Veszelszki Ágnes (ELTE)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest
Advertisements

Dr. HASSAN Elsayed egyetemi docens DUCHON Jenő műszaki tanár Trefort Ágoston Mérnökpedagógia Központ, Óbudai Egyetem AZ ONLINE FORRADALMAK NEVELŐ SZEREPE.
A kommunikáció és a grammatika új megközelítése
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Egy ötlet megvalósítása
Digitális világ A digitális reklám
Keresőoptimalizálás Fizetett hirdetések a keresőkön Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon Fizetett helyezések vagy regisztrációk Internetes hirdetések.
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
Az Internet adta lehetőségek
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Közösségi média és a könyvtár Trendek Közösségi média és a könyvtárak Trendek
Az írás őse a barlangrajzok (a legrégebbiek évesek) A beszéd az ősember közös munkavégzésekor alakult ki (kb éve)
2011. június 21. Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár
Készítette: Kotymán Arnold PS ÁMK Társulás Cserkeszőlő
2009. november 30. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 12. előadás.
2009. október 12. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 6. előadás.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Tipográfia.
Előzmények Sikeres pályázat a kézirat elkészítésére (2004) A könyv megjelenése (2006)
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Böngészők Internet Explorer Mozilla Firefox
Hasznos internetes információforrások. Enciklopédiák, lexikonok Seres Judit SZTE Klebelsberg Könyvtár Tájékoztató Csoport
Online elérhető szótárak július 15. Hol találom? Az Egyetemi Könyvtár honlapjáról Az.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
MATARKA szakmai nap Miskolci Egyetem Könyvtár, Levéltár, Múzeum március 24. KÖSZÖNTJÜK A RÉSZTVEVŐKET!
{ Közösségi spammelés felismerése és eliminálása Kivonat – Pletser József.
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
Közösségi oldalak használata
Szótárak: fajták és tipologizálás
Digitális világ – interaktív táblán
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
A közösségi média hatása a fiatalok nyelvhasználatára
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
A közlekedők információ-feldolgozó tulajdonságainak figyelembevétele az úttervezésben HTE Kongresszus Győr, november 28 Koren Csaba.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
A dokumentumrögzítés története:
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3.KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Az IKT-eszközök hatása az olvasási kultúrára
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
A kommenthuszár becsizmáz. Új szavak a digitális kommunikációban
Az internetes keresési módszerek
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Social Media 2015-ben, üzleti szemmel - avagy merre tart a közösségépítő világ? Kulcsár István Róbert 1.
Közösségi portálok használata Tepszis Barbara 8/A Salamon Róza (felkészítő tanár) Dr. Török Béla Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola,Egységes.
Alkalmazott nyelvészet I.
Kommunikáció Mátyás Viktor KOMMUNIKÁCIÓ Az emberek közti interakció nagyrészt üzenetek szabályozott cseréjéből, azaz kommunikációból áll. Kommunikáció:
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
Keresési módszerek könyvtári katalógusokban. A könyvtári katalógus funkciója A könyvtár állományában meglévő dokumentumok feltárása Az egyes példány adatainak.
Követelmények Multimédia A tantárgy általános célja, célkitűzése A számítógépen alapuló multimédia-alkalmazások elméleti alapjainak megismertetése.
Erre használom az internetet
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Elektronikus szótárhasználat
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

Veszelszki Ágnes (ELTE) Digilektus és interaktív tábla VI. Országos Interaktív Tábla Konferencia, Budapest, 2011. október 1-jén Veszelszki Ágnes (ELTE)

Áttekintés a digitális kultúráról mi a digilektus? a digilektus jellemzői példák a digilektus hatásaira lehetséges feladatok, diáktevékenységek

A digitális kultúráról

a jelen felértékelődése: A jelen kultúrája a jelen felértékelődése: a modern világ általános jellemzője, internet: látványosabbá teszi (Karácsony András 2002) visszakereshetőség: könnyen: e-mail, fórum, honlapszöveg elvileg és technikailag: Facebookon-Twitteren megjelent szövegek

