Olasz nyelv vizsgatárgy Az érettségi rendszer tapasztalatai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ha az értékelést értékelik …
Advertisements

KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
500 pontos felvételi rendszer
Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Készítette: Vári Lászlóné Szolnok,
A projekt címe: TÁMOP – Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ( ) nyertese: Oktatási Hivatal egyik szegmense: az érettségi felülvizsgálata.
A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése TESTNEVELÉS.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Informatika Minden szép, minden jó, mindennel meg vagytok elégedve?
A kétszintű érettségiről. A kétszintű érettségi vizsga rendszere Középiskola Érettségi vizsga Felsőoktatás Nyilvános és a középiskolában elsajátítható.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Utazás &Turizmus érettségi 2008 tavasz. U&T érettségi Központilag akkreditált érettségi vizsgatárgy (Ady Endre Gimn., Ráckeve Csak k özépszintű! Felvételinél.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
A belügyi rendészeti ismeretek vizsgatárgy
A kétszintű biológia érettségi vizsgáról
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Orosz nyelv TÁMOP / Kép helye április 10.
Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP /
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM EGY KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI  TANULSÁGOK, DÖNTÉSI PONTOK Horváth Zsuzsanna április 9.
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
A MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA EGY KÉRDŐÍV TANULSÁGAI Koncz Levente április 9.
Gazdasági ismeretek.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
A válaszadók > május-június október-november
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Új elemek az érettségi vizsgaszabályzatban A nyári módosításokról Pongrácz László OKÉV főigh. 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Felvételi pontok számítása alapképzésre, illetve egységes, osztatlan képzésre A felvételi összpontszámot, vagyis a rangsorolás alapjául szolgáló eredményt.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
A prezentációban – ahol rendelkezésre álltak - kis betűvel vagy külön utalással a évi, a évi, a évi és a évi május-júniusi vizsgaidőszak.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Tájékoztató a kétszintű érettségiről és a felvételiről december 10. JAG.
JAG. ÉRETTSÉGI Jelentkezési határidő:február 15. Jelentkezés:iskolában, jegyzőnél JAG FELVÉTELI Jelentkezési határidő: február 15. Jelentkezés: EGYÉNILEG.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Gyorsjelentés az érettségi eredményeiről július 12.
Érettségire készülünk! 2008/2009. tanév Írásbeli vizsgák: május 4 –től Szóbeli vizsgák: június 22 – 24.
Érettségi élő idegen nyelv
Kétszintű érettségi.
Érettségi tájékoztató 2016/2017
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Új elemek az érettségi vizsgaszabályzatban
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Aktuális érettségi időszak: május 06 – június 28.
A kétszintű érettségiről
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

Olasz nyelv vizsgatárgy Az érettségi rendszer tapasztalatai

A felsőoktatásba való bejutás követelményeit a középiskolákban megszerezhető tudás/képességek alapján kell meghatározni. A felsőoktatási felvételi során a jelentkezők továbbra is választhassanak, hogy pontszámukba beszámítsák-e a középiskolai eredményeket, vagy csak az érettségi vizsgájuk eredményét (pontduplázás). A középiskolai oktatás szempontjából ösztönző tényező, hogy az érettségi alapvető szerepet játszik a felsőoktatási felvételi eljárásban. Támogatjuk, hogy az egyetemre való bejutáshoz feltétel legyen az adott szakiránynak megfelelő vizsgatárgyból vagy vizsgatárgyakból tett emelt szintű érettségi vizsga. Általános észrevételek Felsőoktatás és érettségi kapcsolata

Az érettségi vizsgatárgyak tartalmi vizsgakövetelményei és vizsgaleírásai egységesen és minden vizsgára kötelező érvényűen legyenek meghatározva. Szükség van a két vizsgaszintre: jól bevált, hogy eltérő nehézségűek a vizsgakövetelmények az adott területen felsőoktatásban továbbtanulók és az ezt nem tervezők számára. Helyes, hogy a középszintű vizsgák értékelését a vizsgázó iskolájának tanárai végzik. Helyes, hogy az emelt szintű vizsgák mind a vizsgaszervezésben, mind a vizsgaértékelésben függetlenek a vizsgázó iskolájától. Általános észrevételek Vizsgaszintek

