Jó és rossz kommunikáció - Lehetséges jó és rossz kommunikációs helyzetek, és azok következményei Előadó: Alf Martienssen JVSZ, 2009.05.07
Mérlegeld mindig, hogy mit mondasz, és hogy kinek mondod. (Horatius). Egy olyan este, melynek minden résztvevője egy véleményen van, elveszettnek tekinthető. (Albert Einstein) A cél Legyünk jól informáltak - mindig és mindenhol! Minden érdekpartner azt az információt kapja, amit elvár! Die Geschichte mit dem Baer und dem Hasen
A kommunikáció alapjai Latinul: communicare =közölni Az ember az, amit kommunikál. A szociális fejlődés súlyponti kérdése az információ és az interaktív kommunikáció, amely elősegíti az ember érzelmi fejlődését, önértékelését és ezzel az ember „individualitását.” Barbara Senckel
Milyenek az igények a kommunikáció iránt egy érdekképviseletben? Ahhoz, hogy egy civil érdekképviselet jól tudjon kommunikálni, a következő kérdéseket kell tisztázni: 1. Mit jelent egy civil érdekképviselet? 2. Mik egy érdekképviselet társadalmi feladatai? 3. Kik az érdekképviseletek érdekpartnerei? 4. Milyen kommunikációs csatornákat használ egy érdekképviselet?
Mit jelent egy civil érdekképviselet? Önkéntes, alulról szerveződött vagy törvény általi összekapcsolódása olyan természetes vagy jogi személyeknek, akik a tagság egyetértése által, demokratikus módon egy egységes álláspontot képviselnek, amelyet képviselőik közvetítenek a külvilág felé.
Egy érdekképviselet is cégként működik? -Az indítás (iniciálás) momentuma - Vezetési feladat Termék vagy tudás Vezetés Siker: Profit elérése Több forgalom Technológia fejlesztés Közös cél vagy érdekei Érdek Siker: (általában Non-profit szervezet) Saját érdekeit érvényesíteni Több tag, nagyobb hangsúly A saját véleményének proaktív kommunikálása (vitatkozás), és a társadalmi fejlődésbe integrálása
Az érdekképviselet társadalmi feladatai A „küldetés, jövőkép és célok” témában Boér Tamás fog referálni A civil társadalom rendeltetése, hogy az általa biztosított nyilvánosság és érdekartikuláció útján szembesítse az állami és társadalmi akaratot az általa képviselt értékekkel, törekvésekkel és gyakorlattal.
Az érdekképviselet társadalmi feladatai (2) „Olyan társadalmi szféra, amely relatíve független az államtól, és amely nem merül ki a piac szabályaiban. Olyan elvekre támaszkodik, mint az autonómia, a pluralizmus, a szubszidiaritás, a szolidaritás és a felelősség. A nem állami szervezetek a társadalom érdekében fejtik ki alapvetően nem nyereségorientált, nonprofit tevékenységüket (alapítványok, egyesületek, közhasznú szervezetek, akár önkormányzati társulások stb.), kiegészítve az önkéntesség kritériumával.” (az Európai Unió Gazdasági és Szociális Bizottsága szerint) Az ÉK általános célja a tagok érdekeinek érvényesítése vagy a társadalompolitikai fejlődésre való ráhatás által ezen érdekek figyelembe vétele, anélkül, hogy az érdekképviselet politikai felelősséget kívánna átvenni.
A felhasznált (felhasználandó) kommunikációs csatornák Jegyzőkönyvek, cikkek .. Jegyzőkönyvek … tagok politika Más érdekpartnerek Csoport-munka, bizottságok kollégák tájékoztatása Szó, papír, mail Újság, portál.. Személyes információk Alkalmazottak, elnökök,ügyintézők Napi adatok/ információk feldolgozása Programok, CRM Taggyűlések, konferenciák jelentések Adat, CD Papír, film Operatív rendszerek alkalmazása Könyvelés és statisztika Archivált információk kiadása
Érdekpartnerek és elvárásaik kommunikáció munkatársak tagok „board” partok társadalom teljesítés elvárások ….. ….. Kunde Zufriedenstellende Produktqualität (siehe Folie TRQ 1-25) Mitarbeiter Zufriedenheit mit Karriere / Arbeit Eigentümer Ergebnis des Kapital- einsatzes Unterlieferanten Andauernde Geschäfts- verbindung Gesellschaft Verantwortungsvolles Handeln Hinweis: mit den Teilnehmern in der Norm erarbeiten (9000-1) Érdekképviselet cél tökéletesítése „Egyedi légy, ne átlagos” TRQ1-19/AZ1
Érdekképviselet és kommunikáció A kommunikáció fogalmához közel áll a szociális interakció, amely az egyén és csoportok közötti kölcsönhatás, és a kommunikáció révén befolyásolja a szereplők hozzáállását és cselekedetét. Itt érvényes a szabály: Minél több a partner és minél több kommunikációs csatorna, annál nagyobb a veszély, hogy a kommunikációnak nem fog sikerülni a célt szolgálni, mert …
..a kommunikációs multi-dimenzionalitás számos veszélyt rejteget A négy alapvető hozzáállás Én nem vagyok o.k. Te o.k. vagy Én o.k. vagyok Te nem vagy o.k. Én o.k. vagyok. Te o.k.vagy. Én nem vagyok o.k. Te sem vagy o.k. Én nem vagyok o.k. - Te o.k. vagy. Ez a hozzáállás a segítség igényét sugallja és a korai gyermekkor függőségéből ered. Én nem vagyok o.k. - Te sem vagy o.k. A kétségbeesés és a rezignáció alapállása. Én o.k.vagyok. - Te nem vagy o.k. Ez a hozzáállás felülről lefelé (EL-én) tudtára adja a másiknak,milyen kicsi és képtelen is a másik. Én o.k.vagyok. - Te o.k. vagy. A felnőtt-én alapállása (ER), aki elfogadja önmagát és a többieket. AZ:01
..a kommunikációs multi-dimenzionalitás számos veszélyt rejteget (2) Verbális kommunikáció vevő Megnyilatkozás Tartalom Kapcsolat Hivatkozás mail internet pantomime fax Négy fülű befogadó Nonverbális kommunikáció adó
Jól kommunikálni vagy rosszul kommunikálni? Ez az a döntés, amely leginkább meghatározza az érdekképviselet jövőképességét vagy jövőképtelenségét.
Mi az ÉK haszna a tagoknak? Saját érdekeit jobban tudja érvényesíteni Saját véleményét segít formálni, csiszolni Biztonságérzetet, csapatélményt nyújt (nem vagyok egyedül) Elégedettséget ad Bosszúság elkerülése „Különleges vagyok, figyelnek rám, az egész szervezet velem foglalkozik” ..ezt a kommunikáció révén kell ápolni!
A kommunikáció lényege (ÉK) Megfelelő technikai háttér Stratégia és álláspont kommunikálás Szervezet- és folyamatszervezés jó kommunikáció Határtalan Tartós és gyümölcsöző érdekpartneri kapcsolatok Proaktiv kommunikáció a tagok között Rendszerezés Informálás és jelenlét a a mindennapi társadalmi életben
Köszönjük szíves figyelmét! Merten&Martienssen Kft. 1152 Budapest Oroszlán u.36. merten@merten.hu alf.martienssen@merten.hu Köszönjük szíves figyelmét!