A korai intervenció a gyermekneurológus szemszögéből

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSECSEMŐ ÉS GYERMEKKORI SZŰRŐVIZSGÁLATOK HELYZETE, PROBLÉMÁI
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Újszülöttkori oxigén hiány
(Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett
Gyermekkori görcsállapotok
KLINIKAI ALAPISMERETEK
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mozgásterápiás eljárások
A Dévény- módszer.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Genetikai vizsgálatok jelentősége
Összetett diagnosztikus és terápiás modell a Gézengúz Alapítvány betegellátási rendszerében.
Szegedi Mihály gyógytornász
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Diplegia Az alsó végtagok spasticus (feszes) vagy hypotonias (renyhe) bénulását soroljuk ide: érintett lehet mind a négy végtag, de az alsó végtagok érintettsége.
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
GERINCVELŐ.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Hipertóniagondozás folyamata és stratégiája I.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
Korai hidroterápia a családban
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Gyógytorna Spondylitis Ankylopoeticaban
Korai felismerés, gyermek-re/habilitáció
Neonatológia, rehabilitáció
Konszenzus a korai agysérülés kezelésére
Dr. Simon Gábor Fejér Megyei Szent György Kórház
Dr. Békefi Dezső Programtanács Seregélyes
Konszenzus tanácskozás Seregélyes, 2006 május 4. Regionális ellátási organogram: perinatális eredetű kórállapotok, rehabilitációs szükséglettel NIC/PIC.
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
Üdvözöljük az előadáson!
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Szegedi Mihály gyógytornász
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Rehabilitációs módszerek
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
1. Anya – gyermek kapcsolat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Korai fejlesztés fontossága
Továbbképző előadás Eger márc. 28
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A korai intervenció a gyermekneurológus szemszögéből Bod Mária 2010. Április 12.

Magzati neurológia A központi idegrendszer sérülése és annak maradványtünetei befolyásolják legjobban az életminőséget. Cél: a gyógyíthatatlan betegségek szűrése, a magzat fejlődésének nyomon követése és ha szükséges terápiás beavatkozások elvégzése.

Vizsgálati lehetőségek Ultrahang vizsgálatok: Magzati mozgásvizsgálat A lepény és a szervek megítélése A véráramlás mérése A záródási rendellenességek vizsg. Növekedés, érettség meghatározása

Genetikai vizsgálat Anyai életkor 36 év felett A családban van már chromosoma rendellenesség Gyanú van rendellenességre Anyagcsere betegségek szűrése PREVENCIÓ

Rizikó újszülöttek Koraszülöttek 8-10% Minden olyan újszülött, akinek terhelő a perinatalis anamnesise Minden esetben fejlődésneurológiai nyomon követést igényelnek. Optimális esetben gyógypedagógiai vagy pszichológiai nyomon követést is.

A nyomon követés célja Éretlenség és valódi megkésés elkülönítése A spontán érés figyelembe vétele Egyéni különbségek, habitus értékelése Organikus neurológiai eltérések felismerése Érzékszervek állapota, a látási és a hallási figyelem értékelése A fejlődés ütemének megfigyelése

Első neurológiai vizsgálat az Apgar érték meghatározása 1 és 5 perces életkorban. A neurológiai vizsgálat menete függ: az általános állapottól, az életkortól és a a panaszoktól. A vizsgálatot megelőzi a kórelőzmény, az anamnesis felvétele. Családi anamnesis. Pre-perinatalis anamnesis. Postnatalis anamnesis. A pszichomotoros fejlődés menete. Panaszok, gondok. A vizsgálatot minden esetben le kell írni. Az írásos dokumentum a szülőé.

A vizsgálat körülményei Minél kisebb a csecsemő, annál jobban befolyásolja az eredményt. Hőmérséklet: 22-27 Celsius fok. Szórt fény, nem erős, nem oldalirányú. Nyugodt, éber állapot, Prechtl féle 2-3-4 stádium. Optimális, ha nem éhes, nem álmos, éber, de nem sír. Ha nagyon eltérnek a körülmények, és a csecsemő állapota az optimálistól, akkor ezt rögzíteni kell a dokumentációban.

Megtekintés Inspectio Anyai ölben, felöltöztetve. Letéve, saját pelenkára, takaróra. Feladat: kontaktus kialakítása, mely szoros összefüggésben van az éberséggel. Figyel-e a hangra, fényre, arcra vagy tárgyra? Mosolyog-e? Hogyan lehet megnyugtatni: hanginger,taktilis inger, vestibularis és taktilis inger együtt? Milyen hangokat ad? Milyen a sírási hangja?

Az éberség és a figyelem vizsgálata Szubjektív módon 1. Vizuális figyelem vizsgálata. Eszközök: arc, sakktábla rajza, színes, hangot nem adó játék. 2. Auditív figyelem vizsgálata. Közepes hangerősséggel, tájékozódás. Pontosan „bemért” csörgőkkel pontosabb vizsgálat. ÉLETKORTÓL FÜGGŐ REAKCIÓK.

