2012. június 18. Beregszász A magyar nyelvű tudományos kutatómunka szellemi és infrastrukturális feltételei Kárpátalján.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Állattartás mindenkinek. Mi a probléma? • Nagyon fontos lenne állatot tartani, mivel – Több, mint 2 millió kutya van Magyarországon – Ez előfutára lehet.
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe el kell tőle búcsúznod?
Érintés.
Gazdálkodás illetve kaszálóhasználat Csíkban és Gyimesben – egy szociológiai kutatás tapasztalatai – Június 9.
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Friss diplomások a versenyszektorban
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász.
Baranya Megyei Munkaügyi Központ Állami Foglalkoztatási Szolgálat Pécs, Király u. 46.
B EFOGADÓ MUNKAER Ő PIACI POLITIKÁK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK Krémer Balázs
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
VILÁGJÁRÓ NAP TANULMÁNYUTAK A SEMMELWEIS EGYETEMEN EOK Budapest, 2012.március 21. Dr. Lőrincz M. Ákos Semmelweis Közösség – Semmelweis Világ TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
Civil szervezetek a munka világában
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
Mentorprogram a felsőoktatásban: kihívások és lehetőségek ÉLETUTAK – GENERÁCIÓK – ÜNNEPEK  május 22.
VILÁGJÁRÓ NAP TANULMÁNYUTAK A SEMMELWEIS EGYETEMEN EOK Budapest, 2012.március 21. Dr. Lőrincz M. Ákos Semmelweis Közösség – Semmelweis Világ TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
munkahelyi kommunikáció PéPéeS
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
Széchenyi István Egyetem, Győr
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
„Mi dolgunk a világban?”
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Egyik évben legjobb barátok lehettek,
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Humánerő krízis az egészségügyben „Zavar nincs, csak zavarkeltés”
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
A demokrácia problémája a településfejlesztésben Rövid és hosszú távú gondolkodás Miskolc Szegénységellenes Világnap 2014, okt. 17.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
TAPASZTALATAINK Az egészségügyi világszervezet (WHO) KÜLDETÉSÜNK Az egészségügyi világszervezet (WHO) definíciója szerint:
Előadás másolata:

2012. június 18. Beregszász A magyar nyelvű tudományos kutatómunka szellemi és infrastrukturális feltételei Kárpátalján

Kárpátaljai magyar doktorandusz pályavizsgálat 2012 Hány kárpátaljai magyar fiatal vesz részt jelenleg a doktori képzés különböző formáiban, azaz milyen tudományos rekrutációs bázissal számolhat a kárpátaljai magyarság (tudományterületenként mindez hogyan oszlik meg)? Milyen irányú a doktoranduszok integrációs törekvése (Ukrajna vagy Magyarország tudományos hálózatához kívánnak csatlakozni)?

Kárpátaljai magyar doktorandusz pályavizsgálat 2012 Milyen sikerrel képesek a kárpátaljai magyar doktoranduszok beágyazódni a tudományos társadalomba (melyek a legfontosabb problémáik)? Hogyan hasznosulnak a PhD ösztöndíjak a kárpátaljai magyar fiatalok között (a támogatottak összlétszámához képes hányan jutnak el a fokozatszerzésig, illetve hol találnak munkát)?

Hogyan és kik kutatnak? A kutatás során kvantitatív (a doktoranduszok személyes és tanulmányi adatai) és kvalitatív adatok (továbbtanulási motivációk, a tudományos világban való integráció iránya és mértéke) gyűjtésére törekedtünk interjúkat készítve; Az interjúkat az ATLAS.TI interjúelemző szoftver segítségével dolgozzuk fel az adatközlők anonimitása mellett. A kutatás megtervezését és lebonyolítását a szervezet Társadalomtudományi Szekciójának empirikus kutatásokban jártas doktoranduszai valósították meg.

A projekt ütemezése Előkészítő módszertani képzés az adatgyűjtők számára (a kérdezőbiztos számára, október 21−23) Az interjúkérdések kidolgozása, próbakérdezés. Az interjús vizsgálat lebonyolítása (50 interjú, 12 kérdezőbiztossal)(2011.november –2012. január) Az interjúk legépelése, előzetes adatok összegzése (2012. február – március 31.) Kötet‐szerkesztés az kutatás eredményeiről, kötet‐bemutató konferencia (2012 július ‐ november)

Kiket kérdeztünk meg? 55 doktoranduszt: 29 nőt, 26 férfit; 46 Magyarországon, 9 Ukrajnában doktorizik; 17 tartózkodik tartósan Magyarországon, 38 Ukrajnában él, dolgozik; 33 ösztöndíjas, 12 nem; 27 az 1‐3 éves képzésben van még (doktorandusz), 28 már abszolutóriumot szerzett(doktor‐jelölt); 40 doktorandusz rendelkezik munkahellyel, 15 nem dolgozik.

Legfontosabb kihívások Eljutnak‐e a doktoranduszok a fokozat megszerzéséig? Mi motiválja őket? A doktori képzés során milyen kihívásokkal szembesülnek? Munkaerő‐piaci esélyek Kárpátalján, migrációs szándék. Milyen tudományos intézményekkel állnak kapcsolatban, miben áll ez a kapcsolat? Publikációk, konferenciák, kutatási projektek, külföldi tanulmányutak.

