumok célirányos áttanulmányozása (információk értékelése) Tájékozódás más könyvtárak (versenytársak) helyzetéről az adott kritériummal kapcsolat (kiemelten kezelendők az ELTE hálózati könyvtárai; külsők esetén az elsődleges forrás az Internet) Az értékelő lap „B” oldalának kitöltése (alkritériumonként az egyes állítások/vizsgálandó területek alapján rövid értékelő megállapítások megtétele az állítás/értékelés alapjául szolgáló dokumentum, bizonyíték megjelölésével) A fejlesztési javaslatok és intézkedések megfogalmazása és rögzítése az értékelő lap „A” oldalán K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Önértékelés 2. lépés – csoportos munka (könyvtáranként) Az értékelőlapok „B” oldalának „összeolvasása” (alkritériumonként), s ennek alapján egy – konszenzuson alapuló – végleges értékelőlap kiállítása (megállapításokkal és a bizonyítékok megjelölésével) Az erősségek meghatározása A fejlesztendő területek meghatározása Értékszám rendelése az egyes alkritériumokhoz, s ennek jelölése az értékelő lap „A” oldalán. (az értékszám az útmutató előírásai, az erősségek és fejlesztendő területek aránya, illetve a más könyvtárakkal való összehasonlítás alapján kerüljön kialakításra, s jelölje az adott könyvtár „teljesítményét” adott területen) A fejlesztési javaslatok (intézkedések) megfogalmazása a megvalósításukhoz szükséges erőforrások és idő feltüntetésével, illetve ezek rendelkezésre állásának vagy hiányának jelzésével K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Önértékelés 3. lépés – projekt szintű intézkedési terv összeállítása (az egész könyvtári hálózatra vonatkozóan) K21 projektülés keretében az értékelő csoportok kritériumonként ismertetik fejlesztési javaslataikat (a fejlesztendő területet és a javasolt intézkedéseket, az ehhez szükséges erőforrásigényt) A hálózat egészét vagy több könyvtárát érintő közös területek meghatározása A tervezett intézkedések megfogalmazása A rendelkezésre álló és megszerezhető erőforrások ismeretében a prioritási sorrend és az ütemezés meghatározása A végrehajtásért felelős könyvtári szakemberek kijelölése A beszámolás idejének és módjának meghatározása K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Az önértékelés számokban EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Az önértékelés számokban Az ELTE 13 könyvtárában végeztük el Több, mint 40 könyvtáros vett benne részt Személyenként 40-60 órányi munkaidőt fordítottak rá 28 alkritériumhoz tartozó több, mint 200 megállapításra válaszoltak bizonyítékok alapján 28 alkritérium esetében állapítottak meg erősségeket, tártak fel fejesztendő területeket javasoltak intézkedéseket 3 felmérés bonyolítottak le 39 mutatót értékeltek ki K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT

Az önértékelés lebonyolításának nehézségei EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Az önértékelés lebonyolításának nehézségei Az értékelő munka tervezett és valós menete, ütemei, az előre látott és a menet közben felmerült főbb nehézségek – a csúszások mértéke és indokai, A terminológia és a szükséges gondolkodás újszerűsége, Az előképzettség hiánya még vezetői szinten is, A bizonyítékok hiányos volta. K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT