Megújuló szervezeti működés Integrált személyszállítás MÁV-START Személyszállítás MÁV-TRAKCIÓ Vontatás MÁV-GÉPÉSZET Karbantartás Integrációs lépések Menedzsment - 2012 Fő tevékenységek - 2013 S+T+G - 2014-től
Menetrend alapú infrastruktúrafejlesztés 2022-2027
Kelet-Magyarország távolsági közlekedése – 2027
MÁV-START a Kárpát-medence vasútja 2022 Berlin Köln, Frankfurt, Zürich Varsó Poprád Prága Besztercebánya Rozsnyó München Kassa Moszkva Bécs Fülek Zólyom Pozsony Záhony Miskolc Érsekújvár Máramarossziget Dunaszerdahely Győr Debrecen Nagybánya Komárom Hatvan Graz Szombathely Nagyvárad Zalaegerszeg Marosvásárhely Békéscsaba Kolozsvár Csíkszereda Kaposvár Muraszombat Baja Szeged Arad Sepsi-szent-györgy Ljubljana Segesvár Velence, Róma Pécs Zágráb Szabadka Temesvár Brassó Nagyszeben Eszék Szófia, Isztambul Bukarest Újvidék InterCity jellegű ütemes határokon átnyúló forgalom Interregionális ütemes határokon átnyúló forgalom Egyéb éjszakai vagy nappali eljutás Kárpát-medencén kívüli kapcsolat Fiume Split Belgrád Szarajevó
Beszerzések, felújítások korszerűsített kocsik Távolsági szegmens – InterCity hálózatfejlesztés Beszerzések, felújítások IC+ kocsik komfortjavítás műszaki fejlesztés Másodlagos hatás IC2 kocsik korszerűsített kocsik távolsági és interregionális szegmens Cél: az InterCity hálózat lépcsőzetes kiterjesztése, fokozatos járműmegújítás Harmadlagos hatás A távolsági gerinchálózaton CSAK KORSZERŰ ÉS KORSZERŰSÍTETT járművek közlekednek selejtezés
Budapest elővárosi közlekedés – 2022 FEJLESZTÉSEK S-BAHN projekt 2-es ütemének megvalósulása 4 vágányú bevezető szakaszok új átadási pontok létesítése Budapesten belül (Méta utca, Káposztásmegyer, Élessarok, stb.) integrált utastájékoztatás intermodális csomópontok kialakítása a belső gyűrűben JÖVŐKÉP Homogén menetdinamikai, utaskonfort kiszolgálás gyakran – rövidebb vonatokkal új, átlós viszonylatok Bicske – Vecsés Tárnok – Kőbánya-Kispest
Budapest S-Bahn – megállóhelyek felülvizsgálata Létesítendő megállóhely Meglévő megállóhely Megszűnő megállóhely A vasút földrajzi hátrányának enyhítése A háztól-házig való eljutási idők javítása Városi közlekedési átadópontok javítása Körvasúti harántirányú közlekedés beindítása Új megállók Áthelyezett megállók
Interrégió hálózat – 2022 FEJLESZTÉSEK JÖVŐKÉP har á ntir á ny ú kapcsolatok fejleszt é s é vel regionális infrastruktúrafejlesztés menetrendi alapon célzott beruházások szűk keresztmetszetek feloldása hálózati eljutási lehetőségek jelentős bővítése meghosszabbított és új viszonylatok növekvő járatsűrűség új átadási pontok a csomópontokon jelent ő sen b ő v ü l ő eljut á si lehet ő s é gek Kom á rom csatlakoz csatlakoz ó ó viszonylatok viszonylatok Budapest csatlakoz csatlakoz á á si pontok si pontok á á tsz tsz á á ll ll á á si ir si ir á á nyok nyok Gy ő r Sz é kesfeh é rv á r IC IC sebesvonat sebesvonat InterR InterR é é gi gi ó ó Budapest region region á á lis j lis j á á rat rat Nagykanizsa S á rbog á rd JÖVŐKÉP P é cs járműflotta megújítása a távolsági utazások terén piacvezető szerep komplex fedélzeti szolgáltatások Baja
