Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” jelentősége, szerepe, elfogadásuk folyamata 2012. március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Dr.- habil. Lindenbach.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Beszámoló az EASYWAY EG2 „ Beszámoló az EASYWAY EG2 „Európai forgalmi és hálózati menedzsment és ko-modalitás” szakértői csoport munkájáról Nagy Ádám forgalomszabályozási.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Nyilvánossági és tájékoztatási kötelezettségek Ékes Gyula, Váti Nonprofit Kft. Mátészalkai Területi Iroda Információs nap magyar partnerek részére, Békéscsaba.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Deviation Phase II - Hungary Dr. Agnes Lindenbach | 8th October 2006 Dr. Lányi Péter Sopron, szeptember 9. A CONNECT és az EasyWay projektek hazai.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
„Alkalmazási útmutatók szerepe és jelentősége az EasyWay projektben – kapcsolat az ITS Direktíva specifikációival” július 11. ITS Hungary Egyesület.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
műszaki osztályvezető
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Hazai ITS stratégia az európai ITS Intézkedési Terv tükrében
EKOP Elektronikus levéltár
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr.- habil. Lindenbach Ágnes
OSI Modell.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai Biró.
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
Biztosítók irányítási rendszere
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. A LEKTOR projekt és a Lexelerator platform szolgáltatásainak és eszközeinek ismertetése.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Dr.-habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár
Hazai ITS alkalmazások az európai tendenciák tükrében – EasyWay projekt június 17. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dr.- habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Beszámoló az EG 4 „Változtatható jelzésképű táblák harmonizációja” szakértői csoport munkájáról Tomaschek Tamás forgalomszabályozási csoportvezető Állami.
Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” tagállami egyeztetésének és végső elfogadásának folyamata március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Mocsári.
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Intelligens közlekedési rendszerek
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Önértékelési projektterv
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Hungarian Testing Board
Az SZMBK Intézményi Modell
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” jelentősége, szerepe, elfogadásuk folyamata március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Dr.- habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár

2 Prioritással rendelkező alkalmazási területek a közúti, forgalmi és utazási adatok optimális felhasználása, a forgalom- és teherszállítási irányítási ITS- szolgáltatások folyamatossága, a közúti közlekedés/ szállítás biztonságával kapcsolatos ITS-alkalmazások, a járműveknek a közlekedési infrastruktúrával való összekapcsolása. Európai ITS Direktíva (40/2010/EU)

3 Kiemelt intézkedések a) Az EU egészére kiterjedő multimodális utazási információs szolgáltatások, b) az EU egészére kiterjedő valós idejű forgalmi információs szolgáltatások, c) a felhasználók számára térítésmentes, a közúti biztonsággal kapcsolatos, minimális általános forgalmi információs szolgáltatások nyújtásához szükséges adatok és eljárások, d) az EU egészére kiterjedő, kölcsönösen átjárható, harmonizált e-segélyhívó szolgáltatások, e, f) a tehergépjárművek és a haszongépjárművek számára biztonságos és védett parkolóhelyekre vonatkozó információs szolgáltatások és foglalási szolgáltatások nyújtása. Európai ITS Direktíva

4 Az EasyWay projekt Az euró-regionális projektek évi lezárása után az európai együttműködés az ITS területén folytatódik az EW I. majd II. fázisával (EWI: 2008/2009; EW II: 2010 /2012). Szakmai indok: Az „ITS Direktíva” kiemelt szakmai területeit/ kiemelt intézkedéseit jelentős mértékben lefedi a projekt (jelenlegi kivétel: eCall), támogatja a „Direktívában” foglaltaknak való megfelelést.

5 Az EasyWay projekt célkitűzései Az európai mobilitás és a közlekedéspolitikai célkitűzések megvalósításának támogatása harmonizált ITS megoldásokkal. Az európai ITS rendszerek harmonizációjának támogatása határon átnyúló, interoperábilis megoldások létrehozásával. ITS rendszereken belül kiemelt jelentőségű alkalmazások, ún. alapszolgáltatások definiálása, összhangban az európai „Intézkedési Tervvel” és az „ITS Direktívával”.

6 Átfogó EasyWay vízió A fenntartható közlekedési rendszer lehetővé teszi az európai közúti személy- és áruforgalomban részt vevők számára a biztonságos (balesetmentesség), hatékony (késések elkerülése) és tiszta (környezetbarát) utazást. Az összehangolt és akadálymentes ITS szolgáltatások az utazás minden fázisában (utazás előtt, közben, után) mindenhol és mindenkor segítik a felhasználókat.

7 Átfogó EasyWay vízió elemei a „jól informált utas (utazási információs szolgáltatások)” víziója, a „jól üzemeltetett úthálózat (forgalmi menedzsment rendszerek)” víziója, a „hatékony és biztonságos áruszállítás”, a „kapcsolódó kiváló minőségű ICT infrastruktúra” víziója – fentiek elérésének támogatására.

