A görög színház működése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A házasság még nem a mennyország
Advertisements

Tanulságos képek.
Reformkori színjátszások
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
Az ókori görög művészet
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Az angol reneszánsz színház
Húsvét az élet ünnepe.
A görög színház mint épület
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A görög drámA.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Ilyenek vagyunk mi A NAGYPELESEKEI ÁLTALÁNOS ISKOLA II. OSZÁLYA.
Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások.
Velencei karnevál.
Az ókor színházai.
Építészet.
MÓDSZEREK, FEJLESZTHETŐ KÉSZSÉGEK
Más görög istenek 1.B.
Expresszionizmus 31/A.
Más görög istenek 1.B.
Dionüszosz 6/C.
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Moliere /A.
Képversek 30/A.
Készítette: Percze Norbert és Kocsis Dávid
Reformkor A magyar színjátszás rövid története
Anton Pavlovics Csehov
A Globe színház 18/A.
William Shakespeare és a színjátszás
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
A klasszicizmus 24/A.
Az ókori görög- római istenvilág
Bölcsességek, aforizmák
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében. Németh Antal Modern irányzatok felé érdeklődött expresszionista Szintetikus rendezés ‘’kukucska” színpad térszínpad.
1963.  diploma a Színház-és Filmművészeti főiskolán  pécsi Nemzeti Színház rendezője  Gyulai Várszínház vezetője  Nemzeti Színház.
Döbbenetes Siposhegyi Péter író, 2008-ban így emlékezett visz- sza a következőkre: „A győzelem ára című színdarabot 2001-ben írtam meg, ezt a darabot.
Készítette: Doránt Zsanett
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde
Németh Antal rendezésében
1879. december 1..
Paulay Ede rendezésében
A misztérium Készítette: Lovász Lili, Süli Réka, Szekeres-Kovács Veronika.
Szabó Kira, Sándor Zsuzsanna, Magyar Fanni, Brenner Ági
Paulay Ede rendezésében
A bemutató kezdéséhez entert nyomjanak!
Paulay Ede Csongor és Tünde Ősbemutató
Paulay Ede rendezésében
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Ember tragédiája Paulay ede.
Az ember tragédiája színdarab
Bemutató: Budapest; Nemzeti Színház, szeptember 21.
Nemzeti Színház szeptember 21.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Az ember tragédiája a színpadon
Iglódi István rendezése
Színpadon Az ember tragédiája
~Paulay Ede rendezésében~
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
A Blaha Lujza téri Népszínház
Tele vagyok, dallal vagyok tele…
Németh Antal 10 Credójából
IGAZGATÓI PÁLYÁZAT Nemzeti Színház Készítette: Dr. Németh Antal 1940
Előadás másolata:

A görög színház működése 6/B

1. Álarcok nagy a színész-néző távolság - a jellegzetes karaktereket kiemelő álarcra van szükség A száj mindig nyitott állípotú, technikai okokból A női szerepeket is férfiak játszották Az álarc folytán statikus jellemeket ábrázoltak az írók Nagyon sokféle maszk: nemcsak embereket, hanem állatokat is alakítottak a színészek. a komédia előadásokon alkalmaztak kettős álarcot is (dühös-kedves ), a színész mindig a helyzetnek megfelelő álarcát mutatta a közönség felé. A mellékszereplők födetlen arccal jelentek meg a színpadon. Az ő saját emberi arcuk az egyformaság, a jelentéktelenség jele volt.

2. Jelmezek és háttér a jelmezként részben univerzális-semleges, lepelszerű viselet szolgált, részben hímzett, a szerephez illő ruha lábukon kothornoszt viseltek, elöl felperdülő orrú, lábszárközépig érő bőrcsizmát A kothornosz idővel magas sarkú lett, megnövelte a színészt Eleinte semmiféle háttér nem volt Utóbb a szkéné raktárépületét alakították háttérré A különféle ajtók mérete, előkelősége a belépő szereplő előkelőségére is utalt

3. Ünnepek és nézők Az előadások nappal voltak Több napos Dionüsziákon egész dráma-sorozatokat mutattak be Az athéni állam fontosnak tartotta az emberek részvételét Periklész után a nagyon szegények belépőjét az állam fizette, ezért a színház mindenki számára elérhető volt Sőt, napidíjat is fizettek a kieső munka pótlására

4. Dramaturgia Hármas egység: egy helyen, egy napon, egy cselekményszál Nem volt előírás, de legtöbbnyire így alakult a dráma Utóbb a klasszicisták kötelező szabálynak mondták Véres-brutális esemény nem történhetett a színpadon Ilyenről csak hírnök tudósíthatott A tragédiák visszatérő eleme a hübrisz: túlzó aránytévesztés, az istenek megsértése például a halottak dolgába avatkozás, síron túli bosszú

Harcos, Dionüszosz, tragikus hős. Melyik melyik?

Melyik kép ábrázol igazi maszkot, melyik nem? Miért?

Melyik európai város hagyományában él tovább napjainkig a maszkok használata?

Helyzethez illő vagy univerzális jelmezt látunk a jelenetben?

Héraklészt játszó színész oroszlánbőr jelmezben Héraklészt játszó színész oroszlánbőr jelmezben. Melyik kosztümtípusra példa?

Mi van a színész lábán? Korai vagy kései színjátszást ábrázol a kép?

Épp húzza kothornoszát a színész. Mit tudunk a kothornoszról?

Színészt és színésznőt ábrázoló terrakotta szobrocskák Mi a hiba a képfeliratban?