Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Településrendezési eszközök, egyeztetésük és az átmeneti rendelkezések
Advertisements

Az új épületenergetikai szabályozás
Tájvédelem, Épített környezet
Ökoturizmus és természetvédelem 2011 Dr. Rácz András Környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Dr. Nagy János : A helyi jelentőségű védett természeti területekről június 26.
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Az elektronikus építési napló (e-napló)
Útépítési munkálatok természetvédelmi kérdései Lovászi Péter.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
TÁJAK MONITOROZÁSA Dr. Kárász Imre egyetemi tanár Biomonitoring…/6.
Állam munkavédelmi feladatai
Az erdő szerepe a szénháztartásban és a klíma védelmében
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
„Balaton” TÁMOP A-11/1/KONV Az egyedi tájértékek és kataszterezésük a Kaposvári Egyetemen Pál-Fám Ferenc Kazinczi Gabriella.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI BSc
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
tűzvédelmi tapasztalatai
Az EU Városi környezet tematikus stratégia érvényesítéséhez kapcsolódó horizontális eszközök Krakler Judit vezető-főtanácsos ÖTM Építésügyi és Településrendezési.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Adathozzáférési, illetve adatszolgáltatási, valamint díjmentességi igény felmérése az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ illetve az Országos.
A Tvt. és a Ktv. V. ea.. A) Kvt évi LIII. tv. A környezet védelméről, hatályba lépés: dec. 19. Célja: - ember és környezet harmonikus kapcsolatának.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Kormány rendelet a NATURA 2000 területek kijelöléséről
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Natura 2000 területek fenntartási tervei
2014. november A vízügyi hatóságot érintő változások.
Hasznosítás ÁLDÁSÁTOK ÖntözésÁradás MosásPazarlás Szürkevíz öblítésSzikkesedés.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Védett természeti területek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Az önkormányzatok településfejlesztési
1 Péchysek Baráti Köre, Debrecen AZ ÁLLAMI FŐÉPÍTÉSZ SZEREPE AZ ÉPÍTÉSZETI MINŐSÉG ÉRVÉNYESÍTÉSÉBEN, AZ ÉPÍTÉSZETI ÖRÖKSÉG MEGŐRZÉSÉBEN Összeállította:
Geográfusok a tájvédelmi-, természetvédelmi államigazgatásban Faggyas Szabolcs tájvédelmi referens Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság MTA X. Osztály Természetföldrajzi.
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
Fontosabb építésügyi jogszabályok évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről (Étv.)
Jegyzői Értekezlet A településrendezést meghatározó jogszabályi környezet változásai, és aktuális feladatai az állami főépítész szemszögéből.
Településrendezési, településképi aktualitások
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
Településképvédelem2017.
A természetvédelem.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai. Településkép védelme érdekében a kötelezési eljárások lehetőségeinek bemutatása.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete Dósa Henrietta Táj- és természetvédelmi referens VM, Nemzeti Parki és Tájvédelmi Főosztály

Természet védelméről szóló 1996. évi LIII. Törvény (Tvt.) Természeti értékek és természeti területek általános védelme /Tájvédelem Egyedi tájértéknek minősül az adott tájra jellemző természeti érték, képződmény és az emberi tevékenységgel létrehozott tájalkotó elem, amelynek természeti, történelmi, kultúrtörténeti, tudományos vagy esztétikai szempontból a társadalom számára jelentősége van. (Tvt. 6. § (3) Az egyedi tájértékek megállapítása és nyilvántartásba vétele a védett természeti területek természetvédelmi kezeléséért felelős szerv (a továbbiakban: igazgatóság) feladata. (Tvt. 6. § (4) A településrendezési terv tartalmazza a tervezési területen található egyedi tájértékek felsorolását. (Tvt. 6. § (5)

Természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény A tájhasznosítás és a természeti értékek felhasználása során meg kell őrizni a tájak természetes és természetközeli állapotát, továbbá gondoskodni kell a tájak esztétikai adottságait és a jellegét meghatározó természeti értékek, természeti rendszerek és az egyedi tájértékek fennmaradásáról.

