Technocratic Excesses What (among others) drove Pécs 2010 into an unmanageable situation Péter Inkei, Kraków, 27 January, 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED projekt Regionális Fejlesztési és Koordinációs Testület.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Alapfogalmak: pályázás A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
BAKS KÖZSÉG SZENNYVÍZCSATORNÁZÁSA ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁSA
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Nyugat-dunántúli Régió
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
COACH BioEnergy A biomassza energetikai célú hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Ásotthalmi tanyavilág élni akar Gátsoron DAOP-4.1.3/B Ásotthalmi tanyavilág élni akar Kissoron DAOP-4.1.3/B Az Európai Unió támogatásával,
KEHOP azonosítószámú, „Veszprém Megyei Klímastratégia” című projekt bemutatása Takács Balázs Veszprém, április 25.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
A határtérség.
2017. július 5..
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Technocratic Excesses What (among others) drove Pécs 2010 into an unmanageable situation Péter Inkei, Kraków, 27 January, 2009

2004 – first call, 400 words, balanced objectives. Eleven candidates – second call, 990 words, technocratic excesses. Seven invited candidates.

A NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA PÁLYÁZATOT HIRDET AZ EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA 2010 CÍM ELNYERÉSÉRE Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa által hozott, az Európa Kulturális Fővárosa eseménysorozat évekre szóló közösségi cselekvési programjának megállapításáról rendelkező 1419/1999/EK határozatnak az Európai Unióhoz újonnan csatlakozó államok részvételi lehetőségére tekintettel módosuló rendje értelmében 2010-ben Magyarország és Németország egy-egy városa viseli majd az Európa Kulturális Fővárosa-címet. A cím elnyerésére kiírt minősítő előpályázaton elért eredmény alapján a kulturális miniszter meghívja Budapest, Debrecen, Eger, Győr, Miskolc, Pécs és Sopron városait a pályázat második fordulójába. A programsorozat célja, hogy a kulturális és kreatív szektor teljesítményeit katalizátorként használva hatékonyan alakítsa ki vagy alakítsa át egy- egy régió arculatát, foglalkoztatási szerkezetét. Az Európa Kulturális Fővárosa-cím elnyerésére kiírandó pályázat alapvető elvárása egy, a kulturális, közlekedési, turisztikai és informatikai alapú nagyberuházásokon keresztül megvalósuló infrastrukturális és városfejlesztési program kidolgozása az adott régió stratégiai céljainak és jövőképének megfelelő egységes koncepció mentén. A kulturális alapú fejlesztések gazdaságélénkítő és esélykiegyenlítő hatásainak kihasználásával a program nagy hangsúlyt helyez a régióban élők versenyképességének a tudáskészletekhez és kulturális javakhoz való hozzáférés szélesítésén keresztüli növelésére. A második pályázati szakasz pályamunkáinak minden esetben részletesen kibontva kell tartalmazniuk azt az alapkoncepciót, amely világossá teszi, hogy az adott város miképpen gondolkodik önmagáról, miképpen képzeli el önmaga szerepét Magyarországon és Európában, miképpen értelmezi a városban való életet mint kulturalitást, valamint miképpen kívánja a kulturális és a kreatív szektor bevonásával az adott város (régió) mindennapi életét megváltoztatni. A város és a régió stratégiai céljait, jövőképét átgondolt, egységes