Tram-train projektek Felkészülünk a tram-train projektekben való közreműködésre Nagyvasúti és városi villamosvasúti rendszerek összekötése Versenyképesség A vasutat versenyképessé teszi olyan területeken, ahol vonalvezetésénél fogva egyébként nem tudna az lenni Kötöttségek Jellemzően mellékvonalakon és középvárosokban hatékony megoldás Fővonalakra túl lassú, és túl kicsi Tervezett rendszerek Magyarországon: Szeged térsége Szeged–Hódmezővásárhely RMT elkészült Szeged–Makó Második ütem, tervezés alatt Miskolc térsége Miskolc–Kazincbarcika Miskolc–Tiszaújváros RMT készül Miskolc Debrecen Pécs Szeged
Tram-train lehetőségek Budapesten HÉV és elővárosi vasútvonalak integrálása, interoperabilis rendszerek létrehozása 150-es vonal–H6–H7 2-es vonal–H5 A villamos és a vasút közötti átjárhatóság vizsgálata Káposztásmegyer–Rákospalota-Újpest–Budapest–Nyugati Dabas–Kispest–Határ út Gloriette lakótelep–Kispest–Budapest-Nyugati A rákosi körvasút megnyitása a városi személyforgalomra a sugárirányú utak csomópontjában épített új megállóhelyekkel (Rákospalota, Újpalota, Sashalom).
A járműfejlesztések alapjai üzleti szempontok Koncepcionális tervezés menetrendi koncepció jövőbeni pályaparaméterek hálózati kiszolgálás, járatsűrűség termékkoncepció (rj, SC, IC) járművek belső kialakítása, műszaki paraméterei & beszerzendő járművek darabszáma Eredmények jelentős színvonal-növekedés valamennyi szegmensben a lépcsőzetes járműmegújítási program, gazdaságos beszerzések a menetrendalapú járműfejlesztés eredményeképpen célzott, hálózat-specifikus eszközbeszerzések új beszerzés komfortjavítás használt járművek beszerzése Fejlesztési lehetőségek
Távolsági és nemzetközi forgalom – járműszükséglet A 2022-re tervezett, jelentősen bővülő távolsági és nemzetközi viszonylatok biztosításához a jelenlegi rendelkezésre álló eszközök mellett belföldi viszonylat Budapest-Nyíregyháza IC+ 12 120 Budapest-Záhony nü. kör IC 40 Budapest-Pécs 5 Budapest-Kaposvár 4 20 Budapest-Veszprém-Zalaegerszeg 140 Budapest-Szeged 7 60 86 Budapest-Eger Budapest-Békéscsaba-Gyula Budapest-Győr-Szombathely/Sopron 10 30 Budapest-Nagykanizsa IC2 Budapest-Keszthely 80 Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely kocsicsoport Miskolcig 29 Budapest-Balatonfüred-Tapolca nemzetközi viszonylat A1 Budapest-Győr-Bécs RJ 5 120 IC+ E Budapest-Zalaegerszeg-Muraszombat 6 H1 Budapest-Kaposvár-Zágráb 8 H2 Budapest-Pécs-Eszék 7 J1 Budapest-Belgrád R1 Budapest-Arad-Temesvár R3 Budapest-Nagyvárad-Marosvásárhely S1 Budapest-Pozsony-Prága S2 Budapest-Miskolc-Kassa vonal járműtípus dolgozó eszköz-szükséglet (szerelvény) járatsűrűség (perc) vonal dolgozó eszköz-szükséglet (szerelvény) járatsűrűség (perc) járműtípus fedélzeti szolgáltatások 80-100 első osztály fedélzeti catering másodosztály esélyegyenlőség gyermekbarát szolgáltatások kerékpárszállítás 1-16 további legalább 400-500 db 160-200 km/h sebességre alkalmas, klimatizált távolsági kocsi beszerzése szükséges.