8 Európai megvalósítások (DA: Deployment Activities): DA 1: Európai dimenziójú közlekedési információs szolgáltatások, DA 2: Forgalmi menedzsment szolgáltatások, DA 3: Teherszállítás és logisztikai szolgáltatások, DA 4: Hatékony info-kommunikációs technológia infrastruktúra. Az EasyWay projekt munkaprogramja

9 Európai tanulmányok: ES1: európai léptékű interoperábilis/ folytonos utazási információs rendszerek, ES2: európai léptékű forgalmi menedzsment rendszerek, ES3: teherszállítás és logisztika ITS rendszerei, ES4: változtatható jelzéstartalmú közúti jelzőtáblák (VJT) harmonizációja, ES5: DATEX II (adatátviteli/ adatcsere) rendszerek, ES6: „Road-map”. Az EasyWay projekt munkaprogramja

10 A1-TIS: Utazási információs alap-szolgáltatások Utazási információs szolgáltatások - utazás előtt Utazási információs szolgáltatások - utazás közben Ko-modális utazási információk EasyWay projektben definiált alap-szolgáltatások I.

11 A2-TMS: Forgalmi menedzsment alap-szolgáltatások Veszélyes/érzékeny útszakaszok menedzsmentje Közlekedési folyósok és hálózatok forgalmi menedzsmentje Vészhelyzet menedzsment EasyWay projektben definiált alap-szolgáltatások II. A3 – FLS: Teherforgalmi és logisztikai szolgáltatások alap-szolgáltatás

12 EasyWay alap-szolgáltatások – útmutatók

13 Az „Útmutatók” továbbfejlesztése óta Az „Alkalmazási Útmutatók” első változatai főleg a „legjobb gyakorlatokat”, a tapasztalatokat tartalmazták. Ez az EasyWay-en belül jelentősen támogatta a szolgáltatások megvalósítását. Következő lépés: olyan követelménynek előírása, ajánlások megtétele a helyi alkalmazások sikere, az európai harmonizált alkalmazások értéknövelése, és az interoperábilis szolgáltatások érdekében.

14 Az „Alkalmazási Útmutatók”, támogató dokumentumok áttekintése

15 A tagállami konzultációtól az „Útmutatók” végleges elfogadásáig

16 Az „Útmutatók” évi változatainak felépítése I. Általános bevezető rész: az adott rendszer / szolgáltatás bemutatása, víziók / célok bemutatása, hogyan járul hozzá az általános EW célokhoz a szolgáltatás (közlekedésbiztonság, hatékonyság, környezetvédelem), legkorszerűbb megoldások bemutatása, európai dimenziók, harmonizációs törekvések, az ITS Direktívához való kapcsolódás bemutatása.

17 Az „Útmutatók” évi változatainak felépítése II. "A" rész: harmonizációs követelmények követelményeket és ajánlásokat tartalmaz, melyeket adott szolgáltatáshoz kapcsolódó minden alkalmazás esetén használni kell az EasyWay megvalósítása során. az EasyWay partnerektől pedig elvárt, hogy az alkalmazásaik megfeleljenek az ebben a részben foglalt előírásoknak. ha egy projekt során nem lehetséges a követelmények / ajánlások betartása, részletes magyarázatot kell adni az eltérés okára („tartsd be vagy magyarázd meg" elv).

18 Az „Útmutatók” évi változatainak felépítése III. "B" rész: bemutató jellegű, tartalmazhat regionális/ nemzeti alkalmazási példákat, üzleti modelleket mutathat be. „Annex A” a követelmények/ ajánlások „ellenőrző listája”, nem teljesülésük esetében magyarázat szükséges („tartsd be vagy magyarázd meg” elv), az ellenőrzőlista a „kell”, a „szükséges” és a „lehetséges” ellenőrzésére.

19 Az „Útmutatók” követelményekhez kapcsolódó szóhasználata Minden előíró jellegű dokumentum esetén követelmény, hogy egyértelmű, megfogalmazásban közölje az előírásokat. A előíró jellegű szövegekben előforduló egyes szavak használatának magyarázata: Kell (elvárt, kötelező, szabályozásból adódó), Tilos (nem kell, teljeskörű tiltás), Szükséges (ajánlott), Nem szükséges (nem kell), Lehetséges (opcionális). Megjelenik az ”ajánlott” kifejezés, nem szolgálja közvetlenül az interoperabilitást, így nem sorolható az „ellenőrzési listához”.

20 Az „Alkalmazási Útmutatók” „A” jelű, harmonizációs része I. Funkcionális követelmények, pl. FR4: A statikus információnak tartalmaznia kell a következőket: helyszín, kijárat, útitrány, stb. Funkcionális ajánlások, pl. FA9: A dinamikus információk tovább javíthatók a megfelelő algoritmusok segítségével. Funkcionális ajánlások, pl. FA1: A parkoló kapacitását a tehergépjárművek méreteinek figyelembe vételével ajánlott meghatározni. Szervezeti követelmények, pl. OR2: Szerződéseket/ megállapodásokat kell készíteni, amelyek tartalmazzák az együttműködés szabályait. Szervezeti felépítéshez kapcsolódó ajánlások, pl. OA2: A dinamikus adatok meghatározott időközönként megfelelő hitelesítése ajánlott.

