Támogató rendszerek: önsegítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Nagy Zsolt addiktológiai konzultáns, Intézményvezető
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Család.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Alkoholizmus.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A MENTÁLHIGIÉNÉ FOGALMA, TÖRTÉNETE, JELENTŐSÉGE A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Egyéni döntések a szervezetben
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Közösségi ellátók mint facilitátorok
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
Segítő hivatás mentálhigiénéje
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Mindennapi veszteségeink
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
EMMT Konferencia Illyefalva 2006 szeptember 30. I. A mentálhiginés képzés szerepe a Lelkisegély Telefonszolgálat elindulásában Cselekvésre serkentő látásmód.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az OGYEI kiemelt programjai
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Érzelmi intelligencia
Szervezeti kultúra.
Személyiségfejlődési zavarok
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Személyes életvitel.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Fenomenológiai megközelítés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Támogató rendszerek: önsegítés Németh Katalin tanársegéd Ápolástudományi Tanszék Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar1

A közösség lelki erőforrásai Clifford Beers 1935 Névtelen Alkoholisták- 3 alapító tag Erik Edin- svéd alkoholista, később rehabilitációs intézet működtetője ezek a példák jól mutatják, hogy a mentálhigiénés problémákon túljutott egyének hatékonyan képesek segíteni a hasonló problémákkal küszködőknek.

előzmények 1. Buchmuellerék iskolapéldája Pygnalion jelenség, Merton:”önmagát beteljesítő jóslat”

Csoportszintű megközelítés 2 vagy több, egymástól kölcsönös függésben és interakcióban álló egyén vmilyen cél érdekében közösen cselekszenek lehet: vezetői, feladat, érdekcsoport formális, vagy informális csoport

Legfontosabb mentálhigiénés csoport a család A csoportszemlélet szerint a csoport egyik tagjánál fellépő rendellenesség az egész csoport működési zavarának megnyilvánulása. Ezért nem elégséges csak a tünetet hordozó egyénnel foglalkozni. Legfontosabb mentálhigiénés csoport a család álkölcsönösség: görcsös ragaszkodás ahhoz, hogy jól vannak egymással, holott tele vannak elfojtott indulatokkal, feldolgozatlan sérelmekkel.

A család, mint csoport nemcsak a betegségek SZUPPORTÍV hálóként borítja be tagjait. Ez az emberi kapcsolatok hálója, egy emberként támogatják, segítik, érzelmileg felkarolják a háló közepében lévő megbillent egyensúlyú egyént.

Szupportív hálózat típusai A hálózat középpontjában nem az egyén, hanem a szervezet áll. 1. Primer csoport: ez a kiterjesztett család, egyházi vagy falusi közösség. 2. Közösségi kapuőrök: elsődleges szerepük van a közösségbe való beáramlás és kiáramlás ellenőrzésében. Hangadók, véleményvezérek. Háziorvos, pap, tanító 3. Szomszédsági csoportok 4. Önsegítő csoportok

Bion féle csoportbeosztás: 1. Mítoszokon alapuló csoport: egy, a csoporttól független transzcendens erő fogja majd a bajokon átsegíteni a csoportot 2. Munkacsoport: tudatosan törekszik a megoldásra, a feladat köré szerveződik.

Önsegítés fogalma A közösségi létezés elidegeníthetetlen rész az önsegítés. Többféle jelentéstartam kötődik hozzá: 1. Köznapi definíció: olyan önálló tevékenység, aminek eredménye, hogy a személyiség gazdagodik a megrendült érzelmi, kapcsolati,- lelki egyensúly helyreáll, új döntések és célok fogalmazódnak meg. pl. egy jól sikerült pályaválasztás, partnerkapcsolat, munkahely

3. Tudományos definíció: 2. Szűkebb értelemben: „ mindenapi segítést”, és a „professzionális segítséget” célszerű szétválasztani. 3. Tudományos definíció: az önsegítő csoportok általában azonos korú,-problémájú, közös célt kitűző azonos érdekeket megfogalmazó emberek, akik a kölcsönös segítség eszközével segíthetik, testi és lelki igényeik hatékonyabb kielégítését.

