Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Magyar Bioetikai Társaság 19. Nemzetközi Konferenciája szeptember Információ- kommunikáció- erkölcs ________________________________________________________________________.
AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT VÁLTOZÁSAI X. Országos Neveléstudományi Konferencia november 4-6. Budapest Horváth Dániel NYME EMK Kitaibel Pál Környezettudományi.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A MAGYARORSZÁGI ÖKOISKOLA HÁLÓZAT Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig Nemzetközi tudományos konferencia április 1-2. Győr Horváth Dániel NYME.
KÖRNYEZETTUDATOSSÁGRA NEVELÉS LEHETŐSÉGEI AZ ÖKOISKOLÁKBAN NYME-EMK Tudományos Doktorandusz Konferencia – Sopron, április 13. Témavezető: Kovátsné.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A beiskolázás előkészítése
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Környezeti nevelés uniós forrásokból
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Nemzetközi ökoiskolai helyzetkép Varga Attila
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
EUROPROFESSIONAL HUNGARY KFC Varró István Szakiskola, Szakközépiskola, Általános Iskola és Kollégium KARCAG.
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Az új ökoiskola kritériumrendszer Varga Attila
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
főosztályvezető-helyettes
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Szeretettel köszöntjük
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál

Az iskola helyi tantervében és pedagógia programjában meghatározó szerep jut a környezeti nevelésnek, a fenntarthatóság kérdéskörének. A tanulók aktív és egyenrangú szereplői az iskolai életnek, beleszólási joggal az őket érintő kérdésekbe. Az iskola dolgozói (vezetőség, tanári kar, technikai személyzet) tudatában van a fenntarthatóság kérdéskörének fontosságával és ezt a szempontot mindennapi munkája során érvényesíti. Az iskola lehetőséget biztosít tanulói számára tanterven kívüli tanulási formákra (erdei iskola, terepgyakorlatok, projektek) Az iskola a szülőkkel, illetve a helyi közösséggel együttműködve részt vesz a helyi környezeti problémák vizsgálatában, megoldásában Az iskola működtetése a lehető legkörnyezetkímélőbb módon történik

Monitoring Kérdőíves felmérés Telefoninterjú Helyszíni szemlék Regionális konzultációk Hatásmérés

A leggyakrabban problémaként említett kritériumok A leggyakrabban problémaként említett kritériumok (zárójelben az említés száma): Ökoiskolavezető-képzés (16) Energiatakarékosság (10) Hulladék szétválogatása (9) Komposztálás (9) Esővízgyűjtő (8) Iskolakert (6) Továbbképzések (5) Az iskola épületére vonatkozó kritériumok – pontosabb meghatározás nélkül (5) ?!?

Ökoiskolai alapdokumentumok Szervezeti feltételek Pedagógiai munka Az iskola működtetése Kommunikáció Együttműködések Helyi közösség, közvetlen környezet Az iskola profiljaKRITÉRIUMOK

DIFFERENCIÁLÁS SZEMPONTJAI LEHETNEK: A környezetében lévő iskolákra gyakorolt hatás alapján A kritériumok megvalósításának minősége szerint A programban részt vevő tanulók száma/aránya alapján A vállalt kritériumok teljesítése alapján Az iskola fenntartója alapján Az iskola mérete (diáklétszám) alapján Azonos körülmények között dolgozó iskolák Egyéb területeken elért eredmények alapján Helyszíni szemlék eredményei alapján Hozzáadott érték nagysága szerint Tanulói összetétel alapján Településjelleg szerint Tényszerű, mérhető eredmények alapján (pl. szelektív hulladékgyűjtés eredményei) Természetföldrajzi és gazdasági adottságok alapján Versenyeredmények alapján

legalább négy éve viseli az ökoiskola címet ökoiskolai tevékenysége, illetve ezzel kapcsolatos eredményei elismertek, más oktatási intézmények számára modellként működik, kimutatható tudás-forrás funkciója is van: aktívan részt vesz a helyi és térségi pedagógus továbbképzésben, szakmai fórumokon, publikációi vannak innovációs kapacitásait kamatoztatja; eredményesen kommunikálja és átadja tapasztalatait, intenzív kapcsolatokat tart fenn más oktatási intézményekkel, beleértve az óvodákat is. jól működő, dokumentált és folyamatos kapcsolatai vannak a környezetében működő különböző társadalmi szereplőkkel, civil szervezetekkel. BÁZIS KRITÉRIUMOK

ÖKOISKOLAI VEZETŐKÉPZÉS Csapatépítés, közvetlen tapasztalatszerzés egy ökoiskolában Intézményi helyzetelemzés – ökoelemzés Intézményi helyzetelemzés – PEST analízis, szervezeti diagnózis Stratégiai vezetés – stratégiai tervezés – projekttervezés Szervezetfejlesztés Jogi kérdések, finanszírozási kérdések az ökoiskolákban. Innovációs szimulációs játék

„Jobb megvitatni egy kérdést anélkül, hogy eldöntenénk, mint eldönteni, anélkül, hogy megvitatnánk. ” „A viták lényege nem a győzelem, hanem az előrehaladás.” (Joseph Joubert)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!