Van-e az informatikának hermeneutikája? Binzberger Viktor MTA-BME Tudományfilozófia és Tudománytörténet Kutatócsoport.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Informatikai alapfogalmak
Az információszerzés.
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Szemiot i ka.
Képességszintek.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
13.a CAD-CAM informatikus
Az informatika alapjai
A számítástechnika és informatika tárgya
Nagy Gábor MF01-M2.
Kultúra – nemzet – emlékezet
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György.
Szervezetfejlesztési Program
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
1 1 1.
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Operációkutatás eredete
Szakértők és rendszerek
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
VÉGES AUTOMATA ALAPÚ TERVEZÉSI MODELL
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
„Reflektorfényben Te állsz”
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Let’s coach it!
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Kultúra és kommunikáció
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Közoktatási vezető II. félév
Előadás másolata:

Van-e az informatikának hermeneutikája? Binzberger Viktor MTA-BME Tudományfilozófia és Tudománytörténet Kutatócsoport

A kérdés kognitív tudományi relevanciája A kortárs elmefilozófián belül a komputácionalizmus azt képviseli, hogy az elme ekvivalens egy szimbólum-manipulációt végző Turing-géppel. Amennyiben az elmét meg akarjuk érteni, ehhez az elme szimbolikus műveleteit kell megértenünk. Ennek a megértésnek a lehetősége ekvivalens az elme számítógépes modellálásának a lehetőségével.

A kérdés kognitív tudományi relevanciája Az informatikus az elme számítógép- metaforájának forrásául szolgáló számítógépes szimbólummanipuláció megalkotásával és megértésével foglalkozik. HA állítást teszünk arra vonatkozólag, hogy ő hogyan érti meg a számítógépes szimbólumokat ÉS osztjuk a komputácionalizmus tézisét, AKKOR állításunk egyidejűleg az elme megismerésére is vonatkozik.

A kérdés A címben szereplő kérdés Márkus György híres cikkének a parafrázisa: „Miért nincs a természettudományoknak hermeneutikája?” Azaz: hogyan lehetséges az, hogy a természettudomány jól funkcionál anélkül, hogy a szellemtudományok értelmezési gyakorlatához hasonló explicit, reflektált értelmezési gyakorlattal bírna?

Márkus György „A természettudományok »ideológiája« (ha ugyan puszta ideológiáról van szó) [...] szerint bármely elfogadható tudományos szöveg, jelentését tekintve, teljesen önálló (és ezért a megfelelően felkészült olvasók bármelyikének egyértelműen világos)” „Ténylegesen megvalósított hermeneutikai teljesítménye felől szemlélve a természettudomány igencsak »felsőrendűnek« tűnik a nagyfokú hermeneutikai öntudattal rendelkező humán tudományokhoz és a »lágy« társadalomtudományokhoz mérten.” Hogyan lehetséges ez?

Természettudományos szellemtudományi szövegek (Márkus) Természettud. szövegSzellemtud. szöveg Értelmezésük hallgatólagos háttérismereteket, kísérleti / kulturális készségeket igényel Az értelmezés háttere jól körülhatárolható, standard szakmai ismereteket / készségeket takar Az értelmezés háttere gyakran a kulturális közeg nagy részét átfogja, kevéssé standard Az instrumentális cselekvés, egy relatíve stabil (operacionalizálásra lehetőséget teremtő) hátteret ad Az örökké változó történeti- szellemi kontextusban újra és újra kell értelmezni az eredeti szöveget Az egyetlen „helyes” értelmezés, a „jó modell” elérése a cél Alternatív értelmezési tradíciók egymás mellett élése Az egyértelműség értékA pluralitás érték

Márkus válasza A természettudományt az az általános stratégia jellemzi, hogy a művelői megpróbálnak olyan szituációt teremteni, ahol nem kell hermeneutikai problémákkal bajlódni. Ezt oly módon érik el, hogy megpróbálják az intézményrendszert, a publikációs szokásokat eleve úgy szervezni, hogy az garantálja az egyértelműséget, kizárja a hermeneutikai probléma felléptét.

Márkus válasza Márkus a tudományos nyelv változását egy standardizálódási folyamatként rekonstruálja, amelyben az alternatív értelmezési lehetőségek kollektíve operatíven eldöntésre kerülnek, vagy specializált résztudományokká osztódást eredményeznek, vagy feladják őket, mint tudományosan eldönthető kérdést, de mindenesetre nem maradnak nyitottak. Márkus szerint ez a törekvés lényegében sikeres: a természettudományoknak nincsen szüksége hermeneutikára.

Az informatika esete Az informatika helyzete a fenti szempontból tekintve analóg a természettudományokéval. Itt is (formális) modellalkotás folyik Az értelmezői tevékenység itt is alárendelt az instrumentális cselekvéshez képest Az értelmezési problémák itt is kerülendőek Sőt: az instrumentális tevékenység itt szükségképpen együtt jár a teljeskörű szimbolikus formalizációval, ami a nyelv standardizációjának a határhelyzete Itt a márkusi program konzekvens végigvitelét láthatjuk Ha az analógiát elfogadjuk, akkor úgy tűnik, itt sincs szükség hermeneutikára.