21 Az „Alkalmazási Útmutatók” „A” jelű, harmonizációs része II. Szervezeti felépítéshez kapcsolódó ajánlások, pl. OA2: A dinamikus adatok meghatározott időközönként megfelelő hitelesítése ajánlott. Műszaki követelmények, pl. TR1: az interoperabilitás biztosítása, a különböző szereplők között a DATEX II-t kell alkalmazni a statikus és a dinamikus információknál. Műszaki ajánlások, pl. TA6: a parkolók foglaltságának érzékeléséhez olyan detektorok ajánlottak, amelyek a rövidebb járműveket is érzékelik. Közös kialakítási / arculati követelmények (common look + feel), pl. CL+F R1: Az adott információknak konzisztensnek, média-függetlennek és a megjelenítő eszköztől függetlennek kell lenniük.

22 A tagállami konzultáció formája Formanyomtatvány készült, használati utasítással, a tagállami konzultáció eredményét jelentik az országok, az egyes „Útmutatók” EW koordinátorai gyűjtik össze a véleményeket, a formanyomtatvány a kitöltők általános információit tartalmazza (értékelt „útmutató” neve, tagállam, szervezet, név, elérhetőség), a vélemények összegyűjtésére használt táblázat felépítése: Fejezet száma/ alfejezet száma/ melléklet (pl. 3.1) Bekezdés/ ábra/ táblázat/ megjegyzés (pl. 1. táblázat) Megjegyzés jellege (tartalmi, szerkesztési, általános) Megjegyzés és magyarázat Javasolt módosítás szövege

23 A tagállami konzultáció eredményeinek összefoglalása Minden EW tagállam részéről szükséges egy összesítés a megjegyzésekről, mint hivatalos tagállami válasz, a megvalósítóktól, a műszaki partnerektől, egyéb érdekeltektől bejövő vélemények, mint az ITS szereplők válaszai, ha több partner / szereplő különböző véleményt ad, nem szükséges azok „összefésülése”, a „követelményekre” fontos koncentrálni, valamint a szolgáltatási színvonalakra, hogy azok megfelelőek-e.

24 Az „Alkalmazási Útmutatók” elfogadása „Meggyőződése szerint ezen „Alkalmazási Útmutatók” az ITS alkalmazások harmonizá- ciójára és interoperabilitására vonatkozó célok megvalósítását szolgálják az Önök országában?” A végső tervezet november 1-jétől lesz elérhető a tagállamok számára. A tagállamok végső szavazatukat a november 20.-i Felügyelőbizottsági ülésen adják le (a Felügyelőbizottsági képviselőjükön keresztül).

25 Az „Alkalmazási Útmutatók” szerepe / jogi státusza Az „Útmutatók” alkalmazása az EW projekten belül kötelező (ld. check-list) a további munkákban - „tartsd be vagy magyarázd meg” elv, nem szükséges az „Útmutatók” tagállami jogrendbe való átvétele, jelenleg is tagországokban a műszaki kiírások alapjául szolgálnak, az EW projekten kívül is, más a szerepe, mint az EU Bizottság készülő „specifikációinak”, melyek az „ITS Direktíva” kiemelt intézkedései, és 2014-ig készülnek el.

26 „Szolgáltatási szintek” (példa: TIS 02) Követelmény„0” szint„1” szint„2” szint„3” szint Felhasználói felület (nyelv, megjelenés) elérhetők egyetlen nyelven érhető el az információ angolul + még egy nyelven elérhető az információ felhasználói eszközök esetében az adatok nyelv- függetlenül Szomszédos rendszerek közötti információáramlás nincsen információcsere információcsere csak a közvetlenül szomszédos részek között információcsere a szomszédos rendszereken túl is A helyi és az alsóbbrendű úthálózat információi csak a TEN-T hálózaton lévő információk a nagyobb és fontosabb, nem TEN-T hálózati elemekre vonatkozóan szükség esetén a helyi úthálózat kiegészítő információi Információ részletessége nincs meghatározott útvonal szakaszokra (2 csomópont között) adott útszakaszokra (kb. 1 km-re) pontos helyre vonatkozóan (koordináták) Információ szintje esemény esemény + időtartama esemény + időtartama + következménye esemény + időtartama + következménye + alternatív útvonal

27 „Üzemeltetési környezet” Az „üzemeltetési környezet” az úthálózat elemeinek egyszerűen használható és könnyen érthető besorolási/ kategorizálási módszere. A besorolás szempontok:  az út fizikai jellemzői,  a hálózat tipológiája,  a forgalom jellemzői,  közlekedésbiztonsági problémák megléte,  környezeti szempontok. Az egyes alap-szolgáltatások üzemeltetési környezet szerinti szolgáltatási szintjeinek meghatározására kiemelt feladat az „Alkalmazási Útmutatók” továbbfejlesztésekor.

28 Köszönöm figyelmüket! Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető PTE, PMMK