Természet védelméről szóló 1996. évi LIII. Törvény 7. § A táj jellege, a természeti értékek, az egyedi tájértékek és esztétikai adottságok megóvása érdekében gondoskodni kell az épületek, építmények, nyomvonalas létesítmények tájba illesztéséről; a használaton kívül helyezett épületek, építmények, nyomvonalas létesítmények, új funkciójának megállapításáról vagy megszüntetésükről, elbontásukról, a település-, a területrendezés és fejlesztés során kiemelt figyelmet kell fordítani a természeti értékek és rendszerek, a tájképi adottságok és az egyedi tájértékek megőrzésére; művelési ág változtatás, más célú hasznosítás csak a táj jellegének, szerkezetének, a természeti értékeknek a figyelembevételével lehetséges; a gazdálkodással összefüggő épületek, építmények, létesítmények és berendezések elhelyezése, mérete, formája, funkciója és száma alkalmazkodjon a táj jellegéhez; rendezni kell a felszíni tájsebeket; biztosítani kell a jellegzetes tájképi elemek fennmaradását.

Természet védelméről szóló 1996. évi LIII. Törvény 7. § A táj jellege, a természeti értékek, az egyedi tájértékek és a tájképi adottságok megóvására vonatkozó részletes szabályokat az (1)–(3) bekezdésekben foglaltakra tekintettel a Kormány állapítja meg. (Tvt. 7. § (4))

MSZ 20381:2009 Természetvédelem. Egyedi tájértékek kataszterezése A nemzeti szabvány meghatározza az egyedi tájértékek: Alkalmazás területeit Szakkifejezések és meghatározások Az egyedi tájértékek osztályzását, fő-, altípusait és fajtáit Kitétel A természet védelméről szóló törvény erejétől fogva (ex lege) védett természeti területek és értékek nem képezik az egyedi tájérték kataszterezés tárgyát. Az élőhely altípusba (M 4.2.2.2.) felsorolt élőhely nem minősül egyedi tájértéknek, ha az országos jelentőségű védett természeti területen vagy Natura 2000 területen helyezkedik el.

Egyedi tájértékek, mint védettségi kategória   „Sajátos”, mert a hatályos joganyag tartalmazza (Tvt.) helyenként kiemelten kezeli helyenként teljesen figyelmen kívül hagyja, csak utal rá (314/2012. (XI. 8.) Korm. Rendelet.) „Nehezen kezelhető”, mert létező kataszter, ingatlan-nyilvántartási bejegyzés, vagy helyi rendeletben való megjelenés hiányában joghatály kiváltására alkalmatlan. „Átmeneti-kettős” természetű, mert az épített és a táji környezet részét képező formában, valamint ezek kombinációjaként is megjelenhet.

Egyedi tájértékek a természetvédelmi szakhatósági eljárásokban A természetvédelmi hatóság az adott területen illetékes környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőség. A hatáskört 2004. december 31-ig gyakorló nemzeti park igazgatóságok szakértőként vesznek részt az eljárásban. A felügyelőségek tájvédelmi munkájának szakmai koncepcionális megalapozása a Vidékfejlesztési Minisztérium Környezet- és Természetvédelmi Helyettes Államtitkárságán a Tájvédelmi, Barlangvédelmi és Ökoturisztikai Osztály feladata. A természetvédelmi szakhatósági eljárásban a tájvédelmi szakkérdés vizsgálata során a felügyelőségek feladata kiszűrni azokat a tevékenységeket, amelyek: 1) megszüntetik, károsítják vagy veszélyeztetik az ökológiai és tájképi szempontból kiemelt jelentőségű természetes és természetközeli tájakat, élőhelyeket; 2) veszélyeztetik a tájak esztétikai adottságait és a jellegét meghatározó természeti értékek, természeti rendszerek és az egyedi tájértékek fennmaradását; 3) elősegítik a tájidegen (inváziós) növényfajok terjedését.

