Harmadik előadás fóliái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marcali; Szalay Miklós pszichológus
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Az újszülött élettani sajátosságai (folytatás)
Első előadás.
Felnőttkor.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Egy motívum változásai különböző életkorokban:
Mikor beszélünk koraszülésről?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Perceptuális és kognitív fejlődés
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
A pszichológiai fejlődés
Második előadás.
A megismerés fejlődése
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Harmadik előadás.
Személyiség - lélektan
Az emberi tanulás.
Speciális tanulási nehézségek
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Az értelmi fejlődés Jean Piaget
A pszichikumról általában
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Pedagógiai személyiségértelmezések
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A 4-6 évesek rajzfejlődése
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
1. Anya – gyermek kapcsolat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az OGYEI kiemelt programjai
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Magasabb rendű idegtevékenység
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Harmadik előadás fóliái 2007. november 22.

Bevezetés a pszichológiába

Fejlődéslélektan

A fejlődéspszichológia… Tárgya: A fejlődéspszichológia fókuszában az ember testi, lelki változásai vannak, melyeken életkoruk előrehaladtával keresztülmennek – fogantatásuktól, életük végéig. Módszerei: Megfigyelés Kísérlet Önbeszámolók (interjúk, kérdőívek) Klinikai kikérdezés (Piaget) Tesztek, projekciós módszerek Produktumok vizsgálata (rajz stb.)

Waddington fejlődési modellje Lefelé guruló golyó – élőlény Elágazási pontok – választások Csatorna mélysége – a dolog fontossága

A fejlődéspszichológia… Központi kérdései: 1. Fejlődés forrása Öröklött tulajdonságok vagy környezeti hatások? 2. Folyamatosság Fokozatos változások sora vagy szakaszok?

1. A fejlődés forrása - Az öröklés és a környezet viszonya Minek van döntő befolyása az emberi fejlődésre? Darwin evolúcióelmélete ↔ Behavioristák az emberi fejlődés biológiai környezethangsúlyú alapja – öröklés felfogás Mai elképzelés: mindkettő fontos és egymásra hatva vezérlik a fejlődést.

2. Folyamatosság kérdése - a fejlődés szakaszossága Szakaszelméletek lényege: A fejlődésnek szabályos menete van, amely függ az éréstől, az érés és a környezet kölcsönhatásaitól. A szakasz azt jelenti, hogy: a) a viselkedés egy adott időszakon belül valamilyen uralkodó “téma” körül szerveződik. b) az adott szakaszra jellemző viselkedés minőségileg tér el a korábbi vagy a későbbi szakaszokra jellemző viselkedésmódoktól c) minden gyermek ugyanabban a sorrendben és ugyanazokon a szakaszokon megy át. A környezeti tényezők gyorsíthatják vagy lassíthatják a fejlődést, de a szakaszok sorrendje változatlan marad: a gyermek nem teljesíthet egy későbbi szakaszt, mielőtt a korábbin nem jutott túl. kritikus periódus fogalma: olyan időszakok, amikor az ember életében bizonyos sajátos történéseknek kell bekövetkezniük ahhoz, hogy a fejlődés folyamata ne károsodjon.

Életkori szakaszok Újszülöttkor – születéstől – 6-8 hétig (Intrauterin (méhen belüli) élet- Fogantatástól – születésig Újszülöttkor – születéstől – 6-8 hétig Csecsemőkor- 6-8 héttől – 1 éves korig Kisgyermekkor – 1-3 éves Óvodáskor- 3-6 éves Iskoláskor - 6 –14 éves Serdülőkor - 14 – 18 éves Ifjúkor - 18-24 éves Felnőttkor - 24 – 55/65 éves Öregkor - 55/65 - felett

A méhen belüli fejlődés jellegzetességei Biológiai alapú szakaszok Csíraszakasz: (fogamzástól első 8-10 napig tart, beágyazódásig) alszakaszai: szedercsíra, hólyagcsíra, beágyazódás Embrionális szakasz: (beágyazódástól kb. 7-8. hétig tart) Ebben a szakaszban alakulnak ki a különböző szervek, elkezd a szervezet a külső ingerlésre reagálni. Magzati szakasz: (8-9. héttől a születésig tart) Az összes alapvető szövet és szerv már jelen van, a magzat növekszik, és az arányai változnak.

