dr. Belicza Éva Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Humán rendszerek, közszféra
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
Az ápolás minősége és az ápolási dokumentáció
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Munkaszervezési ismeretek
Az egészségügyi szolgáltatók kártérítési felelőssége
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A nosocomialis fertőzések felderítésében alkalmazott
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
XLVII. Rozsnyay Mátyás Emlékverseny
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Környezetértékelési módszerek
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Egységes egészségügyi információrendszer
A HACCP története Modul 01 - lecke 03
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Halandóság és betegségteher idős korban
Gyógyszerek minőségbiztosítása GMP alapelvek
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
A hemoglobinszint stabilitása: a renális anaemia kezelésének új minőségi indikátora Dr. Szabó Attila egyetemi adjunktus Semmelweis Egyetem I. sz. Gyermekklinika,
Minőségügy és ellátási hibák csökkentése a Magyarországi kórházakban Makai Péter, Jacobsen Ákos, Péter Tünde, Szy Ildikó Gulácsi László
A szerzett decubitus WHO NEVES program összefoglaló
II. Ellátási hibák az egészségügyben konferencia,
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
2004. március eEgészség – Digitális Aláírás Workshop 2004 Március Tim Zoltán, CISA Insurance Technology Kft. „Megbízható harmadik fél szolgáltatás,
Humánpolitikai adatbázis Távlati célkitűzés: Humánpolitikai adattár (adatkör – tartalom) Közvetlen célkitűzés: 1.Egészségüggyel kapcsolatos humán 2.Egészséggel.
Indikátorok a Magyar Egészségadattárban
Fej vagy írás? a tüdőrák éve. Fej vagy írás? 2006 – a tüdőrák éve Mucsi János, Farkas Éva, Tormay Károly Egészségügyi Központ Tüdőbeteg-gondozó.
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
Az Országos Alapellátási Intézet sajtótájékoztatója a magyar egészségügyi helyzet javításáról július 15.
Egynapos sebészet Beteg alkalmasság, beteg biztonság
Szervezeti viselkedés Bevezetés
NEPHROLOGIAI KÉPZÉS – CSALÁDORVOS REZIDENSEK SZÁMÁRA
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOT MÉRÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
A methadon kezelés Dr. Csorba József
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
Ahogy Európában fizetik
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A cukorbetegség, mint népbetegség Magyarországon
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Ahogy a szakfőorvos látja
HR konferencia november 16. SKULL tréning és tanácsadás Szervezeti vitalizáció.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Növekvő betegbiztonság – csökkenő nővéri megterhelés
Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszusa Debrecen – április 22. A SÜRGŐSSÉGI ELLÁTÁS SZERVEZÉSE BERÉNYI TAMÁS DR.
Truven Health Analytics Micromedex 2.0 Információs tudástár.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
A minőségügy és helye a Szent Imre Kórházban Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató.
Szakmapolitikai fórum
A szakma és az egészségpolitika kapcsolata a nemzetközi gyakorlatban
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Kötelező szakmacsoportos továbbképzés
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Dr. habil. Belicza Éva - alprojekt vezető
Előadás másolata:

Az ellátási hibák epidemiológiája és a megelőzés lehetőségei az egészségügyi intézményekben dr. Belicza Éva Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ ,,(Elkerülhető) Ellátási Hibák Az Egészségügyben'' Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2005. december 7.

Belicza É., Ellátási hibák, 2005 Vázlat Az ellátási hibák terminológiája Előfordulási gyakoriságuk és következményeik Az ellátási hibák okai Kockázatot növelő tényezők A beavatkozás lehetőségei Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Az ellátási hibák terminológiája