A formalizáció megértése azonban mindig egy nem-formális megértési háttérbe ágyazódik A közhiedelemmel ellentétben a számítógépes nyelv nem a „számítógép nyelve”, hanem a programozóé. A programozók meglévő gyakorlatát tekintve a formális rendszer megértése nem azonos a formális szimbólumstruktúrák ismeretével. Példa: = (thedailywtf.com a nap vicce)

A formalizáció megértése azonban mindig egy nem- formális megértési háttérbe ágyazódik 1. A programozó a formális rendszert annak funkciója felől megközelítve érti meg. A funkció viszont nem pusztán a formális struktúra jellemzője, hanem a formális nyelv beágyazódásának teret adó társas világbeli kontextusban lép fel (externalista álláspont) Az, hogy egy programrészlet „mire való” / „mire alkalmas”, a lehetséges használati kontextusok fényében ítélhető meg. (pragmatista álláspont) 2. az elemi formális struktúrák metanyelvi bevezetésekor a megértés a köznyelvre, ill. már ismert tárgyakra és fogalmakra épülő metaforákra támaszkodik Példa: a memória doboz- ill. szalag-metaforája Mindkét esetben arról van szó, hogy egy véges megismerőképességgel rendelkező ember számára kell elgondolhatóvá, manipulálhatóvá tenni egy idegen területet.

Módszertani probléma: hermeneutikai kör (Habermas) A megértés kiépítése, az interpretáció során azt a szimbolikusan nem artikulált hátteret is meg kell érteni, amelynek az előterében a szimbolikus nyelvhasználat lezajlik Ezt azonban csak valamilyen már előzetesen megosztott háttérre támaszkodva lehet kivitelezni. A gyakorlatban az interpretáció során a hétköznapi nyelv egyes részeit metanyelvként, más részeket tárgynyelvként használjuk, majd megint más részekre támaszkodva ellenőrizzük az interpretációt, és utána további körökben pontosítjuk azt.

Milyen jellegzetes szituációkban szembesülnek a fejlesztők a hermeneutikai problémával? Két jellegzetes hermeneutikai szituáció a szoftverfejlesztés gyakorlatában: 1. A felhasználó „problémájának” a megértése 2. A más által írt formális rendszer megértése

1. A felhasználó problémájának a megértése Az informatikus által épített formális modell - szemben a term. tudóséval - általában nem egy embertől függetlenül létező természet reprezentációjára irányul, hanem a felhasználó „problémájának” a megoldására. Példa: egy cég ügyviteli folyamatainak a formalizálása eredetileg nincsenek expliciten artikulálva, hallgatólagos/procedurális ismeretek, tárgyak formájában egy meglévő emberi viszonyrendszerbe ágyazódik (hallgatólagos hatalmi hierarchiák, szokások) kezdetben köznyelvi fogalmakkal kerül artikulálásra, pontatlanul és részlegesen („rosszul definiált feladat”)

1. A felhasználó problémájának a megértése A szoftver konzulens / rendszertervező helyzete hasonló a terepmunkát végző szociológuséhoz: meg kell értenie a felhasználó gondolkodásmódját és a problémát le kell fordítania az ő saját formális nyelvére Ez egy hermeneutikai probléma! A különféle szoftverfejlesztési módszertanok (XP, RUP, stb.) reflektálnak erre a problémára és összhangban állítják, hogy ez a folyamat iteratív.

2. A más által írt formális rendszer megértése A program megértése a funkció megértését feltételezi, az viszont a lehetséges használati kontextusok megértésén alapul. A lehetséges használati kontextusokról való megértés viszont gyakran hallgatólagos előfeltevések, procedurális ismeretek, know-how formájában van jelen, nincsen artikulálva. Példa: egy adatbázis a valóság radikálisan egyszerűsített képe. Mi alapján gondolta vajon az eredeti író, hogy éppen ezeket az egyszerűsítéseket lehet megtenni és nem másokat?

2. A más által írt formális rendszer megértése Ahhoz tehát, hogy a programozó a más által írt formális rendszert megértse, bele kell helyezkednie abba a perspektívába, amelyből az eredeti író a használati kontextusokat, a funkciót elgondolta. A megértés eme hallgatólagos hátterének a rekonstrukciója gyakran arra támaszkodik, hogy a formális nyelvet már az eredeti író is a köznyelvbe ágyazódó nyelvként értette meg, ezért köznyelvi szavakat adott változó- és függvényneveknek, stb. A rekonstrukció további forrásai a dokumentáció, a kommentár, és a fejlesztők közötti kommunikáció.

A válasz a címben felvetett kérdésre A fenti két szituáció jelentős teret kap a szoftverfejlesztés módszereiről szóló diskurzusban. A dokumentáció, a specifikáció, a felhasználók és a programozók közötti hatékony interakció a szoftverfejlesztési módszertanok központi témája. Jellegzetes a módszertanok terén is a standardizáló tendencia: pl. az UML a tervdiagramok rajzolásának szabványosított módja. De létezik ezzel szemben az anarchista, „feyerabendi” modell is (eXtreme Programming), ami a közvetlen interperszonális kommunikáció fontosságát hangsúlyozza az elemző tervezés eluralkodásával szemben.

A válasz a címben felvetett kérdésre Szemben Márkussal, a szoftverfejlesztési módszertanok esetében azt láthatjuk, hogy a szoftverfejlesztés innovatív frontján van egy aktív, önreflexív diskurzus, amely a hermeneutikai problémákra fókuszál. Az informatikának tehát ebben az értelemben van hermeneutikája, noha a gyakorlói nem annak nevezik.

Visszatérve a kognitív tudományi relevanciára Ha előttünk lenne az „elme forráskódja”, azt még önmagában ugyanúgy nem értenénk, mint bármelyik másik forráskódot. Az elme megértése nem pusztán az elme formális modelljéből áll, mert 1. a formális modell beágyazódik azokról a lehetséges kontextusokról meglévő megértésünkbe, amelyekben az elme a környezetével interakcióba léphet. (Dewey értelmében vett lélektani funkció) 2. a formális modell metanyelvű definiálásakor ugyanúgy a meglévő ismereteinkre, a hétköznapi nyelvre, stb. kell támaszkodnunk, mint a programnyelvek esetében