Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál
Az iskola helyi tantervében és pedagógia programjában meghatározó szerep jut a környezeti nevelésnek, a fenntarthatóság kérdéskörének. A tanulók aktív és egyenrangú szereplői az iskolai életnek, beleszólási joggal az őket érintő kérdésekbe. Az iskola dolgozói (vezetőség, tanári kar, technikai személyzet) tudatában van a fenntarthatóság kérdéskörének fontosságával és ezt a szempontot mindennapi munkája során érvényesíti. Az iskola lehetőséget biztosít tanulói számára tanterven kívüli tanulási formákra (erdei iskola, terepgyakorlatok, projektek) Az iskola a szülőkkel, illetve a helyi közösséggel együttműködve részt vesz a helyi környezeti problémák vizsgálatában, megoldásában Az iskola működtetése a lehető legkörnyezetkímélőbb módon történik
Monitoring Kérdőíves felmérés Telefoninterjú Helyszíni szemlék Regionális konzultációk Hatásmérés
A leggyakrabban problémaként említett kritériumok A leggyakrabban problémaként említett kritériumok (zárójelben az említés száma): Ökoiskolavezető-képzés (16) Energiatakarékosság (10) Hulladék szétválogatása (9) Komposztálás (9) Esővízgyűjtő (8) Iskolakert (6) Továbbképzések (5) Az iskola épületére vonatkozó kritériumok – pontosabb meghatározás nélkül (5) ?!?
Ökoiskolai alapdokumentumok Szervezeti feltételek Pedagógiai munka Az iskola működtetése Kommunikáció Együttműködések Helyi közösség, közvetlen környezet Az iskola profiljaKRITÉRIUMOK
DIFFERENCIÁLÁS SZEMPONTJAI LEHETNEK: A környezetében lévő iskolákra gyakorolt hatás alapján A kritériumok megvalósításának minősége szerint A programban részt vevő tanulók száma/aránya alapján A vállalt kritériumok teljesítése alapján Az iskola fenntartója alapján Az iskola mérete (diáklétszám) alapján Azonos körülmények között dolgozó iskolák Egyéb területeken elért eredmények alapján Helyszíni szemlék eredményei alapján Hozzáadott érték nagysága szerint Tanulói összetétel alapján Településjelleg szerint Tényszerű, mérhető eredmények alapján (pl. szelektív hulladékgyűjtés eredményei) Természetföldrajzi és gazdasági adottságok alapján Versenyeredmények alapján
legalább négy éve viseli az ökoiskola címet ökoiskolai tevékenysége, illetve ezzel kapcsolatos eredményei elismertek, más oktatási intézmények számára modellként működik, kimutatható tudás-forrás funkciója is van: aktívan részt vesz a helyi és térségi pedagógus továbbképzésben, szakmai fórumokon, publikációi vannak innovációs kapacitásait kamatoztatja; eredményesen kommunikálja és átadja tapasztalatait, intenzív kapcsolatokat tart fenn más oktatási intézményekkel, beleértve az óvodákat is. jól működő, dokumentált és folyamatos kapcsolatai vannak a környezetében működő különböző társadalmi szereplőkkel, civil szervezetekkel. BÁZIS KRITÉRIUMOK
ÖKOISKOLAI VEZETŐKÉPZÉS Csapatépítés, közvetlen tapasztalatszerzés egy ökoiskolában Intézményi helyzetelemzés – ökoelemzés Intézményi helyzetelemzés – PEST analízis, szervezeti diagnózis Stratégiai vezetés – stratégiai tervezés – projekttervezés Szervezetfejlesztés Jogi kérdések, finanszírozási kérdések az ökoiskolákban. Innovációs szimulációs játék
„Jobb megvitatni egy kérdést anélkül, hogy eldöntenénk, mint eldönteni, anélkül, hogy megvitatnánk. ” „A viták lényege nem a győzelem, hanem az előrehaladás.” (Joseph Joubert)
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!