Pozitív fejlemény a középfokú nyelvvizsga megszerzésének lehetősége. Negatív fejlemény: a NAT idegen nyelvekre vonatkozó kerettantervében 2. idegen nyelvből a minimális kimeneti követelmény A2, ami nem vizsgaképes az érettségin. Szükségesnek tartjuk, hogy a középiskolás diák a második idegen nyelvből is valós is esélyt kapjon arra, hogy legalább a középszintű érettségire felkészülhessen, tehát eljusson a A2-B1 szintre. Ehhez az alapóraszámon túl plusz órákra lenne szükség. A tanárok 59%-a ellenzi, hogy a választható érettségi vizsgatárgyak esetében a vizsgakövetelmények meghaladhatják a NAT-ban és a kerettantervekben meghatározott követelményeket, és azt sem támogatják, hogy a megfelelő szintű felkészüléshez az alapóraszámnak nem kell elegendőnek lennie. Idegen nyelvek

A KER szintjeit alkalmazó (középszint A2-B1, emelt szint B2), közösen kidolgozott, megegyező vizsgamodell: a változtatás is csak közös egyeztetéssel képzelhető el. Bevált és megőrzendő érték, hogy a vizsgamodell alapja a nyelvi kompetenciák (olvasott és hallott szöveg értése, az írás- és beszédkészség) mérése. A négy nyelvi kompetencián alapulnak a vizsgarész-össze- tevők/vizsgarészek, amelyek egyenlő súllyal esnek latba, a középszint Nyelvhelyesség vizsgarész-összetevő kivételével, amely kisebb részesedést kap az elérhető pontszámból. Élő idegen nyelvek Vizsgamodell

Élő idegen nyelvek Vizsgaleírás Jelenlegi eltérések az élő idegen nyelvek vizsgaleírása között mindkét szinten a szóbeli vizsga feladattípusában és feladatszámában vannak. Az olasz nyelv vizsgaszerkezet jelenlegi formáját megfelelőnek tartjuk mindkét szinten. Amennyiben az egységesítés igénye lép fel, elképzelhetőnek tarjuk, hogy emelt szinten az eddigi két feladat (a vita és az egyéni témakifejtés) mellé az angol nyelvi vizsgaleírást követve egy társalgási feladat is beépüljön.

Élő idegen nyelvek Korábbi változtatások (2008) Céljuk a követelményrendszer egységesítése: Az Olvasott szöveg értésében középszinten százzal kevesebb (1100) lett a maximális szószám. A Nyelvhelyesség füzetben nőttek a szószámok (szöveg alapú feladatok): középszinten intervallumról ra, emelt szinten szóról ra. Emelt szinten az Íráskészség vizsgarészben az első feladatban hosszabb terjedelmű, szavas szöveget kell alkotni.

Olasz nyelv vizsgatárgy Tartalmi vizsgakövetelmények Megfelelőnek tartjuk, megtartanánk mindkét szinten: a nyelvi szintek beállítását, a témakörök listáját és részletezettségét. A vizsga kizárólag autentikus szövegeken alapul.

Középszint A felismerés szintjén sem kérnénk a következő nyelvtani szerkezeteket: congiuntivo imperfetto és trapassato gerundio composto forma passiva con andare aggettivo come avverbio concordanza dei tempi del modo congiuntivo discorso diretto e indiretto del modo congiuntivo forme implicite periodo ipotetico (kivéve valóságos feltétel esetén) Kivennénk az aktívan használandó nyelvtani szerkezetek köréből: formazione degli avverbi qualificati da aggettivi Emelt szint A felismerés szintjén sem kérnénk a következő nyelvtani szerkezeteket: trapassato remoto Kivennénk az aktívan használandó nyelvtani szerkezetek köréből: passatto remoto trapassato remoto troncamento di „buono”, „grande”, ”santo” Tartalmi vizsgakövetelmények Változtatnánk

Vizsgamodell Megfelelőnek tartjuk, megtartanánk mindkét szinten a vizsgarész-összetevők/vizsgarészek nyelvi szintjét, a vizsgarész-összetevők/vizsgarészek időtartamát, a szóbeli tételekre és a tételsorok összetételére vonatkozó tartalmi szabályozást.