módon megfogalmazó alapkoncepció hiányában a pályázat nem fogadható el! A fentiek értelmében a pályázatban a következő prioritásoknak kell érvényre jutniuk: - Egységes, átgondolt, erőteljes, a város és a projekt sajátságaiból egyszerre eredő koncepció mentén kidolgozott pályázati anyag. [Koncepció] - Összehangolt, kulturális alapú város-, település- és régiófejlesztési elképzelések megléte, amelyek magukban foglalják a kulturális, turisztikai és közlekedési infrastruktúra fejlesztését is. [Kulturális alapú városfejlesztés] - A város és a régió hosszú távú gazdasági fejlődésének elindítására vagy biztosítására és pozitív társadalompolitikai hatások elérésére alkalmas elképzelések, amelyek komoly hangsúlyt helyeznek az elsősorban társadalmi célú utóhasznosítás hosszú távú kérdésére. [Hosszú távú fejlődés biztosítása. Fenntarthatóság] - A gyermekek és az ifjúság kulturális, művelődési lehetőségeinek szélesítésére és a gyermekek képesség-fejlesztésére, a képzettség általános növelésére koncentráló projektek hangsúlyos jelenléte. [Gyermekek és ifjúság] - A pályázatban foglalt elképzelések jelentős turisztikai hatás (növekedés) kiváltására legyenek alkalmasak. [Turisztikai hatás] - A vázolt elképzelések regionális méretekben tervezettek legyenek. [Regionalitás] - A város és környezete összeurópai kontextusban való elhelyezése. [Európai kontextus] - Innovatív, az új mediális technológiák lehetőségeire építő művészeti és kulturális formák hangsúlyos jelenléte. [Innovativitás] - A természeti és az épített örökség fejlesztése, (újra)hasznosítása, beleértve az ipari örökséget is. [Természeti és épített örökség] - Széles körű társadalmi részvétel biztosítása és a civil szektor bevonása formáinak komplexitása. [Társadalmi aktivitás és a civil szektor széles körű bevonása] A második forduló pályázatainak tartalmazniuk kell: - Az első fordulóban beadott pályázati elképzelések részletes, program-struktúrákat is átfogó kidolgozását.* - Az egyes beruházások és fejlesztések megvalósíthatóságára vonatkozó tanulmányt [megvalósíthatósági tanulmány]. - Pénzügyi tervet. A pénzügy tervezés terén el kell különíteni az ún. működtetési költségeket (programköltségek, szervezet-működtetési költségek, marketing- és kommunikációs költségek) és a beruházások költségeit. 990 words, 1 st page

2 A projektek tervezése során fel kell tüntetni: - az önkormányzati önerő mértékét - a célzott állami támogatás iránti igényt, - a magánszektorból érkező források várható nagyságát, - az egyéb, főképpen uniós forrásokból lehívható fejlesztési forrásigényeket. - Az egyes, megvalósítandó nagyberuházások fenntarthatóságára és a Kulturális Főváros-év utáni működtetésére vonatkozó terveket és számításokat * A „program-struktúrák kidolgozása” hangsúlyozottan nem az egyes kulturális, művészeti, közösségi programok konkrét tervét jelenti, hanem az általános koncepcióból következő tematikus irányok kreatív megjelenítését! A pályázat koncepcionális részét nyomtatott formában angol és magyar nyelven, a megvalósíthatósági tanulmányt, a pénzügyi tervet és a fenntarthatóságra vonatkozó számításokat CD-formátumban vagy CD-formátumban és nyomtatott formában, angol és magyar nyelven kérjük eljuttatni. A pályázatban külön, jól értelmezhető módon fel kell tüntetni a jelentős fejlesztést és beruházást jelentő kulcs- vagy húzóprojekteket. Az első forduló koncepcionális keretei között új kulcsprojektek kidolgozására lehetőség van. A pályázat és a