Járműfejlesztés – Budapest előváros BERUHÁZÁSOK 2015-ig 42 db elővárosi villamos motorvonat 312 db Bhv kocsi korszerűsítése 2022-ig 50 darab nagykapacitású villamos motorvonat S-BAHN rendszer 30 darab villamos motorvonat városi hálózatra átjárni képes járművek Margit híd
Járműhelyzet – interregionális szegmens BERUHÁZÁSOK 2015-ig 40 db dízel motorkocsi korszerűsítése korszerű járművek Budapest elővárosából és az IC viszonylatokról 2022-ig 50 darab regionális dízel motorvonat
Mobilitási kínálat javítása – menetrendfejlesztés 2013 Pályafejlesztések kihasználása Menetidő csökkentés Járatszám növelés InterCity-hálózat bővítés Tatabánya–Oroszlány óránként ütemesen. (eddig csúcsidőn kívül csak kétóránként járt) Budapest–Eger új InterCity vonatok Gyorsabb menetvonal: a menetidő 18 percet csökkent (két óránként, a vonatok sűrűsége nem változik) új pálya (2008) Ősztől Veszprém -20 perc, csúcsidei sűrítések új pálya (2013) Budapest–Békéscsaba Kiszámítható, óránkénti közlekedés, több IC, minden órában pótjegymentes eljutás is pályakorszerűsítés (2012-től) új pálya (2010) új pálya (2010) Ősztől Zalaegerszegre új InterCityk Budapest–Lajosmizse új, órás ütemes menetrend egész nap, vonatok menetideje egyik irányban 22 perccel csökken! (Eddig a csúcsiránnyal szembe közlekedő vonatok menetideje 22 perccel hosszabb volt) Nyártól a Balaton északi partjára új menetrendszerkezet, menetidőcsökkenés
Utazási komfort és fedélzeti szolgáltatás javítása - 2013 Komfortjavítás utaselégedettségi felmérés, célzott kutatások alapján design, kisebb kényelmi elemek esedékes javításokkal, minimális többletköltséggel jelentő belső komfortérzet-javulás Branding kötődés, lojalitás reakciók, szájreklám új utasok „átcsalogatása” Wifi 800 járművön elérhető ingyenes = utaselégedettség javítása
Járműfejlesztések középtávon (2013-2015) Elővárosi motorvonatok jobb gyorsulás -> pontosabb menetrend magasabb komfort -> utaspotenciál kiaknázása (Desiro-hatás, Railjet-hatás) Távolsági minőségi járművek (CAF, IC+) design, kényelmi elemek, funkcionalitás elavult funkciók racionalizálása (étkező, poggyász) akadálymentesség, konnektorok, kijelzők piacképesség megőrzése (utasok, társvasutak felé) Éjszakai kocsik eredménymaximalizálás jobb helykihasználás jobb szolgáltatás optimális kínálat-összetétel
Utastájékoztatás fejlesztése 2013-2015 Térképportfólió bővítése hiánypótló kiadványok modern megjelenés kommunikációs eszköz növekvő utasszám Viszonylatjelölés koncepció (BKK, NFM) növekvő szerep a városi közlekedésben szabad kapacitások kihasználása eszközigény
START Klub Kártyacsalád Prémium kártya, VIP kártya, Bónusz kártya Korlátlan számú utazás (MÁV, GySEV) Gyorsvonati pótjegyet és felárat is tartalmazzák (a Bónusz a felárat nem, csak a gyorsvonati pótjegyet) Kedvező ár éves: 250 000 Ft – 375 000 Ft féléves: 150 000 Ft – 225 000 Ft Mindegyikhez vásárolható társkártya hozzátartozók és egy háztartásban élők számára (max. 2 db) Extra kedvezmények (10%-50% mértékig) a kártyatulajdonosok részére: szombati útitárs akció, szálláskedvezmény, kedvezményes utazások, kulturális élmények és szórakozási lehetőségek (www.mav-start.hu/startklub/startklub_extra_kedvezmenyek.php)