Objektív vizsgálatok Agytörzsi kiváltott potenciálok VEP,BAEP EEG, Polygraph / pulzus,légzésszám,EEG/ Képalkotó vizsgálatok /CT,MR,SPECT, PET/ Csecsemő tesztek: Brunet-Lezine, Bayley II. Szűrő tesztek:Denver Elektrofiziológiai vizsg.:EEG, EMG,ENG Liquor vizsgálat Biopszia /ideg, izom/ Rtg, UH

Fokozatos, óvatos levetkőztetés. Bőr: pigmentált, depigmentált foltok, naevus flammeus. Ectoderma: bőr - idegrendszer Koponya: méret, növekedés üteme, agy- és arckoponya aránya, formája, a csontok keménysége. Dysmorphia. Minor anomaliák.

A testhelyzet megfigyelése háton fekvő helyzetben. a végtagok helyzete:tónus megítélése érettség A fej spontán helyzete: szimmetria Hason fekvő csecsemő: légzőnyílások szabadon vannak. Érett újszülött:csípő flexióban. A fej és a nyak helyzetének megítélése. /életkor, tónus/

Érett újszülött: felső és alsó végtagokban flexiós túlsúly, lehet preferált oldal, Koraszülött: felső végtag extensio alsó végtag: békaláb tartás Szimmetria fontossága: nyak, fej végtagok Elkülönítés: csak preferált oldal torticollis hemiplegia plexus sérülés

A mozgások megfigyelése A mozgás függ: az általános állapottól, a KIR fejlettségétől, épségétől, az életkortól, az izmok állapotától. A mozgás lehet: spontán, provokált, kiváltott.

Az újszülöttre jellemző a nagy amplitudójú, holokinetikus, inkoordinált mozgás. Láthatunk tremort és startle reakciót. A későbbiekben ezek mindig kóros mozgásformák. 6 hónapos kortól: csecsemő mozgásluxus. A mozgások fokozatosan célszerűvé válnak, van funkciójuk. Koordinált, harmonikus, életkori fejlettségnek megfelelő mozgás kialakulása.

Vizsgálom: a mozgás élénkségét, az izmok tónusát nyugalomban és az aktív mozgások során, vannak-e kóros mozgásformák, a mozgásfejlődés megfelel-e az életkornak? Már hozzányúlok, tapintok.

A tónus fiziológiás változása 3 hó: csökken a flexiós túlsúly 5-6 hó: paradox tónus: FV: extensiós túlsúly AV: csökkent tónus 9-10 hó: AV:fokozódik az extensor túlsúly, lehetővé válik, hogy felálljon Cranio-caudális irányú érési folyamat.

A tónus vizsgálata I.Passzív izomtónus vizsgálat 1. Nagy izületek passzív mozgatása 2 Rugóztatás. II. Aktív izomtónus vizsgálat Megfigyelem, megtapintom a tónust az aktív mozgások során. A tónus lehet normális, csökkent, fokozott. Eltérő lehet, az aktív és passzív vizsgálat során.

A tónus és a mozgáskép megítélésének nehézségei -egy folyamatot látok, -az állapot sok tényezőtől függ, -pontos definíciókra van szükség, amelyeket a társszakmák elfogadnak / letapadás, passzív és aktív izomtónus, extensiós vagy flexiós túlsúly stb./ -együttműködés /gyógytornász, neurológus, ortopéd szakember, gyógypedagógus stb./

Elemi mozgásminták vizsgálata Diagnosztikus jelentőségük nagy. Neuroanatómiai alapja:a vestibularis pályák korai velősödése. Inger: gravitáció. Receptor: labyrinthus 29-30.terhességi héttől - 6-8 hónapig kiválthatók. Corticospinálisan vezérelt, akaratlagos mozgásokba – felülés, ülés, mászás mennek át.

Típusok I.Verticalisatiós II. Locomotoros 1.ülésbe húzás 1. Elemi mászás 2.lebegő ülés Megfigyelhető: aszimmetria izomtónus dinamika A kórosan fokozott reflexek, akadályozó tényezők.

Reflexek vizsgálata A primitív reflexek: 73 féle ismert, csak néhányat vizsgálunk. SZTNyR Elemi járás:elemi ATNyR mozgásminta Moro r. Fogó r. Ráhelyezési reflex Kereső és szopó r. Bauer reakció Ejtőernyő reakció Gallant reakció Landau helyzet

Ínreflexek vizsgálata FV: biceps reflex AV: patella és Achilles reflex Lehet: közepesen élénk, élénk, fokozott, csökkent, nem váltható ki. Cerebral paresisben mindig fokozott. Spinális izomatrophia és izombetegségek esetében: csökkent, vagy nem váltható ki.