Lehetséges diáktevékenységek fiktív profil – virtuális személyiség (Sógor Márta) beszélő nevekhez Facebook-profil megtervezése profiloldal, üzenőfal, ismerősei, kedvencei, megosztott hivatkozások, bejegyzések (posztok), alkalmazások, lájkok, albumok, profilkép példák a választható nevekre: Árvai Réka, Babérossy Leánder, Bármi Áronné szül. K. Margit, Bálnokházy Hermine, Hübele Balázs, Nemadózy Csanád, Nyúzó Pál, Rideghváry Bence, Vér Klára, Vitay Georgina…

Információmennyiség „tudásrobbanás” (Pscheida 2007) átláthatatlan információmennyiség hatásai bizonytalanságérzet: „lost in hyperspace” kognitív túlterhelés: „cognitive overhead” érzés: minden információ online elérhető információs társadalom paradoxona: a (kollektív) tudásmennyiség nő az egyén tudása folyamatosan csökken (véges befogadási kapacitás, átláthatatlan és strukturálatlan tudáshalmaz)

Lehetséges diáktevékenységek LOLvasásteszt (Nagy-Varga Zsolt) négy azonos szöveg, más logika szerint összekeverve cél: villámolvasás technikája, szkennelő olvasás szövegek: 1. az első és az utolsó betű van a helyén: Tduta, hoyg egy anlgaii etegyem ktuasátai szenirt nem szímát, melyin serenrodbn vnanak a bteűk egy szbóan, az etegyeln ftonos dloog, hogy az eslő és az ultosó bteűk a hölyeükn lneegyek… 2. szavanként betűrendben: Adttu, ghoy egy aaiigln eeegmty aaáiksttu einrszt emn áímszt, eilymn beednnorrs aaknnv a bektű egy abnósz, az eeegylnt fnoost dgloo, hgyo az elős és az loóstu bektű a ehklynöü eeegykln. .. 3. a szótagok felcserélése: Tatud, hogy egy ialiang temgyee isatátaku rintsze nem mítszá, lyenmi benrendsor nakvan a tűkbe egy banszó, az lengyete tosfon logdo, hogy az sőel és az sótolu tűkbe a könlyühe nekgyele… 4. a szavak hátulról visszafelé: Atdut, ygoh yge iailgna meteyge iasátatuk tnirezs men tímázs, neylim nebdnerros kannav a kűteb yge nabózs, za nelteyge sotnof golod, ygoh za ősle sé za óslotu kűteb a nöküyleh keneygel. ...

Új keresési technikák a’la carte-kultúra (Origgi 2006) keresés és szelekció korábban: szótár, lexikon, enciklopédia vagy szakkönyv ma: keresőportál, pl. Google nyomtatott munka: több szakértő (szerző, kiadó, szerkesztő, lektor, korrektor) web 2.0 (pl. Wikipédia): interaktivitás: résztvevő online közösség, sok anonim szerző olvasó társszerzővé és -szerkesztővé is válik hitelesség, megbízhatóság Nature magazin 2005: Wikipedia (3,86 hiba) vs. Encyclopedia Britannica (2,92 hiba)

Lehetséges diáktevékenységek hitelességi vizsgálat fiktív és szándékoltan hibás (Wikipédia-szerű) szócikkek ellenőrzése az internet, illetve szaklexikonok, szótárak, enciklopédiák segítségével könyvtári gyakorlat szövegszövetbontás: anti-copy-paste összemásolt szövegek kikeresése: mi is az eredeti forrás? használható oldalak: http://www.shorttext.com/default.aspx www.copyscape.com

Hiperlinkes szöveg internetes szöveg hálószerkezete: hipertext (Ted Nelson) hipertextegységek, részszövegek csomópontok (szövegek, képek, videók, animációk…) hiperlinkek, elektronikus utalások csomópont: döntés: belép vagy tovasiklik linearitás felfüggesztődése patchworkszerű információszerkezet pl. Wikipédia

Lehetséges diáktevékenységek Hova tovább? (Nagy-Varga Zsolt) megadott fogalomtól indulva minimum öt lépcső felhasználásával eljutni a másik fogalomig a szomszédos állomások között kapcsolódási pont példa: Hogyan juthatunk el a PISA-méréstől a vas-szulfidig? PISA-mérés, OECD, Párizs (OECD székhelye), Szajna (Párizs folyója), kelta (a Szajna neve egy kelta szóból származik), ókor (ókori nép), június 15. (az ókori Közel-Kelet kronológiája, ninivei napfogyatkozás), Gergely-naptár, XIII. Gergely pápa, Bologna (XIII. Gergely szülővárosa), Appenninek, üledékes kőzetek (Appenninek építőanyaga), óceán (óceáni és tengeri üledék), Föld, Föld-típusú bolygók, vas-szulfid (vasból vagy vas-szulfidból áll a magjuk) tanulság: hogyan olvashat az ember, ha minden megnyitott oldalon az első előforduló linket követi; hogyan működik a Wikipédia?

Lehetséges diáktevékenységek össze-vissza fordító (Pankovics Gergő) Google Translator használatával idegen nyelvre, majd ismét magyarra fordított szövegek felismerése vö. Karinthy például: Lesz még jó, zsemlemorzsával, Hajlandóság, hogy ki a csirke, Élő barátság Hen "... Anyám egy dolog. Viki-wiki megadott témában Wikipédia-szerű szócikk írása

Digitális műfajok pluralizáló folyamat: a korábbi technológia ~ műfaj párhuzamosan tovább él, jelentősége csökken aszinkron formák > szinkron típusúak pl. e-mail, fórum > cset, blog > tweet, FB-üzenőfal nagy elbeszélések > tematizáló mikroelbeszélések pl. jókívánság-sms > poszt a közösségi oldalak üzenőfalán formák konvencionalizálódnak pl. sms (sok rövidítés, sajátos íráskép vs. írott normát követő, szabályos)

Lehetséges diáktevékenységek szépirodalom netesítve (Konkoly Dániel) közismert irodalmi alkotások átalakítása lehetőségek: blogbejegyzés, Facebook-poszt, cset, sms, ímél… ráadás: a többieknek ki kell találniuk az eredeti mű címét változata: irodalmi művek Facebookon (Greiner Balázs, Kormos Lili) minden csoport megkapja egy-egy (ismert) irodalmi mű címét a cselekménynek megfelelően: Facebook-esemény változata: irodalmi sms (Lucz István Ádám) párokban sms írása (szleng, rövidítések, hangulatjelek előnyben) példák: 1a Kígyó Évának, csábítsa rá az almára. 1b Válasz a Kígyónak. 2a Éva Ádámnak, vegye rá, hogy ő is egyen az almából. 2b Válasz Évának. […]

A digilektus és jellemzői

Digilektus saját fogalom új nyelvváltozattípus az elektronikus (digitális) média nyelvhasználati módja helye a nyelvváltozatok rendszerében: új stílusréteg szociolektus – mediolektus egyelőre nem helyezzük el rendszerben

A digilektus jellemzésének szempontjai szövegtani-pragmatikai formai grammatikai lexikai szempont

A digilektus formai jellemzői helyesírási változások kisbetűzés ékezetek és írásjelek elhagyása rövidítések (grammatikai változás is!) fonetikus írásmód evvan, kézzed ‘képzeld’, nemtom, asszem… erőteljesen ikonikus jelleg emotikonok, karakterrajzok εϊз <3

Lehetséges diáktevékenységek kapcs. ford. (Gyurkovics Eszter) digilektusbeli szöveg és a sztenderd változat párosítása

A digilektus grammatikai jellemzői redukció, rövidítés, szóösszevonás utána besz? nem vszínű h odaérek beszélt nyelvi jellemzők (írásban) pl. az asszem grammatikalizációja és lexikalizációja asszem épp vmi iesmire gondoltam személytelen szerkezetek Rajság van. Szercsi van. Láwcsi van.

