Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Induló képzéseink – 2008/2009-es tanév Lovassy László Gimnázium  :  : Lovassy László Gimnázium Induló képzéseink 2008/2009-es.
Advertisements

E program használata fokozottan veszélyes, mivel az agyhullámok
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az e-tanulás. •Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát,
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
A dualizmus kori társadalom
A legjobb osztály.
Manhattan a sivatagban
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Szilvási Lajos: Egymás szemében
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
A személyiség.
Feng Shui Életünkre kihat környezetünk, otthonunk, munkahelyünk, a hely, ahol élünk.
Szórakozás a középkorban.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Mária Terézia
Gárdonyi Géza meséi.
Szocializáció Fogalmak:
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Közigazgatási alapismeretek
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.
Készítette: Jakab Adrienn. Fogalmak  Család: A család emberek egy közössége, vagy több közösség kapcsolata, ahol a tagok között leszármazotti kapcsolat.
A század legnagyobb hatású regényírója. Vágyott a hírnévre. A nagy irodalmi mű megalkotásáról álmodott – így jött létre a 7 részes regényfolyama.
Felvilágosodás Bevezető óra.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
1956-osok életút jellegzetességei a Kádár- korszakban Szerző: Makai Vivien Konzulens: Dr. Valuch Tibor Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
A nők családszervező szerepe Dr. Koós Ildikó. I. Társadalmi kép 1. Biblia - Bűnbeesésnői jogvesztés 2. Werbőczy Tripartitum (1946-ig) - születéstől való.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A háború és a modern fegyveres erő
“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum.
Királyhelmec Zdibák Ildikó Projekt.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Bevezetés a neveléstudományba Bevezetés a művészetpedagógiába 1. előadás.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A reformkori romantika Magyarországon
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Siketmisszió. Siketmisszió - Protestáns Teológiai Intézet Nagy hagyományokkal rendelkező 1888-ban alapított állami intézmény óvodát és iskolát valamint.
A Felvidék Mikszáth korában
„Az igazságosság békét terem, az igazságnak meg biztonság lesz a gyümölcse mindörökre.” (Iz 32, 17)
”Ne szégyelld te azt, hogy szereted az állatokat. Ne röstelled, ha egy kutya közelebb van a lelkedhez, mint a legtöbb ember akit személyesen ismersz."
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Belvárosi Általános Iskolája
A magyarok: Fekete és fehér magyarok.   Színre, vagy vallásra vonatkozhat a „fekete” jelző?  Az egyik esetben a fekete szó utalhat egyrészt a kazároktól.
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Tündérkert (Erdély-trilógia I.)
Fekete István. (Gölle, január 25. – Budapest, június 23.) író, számos ifjúsági könyv és állattörténet írója. Barátjával, Csathó Kálmánnal.
CSOKONAI ÉS PETŐFI KÖZÖTT VERSENYTÁRS NÉLKÜL A LEGKIMAGASLÓBB KÖLTŐI EGYÉNISÉG KÉSZÍTETTE: MÓCSÁNNÉ NAGY ÁGNES Vörösmarty Mihály
A monarchia társadalma. Az angol társadalom jellemzői Középosztályi társadalom » a társadalom széles rétegét jelentette, életmódja, értékrendje mintát.
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Hogyan legyen több tartalom?
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM RÖVID TÖRTÉNELME
JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB.
3. osztályban.
Előadás másolata:

Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében

Polgárságról általánosságban A polgárság fogalma: A 17-18.században nyugat-európai országokban polgári forradalmak törtek ki, és a vagyonos városi polgárság az uralkodó osztály részévé vált a társadalmi hierarchiában.A társadalom élén álló nagypolgárság és középpolgárság volt összefoglaló néven a burzsoázia (városlakó). Magyarországon ez azonban csak a 19.században jött létre. A polgárság egységesen,a társadalom egészére terjeszti ki a műveltség felfogását. A polgári értékrend igazi alapja az egyensúlyra törekvés. A polgár tisztában van vele, hogy az ember egyszerre test és lélek,, egyaránt akarja élvezni az életét és úgy meghalni, hogy az az élet értelmes, jelentőségteljes, nem elpazarolt volt .

Polgár osztály ruhaviselete

Egy polgár életéhez hozzátartozott a színház is.

Klasszikus polgári család képe Gyakoriak voltak a nagy családok.

Egy polgár vallomásai (1934-35) Önéletrajz,de egyben társadalomrajz is. A regény Kassán játszódik,a kassai polgárság életéről kapunk átfogó képet. A mű felépítése: 1. A ház és lakói,a lakás,a város. 2. A család,az ősök, a rokonok. 3. Az iskola,a tanárok, a fiúk. 4. Az elbeszélő lázadása,az első pesti tanév, 1914 nyara A társadalmi szintek jól elkülönülnek egymástól. A rang az élet minden területén meghatározó. Az író és társadalmi csoportokkal való kapcsolata: Szegényekkel szembeni ellenszenv és bűntudat. Vele egyenrangúakkal való jó viszony. Magasabb rétegek nem igazán fogadták be. A műben fény derül a cselédek és szolgálok rossz helyzetére, amíg eddig a családhoz tartoztak,most már nem,még rosszabbul bánnak velük. Polgárság életéhez velejárói: Kötelező iskolába járás és tanulás(elemi és gimnázium). Zene és irodalombeli jártasság. Több nyelv elsajátítása. Ehhez még hozzátartozott a vallás is.