Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben 2012. június 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Advertisements

TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A koragyermekkori nevelésről
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Stratégiai tervezés.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
Fehér Kereszt szervezetek képzési és működtetési tapasztalatai.
Lökkös Attila A családi napközi képzés fejlesztése
Lökkös Attila TÁMOP projekt bemutatása
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Összeállította: Szabó Ilona
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.

A képzés változtatásának szükségessége 1. A családi napközi ellátás szakmai fejlődése, professzionalizációja 1. A képzési rendszerek (pedagógusképzés, szakképzés, felnőttképzés) fejlődése

A családi napközi ellátás szakmai fejlődése, professzionalizációja A családi napközi ellátórendszer kiépülése, differenciálódása Szakmai-módszertani koncepció kialakulása, fejlődése Szolgáltatások megjelenése a családi napközi ellátáson belül Hálózatok létrejötte Ellátáson belüli szakosodás, professzionalizáció megindulása (családi napközi SNI-s gyermekeknek, tanulási nehézségekkel küzdőknek, művészeti családi napközi, stb.)

Az ellátásban dolgozók igényei változtak: Magyarországon a családi napközi ellátására vállalkozók általában hosszú távra szeretnének berendezkedni  motivációk Sok a pedagógus diplomával rendelkező – érje meg a rendszerben maradniuk A nem szakképzett embernek is nyújtson perspektívát Az állandó fejlődés felveti a továbbképzési rendszer kiépítésének szükségességét

A jelenleg előírt képzés hiányosságai: Kevés a 40 óra (a tartalom növekedése) Új témakörök jelentek meg (pl. SNI-s gyermek ellátása) Nincs terepgyakorlat Hiányzik az előzetes (formális, nem-formális és informális tanulás során szerzett) tudás beszámítása, a képzés nem eléggé differenciált Kompetencia alapú megközelítés szükségessége és lehetősége

Elágazások, specializációk hiánya A jelenlegi helyzetre nem építhető ki a továbbképzés rendszere A 40 órás képzés erős felhígulása (nincs akkreditáció és monitorozás) Sok a képző szervezet  ez előnyös vagy megosztó? A képzéseken előadók családi napközihez kapcsolódása sok esetben kérdéses

A családi napközi pedagógiája – továbbképzés a pedagógusoknak 120 órás pedagógus továbbképzés (szakvizsgát adó szakirányú szak is tervezett) A kidolgozásnál figyelembe vettük: A pedagógusképzés tartalmait A családi napközi speciális pedagógiai vonásait A betölthető munkaköröket, ellátható feladatokat

A továbbképzési program főbb területei: Szakmai személyiségfejlesztés Speciális pedagógiai kérdések Kommunikáció Vállalkozás, management Hálózat működése Egészségügyi ismeretek Tárgyi környezet

Szakmai személyiségfejlesztés: Célja: a pedagógus képzésben megszerzett szakmai kompetenciák és a családi napközi működtetéséhez szükséges speciális kompetenciák közötti kapcsolódások, ekvivalenciák és különbözőségek átgondolása

Speciális pedagógiai kérdések: Célja: a családi nevelésben folyó nevelés néhány fontosabb specifikumának elemző átgondolása, pl: Széles korcsoport Integráció, inklúzió A játék szerepe a gyermek életében A megismerési folyamatok fejlődésének segítése Iskolások tanulásának segítése Társas kapcsolatok alakulása Házon kívüli programok szervezése, lebonyolítása Tehetséggondozás Alternatív pedagógiai elképzelések

Tereptanári tevékenységre felkészítés: A tereptanár szerepe, felelőssége, kompetenciahatárai (Ki lehet tereptanár? A tereptanár szerepe a hallgató alkalmasságának megítélésében. A gyakorló intézmény és a képző intézmény kompetenciahatárai, stb.) A terepgyakorlat tervezése, szervezése, lebonyolítása (Időkeretek, feladatok, a hallgatók tevékenységének segítő irányítása, értékelés, stb.)

A hálózatok építése és működésük segítése A hálózatok működésének előnyei A hálózatok jogi szabályozása Koordinátori feladatok a hálózatban Minőségbiztosítás, minőségfejlesztés

A pedagógus továbbképzés kidolgozása és kipróbálása során további feladatok fogalmazódtak meg: Szakmai-módszertani elképzelések kidolgozása a pedagógiai specifikumokat illetően (széles korcsoport, tanulás, játék, tehetséggondozás, stb. témakörökben) A terepgyakorlatok rendszere, módszertana A minőségbiztosítás, minőségfejlesztés kérdései

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!