Európai szintű Területfejlesztési Dokumentumok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
EU alapismeretek E-Learning.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Dr. Jeney László A nagyváros–vidék kettősség erősödése Európa gazdasági térszerkezetében Magyar Tudomány Ünnepe 2008 „Európa változó terei” Tudományos.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Európai térszerkezet változásai 2. rész
A területi együttműködés külgazdasági és Kárpát-medencei vetületei
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
2005. június éves a Magyar-Osztrák Területrendezési és Tervezési együttműködés dr. Tompai Géza főosztályvezető Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Európa térszerkezete.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Alpok Adria Munkaközösség és a Kárpátok Eurorégió megalapítása, céljai
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Európa regionális földrajza
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Európai Uniós ismeretek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

Európai szintű Területfejlesztési Dokumentumok Dr. Nagy Henrietta SZIE GTK RGVI

Háttér Európai szintű területfejlesztési politika elveinek kidolgozását a Területfejlesztési Miniszterek Európai Konferenciája kezdeményezte elsőként 1983-ban tárgyalták az Európai Területi Tervezési Dokumentumot 1988-ban fogadták el az Európai Területi Tervezési Stratégiát 1989-ben a területfejlesztési miniszterek információs tanácsának köszönhetően elfogadásra került 1991-ben az EURÓPA 2000 tanulmány, majd 1994-ben továbbfejlesztett változata az EURÓPA 2000+

„EURÓPA 2000 – A területfejlesztés és –rendezés perspektívái a Közösségben” (1991) 1 – „Kék Banán” (Párizs-London-Amszterdam háromszög+ Ruhr-vidék) 2 – „Kék Banán” kiterjedése, az indukált övezetek 3 – „Dél-Északja” 4 – High-Tech körgyűrű 5 – Fejletlen régiók körgyűrűje 6 – Probléma-tengely Forrás: Cséfalvay, 1999.

EURÓPA 2000 Célja: a közösség politikai, társadalmi, gazdasági szereplőinek segítséget nyújtson döntéseik hosszú távú tervezésében, a közösség céljainak és jövőbeli fejlesztési irányvonalainak megfogalmazásában A dokumentum megalapozását jelentő francia-német tanulmány tárgyalja a közösség földrajzi jellegzetességeit, bemutatja azokat a régiókat, ahol a gazdasági tevékenységek koncentrálódnak

Az EURÓPA 2000 prognózisai I. Népesség: Népességet koncentráló és elnéptelenedő területek közti különbségek országonként változnak Folytatódik a városközpontok elnéptelenedése Tovább erősödik a tengerparti területekre történő népességáramlás Nő a lakosság koncentrációja a fontosabb infrastrukturális folyosók mentén Területfejlesztési politika feladata a vidéki területek elnéptelenedésének megállítása vagy lassítása Jelentős népességkoncentráció várható a határ menti (Közösség határa) térségekben

Az EURÓPA 2000 prognózisai II. Migráció: A Közösségen belül a munkaerő földrajzi mobilitása, ill. ennek relatív hiánya továbbra is a periféria - centrumhoz viszonyított - gazdasági erejének a függvénye Feltételezhető, hogy az Unión kívüli térségekből történő bevándorlás jelentősen hat a Közösség munkaerőpiacára, annak szerkezeti alakulását tartósan befolyásolja

Az EURÓPA 2000 prognózisai III. Városfejlesztés: Ésszerű keretek között tartani a városias térségek közlekedési és ökorendszereinek túlterheléséből adódó nehézségeket Korlátot szabni a városi térségek társadalmi differenciálódásának Hangsúlyozni a kis- és középvárosok szerepét, jelentőségét Az egyes centrumokat a természeti és történelmi adottságaik és helyi erőforrás kihasználásával fejleszteni Kiépíteni a szükséges infrastruktúrát és városi funkciókat, erősíteni egyben a centrumok jelentőségét a vidéki térségekben A központokat a szociális infrastruktúra és szabadidős létesítmények segítségével vonzóvá tenni Az egyes centrumokat hatékony közlekedési és kommunikációs kapcsolatokkal városhálózattá szervezni Ösztönözni a helyi kezdeményezéseket a rendezési és fejlesztési stratégiákban

Az EURÓPA 2000 prognózisai IV. Transz-európai közlekedéspolitika: Versenyképessége érdekében biztosítani kell gyors és biztonságos működését A nehezen megközelíthető és gazdaságilag kevésbé vonzó térségek rendszerbe kapcsolásával biztosítható a területek kiegyenlített fejlődése Az élettér minőségének biztosítása érdekében gondoskodni kell a már meglévő közlekedési eszközök minimális környezetkárosítással járó optimális kihasználásáról Összeköttetést létesíteni a földközi-tengeri és közép-kelet-európai országokkal

