Kereskedelem Szakmacsoport Az értékesítési módok Készült 2010-2011 években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP-2.2.3-09/1-2009-0016 azonosítószámú projekt keretében
Különböző értékesítési módok Kereskedelem Szakmacsoport Bevezetés Különböző áruk vevők eltérő elvárásai Gyakran keresett cikkek: jól ismerik eladó segítsége ritkán kell Tartós cikkek: előtte tájékozódnak, több időt fordítanak megismertetés, felkészült eladók Nagy értékű áruk, luxuscikkek: igényes környezetet igényel, magas színvonalú szakértelmet várnak el Különböző értékesítési módok
A bolti kiskereskedelemben alkalmazott értékesítési módok Kereskedelem Szakmacsoport A bolti kiskereskedelemben alkalmazott értékesítési módok Hagyományos Önkiválasztó Minta utáni Önkiszolgáló
Hagyományos értékesítés Kereskedelem Szakmacsoport Hagyományos értékesítés Klasszikus forma. Közvetlen vevő-eladó kapcsolat. Berendezései: pultok (árubemutatás, mérés) faliállványok (árutárolás) Ütemek: együtemű (személyes árubemutatás, ellenérték elszámolás – 1 eladó) kétütemű (2 eladó) háromütemű (árubemutatás, ellenérték elszámolás, árukiadás – 3 eladó)
Hagyományos értékesítés Kereskedelem Szakmacsoport Hagyományos értékesítés Jellegzetes esetei: eladó szakértelmére szükség van (húsáru, méteráru, híradástechnikai cikkek, luxuscikkek) különlegesen nagy értékű áruk kis üzlethelyiség
Hagyományos értékesítés Kereskedelem Szakmacsoport Hagyományos értékesítés Jellemzői: legmunkaigényesebb értékesítési mód eladótér – vevőtér elválik kisebb lopási veszteség személyes meggyőzés forgalomnövekedés
Önkiválasztó értékesítés Kereskedelem Szakmacsoport Önkiválasztó értékesítés A vevők az eladó segítsége nélkül, közvetlenül ismerkedhetnek az árukkal, kipróbálhatják. Esetei: tartós használatra szánt termékek nehezebben döntenek több boltot felkeresnek hosszas árubemutatás pl. ruházati cikkek, lakberendezési cikkek, konyhafelszerelés Jellemző: kisebb munkaerő-szükséglet
Minta utáni értékesítés Kereskedelem Szakmacsoport Minta utáni értékesítés A vevők közvetlenül ismerkednek a választékkal, igénybe veszik az eladó segítségét. Az árukiszállítás a raktárból történik. Esetei: nagy terjedelmű tartós fogyasztási cikkek (bútor) Jellemző: a bemutatóteremben csak áruminta található
Önkiszolgáló értékesítés Kereskedelem Szakmacsoport Önkiszolgáló értékesítés Az áruk a vevők számára közvetlenül elérhetők, nincs feltétlen vevő-eladó kapcsolat. Legelterjedtebb értékesítési mód. Esetei: minden áru, melyet a vevő önállóan mozgathat, csomagolása, felirata, külső megjelenése figyelemfelkeltő és informatív Jellemző: a pénztáros gyorsasága, szakmai felkészültsége meghatározza az egység áteresztőképességét.
Önkiszolgáló értékesítés Kereskedelem Szakmacsoport Önkiszolgáló értékesítés Típusai: zártpályás: a berendezési tárgyak meghatározzák a vevők haladási irányát eladásösztönzés, vagyonvédelem szabadpályás: a vevők szabadon mozoghatnak (áruházak) Jellemzői: kis munkaerő-szükséglet nagy eladótér
Összefoglalás Kereskedelem Szakmacsoport Szempont Hagyományos Önkiválasztó Minta utáni Önkiszolgáló Eladó-vevő kapcsolat közvetlen közvetett Áru-vevő kapcsolat Az árubemutatás módja személyes személytelen+ személytelen Értékesített áruk luxus, mérés, darabolás műszaki cikk, ruha, lakásfelsz. bútor, híradástechnika élelmiszer, vegyi áru, tömegcikk Munkaerő-szükséglet nagy közepes Alacsony Alkalmazás feltétele - külső raktár előrecsom., nagy forgalomkép.