Vizsgamodell Változtatnánk mindkét szinten Az Olvasott szöveg értése füzetben az írásbeli feladatsorokra vonatkozó tartalmi szabályozásban kiterjesztenénk az egymáshoz rendelés feladattípusához tartozó példákat: „(kép és szöveg, szó és definíció, összegző mondat és bekezdés, személy és információ, stb.)”. A Nyelvhelyesség füzetben az írásbeli feladatsorokra vonatkozó tartalmi szabályozásban a következőkkel bővítenénk az előforduló feladattípusokat: „Szöveg transzformációja megadott szempont alapján (pl. cselekvő személyének, az elbeszélés idejének megváltoztatása)”. A Hallott szöveg értése feladatsorokra vonatkozó tartalmi szabályozásban jeleznénk, hogy a több rövidebb szövegből álló feladattípus esetében az első meghallgatáskor is kis szünet különíti el a részeket. A szóbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyiségét növelnénk, több tételmintával, szituációval segítve a szaktanár munkáját. A szóbeli vizsgarészben a vizsgázó választhasson, hogy az első feladat végeztével melyik feladattal kívánja folytatni a vizsgát.

Vizsgamodell Változtatnánk emelt szinten Finomítanánk a vita feladat leírását: „A vizsgázó számára készült feladatleírás egy vagy több rövid, az adott témához kapcsolódó, autentikus forrásból származó kijelentést, álláspontot tartalmaz. A vizsgázó feladata az, hogy ennek megfelelően kifejtse álláspontját, és közben reagáljon vitapartnere álláspontjára is. Ha a vizsgázó nem érvel, nem fogalmaz meg vélemény-különbséget, akkor a vizsgáztató ellentétes érvekkel szembesíti, illetve újabb szempontokat, kérdéseket vet fel, amelyek érvelésre vagy árnyaltabb véleménynyilvánításra késztetik a vizsgázót. Célszerű a kompromisszumok megtalálása, illetve a nézetkülönbségek csökkentése. A vizsgáztató törekedjen arra, hogy ne személyes vita alakuljon ki, hanem lehetséges vélemények ütköztetése (pl. „valaki erre azt mondhatná, hogy…, „sokan úgy vélik...stb.”). A tételhez készült vizsgáztatói példány a vizsgázónak adott információkon túl tartalmaz néhány, az adott témához kapcsolódó lehetséges érvet.

Értékelési rendszer Megfelelőnek tartjuk, megtartanánk mindkét szinten: az érettségi vizsga összpontszámában az írásbeli és szóbeli vizsgára adható pontszám arányát, a szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályozást. Az Íráskészség feladatlapokban megadott szituációk életszerűek. A feladatlapok utasításai jól követhetőek. A Hallott szöveg értése feladatlaphoz tartozó hanganyagok minősége megfelelő. Az Íráskészség feladatlapokban megadott tartalmi irányító szempontok megfelelően segítenek a feladat megírásában.

Értékelési rendszer Változtatnánk mindkét szinten: Elképzelhetőnek tartjuk az elégséges szint százalékos határának kis mértékű emelését. (15%) Az Íráskészség füzetben az írásképre ne adjunk pontot. (Sokszor az írásképre adott pont miatt sikerül megadni a minimumpontszámot.) Inkább az elért pontból vonjuk le az egy pontot abban az esetben, ha valóban olvashatatlan vagy rossz külalakú a munka. A szóbeli vizsgarész kiejtésre kapott pontjait is bizonyos tartalmi kritériumhoz kellene kötni, ne ezzel érje el a vizsgázó a minimumot.

Köszönöm a figyelmet!