Az EURÓPA 2000 prognózisai V. Energetika: 1995-től megszűnt a villamos energia túltermelés Cél: az energiaszállítási rendszerek jobb integrációja, biztonságosabb energiaellátás Megújítható energiaforrások alkalmazása Telekommunikáció: Minőségi különbségek csökkentése, a hátrányos régiókban meglévő szolgáltatások továbbfejlesztése Legújabb kommunikációs infrastruktúrák és szolgáltatások bevezetése Összekötő rendszerek kiépítése a kommunikációs hálózatok kapcsolataihoz K+F: - Technológia transzfer alkalmazása, képzett szakemberek

Az EURÓPA 2000 prognózisai VI. Környezet: Magas fokú a légszennyezés az ipari térségekben és a hanyatló iparral rendelkező régiókban Nő a természeti értékek pusztulása, a különféle állat- és növényfajok, ill. azok élettere eltűnésének veszélye Vitatható beavatkozások a tengerparti térségek használata során, ahol a hiányos ellenőrzés komoly környezeti károkat okoz A környezet növekvő jelentősége olyan elem, amelyet a telephely választási döntésekben, ill. a turizmus-fejlesztésben feltétlenül figyelembe kell venni (ökológiai folyosók visszaállítása, a városi körzetekben megfelelő szabadidős és rekreációs terek biztosítása, határokon túlnyúló természetvédelmi területek együttes fejlesztésének támogatása, vízkészletek fokozott védelme)

„EURÓPA 2000+ Együttműködés az európai térség fejlesztésére” (1994) 1 – „Kék Banán” 2 – A jövő fejlődési tengelye 3 – Az európai központi háromszög 4 – A kelet-közép-európai fejlődés centrumövezete Gorzelak szerint (Gdansk-Prága-Bécs-Budapest) Forrás: Dicken, 1998.

EURÓPA 2000+ Az egyre terjeszkedő, a fejlődést hordozó gócpontokkal párhuzamosan nő a népességkoncentráció, fokozódnak a környezeti problémák is Néhány vidéki térségben sikerült új jövedelemszerzési formákat találni, máshol – a nehezen megközelíthető régiókban – viszont nem volt elmozdulás a periférikus helyzet mérséklésében A peremterületeken itt-ott kialakulóban vannak új fejlődési gócpontok, de ezek gazdasági alapja gyakran ingatag, jelentőségük csekély Európa térszerkezete mozaikszerű, modern gazdasági szerkezettel rendelkező, ugyanakkor válságágazatokkal terhelt, ill. tartósan elmaradott térségek találhatók egymás mellett

Az EURÓPA 2000+ stratégiái A) Általános, európai szintű fejlesztés céljai Gazdasági egységek és terek versenyképessége Fenntartható és kiegyenlített gazdasági fejlődés B) Transznacionális, az országok közötti együttműködés céljai Határokon túlnyúló együttműködés A perifériás térségek elszigeteltségének feloldása A városhálózat kiegyensúlyozott fejlesztése Vidékfejlesztés C) A szomszédos, nem tagországokkal történő együttműködés céljai Közlekedési tengelyek kiépítése (2 db ÉD, 3 db KNY) Meglévő közút- és vasúthálózat bővítése Nem hivatalos dokumentum, csupán összefoglaló áttekintése az európai térfolyamatoknak.

Európai Területfejlesztési Perspektíva (1997) Főbb irányait az Európai Területfejlesztési Politika Alapelvei, az ún. Lipcsei Dokumentum tartalmazza (1996). Policentrikus és kiegyensúlyozott városhálózat kialakítása és a városi és vidéki területek közötti partnerség erősítése. Integrált közlekedési és távközlési koncepciók elősegítése, amelyek elősegítik az EU területének policentrikus fejlődését és fontos előfeltételei annak, hogy az európai városok és régiók képesek legyenek integrálódni a Gazdasági és Monetáris Unióba. A természeti és kulturális örökség fejlesztése és megőrzése ésszerű gazdálkodás segítségével. Ez hozzájárul a regionális identitások megőrzéséhez és erősítéséhez, valamint az EU régiói és városai természeti és kulturális sokféleségének megtartásához a globalizáció korában (ETP 1997).

Multiregionális együttműködések Európában Kettőnél több ország együttműködése Nem az ország, vagy országok teljes területére terjed ki Az ottani területi közigazgatási egységek közreműködése szükséges Létrejöttük célja sokféle lehet, de mindig a komparatív előnyök hasznosítása

A multiregionális szerveződések főbb mozgatórugói - a földrajzi és a történelmi helyzetből következő adottságok közös hasznosítása (Balti-tengeri Együttműködés) - a közös problémák – elzártság, elmaradottság, közel azonos ágazati szerkezet, s annak válsága – együttes megoldásának igénye (Kárpátok Régió Együttműködés) - a figyelem felkeltése, vagy éppen az erőforrások kölcsönös hasznosításából eredő előnyök érvényesítése (Fekete-tengeri Együttműködés) - bizonyos térségek bevonása a korábban sikeresen működött együttműködésekbe, hogy ez által a gazdasági kapcsolatoknak újabb lehetőségeket kínáljanak, vagy egyáltalán egy másik rendszer működését megismertessék (Alpok-Adria Munkaközösség) - egy közös természeti forrás hasznosításából következő együttes gondok megoldása, vagy éppen a lehetőségek élénkítése (Duna-menti Régiók Munkaközössége)