A méhen belüli fejlődés jellegzetességei A magzati élet pszichológiai vonatkozásai Idegrendszeri sajátosságok Védekező- reflex 11. héttől Babinski- reflex - 14 héttől Fogó- reflex- 15- 18. héttől Csuklás - 18 héttől Szopóreflex- 22 héttől kiváltható

A méhen belüli fejlődés jellegzetességei A magzati élet pszichológiai vonatkozásai Mozgás Önindította aktivitások – 6. héttől A kéz érinti a fejet, végtagok hajlítgatása, forgás, stb. Reaktív mozgások Védekezőmozgások – nagy zajra, fizikai behatásra, környezeti ingerre Interaktív mozgások Kapcsolatteremtés a környezettel, elsősorban az anyával. Interaktív programok a baba-mama kapcsolat erősítésére. Hallás Anyai szívhangok, emésztést kísérő hangok,anyai mozgás hangok. Nyugodt anyai szívhang megnyugtatja őket. Ha hozzászokik magzati életében bizonyos zajokhoz, azt később is tolerálja.

A méhen belüli fejlődés jellegzetességei A magzati élet pszichológiai vonatkozásai Látás Terhesség 7 hónapjára alakul ki. Szemmozgások figyelhetők meg – REM – a magzat is álmodik. Sírás, mosoly 21 héttől a gégébe került levegőtől síró hangokat adhat a magzat Magzati mimika: 5 hónaptól jelenik meg. Tanulás, emlékezet Előfordul, hogy a gyerekek fel tudják idézni a születésük élményét. 20 hetes ikermagzatok rendszeresen „találkoztak” az őket elválasztó hártya mentén, sajátos rituálét bonyolítottak – ezt a játékot később, születés után is játszották tovább (egy függönynél). Várandós anyák mesét, verset olvastak, zenét hallgattak – születés után is megismeri a gyermek. A babák megtanulják édesanyjuk érzelmi állapotát is.

A születés Otto Rank: A születési trauma a későbbi neurózisok alapja. A születés 4 fázisa – Feldmár András „Extázis bent” - magzati lét, a folyamatos jól-lét állapota, egység állapot az anyával „No exit” – veszélyeztetettség, a tehetetlenség állapota „Véres csata” - küzdelem az életért, a mozgásos szakasz „Extázis kint” - lélegzetet venni, gyökeresen más helyzethez alkalmazkodni, megnyugodni és pihenni

Újszülöttkor Hallás Látás Temperamentum Összerezzennek a hangos zajra, fejüket is arra fordítják A nagyon hasonló hangok közötti különbséget is észlelik Látás Nem jól fejlett a látórendszer, a tárgyak életlenek. (7-8 hónapra lesz olyan, mint a felnőtté) A tárgyak körvonalai érdekesek – vonzza őket az erős kontraszt Bizonyos mintákat preferál másokkal szemben – görbe vonalak (az egyenes helyett), bonyolult minták a sima felületekkel szemben. Nem maga az arc vonzza, hanem az ingerjellemző, amivel az arc rendelkezik. (görbe vonalak, erős kontraszt, élek, mozgás) Temperamentum Különbségek az aktivitási szint, válaszkészség, ingerlékenység tekintetében Veleszületett és gyerek-szülő kapcsolatban formálódik Az újszülöttek úgy jönnek a világra, hogy fel vannak készülve a világ „tanulására”

Az anya-gyerek kapcsolat Az anya-gyermek kapcsolat minta lesz a későbbi társas kapcsolatok tekintetében Szimbiotikus kapcsolat (duálunió) Biztonságigény kielégítése Harlow majomkísérletei: Szőranya-drótanya Kötődés Megkapaszkodás

Az anya-gyerek kapcsolat Kötődés kialakulása – Bowlby Kötődés előtti szakasz (0-6. hétig) Szoros kapcsolat, de nem keseredik el, ha idegen vigyáz rá. Kötődés keletkezésének szakasza (6. héttől - 6-8 hónapos korig) Másképp reagál ismerősre, ismeretlenre. 8 hónap táján az idegenektől félni kezd. A tiszta kötődési szakasz (6-8 hónaptól 18-24 hónapig) Szeparációs szorongás időszaka – anya közelében lenni=biztonság A kölcsönös kapcsolatok szakasza (18-24 hónapos kortól ) Nagyobb biztonsággal –távolabbra, hosszabb időt is.

Az anya-gyerek kapcsolat zavara Hospitalizáció (R. Spitz) Az anya nélkül fejlődő csecsemők elakadnak, majd visszaesnek a fejlődésben. Szeretetkapcsolat hiánya. Időszakos kórházi tartózkodás alatt is megjelennek a tünetei. Tünetek: Anyától való elszakadás után – nyűgös, nyafog, kielégíthetetlen 2 hónap után: keveset sír, inkább nyöszörög, súlycsökkenés 3-5 hónap után: elutasítja a kontaktust, tovább fogy, álmatlan, letargia, szegényes mimika, közöny. 6 hónap után: maradandó károsodások Rejtett érzelmi elhanyagolás (Bowlby) Sem az anya, sem a gyerek várakozása nem nyer kielégülést. Anyában türelmetlenség gyerekben dac. Érzelmi félreértés. („Ha nem vagy, továbbtanultam volna…”) Double bind – Kettős kötés A szülő, gyerek felé irányuló kétértelmű kommunikációja. (szóbeli – nem szóbeli ellentmond egymásnak) (A későbbi szkizofrénia kialakulásához vezethet.)