Lehetséges diáktevékenységek szóképhalászat (Tóth Andrea) Interaktív táblás társasjáték négy csapat, egy képviselő az interaktív táblánál a kiválasztott szám mögött egy kérdés rejtőzik (vagy cápa!) helyes válasz: kifoghatják a halat (ráhúzhatják színjelüket a főtáblán) az a csapat nyer, amelyik a legtöbb halat ki tudja fogni (saját színével megjelölni)

A digilektus lexikai jellemzői látványosan és gyorsan változó terület Kommunikáció: internet és média tehetséggondozó nyelvészeti műhely (ELTE) 2011 tavaszán: netszópályázat: az internetes/ elektronikus/digitális kommunikációhoz kapcsolódó szavak gyűjtése több száz oldalnyi anyag: netszó-korpusz: 1436 bejegyzés (ismétlődésekkel), 1144 külön szócikk (ismétlések nélkül)

Emotikonok 76 emotikon érzelem- és attitűdkifejező jelek: :(   :-(  ::[ :'-(  :'( szomorúság :-O  :O    (o_o) megdöbbenés :-P     nyelvet ölt, viccel, kacérkodik ikonikus, grafikus jelek: /\o/\   pók @>>   fagylalt ~~(,, ,,**>   patkány   =^.^=   macska   <3 szív, szeretet

Lehetséges diáktevékenységek emotikonhoz a szöveget (Pankovics Gergő) párbeszéd alkotása a mondanivaló feleljen meg az ábrázolt érzelmeknek én és az emotikonom (Nagy-Varga Zsolt) önállóan (vagy párban) emotikonok alkotása a táblán található írásjelek, betűk, számok felhasználásával a hangulatjel tükrözze az alkotója lelkiállapotát, tulajdonságait cél: emotikonok konvencionális jelentése, „képi szövegértés” emotikonpárosító (Gyurkovics Eszter) nem alapemotikonok és jelentésük

Példák a netszó-korpuszból asd számítógépes játékokban és cseten használt kifejezés több jelentése-funkciója van 1. nem tud mit mondani, inkább csak nevet egyet 2. felháborodás, ha valaki badarságot mond 3. nincs mondanivaló, de jelzi, hogy a gépnél van (fatikus jelzés) változatai: wasd (játékirányító betűk) qwe (török) példa: - Annyira igazságtalan ez az egész… :-S - Asdasd

Példák a netszó-korpuszból bloggerina blogírás, interneten közzétett napló vezetése blog < weblog napló írója: blogger blogger + (kollegina, balerina analógiájára) -ina > bloggerina (nőnemű alakváltozat) kommenthuszár ’valamilyen témához humorosan hozzászóló személy’ általában a témát elvágja, „offolja” példa: Pali nagy kommenthuszár, minden buta kérdésre tud válaszolni valami vicceset.

Példák a netszó-korpuszból facepalm  digitális kommunikációban használt kifejezés nonverbális jel, gesztus: az ember eltakarja az arcát a kezével, vagy megsimítja a szemöldökét vagy homlokát szégyen, frusztráció, ellenérzés jelölése szinonimája: arcpálma félig tükörfordítás face > arc palm ’tenyér’ → pálma (népetimológia?)

Frazeologizmusok kevés vagy… típus ’Ne nagyképűsködj! Kicsi vagy te ehhez.’ Kevés vagy, mint apple-ben az almamag! Kevés vagy, mint mikrosoft-egérben a sajt! Kevés vagy, mint windows-on a firhang! nehogy már… típus Nehogy má’ a kurzor mozgassa az egeret! Nehogy má’ a program fagyassza le a vírust!

Lehetséges diáktevékenységek netes frazémák alkotása a digitális kommunikáció lexikai egységeinek felhasználásával új szólások, szóláshasonlatok alkotása változata: az interaktív táblán megadott szavakból lehet válogatni változata: a frazémák sablonja adott a táblán, csak a sablont kell megfelelő kifejezésekkel feltölteni például: „kevés vagy, mint…”

A témakör haszna az oktatásban nyelvészet: lexikográfia, grammatika, netnyelvészet órai (és órán kívüli) kommunikáció, oktatástechnika tanár-diák kommunikáció, szövegértés, internetes literalitás digitális bennszülöttek és kintrekedtek közötti megértési, kommunikációs szakadék feloldása pl. emotikonok, speciális rövidítések (THX, LOL), szókincs (lájkol, láwol, fészel) „23 évesen sem értem, hogy mit mond néha a 13 éves unokaöcsém” „rendszerint nekem kell lefordítanom, miről beszél a testvérem, amikor szüleinkkel beszél”

Veszelszki Ágnes – www.veszelszki.hu Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet! Veszelszki Ágnes – www.veszelszki.hu Veszelszki Ágnes – www.veszelszki.hu