Terminológia (IOM, 1999, WHO, 2005) Biztonság (safety): Mentesség az akaratlan bántalomtól. Hiba (error): a szándékhoz képest történő mulasztás a tervezett tevékenység végrehajtása során (azaz hiba a végrehajtásban) vagy rossz terv alkalmazása a cél eléréséhez (azaz hiba a tervezésben). rendszerint az ellátó rendszer elégtelenségeit türközi Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Ellátási hiba (IOM, 1999, WHO, 2005) Ártalmas esemény (adverse event, AE): Az ellátás nyújtásához köthető károsodás, és nem a betegségből eredő komplikáció. Elkerülhető ártalmas esemény: Hiba következtében fellépő ártalmas esemény. Potenciális ártalmas esemény (“near-miss”): Olyan komoly hiba, amely potenciálisan ártalmas eseményt okoz, de ez véletlenül vagy időben történő beavatkozással nem következik be. Rendszer: Független elemek (emberek, folyamatok, eszközök) valamely készlete, amelyek egy közös cél érdekében hatnak egymásra (a legtöbb hiba rendszer eredetű – helytelen képzés, hosszú órák, hasonló kinézetű ampullák, ellenőrzés hiánya, stb. ) Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Az ellátási hibák felosztása eredetük szerint nem biztonságos tevékenységek nem szándékos szándékos botlások tévedések hibák megszegések Alapvető típushibák Mulasztások fel nem ismerése „rendelések mulasztása” Memória hiányosságai Szabály-alapú hiba Ismeret alapú hiba Rutin Javítás Kivételes Szabotálás Szándékos eltérés a szabályoktól és az eljárásoktól forrás: Williams,D. 2004

Előfordulási gyakoriságuk és következményeik

Ártalmas események előfordulása különböző tanulmányok szerint az aktív ellátást végző kórházakban Tanulmány (akut kórházakban) felmérés ideje kórházi felvételek száma ártalmas események száma ártalmas események aránya (%) USA, New York Állam, Harvard Medical Practice Study 1984 30 195 1 133 3.8 USA, Utah-Colorado tanulmány (UTCOS) 1992 14 565 475 3.2 787 5.4 Ausztrália (Quality in Australian Health Care Study, QAHCS) 14 179 2 353 16.6 1 499 10.6 Egyesült Királyság 1999-2000 1 014 119 11.7 Dánia 1998 1 097 176 9.0 Kanada 2000 7.5 forrás: WHO, 2002 Wade, J. Canadian Patient Safety Institute, 2004. a QAHCS módszertannal a UTCOS módszertannal Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Betegbiztonsági adatok problémái Majdnem minden adat akut ellátást végző kórházakból származik Az ártalmas események jelentős részét nem jelentik (50-90%, BMJ, 2000) Nincs standardizált jelentés Átfogó, kevéssé megbízható és konzisztens adatok Eltérő fogalmi rendszer használata Orvosi implicit megítélés Közvetlen következmények vs állapot alapján várható egészségi eredmények forrás: Kizer, KW, President, The National Quality Forum, USA, 2002. alapján Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Az ellátási hibák következményei nincs ártalom van ártalom költségek növekedése ideiglenes egészségkárosodás tartós egészségkárosodás halál Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Harvard Medical Practice Study (92 133 AE) Akadályozottság kategóriája AE (%) Minimális károsodás, felépülés <1 hó 56.8% Mérsékelt károsodás, felépülés 1-6 hó 13.7% Mérsékelt károsodás, felépülés > 6 hó 2.8% Állandó károsodás, < 50% rokkantság 3.9% Állandó károsodás, > =50% rokkantság 2.6% Halál 13.6% 30% of the injuries resulted in either a disability lasting longer than 6 months, a permanent impairment or death forrás – Brennan, 1991 Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Gyógyszerelési hibák (Adverse Drug Events, ADE) következményei a felvételek 6.5%-ában, 28% megelőzhető 57% jelentős, 30% súlyos, 12% életet veszélyeztető, 1% fatális megelőzhető ADE: +4,5 nap, +4,700 USA$ forrás: Williams, D, 2004 Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Az ellátási hibák okai

Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Kommunikáció és a gondatlanság miatti feljelentések háziorvosoknál Alapellátó orvosok (n = 59) Változó Nem volt per életében per (n = 29) Volt per életében (n = 30) P- Value Vizit hossza, perc 18.3 15.0 < 0.05 Megszólalások száma egy 15 perces vizit során: Tartalom Kérdésfeltevés - orvosi 16.9 NS Információ adása – orvosi 28.5 26.3 Folyamat: Készségesség (orvos) 19.4 11.9 Tájékoztatás (orvos) 14.5 11.2 Hatás Nevetések (orvos) 4.8 3.4 Nevetések (beteg) 7.8 7.5 Facilitation = asking the patient for an opinion, asking the patient for understanding, paraphrasing and interpreting Orientation = instructions regarding the medical visit process and transitional statements Belicza É., Ellátási hibák, 2005 forrás – Levinson W, 1997

Kockázatot növelő tényezők

Kockázatnak kitett betegek 65+ életév többszörös ko-morbiditás jelentős túlsúly sürgősségi felvételek kardiológiai sebészeti, érsebészeti és idegsebészeti betegek Benner,C. 2005, Smith, 2005 alapján Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Kockázatot növelő szervezeti tényezők (WHO, 2002 alapján) infrastruktúra, műszerezettség elégtelensége nem megbízható anyagok és minőségű gyógyszerek elégtelen hulladékkezelés és infekció kontroll alulmotivált vagy gyakorlatlan személyzet nővérhiány alapvető működési költségek alulfinanszírozása Belicza É., Ellátási hibák, 2005

A beavatkozás lehetőségei

Ellátási standardok: gyógyszerelés Rendes, jól megvilágított, zaj-, zavarás és lármamentes helyen történjen a gyógyszerelés előkészítése. A címkézés, csomagolás és tárolás standardizált módszerekkel történjen. Be kell azonosítani minden, az alkalmazás során “nagy veszélyű” gyógyszert és standardizált eljárást kell alkalmazni használatuk során. A gyógyszerek szétosztása „unit-dose” rendszerben történjen, ha csak lehetséges. forrás: Kizer, KW, President, The National Quality Forum, USA, 2002 Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Belicza É., Ellátási hibák, 2005 Az ellátási hibákat csak akkor lehet megelőzni, ha felismerjük, ha előfordul meghatározzuk a kiváltó tényezőket megkeressük a megoldást megosztjuk másokkal bevezetjük a gyakorlatba ha nem beszélünk róla, attól még van, és nem lesz kevesebb. Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Belicza É., Ellátási hibák, 2005 www.who.int/patientsafety Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Belicza É., Ellátási hibák, 2005 Alapelvek a betegbiztonsági jelentési rendszer létrehozásakor (WHO, 2005) Célja a betegbiztonság növelése az ellátórendszer hibáinak megtanulásával. Biztonságos, nem büntető! Konstruktív reagálás kialakítása: ajánlások a folyamatok vagy a rendszer változtatására. Jelentős elemzések, tanulás, a következtetések visszajelzése szakértelmet és egyéb humán és pénzügyi erőforrásokat igényel: információ megosztása, változtatási javaslatok megfogalmazása, tájékoztatás a megoldások fejlesztéséről. Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Belicza É., Ellátási hibák, 2005 “Az orvosoknak és a nővéreknek el kell fogadnia azt a gondolatot, hogy a hiba elkerülhetetlen velejárója az emberi létnek, még a magas követelményekkel dolgozó, lelkiismeretes szakemberek körében is. A tévedéseket a rendszer hibáinak bizonyítékaként kell elfogadni, nem jellemhibaként.” Leape, 1994 Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Belicza É., Ellátási hibák, 2005 AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS MINŐSÉGE A BETEGBIZTONSÁG GARANTÁLÁSÁVAL KEZDŐDIK forrás: Kizer, KW, President, The National Quality Forum, USA, 2002 Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Ajánlott szakirodalom To err is human (1999), Crossing the Quality Chasm (2001): www.iom.com Weingart et al: Epidemiolgy of medical error. BMJ (2000) 320: 774-777. Nicoletta et al: The epidemiology of medical errors: A review of the literature. Wien Klin Wochenschr. (2003) 115: 318-325. WHO Draft Guidelines for adverse event reporting and learning systems (2005): www.who.int/patientsafety Belicza É., Ellátási hibák, 2005

Köszönöm a figyelmet