város fejlesztésének alapjait képező kulcsprojektek tervezése során minden esetben ki kell dolgozni: - milyen módon képes az adott projekt a gyermekkori kulturális élmények erősítésére és az ifjúsági réteg fokozott megszólítására - mennyiben képes az adott projekt az oktatáson kívüli képzés és a közművelődés hatékony elemévé válni - mennyiben járul hozzá a kulturális javakhoz való hozzáférés szélesítéséhez, azaz mennyiben segíti a kulturális alapszolgáltatások rendszerének kiépítését és/vagy erősítését - milyen módon kívánja a város a város szélesebb régiójában található kistelepülések számára megkönnyíteni a projekt eredményeihez való hozzáférést - mennyiben járul hozzá az adott kulcsprojekt a helyi vállalkozások számának növeléséhez - milyen hatással lehet az adott kulcsprojekt a helyi munkahelyteremtés folyamataira - mennyiben segíti a város és környezete turisztikai fejlődését - milyen informatikai fejlesztési elképzelések megvalósításával jár együtt az adott kulcsprojekt megvalósítása - milyen infrastruktúra-fejlesztési igényekkel és lehetőségekkel jár együtt az adott projekt megvalósítása A kulcsprojektek eredményindikátorait minden esetben a fenti elvárás-rendszerhez igazodva kell a pályázat készítőinek meghatározni. A második forduló bírálati szakaszában az első forduló bíráló bizottságának összetétele változik: amellett, hogy az első forduló bizottságában résztvevő államigazgatási szereplők a második forduló bizottságának tagjai maradnak, a bizottság civil szakértői oldalról bővül és változik, valamint kiegészül négy fő nemzetközi független szakértővel. A nemzetközi szakértő bizottság döntés-előkészítő szakmai ajánlását ad a kulturális miniszternek a cím odaítélésére alkalmas város vagy városok tekintetében. Szakmai döntésében a bíráló bizottság indokolt esetben több város pályázatát is ajánlhatja a szakminiszternek. A szakmai bírálati szakaszt követően a kulturális miniszter tesz javaslatot Magyarország Kormányának a címet elnyerő várost illetően. Arról, hogy 2010-ben melyik magyar város legyen Európa Kulturális Fővárosa, Magyarország Kormánya dönt. A szakmai bírálat során a bíráló bizottság a jelen pályázati kiírás szövegében meghatározott és az első pályázati kiírás elveivel megegyező prioritás- rendszer érvényesülését vizsgálja. A pályázatok elbírálása során előnyt jelent, ha a pályázó az épület-tervekre nemzetközi tervpályázatot kíván kiírni és ha programokat kíván szervezni a címet el nem nyerő városoknak a program-sorozatba való bevonására words, 2 nd page

A NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA PÁLYÁZATOT HIRDET AZ EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA 2010 CÍM ELNYERÉSÉRE Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa által hozott, az Európa Kulturális Fővárosa eseménysorozat évekre szóló közösségi cselekvési programjának megállapításáról rendelkező 1419/1999/EK határozatnak az Európai Unióhoz újonnan csatlakozó államok részvételi lehetőségére tekintettel módosuló rendje értelmében 2010-ben Magyarország és Németország egy-egy városa viseli majd az Európa Kulturális Fővárosa-címet. A cím elnyerésére kiírt minősítő előpályázaton elért eredmény alapján a kulturális miniszter meghívja Budapest, Debrecen, Eger, Győr, Miskolc, Pécs és Sopron városait a pályázat második fordulójába. A programsorozat célja, hogy a kulturális és kreatív szektor teljesítményeit katalizátorként használva hatékonyan alakítsa ki vagy alakítsa át