Fokozatszerzés: előnyök

Fokozatszerzés: kihívások A fokozatok ukrajnai honosítással járó kihívások A doktori fokozat gyakoribbá válása, értékének csökkenése A fokozattal megszerzésével járó anyagi vonzat alacsony Szakmai kihívások (témaválasztás, módszertani szempontok)

Munkaerő‐piaci esélyek Kárpátalján, migrációs szándék Jelen állás szerint az a szándékom, hogy itt maradok. Igazából mehettem volna bármikor el, nem voltak olyan kötöttségeim, amik itt tartottak, de valahogy úgy érzem, hogy valahogy nekem itt van feladatom. A másik pedig, amit nagyon sokan megcáfolnának, amit most fogok mondani, hogy szerintem több lehetőség van itt élni és annyira kevés a kutató, aki tényleg foglalkozik (…) a saját területemről beszélek. Én nem érzem jól magam hosszú távon külföldön. Javíthatatlan kárpátaljai vagyok. Lehet, hogy, nem tudom azt megmondani, hogy ez mindig így marad, de a jelenlegi gondolkodásomban meg a jövőképemben nincs benne az, hogy én külföldön telepednék le vagy vállalnék hosszabb idejű munkát. Jelenleg nem érzem azt, hogy ott könnyebb lenne vagy jobb lenne bármivel is (máshol). Azt gondolom, hogy a jelenlegi helyzettel én meg vagyok elégedve és nem tervezem Magyarországra való távozásomat a közeljövőben. Én magam nagy lokálpatrióta vagyok és mindig azt mondtam, és mindig azt mondom, hogyha mindenki elmegy, akkor ki marad itthon és itthon kellene tenni az igazság szerint azért, hogy jobb legyen a magyarság helyzete. Egyenlőre nagyon jól érzem itt magam (…) Hát hogy a jövő mit fog hozni, ezt nem tudom. Jól érzem magamat Magyarországon is, de azért itt vagyok itthon, tehát ez a szülőföldem, ez a hazám, itt vannak a barátaim, a családom és ha egy mód van rá, akkor maradok. Ha más nem, akkor ingázok folyamatosan.

Magyarország, mint perspektíva Kárpátalján lenne még szükség tudományos utánpótlásra, csak egyelőre kevés az az intézményi háttér, ami meg is tudná ezeket az embereket fizetni. Magyarországon meg ott nagyobb az intézményi háttér csak ott ezzel arányosan nagyobb azoknak a száma is akik hát dolgoznak a szakmában. Vissza szerettem volna menni, a PhD-m első két évében, kapcsolatba is voltam ugye, az ungváriakkal, mivel szerencsére nyílt otthon egy magyar kar, ahol a fizikát is magyarul tanították, vagy tanítják még a mai napig is, ugye. De egyszerűen nem éreztem azt a pluszt, amit itt azért megkapok, hogy igen is szükség van rád, hogy jó helyen vagy, és igen is, jó, hogy itt vagy velünk. Magyarországon lehet, hogy viszonylag jó lehetőségeim lennének, mivel orosz, ukránnal jóban vagyok, ami ott most elég felkapott és elég szükséges az oroszországi partnerek miatt. Ugye az angol mindenütt kell, hál’ Istennek viszonylag jól állok azzal is (…) Itthon valójában csak a tanári pálya az, amin el lehetne helyezkedni komolyabban. És miért választanál esetleg az áttelepülés mellett? Hát főként az itteni lehetőségek hiánya miatt, az előmenetel hiánya miatt, az anyagi, hát a fizetés összege miatt, mert ugye kevesebb, mint Magyarországon. Másrészt pedig a Magyarországon megszerzett PhD-fokozatot azt itt honosítani kell.

Nem magyar nyelvű munkaerőpiac, külföld Tartósan letelepednél Magyarországon? Nem. Elsősorban azért, mert nem ott születtem, ha pedig el kell hagynom az otthonomat, akkor nem Magyarország a vágyak netovábbja. Nem, én azt mondom, hogy nem. Erről már beszélgettünk a feleségemmel, hogy egy évre kimenni Hollandiába, mert vannak ismerőseink és ismeretségeink, de az, hogy hosszú távú célokat feladni rövid távú célokért, azt nem érdemes. Akkor, hogyha ezek a hosszú távú célok megszűnnek, akkor érdemes elgondolkozni ezen. Addig elvetem az ilyen ötleteket. Ugye az ember kiépít egy rendszert, azt egy év alatt tönkre lehet tenni, utána megint lesz hat év, mire újra felépíti. Talán azért egy kutatónak, különösen a mi szakmánkba nagyon fontos, hogyha bír egy-két éves, egy-két féléves nemzetközi tapasztalattal. Úgyhogy ez tervbe van, hogy talán kimennék és akkor ott is kicsit magamra vennék egy-két szakmai tapasztalatot, amit itt aztán tudok kamatoztatni. (Külföldön) jobban megbecsülik a tanárokat és a kutatókat, mint anyagilag, mint erkölcsileg.

Generális probléma Az az igazság, hogy a történész meg minden bölcsész ember roppant értékes csak nem a munkaerő-piacon föltétlenül, ugye. Nem vagyok benne biztos, hogy könnyebben tudnék most találni más munkahelyet, akár idehaza, akár Magyarországon, olyat, ahol a szakmámban tudnék dolgozni. Alapvetően telített a szakma.

További tervek A kutatás eredményeit egyrészt lektorált kötet formájában szeretnénk publikálni. Másrészt egy közös konferencián szeretnénk megvitatni az érintett felek, valamint a kárpátaljai és a magyarországi tudományos élet szereplőinek a bevonásával.

Hasznosulás Doktorandusz szervezetünk, a Momentum Doctorandus háttér adatbázisaként meghatározhatja a kárpátaljai doktorandusz közösség legfontosabb jellemzőit és problémáit is, amelyek megoldásában a szervezet szerepet vállalhat; A magyarországi és helyi oktatáspolitikusok számára értékes információkat kínálhat a kárpátaljai magyar tudományosság irányát, rekrutációs bázisának mértékét, minőségét tekintve.; A doktori ösztöndíjak adományozásának hatása mélyebben megismerhető.

TÁMOGATÓNK