A nyelv és a gondolkodás fejlődése 2008 tavaszi félév 8. előadás
A beszédfejlődés leíró szinten (Piaget-san) A gondolkodás a cselekvésből ered. Kezdetben a hangadás is cselekvés. A nyelv szimbólumrendszer. A szimbólumképzés révén válik élővé a nyelv: szimbólumképzés elvonatkoztatás
A csecsemő sírása már differenciált. A mozgás beszéd 7-12 hónapos korban felerősödik. A hangképzés mint funkciós játék 1-1 és fél éves korra kész (mama –bilabiális hang) „Mi ez?” korszak másfél éves kor után. (rövidített, torzított szavak, szituációhoz kötött.) Ikrek – páros elszigetelődés.
Iskolás kor: nyelvi hátrány hipotézis (Bernstein) Egocentrikus (monológ) – belső beszéd – gondolkodás (a másik út a kommunikációhoz vezet – Piaget és Vigotszkíj vitája). Iskolás kor: nyelvi hátrány hipotézis (Bernstein) Korlátozott – kidolgozott kód, kontextusos nyelv. Helyesírás – hangoztatás. Nyelvtan: 10-12 éves kortól.
A nyelvelsajátítás főbb állomásai….máshogy Preverbális szakasz (első életév) Egyszavas kijelentések (másfél-kétéves) Szótári robbanás, távirati beszéd (3 éves) Fokozatos gazdagodás és bonyolódás (hétéves korig és tovább!!!!)
Piaget: a gondolkodás megelőzi a nyelvet Moduláris felfogás különálló rendszerek Függetlenül fejlődik, majd együtt haladnak
Chomsky Piaget: A gondolkodás kategóriái egyetemesek „Eszkimó hó” A nyelv és a megismerés kapcsolata a fejlődésben Univerzalisztikus elméletek Relativisztikus elméletek Nyelvi vezető szerep Chomsky Generatív nyelvészet Nyelvi univerziálék Alany – tárgy- eszköz (Ez a Józsi a bottal…) Megismerési mintázat Whorf (1956) Karácsony Sándor (Magyar- német nyelv) A nyelv a fontos, de a nyelvek különböznek Piaget: A gondolkodás kategóriái egyetemesek „Eszkimó hó” Kognitív vezető szerepe
Chomsky Innátizmus A nyelvet ennyi idő alatt nem lehet megtanulni. A gyermek a nyelvet „valahonnan” megfejti. A nyelvek mély elemzése révén közös alap található, ami velünk született, és ez a megismerés logikáját is meghatározza.
Az enyhített kognitív hipotézis lényege: a nyelv mint jelzési funkció a reprezentációs forradalom megjelenésének a függvénye, de a tapasztalatok önmagában nem eredményezik a nyelvet. A nyelv csak egyik formája a szimbólumképzésnek. A nyelvi fejlesztés nem gyorsítja pl a mennyiségállandóság kialakulását (H. Sinclaire de Zwart). Mégis a választásában a 3-5 éves gyermek ésszerűbb, mint beszédben. (tehát Piaget)
A szemantikai „csizmahúzó” elmélet: pl az alany, mint csizmahúzó: többnyire élő (a kalapács máshogy töri be az ablakot, mint Feri). Ez a kapcsolat segíti a gyermeket a nyelvi kód feltörésében. (Pinker)
Négy érv az enyhített kognitív hipotézis mellett Patológia: a fogyatékos (Down kóros) helyesen beszél csak később. A süketnéma gyerekek is Piaget szerint fejlődnek. 2. Van nyelvi önfejlődés, fejlesztés nélkül is.
3. A majmok megtaníthatóak e beszélni. (Van aki hiszi 3. A majmok megtaníthatóak e beszélni? (Van aki hiszi.) Valójában nem, a nyelv emberi modul. 4. A kétnyelvű gyermek (kétlábú laboratórium) Mikes Melánia (Újvidék): a szláv nyelvekben az elöljáróra is kell figyelni, a magyarban a végződésre. A szó végére a kétnyelvű gyerekek jobban figyelnek magyarul hamarabb tudja. Csak Piaget alapján nem lenne különbség. A tudás előfeltétel, a nyelv újabb próba. (Borisz és a lánya)
A függetlenség újabb érvei - Gondolkodás és percepció 600 nyelv elemzése a színek hierarchiája: 1: fekete, fehér 2: piros (vörös) 3: zöld, kék, sárga 4: barna 5: lila (ibolya)stb. Dányi gyerekek KÉK-je a valódi kék!! Speciális Nyelvi Sérültek: He go home! Nem fogyatékos, de a nyelvi modul…. Vágja a fűrészt a fával (10000-ből 1)
A néni köszönt a fiúnak / A néni azt mondta, hogy szia. Az udvaron felaprítja a fát / Az udvaron kicsi fát csinál A specifikus jelentést kerüli. Nyelvtani és általános tanulás.(SNyZavar) Rendes és rendhagyó igék (go –went) Magyarban: hós lett, kenyért. A szabályos képzés helyett is tanul - Fordítottja a Williems szidróma (nehezen tanul, de körülírja a dolgot). „Szalonbuta”
Végülis az innátizmus és a modularitás ma már szinte általánosan elfogadott. Piaget kritikája: szenzoros szinten sokkal előbb és sokkal többet „TUD” a gyermek, mint azt Piaget szerint tehetné… Edelmann: az instrukciós tanuláselmélettel szemben a szelekciós elméletet állította: Az immunrendszerhez hasonlóan, sok minta amiből néhányat a szenzitív periódusban megerősítünk, a többi „elfelejtődik”: „Degenerációs fejlődéselmélet”