Önsegítés gyökerei /Gerevich József, 1989/ I. Történelmi: katasztrófák utáni állapot /Kropotkin, 1888/ chiliaszticusok /világvégét várók a középkorban/ robinhoodizmus délolasz társadalmi banditák összetartása szakszervezetek pab-ok, klubok, stb.

II. pszichológiai a XIX.-XX.sz.-i ellentmondások nyugati kultúra kontra keleti társadalmak /paternalisztikus viselkedés, önálló életvitelre való alkalmasság csökkenése/ „felnőtt típusú” kommunikációs minták kontra infantilis kommunikáció. Autoritással /tekintéllyel/ szembeni harc, tekintélyválság partnerkapcsolatra való törekvés

III. kulturális: pragmatizmus- adott társadalom érdeke-e a lelki egészség promóciójának hangoztatása társadalmi célok problémamegoldás struktúrája változás, mint érték kisebbségi csoportok egyenlőtlen fejlődése: szubkultúrák önsegítő csoportjai

IV. Vallási gyökerek személyesség problémaközpontúság hit, mint segítő erő V. politikai gyökerek a lakossági kontroll egy formája a hatalom felett lehetőséget ad a javításra

VI. egészségügyi gyökerek: lelki bajok medikalizálódása szomatikus problémák szociális, lélektani gyökerei beteg felelőssége a saját állapota

Csoport fejlődése 1. Kialakulás 2. Viták 3. Normaképzés 4. Teljesítés 5. szétválás

Önsegítő csoportok típusai 1. A csoport célja szerint: függ: a csoport létszámától, adott típusú problémától családi, házassági problémákra orientáltak csoportjai pszichológiai zavarban szenvedők csoportjai testi betegségben szenvedők csoportjai

2. A probléma súlyossága szerint: 1. Egészségesek önfejlesztő csoportjai 2. Stresszhatás alatt élők csoportjai viselkedési zavart korrigálók csoportjai /Anonim Alkoholisták/ túlélést biztosító csoportok /stigmatizáltak/

3. Hozzáférhetőség alapján: mennyire permeábilisak a falak, melyek az egyént vagy csoportot körbeveszik 1. Könnyen hozzáférhető csoportok: nem stigmatizálnak, vallásos hiten alapulnak sok esetben, vagy politikai természetűek 2. Nehezen hozzáférhető csoportok: stigmatizálnak, vagy túlságosan exluzívak, pl. tudományos társaságok

4. A csoport munka alapján: expresszív: a munka a szervezeten belül zajlik instrumentális: a szervezeten kívül tevékenykedő csoport /reform, propaganda, érdekképviseleti csoport/

A segítés filozófiája /C. Rogers/ Kliens- terapeuta /facilitátor/ beavatkozás- formázás eszközök: kongruencia elfogadás empátia

A segítés professzionális formái 1. Ventiláció 2. Szuggesztió 3. Meggyőzés, rábeszélés 4. Emocionális támogatás 5. Klasszikus nagy pszichotherápiák

Mi nem pszichoterápia? Hétköznapi segítési stratégiák: megnyugtatás, elterelés, tompítás /nem érdekes, ne foglalkozz vele/ meghallgatás, kibeszéltetés megvédés /hagyjátok, rossz napja van/ együttérzés /nekem is nagyon pocsék volt akkor/ ráébresztés /ha így viselkedsz, ne csodálkozz/ megerősítés /állj ki magadért/ tanácsadás /ha félsz, kapcsold be a rádiót/

Irodalomjegyzék Buda Béla: A mentálhigiéné szemléleti és gyakorlati kérdései, Animula Kiadó, Budapest