Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A képzés változtatásának szükségessége 1. A családi napközi ellátás szakmai fejlődése, professzionalizációja 1. A képzési rendszerek (pedagógusképzés, szakképzés, felnőttképzés) fejlődése
A családi napközi ellátás szakmai fejlődése, professzionalizációja A családi napközi ellátórendszer kiépülése, differenciálódása Szakmai-módszertani koncepció kialakulása, fejlődése Szolgáltatások megjelenése a családi napközi ellátáson belül Hálózatok létrejötte Ellátáson belüli szakosodás, professzionalizáció megindulása (családi napközi SNI-s gyermekeknek, tanulási nehézségekkel küzdőknek, művészeti családi napközi, stb.)
Az ellátásban dolgozók igényei változtak: Magyarországon a családi napközi ellátására vállalkozók általában hosszú távra szeretnének berendezkedni motivációk Sok a pedagógus diplomával rendelkező – érje meg a rendszerben maradniuk A nem szakképzett embernek is nyújtson perspektívát Az állandó fejlődés felveti a továbbképzési rendszer kiépítésének szükségességét
A jelenleg előírt képzés hiányosságai: Kevés a 40 óra (a tartalom növekedése) Új témakörök jelentek meg (pl. SNI-s gyermek ellátása) Nincs terepgyakorlat Hiányzik az előzetes (formális, nem-formális és informális tanulás során szerzett) tudás beszámítása, a képzés nem eléggé differenciált Kompetencia alapú megközelítés szükségessége és lehetősége
Elágazások, specializációk hiánya A jelenlegi helyzetre nem építhető ki a továbbképzés rendszere A 40 órás képzés erős felhígulása (nincs akkreditáció és monitorozás) Sok a képző szervezet ez előnyös vagy megosztó? A képzéseken előadók családi napközihez kapcsolódása sok esetben kérdéses
A családi napközi pedagógiája – továbbképzés a pedagógusoknak 120 órás pedagógus továbbképzés (szakvizsgát adó szakirányú szak is tervezett) A kidolgozásnál figyelembe vettük: A pedagógusképzés tartalmait A családi napközi speciális pedagógiai vonásait A betölthető munkaköröket, ellátható feladatokat
A továbbképzési program főbb területei: Szakmai személyiségfejlesztés Speciális pedagógiai kérdések Kommunikáció Vállalkozás, management Hálózat működése Egészségügyi ismeretek Tárgyi környezet
Szakmai személyiségfejlesztés: Célja: a pedagógus képzésben megszerzett szakmai kompetenciák és a családi napközi működtetéséhez szükséges speciális kompetenciák közötti kapcsolódások, ekvivalenciák és különbözőségek átgondolása
Speciális pedagógiai kérdések: Célja: a családi nevelésben folyó nevelés néhány fontosabb specifikumának elemző átgondolása, pl: Széles korcsoport Integráció, inklúzió A játék szerepe a gyermek életében A megismerési folyamatok fejlődésének segítése Iskolások tanulásának segítése Társas kapcsolatok alakulása Házon kívüli programok szervezése, lebonyolítása Tehetséggondozás Alternatív pedagógiai elképzelések
Tereptanári tevékenységre felkészítés: A tereptanár szerepe, felelőssége, kompetenciahatárai (Ki lehet tereptanár? A tereptanár szerepe a hallgató alkalmasságának megítélésében. A gyakorló intézmény és a képző intézmény kompetenciahatárai, stb.) A terepgyakorlat tervezése, szervezése, lebonyolítása (Időkeretek, feladatok, a hallgatók tevékenységének segítő irányítása, értékelés, stb.)
A hálózatok építése és működésük segítése A hálózatok működésének előnyei A hálózatok jogi szabályozása Koordinátori feladatok a hálózatban Minőségbiztosítás, minőségfejlesztés
A pedagógus továbbképzés kidolgozása és kipróbálása során további feladatok fogalmazódtak meg: Szakmai-módszertani elképzelések kidolgozása a pedagógiai specifikumokat illetően (széles korcsoport, tanulás, játék, tehetséggondozás, stb. témakörökben) A terepgyakorlatok rendszere, módszertana A minőségbiztosítás, minőségfejlesztés kérdései
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!