Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit
Képesítés Hagyományos ért: egy oktatási/képzési program elvégzését igazoló bizonyítvány, szakképesítés, fokozat, stb. KR/KKR összefüggésben dimenziói: Modul/tanulási egység: - tanulási folyamat/szakasz egymagában értelmezhető egysége, amit érdemes hivatalosan elismerni Kompetens hatóság/testület: - felhatalmazott hatóság/testület, amely meghatározza/elismeri, hogy az egyén standardoknak megfelelően elsajátította a „tanulási egységben” foglalt tudást/képességet Standard/tanulási eredmény: - Los, ami mérési-értékelési folyamat által bizonyított - tanulmány/kurzus sikeres befejezése által bizonyított Elismerés/érték: - hivatalos elismerés a munkaerőpiacon - felhatalmazás szakma, hivatás gyakorlására - feltétel további tanuláshoz, belépés következő oktatási szintre
Képesítési rendszer (KR) Magában foglalja az összes folyamatot, mechanizmust, ami a tanulás elismerését eredményezi: KR típusok: –elkülönült alágazati/szektorális, összekapcsoló:, átfogó/egységes –KR – KKR különböző, de ahol egységes KR, ott a KKR annak egy komponense Fejlesztési eszközök, működtetési mechanizmusok –Intézményi mechanizmusok –Minőségbiztosítási folyamatok –Értékelés, odaítélés folyamatai –Képességek elismerésének folyamatai –Partnerség: munka világa és civil társadalom
Képesítési keretrendszer (KKR) A képesítések és KR fejlesztésének és klasszifikációjának eszköze.
Képesítési keretrendszer (KKR) A változás, támogatás, erős és meghatározó eszköze Változás igénye: - LLL - illesztési problémák: képesítés tartalma – készségigény - képesség (skills) kihívások kezelése - hitelességi és minőségi problémák a képesítések és képzési programok tekintetében - formális és nem-formális tanulás - fragmentált és kevésbé koherens KR-ek - regionális munkaerőpiac - nemzetközi foglalkozási/szektorális képesítések kerete Potenciális változás feltétele, ha legitim probléma megoldásához, világos policy célok mentén és illeszkedik egy tágabb stratégiába (needs-led approach, fit for purpose) - LLL - minőségirányítás - készségfejlesztés: készség eltérés, kopás, stb. - partnerség / képessé tétel - tanulási eredmények – értékelés
Kommunikatív keret Átalakító keret Reformáló keret Szintleíró jellemzők Tanulási eredmény/standard Szintek
KKR hatóköre/előnyei -Tanulási utak egymára épülése, kapcsolatuk megértése: tanulási és karrier mobilitás -Átláthatóság, kommunikáció -Partnerség: munka világa, vállalati HR -Új képesítések fejlesztése -Rugalmasság és alkalmazkodás: képesség kereslet és kínálat -Megkönnyíteni a kredit-átvitelt -Előzetesen megszerzett tudás/képességek elismerése -Rugalmasabbá tenni képzési/tanulási szolgáltatást - képzési szolgáltatók körének bővítése -Tanulási motiváció, ösztönzők mellérendelése -Megkönnyíteni az oktatási és képzési lehetőségekhez jutást/hozzáférést -Megkönnyíteni a képesítéshez jutást -Értékelési folyamatok diverzifikálása -Képesítések egymásra építhetősége -Képesítési rendszer/ek jobb menedzselhetősége -Finanszírozási mechanizmusok átalakítása, hetékonyság/eredményesség növelése
MKKR koncepció alapján az MKKR céljai (2oo8, 2o11) az oktatás és képzés különböző szintjei kimeneti szabályozóinak egységes rendszerbe foglalása, e kimeneti szabályozók harmonizációjának segítése, az oktatás és képzés minőségbiztosítási rendszereinek az erősítése és összhangjuk kialakításának támogatása, a nem-formális és az informális tanulás keretei között megszerzett tudás és kompetenciák elismerése, az oktatási és képzési rendszeren belüli szakmapolitikai koordináció, a társadalmi partnerekkel való együttműködés erősítése, az oktatási-képzési programok tervezésének és kidolgozásának eredményesebb orientálása, az egyén pályaválasztásának, a pályaorientációs és tanácsadási rendszerek eredményesebb működésének a támogatása, a vállalkozások (munkaadók) számára európai kontextusban is értelmezhető rendszerszerű információk szolgáltatása a képesítésekről.