egy-egy régió arculatát, foglalkoztatási szerkezetét. Az Európa Kulturális Fővárosa-cím elnyerésére kiírandó pályázat alapvető elvárása egy, a kulturális, közlekedési, turisztikai és informatikai alapú nagyberuházásokon keresztül megvalósuló infrastrukturális és városfejlesztési program kidolgozása az adott régió stratégiai céljainak és jövőképének megfelelő egységes koncepció mentén. A kulturális alapú fejlesztések gazdaságélénkítő és esélykiegyenlítő hatásainak kihasználásával a program nagy hangsúlyt helyez a régióban élők versenyképességének a tudáskészletekhez és kulturális javakhoz való hozzáférés szélesítésén keresztüli növelésére. A második pályázati szakasz pályamunkáinak minden esetben részletesen kibontva kell tartalmazniuk azt az alapkoncepciót, amely világossá teszi, hogy az adott város miképpen gondolkodik önmagáról, miképpen képzeli el önmaga szerepét Magyarországon és Európában, miképpen értelmezi a városban való életet mint kulturalitást, valamint miképpen kívánja a kulturális és a kreatív szektor bevonásával az adott város (régió) mindennapi életét megváltoztatni. A város és a régió stratégiai céljait, jövőképét átgondolt, egységes módon megfogalmazó alapkoncepció hiányában a pályázat nem fogadható el! A fentiek értelmében a pályázatban a következő prioritásoknak kell érvényre jutniuk: - Egységes, átgondolt, erőteljes, a város és a projekt sajátságaiból egyszerre eredő koncepció mentén kidolgozott pályázati anyag. [Koncepció] - Összehangolt, kulturális alapú város-, település- és régiófejlesztési elképzelések megléte, amelyek magukban foglalják a kulturális, turisztikai és közlekedési infrastruktúra fejlesztését is. [Kulturális alapú városfejlesztés] - A város és a régió hosszú távú gazdasági fejlődésének elindítására vagy biztosítására és pozitív társadalompolitikai hatások elérésére alkalmas elképzelések, amelyek komoly hangsúlyt helyeznek az elsősorban társadalmi célú utóhasznosítás hosszú távú kérdésére. [Hosszú távú fejlődés biztosítása. Fenntarthatóság] - A gyermekek és az ifjúság kulturális, művelődési lehetőségeinek szélesítésére és a gyermekek képesség-fejlesztésére, a képzettség általános növelésére koncentráló projektek hangsúlyos jelenléte. [Gyermekek és ifjúság] - A pályázatban foglalt elképzelések jelentős turisztikai hatás (növekedés) kiváltására legyenek alkalmasak. [Turisztikai hatás] - A vázolt elképzelések regionális méretekben tervezettek legyenek. [Regionalitás] - A város és környezete összeurópai kontextusban való elhelyezése. [Európai kontextus] - Innovatív, az új mediális technológiák lehetőségeire építő művészeti és kulturális formák hangsúlyos jelenléte. [Innovativitás] - A természeti és az épített örökség fejlesztése, (újra)hasznosítása, beleértve az ipari örökséget is. [Természeti és épített örökség] - Széles körű társadalmi részvétel biztosítása és a civil szektor bevonása formáinak komplexitása. [Társadalmi aktivitás és a civil szektor széles körű bevonása] A második forduló pályázatainak tartalmazniuk kell: - Az első fordulóban beadott pályázati elképzelések részletes, program-struktúrákat is átfogó kidolgozását.* - Az egyes beruházások és fejlesztések megvalósíthatóságára vonatkozó tanulmányt [megvalósíthatósági tanulmány]. - Pénzügyi tervet. A pénzügy tervezés terén el kell különíteni az ún. működtetési költségeket (programköltségek, szervezet-működtetési költségek, marketing- és kommunikációs költségek) és a beruházások költségeit.