Multiregionális együttműködések Balti-tengeri együttműködés (teljes területtel 9 ország (Dánia, Norvégia, Svédország, Finnország, Észtország, Lettország, Litvánia, Belorusszia, Lengyelország) vesz részt és csak néhány közigazgatási területtel 2 ország (Oroszország 7 és Németország 5 közigazgatási egységgel). Az együttműködés kezdeményezője Svédország volt 1992-ben.) Alpok-Adria Munkaközösség (70-es évek végén olasz, osztrák tartományok és Bajorország által alkotott Keleti-Alpok Közössége a 80-as évek végén fordult a közép-európai országok felé együttműködési szándékkal. Ekkor bővült ki a közösség Szlovéniával, Horvátországgal és az 5 magyarországi megyével, illetve Ticino svájci kantonnal) Duna-menti Tartományok Munkaközössége (1990-ben alakult, azóta 9 ország 28 régiója tagja a közösségnek, egyben 4 ország (Horvátország, Szlovákia, Szerbia, Moldávia) teljes területtel) Kárpátok Eurorégió (1993-ban alakult 4 országgal (Magyarország, Lengyelország, Szlovákia, Ukrajna) érintkező határ menti térségeinek szervezett együttműködése) CADSES-program (Central-European, Adriatic, Danubian and Southeast European Space), amelyet 4 EU-s tagország – Ausztria, Németország, Olaszország, Görögország – kezdeményezett

A Dicken-féle 47, illetve a Cséfalvay-féle 54 régiós Kék banán-változatok (Dicken, Cséfalvay alapján saját szerkesztés)

Gazdasági-társadalmi mutatók alapján általam lehatárolt 25 régiós övezet (saját szerkesztés) 1. GDP rész 2. Egy főre jutó GDP 3. Népsűrűség 4. Foglakoztatás 5. Hosszú távú munkanélküliség a teljes munkanélküliségen belül 6. Felsőfokú végzettségűek aránya 7. GDP növekedés 1999-2002 pontozás után az 50% felettiek maradtak (25 régió)

A földrajzi és gazdasági jellegű Kék banán-változatok gazdasági erejének összehasonlítása (EUROSTAT alapján saját számítás) Dicken Cséfalvay 25 régiós Régiók száma 47 54 25 Összes GDP-ből való részesedés 2002 (%) 30,89% 33,98% 29,08% 1 főre jutó GDP csoportátlaga 119,32% 117,16% 151,08% Duál-mutató (2002) 4,2 2,92 Régiók száma, ahol az 1 főre jutó GDP jobban nőtt, mint a vizsgált összes régió átlagának növekedése (1999-2002) 28 29 11 Hány országot érint 7 Vizsgált terület EU 15

A Gorzelak-féle 18 régiós földrajzi jellegű Sárga-banán változat (Gorzelak alapján saját szerkesztés) Gazdasági-társadalmi mutatók alapján általam lehatárolt 10 régiós övezet (saját szerkesztés)

A földrajzi és gazdasági jellegű Sárga banán-változatok gazdasági erejének összehasonlítása Ausztria nélkül Ausztriával EUROSTAT alapján saját számítás 10 régiós 13 régiós Régiók száma 18 10 13 Összes GDP-ből való részesedés 2002 (%) 46,34% 44,81% 50,50% 1 főre jutó GDP csoportátlaga 2002 (%) 129,79% 144,62% 138,26% Duál mutató 2002 3,67 3,87 4,38 Régiók száma, ahol az 1 főre jutó GDP jobban nőtt, mint a vizsgált összes régió átlagának növekedése (1999-2002) 6 5 4 Hány országot érint 7 Vizsgált terület ACC10 + 3 AT + 1 DE ACC10 ACC10+ 3 AT

A Kék és Sárga banán főbb jellemzői  EUROSTAT alapján saját számítás Kék banán Sárga banán Régiók száma 25 (kb. 12%) 10 (kb. 24%) Rész az összterületből 8,28% 25,09% Rész az össznépességből (2001) 20,78% 34,34% Átlagos népsűrűség (2001) 1277 419 1 főre jutó GDP az EU15 vagy ACC 10 átlagában (2002) 151,08% 144,62% Rész az EU15 vagy az ACC10 GDP-ből (2002) 29,08% 44,81% Foglalkoztatottak aránya az aktív lakosságból (2002) 58,78% 51,89% Hosszú távú munkanélküliek aránya az összes munkanélküliből (2002) 26,17% 50,86% K+F ráfordítás a GDP %-ban (2002) kb. 2,27% 1,05%

Köszönöm a figyelmet!