Az agyidegek vizsgálata I. Szagló ideg – enyhe illóolaj II. Látóideg – fényreakció III. IV. VI. szemmozgató idegek V. cornea reflex VII. mimika vizsgálata VIII. reakció hangingerre, vestibularis r. IX. X.táplálkozás hangadás XI.váll mozgás XII. nyelvmozgás

Finommozgás Gondolkodás Beszéd Magatartás Figyelem Kommunikáció Genetikai tényezők Környezeti hatások Fejlődés Szomatikus Pszichomotoros Nagymozgás Finommozgás Gondolkodás Beszéd Magatartás Figyelem Kommunikáció

Orvosi, gyógypedagógiai, pszichológiai és mozgás KOMPLEX VIZSGÁLAT Orvosi, gyógypedagógiai, pszichológiai és mozgás KÓROKI DIAGNÓZIS FEJLŐDÉSI DIAGNÓZIS FOLYAMATDIAGNOSZTIKA TERÁPIÁK FEJLESZTÉSEK KONTROLLVIZSGÁLAT MÓDOSÍTÁSOK, KIEGÉSZÍTŐ TERÁPIÁK KONTROLLVIZSGÁLAT KÖZÖSSÉGI ELHELYEZÉS

Gyanújelek a csecsemőkorban Aluszékonyság-nyugtalanság. Figyelem vizuális és auditív ingerekre. Érdeklődés. Szociális fejlődés, mosoly, közös figyelem. Mozgáshiány-túlmozgás, szimmetria. Szem-kéz koordináció, 3hó, 5hó, 6 hó, 8hó, 9hó, 1 év.

Gyanújelek a kisdedkorban Befogadó és kifejező nyelvi fejlődés. A spontán játék megfigyelése, funkció szerint, „mintha” játék, szerepjáték. Viselkedés, figyelem, együttműködés, kölcsönösség. Szobatisztaság, nappalra 3 éves korig.

Óvodáskor és kisiskolás kor Legtöbbször az enyhébb problémákra derül fény. Magatartási gondok. Tanulási nehézségek, részképesség zavarok. Figyelmi problémák. Mozgáskoordinációs eltérések.

A családorvos által felfedezett eltérő fejlődésű csecsemő optimális ellátása Komplex vizsgálat Résztvevők: gy.neurológus, gy.pszichiáter, fejlődésneurológiában járatos gyermekorvos, Gyógypedagógus, pszichológus, Gyógytornász, somatopedagógus. Interdisciplinaritás – transdisciplinaritás.

Középpontban az eltérő fejlődésű gyermek és családja áll. Alapelv: a szülőnek joga minél többet megtudni gyermeke betegségéről. A segítő szakembereknek pedig kötelessége, hogy az etiológiai, diagnosztikai, terápiás és rehabilitációs teendőket, lehetőségeket körültekintően és részletesen ismertessék a szülőkkel.

TANÁCSOT ADNI FELELŐSSÉG! Hiba: csak azt az egy módszert javasolni amit ismerünk és lebeszélni a szülőt olyan lehetőségről, amelyet nem alkalmazunk. A módszerek alapos ismerete nélkül a mellékhatásokról tájékoztatást adni. Feladat: a rehabilitációs lehetőségek ismerete. Döntés: intervenciós szemlélettel.

A módszerek előtt Tisztelet minden segítő szakembernek, aki eltérő fejlődésű gyermekkel foglalkozik. Fontos: az elérhetősége, szakmai tapasztalat a hatékonyságáról, a kezelések anyagi vonzata. Módszerek: története, helye a rehabilitációs palettán. Neurológiai, neuroanatomiai háttér. Hatékonyság és annak mérése. Melyik volt hatásos?

Neurohabilitáció Katona Ferenc professzor által kidolgozott eljárás, amely az elemi mozgásmintákra épülő mozgásterápiából és sensoros ingerlésekből áll. A figyelem a csecsemőre irányult. Neuroanatómiai alapjuk a vestibuláris pályák korai velősödése. Inger: a gravitáció Receptor: a labyrinthus

A Pető módszer Speciálisan magyar módszer, pedagógiai megközelítést alkalmaz. Dr. Pető András eredetileg az ép értelmű, de legalább is beszéddel irányítható mozgássérültek számára dolgozta ki. Az irányíthatóság alsó korhatára 2-2,5 év. A beszédértés az alap a ritmikus intendáció alkalmazására. Nyitás a korai életkorra. Felnőttek kezelése.

Dévény terápia DSGM speciális manuális technika és gimnasztikai módszer. Célok: kontraktúrák oldása, izomhelyzeti korrekció, az idegrendszer stimulálása. Az izomorsók speciális helyzete. Összehasonlítás: massage technikákkal, a neurohabilitációval és a konduktív módszerrel.

Tervezett Szenzomotoros Tréning Egyéni és csoportos forma. Indikáció: egyensúly és koordinációs zavar viselkedés és magatartás problémák autizmus Neurológiai alap: a vestibuláris rendszer ingerlése aktív és passzív feladatokkal Hidroterápia Központunkban Lakatos Katalin dolgozta ki.

Indikációk Értelmi elmaradás: egyéni gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás Izomtónus zavarral járó megkésett mozgásfejlődés: DSGM terápia Megkésett mozgásfejlődés:egyéni vagy csoportos fejlesztés, gyógytornász, szomatopedagógus irányításával. Az egyensúly és a koordináció zavarával járó kórformák, autismus: TSMT 2-3 éves életkorban, ha a mozgássérültség a vezető tünet: konduktív terápia.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET