Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Élő idegen nyelvek Műveltségi terület (kulcskompetencia) Az élő idegen nyelv ismerete elengedhetetlen: Megbízható tájékozódás Szabad döntés Munkaerőpiac Nemzetközi kommunikáció Saját és más kultúrák megértése
A NAT tartalmazza a képzés szakaszait és fejlesztési feladatait Általános iskola: - 4 évf. (első nyelv) 7 évf. (második nyelv) Gimnázium: Két idegen nyelv kötelező Szakközépiskola: Egy kötelező nyelv + egy javasolt Szakiskola: Egy kötelező idegen nyelv A diák szabadon választhat a helyi adottságok függvényében.
A nyelvtanulás célrendszere: - a kommunikatív kompetencia fejlesztése - a célnyelvi műveltség és interkulturális kompetencia fejlesztése - a nevelési és tantárgy-integrációs lehetőségek kihasználása - az IKT alkalmazások készségszintű kialakítása és fejlesztése - a nyelvtanulási stratégiák kialakítása
A kommunikatív kompetencia kialakításának elemei: Nyelvi kompetencia Szociolingvisztikai kompetencia Szövegkompetencia
Nyelvi kompetencia Lexikai Grammatikai Szemantikai Fonológiai ismeretek Morfológiai Helyesírási Olvasott és hallott szöveg értése, beszédkészség, interakció, íráskészségen keresztül valósul meg.
Szociolingvisztikai kompetencia Társadalmi szokások ezek befolyásolják Társadalmi szabályok a kommunikáció sikerességét A tanár mindezt tudatosítja (pl. udvariassági szokások, megszólítások, rituálék, testbeszéd, humor, stílusrétegek, dialektusok)
A szövegkompetencia Szöveg felépítése Koherenciát szolgáló elemek a beszélt és írott nyelvben Az interakció szabályai Szövegtípusok nyelvi elemei
A célkitűzésekkel összhangban a NAT megkívánja a tantárgyközi integráció lehetőségét más műveltségterületek ismereteivel is találkozik az idegen nyelv órán. Eredményes tanulási módszerek elsajátítása: előzetes tudás mozgósítása, egyénre szabott módszerek, csoportmunka, együttműködő tanulás, önművelés igényének kialakítása, élethosszig tartó tanulás igényének kialakítása IKT Nyelvtanulási stratégiák: tanulás célja, folyamata, módszerei Rendszeres tanári értékelés Önértékelés módszerei Az órai kommunikáció és tevékenység a célnyelven történjen
Fejlesztési feladatok és nyelvi szintek 9 idegen nyelv (angol, német, francia, olasz, orosz, spanyol, japán, kínai, latin) Minimum szintek és emelt képzések követelményei KER Nemzetközi gyakorlat + érettségi követelmény A NAT-ban az idegen nyelvek egységes területként jelennek meg DE : nyelv 1 Nyelv 2 Három szakaszt különít el: 4, 5-8, 9-12
Minimumszintek A1 A2 B1 - 4 évf. 6. évf. 8. évf. 12. évf. Első idegen nyelv Ker - szintben nem megadható A1 A2 B1 Második idegen nyelv -
Emeltszintű képzés megcélozható szintjei: 4. évf. 6. évf. 8. évf. 10. évf. 12. évf. Első idegen nyelv KER- szintben nem mérhető A1 A2-B1 B1-B2 B2-C1 Második idegen nyelv - A2
Szintleírások ( a KER alapján) Olvasott szöveg értése Hallott szöveg értése Beszédkészség Interakció Íráskészség nyelvhelyesség
Felhasznált irodalom: Nemzeti Alap Tanterv, Magyar Közlöny, 2012.évi.66 sz.10680- 10685 o. Rózsavölgyi Gábor, Didaktika Tantervelmélet, Debrecen, 2009
Köszönöm a figyelmet! Készítette: Antalné Debreczi Imola