Éntudat kialakulása Éntudat – születéskor még nincsen Kialakulása két szálon – Wallon Testséma kialakulása segíti Csecsemőkori játékok – fogás 1 éves korára meg tudja mutatni orrát, fülét, pedig sosem látta Tükör kísérletek: rúzsfolt (20-24 hónapnál a saját orráról) Szociális interakciók során Újszülött kori utánzás – cirkuláris Modell utáni utánzás – 7-8 hónap Éntudat megjelenése Az „én” szó használata – 3 éves kor körül Dackorszak – „én” akarom

Piaget szakaszelmélete az értelmi fejlődésről gyerekkorban Jean Piaget (1896-1980) Szenzomotoros szakasz (0-2. év) Megkülönbözteti magát a tárgyaktól Felismeri, hogy cselekszik, szándékos cselekvés kezdetei Tárgyállandóság kialakulása – rendelkezik a nem látott tárgy reprezentációjával Művelet előtti szakasz (2-7. év) Nyelvhasználat, tárgyak jelölése szavakkal vagy képekkel Egocentrikus gondolkodás – nem képes mások nézőpontját átvenni Egyedi vonások alapján egy dimenziós csoportosítás Vizuális benyomások uralma Konkrét műveleti szakasz (7-12. év) Logikai gondolkodás kialakul Szám (6 év)-, tömeg (7-8 év)- és súlykonstancia (9-10) Egyszerre több dimenziós osztályozás, egy dimenziós sorbarendezés Formális műveleti szakasz (12. évtől) Elvont kijelentések-logika Hipotézisek módszeres ellenőrzése Lehetséges világokban is tud gondolkodni  jövőről és eszmerendszerekről is képes gondolkodni

Rajzfejlődés Spontán firkák (1-1,5 éves kortól) Mozgás öröme, jobb és bal kézzel egyaránt 2. Rajzolás mint funkcióöröm (2- 2,5 éves kor ) Tudatosan, szándékosan;Nincs jelen a valóság ábrázolásának igénye 3. Az ábrázolás szándékának megjelenése (3-4 éves kor) Aránytalanság; Juxtapozíció - (véletlenszerűen szétdobált elemek alkotnak egy egészet) 4. Képzeletszerű rajzolás (4-6 éves kor) az intellektuális realizmus szakasza-(Piaget); átlátszó amit rajzol= transzparencia; nem azt rajzolja a világról, amit lát, hanem azt amit tud; emocionálisan felnagyított részletek 5. Érzékleti realizmus (7-9 év) 6. Jelenségszerű ábrázolás (10-12év) Inkább másolás, mint képzeletből rajzolás.

Emberrajzok

Családrajzok

Gyermekrajzok - szorongás

A fejlődés, mint egész életen át tartó folyamat Erik Erikson pszichoszociális stádiumai Pszichoszociális krízis Kedvező kimenet 1. Első életév Bizalom vagy bizalmatlanság Bizalom és optimizmus 2. Második életév Önállóság vagy kétség Önkontroll és megfelelés 3. Harmadik és negyedik életév Kezdeményezés vagy bűntudat Tervezés és megvalósítás, saját kezdeményezések 4. Hatodik életévtől pubertásig Teljesítmény vagy kisebbrendűség Kompetencia érzése 5. Serdülőkor Identitás vagy szerepzavar Egyedi személyiség 6. Fiatal felnőttkor Intimitás vagy elszigetelődés Tartós intim viszony és életpálya 7. Felnőttkor Alkotóképesség vagy bezárulás Törődés családdal, társadalommal, jövő nemzedékkel 8. Időskor Integritás vagy kétségbeesés Beteljesülés érzése, szembenézés a halállal

Olvasnivalók a témában: Binét Ágnes, Mérei Ferenc : Gyermeklélektan, Medicina Raffai Jenő – Hidas György: Lelki köldökzsinór, Helikon, 2007. Cole, Michael; Cole, Sheila R.: Fejlődéslélektan, Osiris, 2003. Feldmár András: Tudatállapotok szivárványa, Könyvfakasztó, 2006.