Kalapáti Magdolna Irodavezető VÁTI Kht. Békéscsabai Területi Iroda

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

MRTT VII. Vándorgyűlés Szabadka, november Az Európai Területi Együttműködés Programok stratégiai kérdései Dr. Hámory Jenő.
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
A foglalkoztatás és növekedés programja Az Új Magyarország Fejlesztési Terv ágazati és regionális programjai március 13.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
A Magyarország – Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program Veresegyház, április 25.
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A támogatásra jogosult terület
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A közreműködő szervezetek szerepe a közbeszerzési döntési mechanizmusban Dr. Nyikos Györgyi vezérigazgató-helyettes VÁTI Kht.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Európai Uniós pályázati lehetőségek a határmenti együttműködésben Veres Csilla irodavezető április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Nyíregyháza, április 27. A jövőbeni együttműködés az EU új területi programjai tükrében HU-SK-RO-UA ENPI CBC
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Határon Átnyúló Együttműködési Programok Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vidék-és területfejlesztési horizontjai Baktalórántháza,
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
A határtérség.
Tamás SZŐKE Szlovák Építésügyi és Régiófejlesztési Minisztérium
Európai Uniós ismeretek
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
Előadás másolata:

Kalapáti Magdolna Irodavezető VÁTI Kht. Békéscsabai Területi Iroda Az EU források felhasználása, az Új Magyarország Fejlesztési Terv Kalapáti Magdolna Irodavezető VÁTI Kht. Békéscsabai Területi Iroda

1. Új Magyarország Fejlesztési Terv 2. Európai Területi Együttműködés 2007-2013 3. A Magyarország – Románia Területi Együttműködési Program

Mire koncentrál az EU a források elosztásakor? Versenyképesség és foglalkoztatottság növelése (Lisszabon, 2000, megújítva 2005.) Fenntartható fejlődés (Göteborg, 2001, megújítva 2006.) Előfeltételek: makroökomiai stabilitás, strukturális reformok

A megújult lisszaboni stratégia Európa és régiói váljanak a beruházások és a munka ösztönzésére alkalmas hellyé (vonzó helyszín), a növekedés hajtóereje: a tudás és az innováció, több és jobb munkahelyek teremtésére ösztönző vállalkozói környezet.

Az ÚMFT-től a projektekig Közösségi Stratégiai Irányelvek ÚMFT Operatív Program Akcióterv Műveletek Tagállamokkal való konzultáció alapján EU Bizottság dolgozza ki Tagállam dolgozza ki, EU Bizottsággal konzultálva Tagállam dolgozza ki, EU Bizottságnak jóváhagyásra benyújtja OP kibontása – meghatározza a pályázat nélkül támogatandó kiemelt projekteket, a várhatóan kiírásra kerülő pályázatok feltételrendszerét. A Monitoring Bizottság megtárgyalja, a Kormány hagyja jóvá, az NFÜ (irányító hatóságok) és a nevükben eljáró közreműködők hajták végre. Akciótervben kijelölt kiemelt projektek, Akciótervben meghatározott feltételek szerint kiírt pályázatok Akcióterv alapján támogatott kisprojekt és KKV fejlesztési alapok

A fejlesztés területei, prioritások Foglalkoztatás & Növekedés Fejlesztési Területek: Humán Gazdaság Közlekedés Oktatás Egészség Környezet & Energia Államreform Régiók 6+1 Foglalkoztatás Szociális Fizikai/Humán Fizikai Fizikai/Hu-mán Fizikai Fizikai Fizikai Összesen elosztható források: 6 982 milliárd forint Az ÚMFT – ről szóló megállapodást az Európai Bizottság és a Magyar Kormány aláírta 2007. május 9.