2 A projektek tervezése során fel kell tüntetni: - az önkormányzati önerő mértékét - a célzott állami támogatás iránti igényt, - a magánszektorból érkező források várható nagyságát, - az egyéb, főképpen uniós forrásokból lehívható fejlesztési forrásigényeket. - Az egyes, megvalósítandó nagyberuházások fenntarthatóságára és a Kulturális Főváros-év utáni működtetésére vonatkozó terveket és számításokat * A „program-struktúrák kidolgozása” hangsúlyozottan nem az egyes kulturális, művészeti, közösségi programok konkrét tervét jelenti, hanem az általános koncepcióból következő tematikus irányok kreatív megjelenítését! A pályázat koncepcionális részét nyomtatott formában angol és magyar nyelven, a megvalósíthatósági tanulmányt, a pénzügyi tervet és a fenntarthatóságra vonatkozó számításokat CD-formátumban vagy CD-formátumban és nyomtatott formában, angol és magyar nyelven kérjük eljuttatni. A pályázatban külön, jól értelmezhető módon fel kell tüntetni a jelentős fejlesztést és beruházást jelentő kulcs- vagy húzóprojekteket. Az első forduló koncepcionális keretei között új kulcsprojektek kidolgozására lehetőség van. A pályázat és a város fejlesztésének alapjait képező kulcsprojektek tervezése során minden esetben ki kell dolgozni: - milyen módon képes az adott projekt a gyermekkori kulturális élmények erősítésére és az ifjúsági réteg fokozott megszólítására - mennyiben képes az adott projekt az oktatáson kívüli képzés és a közművelődés hatékony elemévé válni - mennyiben járul hozzá a kulturális javakhoz való hozzáférés szélesítéséhez, azaz mennyiben segíti a kulturális alapszolgáltatások rendszerének kiépítését és/vagy erősítését - milyen módon kívánja a város a város szélesebb régiójában található kistelepülések számára megkönnyíteni a projekt eredményeihez való hozzáférést - mennyiben járul hozzá az adott kulcsprojekt a helyi vállalkozások számának növeléséhez - milyen hatással lehet az adott kulcsprojekt a helyi munkahelyteremtés folyamataira - mennyiben segíti a város és környezete turisztikai fejlődését - milyen informatikai fejlesztési elképzelések megvalósításával jár együtt az adott kulcsprojekt megvalósítása - milyen infrastruktúra-fejlesztési igényekkel és lehetőségekkel jár együtt az adott projekt megvalósítása A kulcsprojektek eredményindikátorait minden esetben a fenti elvárás-rendszerhez igazodva kell a pályázat készítőinek meghatározni. A második forduló bírálati szakaszában az első forduló bíráló bizottságának összetétele változik: amellett, hogy az első forduló bizottságában résztvevő államigazgatási szereplők a második forduló bizottságának tagjai maradnak, a bizottság civil szakértői oldalról bővül és változik, valamint kiegészül négy fő nemzetközi független szakértővel. A nemzetközi szakértő bizottság döntés-előkészítő szakmai ajánlását ad a kulturális miniszternek a cím odaítélésére alkalmas város vagy városok tekintetében. Szakmai döntésében a bíráló bizottság indokolt esetben több város pályázatát is ajánlhatja a szakminiszternek. A szakmai bírálati szakaszt követően a kulturális miniszter tesz javaslatot Magyarország Kormányának a címet elnyerő várost illetően. Arról, hogy 2010-ben melyik magyar város legyen Európa Kulturális Fővárosa, Magyarország Kormánya dönt. A szakmai bírálat során a bíráló bizottság a jelen pályázati kiírás szövegében meghatározott és az első pályázati kiírás elveivel megegyező prioritás- rendszer érvényesülését vizsgálja. A pályázatok elbírálása során előnyt jelent, ha a pályázó az épület-tervekre nemzetközi tervpályázatot kíván kiírni és ha programokat kíván szervezni a címet el nem nyerő városoknak a program-sorozatba való bevonására.

(From 1 st page) The programme aims to effectively shape or re-shape the image and employment structure of a region, using the performance of the cultural and creative sectors as catalysts. The basic expectation of the Cultural Capital of Europe call is to elaborate an infrastructural and urban development programme to be realised through culture-, transport-, tourism- and information technology-based major investments along a coherent concept of the given region’s strategic objectives and future visions. Exploiting the effects of culture-based developments on boosting the economy and on equalising chances, the programme emphasises the increase of the competitiveness of the inhabitants of the region through the broadening of their access to stocks of knowledge and to cultural goods.

(From 2 nd page) In the course of planning the key projects the following must be elaborated in every case:  To what extent the given key project contributes to the increase in the numbers of local entrepreneurs;  What effect the given key project can have on processes of creating local jobs;  The realisation of what kind of information technology development ideas is entailed by the realisation of the given key project;  What kind of infrastructure development requirements and opportunities are entailed by the realisation of the given project. Determine the output indicators of the key projects along the above set of expectations.