Egyedi tájértékek a természetvédelmi szakhatósági eljárásokban 481/2013. (XII. 17.) Korm. rendelet a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről 32. § Ha kormányrendelet eltérően nem rendelkezik, a 31. § szerinti hatóság a természet és a táj védelmére vonatkozó nemzeti és közösségi jogi követelményeknek való megfelelés elbírálására vonatkozó szakhatósági feladatkörében azt vizsgálja, hogy az engedélyeztetni kívánt tevékenység, építmény, létesítmény megfelel-e a) a védett természeti értékek és területek megőrzése, fenntartása, fejlesztése, helyreállítása, kiemelt oltalmuk biztosítása, b) a közösségi és a kiemelt közösségi jelentőségű fajok, továbbá élőhelytípusok kedvező természetvédelmi helyzetének megőrzése, fenntartása, fejlesztése és helyreállítása, a Natura 2000 területek egységességének biztosítása, valamint c) a természeti értékek és területek, a tájak és az egyedi tájértékek, valamint azok természeti rendszereinek, jellegzetességének, biológiai sokféleségének, természetes vagy természetközeli állapotának megőrzése, fenntartható használatának és helyreállításának elősegítése nemzeti jogszabályokban és általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó közösségi jogszabályokban rögzített követelményeinek.

Egyedi tájértékek a természetvédelmi szakhatósági eljárásokban 1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről 36. § (2) A településképet, egyedi tájértékeket érintő építésügyi hatósági engedélyezés során az építésügyi hatóság előírhatja különösen: a) a jellemző helyi építőanyag használatát, jellegzetes építészeti forma vagy tömeg helyreállítását, illetve visszaállítását, továbbá b) az építménynek az értékvédelem és a környezethez való illeszkedés követelményeinek megfelelő kialakítását, valamint c) az építmény külső helyreállítását (pl. homlokzat- és nyílászárók színezését, egységes kialakítását, cseréjét) és az építmény előnyösebb építészeti megjelenését szolgáló egyéb munkákat.

Egyedi tájértékek a települési tervekben 314/2012. (XI. 8.) Korm. Rendelet a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről 9. § (2) A településszerkezeti tervben kell megállapítani a táj, az épített és a természeti környezet alakításának és védelmének területfelhasználással összefüggő módját, …   Mellékletek: A településfejlesztési koncepció és az integrált településfejlesztési stratégia tartalmi követelményei 1. Jövőkép 1.1. A település jövőképe a társadalmi, gazdasági, táji, természeti és épített környezetére vonatkozóan A településrendezési eszközök megalapozó vizsgálatának tartalmi követelményei 1. Helyzetfeltáró munkarész 1.12. A táji és természeti adottságok vizsgálata A településrendezési eszközök alátámasztó javaslatának tartalmi követelményei  1.1.1.4. Védelmi és korlátozó elemek – védőtávolságok, – táj és természetvédelmi elemek, területek, (csak a szerkezeti tervben) – kulturális örökségvédelmi elemek, – egyéb védelmi és korlátozó elemek. 2.1.3. Tájvédelmi és tájképvédelmi javaslatok

Egyedi tájértékek a települési tervekben   SZERKEZETI TERVLAP 1.3. Táji- és természetvédelmi elemek 1.4. A táj, az épített és a természeti környezet, valamint a környezeti elemek védelmével kapcsolatos korlátozások területi lehatárolása (megjelenítve a más jogszabállyal érvényesülő elemeket) egyedi tájérték nevesítve! A HELYI ÉPÍTÉSI SZABÁLYZAT TARTALMI KÖVETELMÉNYEI 1. Rendelet 1.1. Általános előírások 1.1.4. A táj és a természeti környezet védelmére vonatkozó előírások  2. Rendelet mellékletei 2.1. Szabályozási terv 2.1.4.2. Táj- és természetvédelmi elemek

Köszönöm a figyelmet!