Operatív programok struktúrája Prioritások Operatív program A gazdaság fejlesztése Gazdaságfejlesztési OP A közlekedés fejlesztése Közlekedésfejlesztési OP A társadalom megújulása Társadalmi megújulás OP Társadalmi infrastruktúra OP Környezet- és energiafejlesztés Környezet- és Energia OP Területfejlesztés Nyugat-dunántúli Operatív Program, Közép-dunántúli Operatív Program, Dél-dunántúli Operatív Program, Észak-magyarországi Operatív Program, Észak-alföldi Operatív Program, Dél-alföldi Operatív Program, Közép-magyarországi Operatív Program, Európai Területi Együttműködések OP-k Államreform Államreform OP Elektronikus Közigazgatás OP Az Új Magyarország Fejlesztési Terv koordinációja és kommunikációja Végrehajtás OP

A konvergencia régiók ROP-jainak illeszkedése az ÚMFT-hez ÚMFT-ben kiemelt cél a fejlettség területi különbségeinek csökkentése ROP-ok célkitűzései: A régiók helyi adottságokhoz illeszkedő fejlesztése, felzárkóztatása Regionális adottságokhoz illeszkedő, a fejlődést elősegítő infrastruktúra megteremtése

ROP-okban kitűzött célok megvalósításától várt hatások Leszakadó térségek gazdasági felzárkóztatása Regionális tudásközpontok szerepének erősödése Foglalkoztatási helyzet területi különbségeinek csökkenése Oktatási- és egészségügyi rendszer területi különbségeinek csökkenése Közlekedési kapacitások igazítása a területi igényekhez Térségek szerkezeti átalakulásának elősegítése

Allokált források* Mrd HUF (millió EUR) Nyugat-dunántúli OP 147,9 (545,6) Közép-dunántúli OP 161,9 (597,6) Dél-dunántúli OP 224,8 (829,6) Dél-alföldi OP 237,8 (880,8) Észak-magyarországi OP 288,1 (1063,2) Észak-alföldi OP 310,9 (1147,1) * EU-s és hazai állami társfinanszírozás, folyó áron, 271 HUF/EUR árfolyam

INTERREG  Európai Területi Együttműködés (ETE) 2007-től az Európai Unió új célterülete a határon átnyúló, transznacionális és interregionális együttműködések támogatása Támogatásra jogosult területek: határon átnyúló együttműködés: a Közösség NUTS III szintű szárazföldi vagy tengeri határok mentén fekvő régiói transznacionális együttműködés: a Bizottság a transznacionális térségek listáját programok szerint határozza meg a résztvevő országokkal egyeztetve interregionális együttműködés: a Közösség egész területe

ETE programok finanszírozása A célkitűzésben rendelkezésre álló összes forrás tekintetében: Határ menti: 73.86% Transznacionális: 20.95% Interregionális: 5.19% A programokra az Európai Regionális Fejlesztési Alap nyújt támogatást, Nemzeti, regionális és helyi társfinanszírozás További határon átnyúló programok ERFA forrásból európai szomszédsági és partnerségi eszköz (ENPI) előcsatlakozási segítségnyújtási eszköz (IPA). Például a: Magyarország – Szerbia és a Románia – Szerbia határmenti együttműködési programok

Magyarország részvétele az ETE-ben Magyarország stratégiai elhelyezkedésénél fogva, fontos szerepet tölthet be a jövőben a 3. célkitűzés programjainak tervezésében, előkészítésében és végrehajtásában. Erre jó alapot nyújthat a 2004-2006 közötti Interreg Közösségi Kezdeményezési programok, Phare CBC, Credo és egyéb, kapcsolódó Phare intézményfejlesztési programok sikeres végrehajtásában az utóbbi 10 évben szerzett magyarországi tapasztalat.

Európai Területi Együttműködések keretében megvalósuló Határon Átnyúló Együttműködési Programok Magyarországon

Magyarország részvétele az ETE-ben Öt programban fog Magyarországra hárulni az Irányító Hatósági szerep és az ezzel járó feladatkörök: Magyarország-Szlovákia és Magyarország-Románia, mint belső Európai Területi Együttműködési programok, Magyarország-Horvátország és Magyarország-Szerbia, mint IPA CBC programok Valamint a Magyarország-Románia-Szlovákia-Ukrajna ENPI CBC program Ezeken kívül Magyarország részt vesz két további határon átnyúló ETE programban: Ausztria-Magyarország Szlovénia-Magyarország

A határon átnyúló együttműködési programok A programok pénzügyi keretei nyílt pályázati rendszerben kerülnek felhasználásra az egyenként meghatározott programterületeken, melyek megyei (NUTS III-as szintű) területi alapon történtek. A programok lebonyolítása egységes szerkezetben történik függetlenül az államhatárok által meghatározott területi megosztástól, közös projektek, közös döntéshozás és közös pénzügyi keretek alkalmazásával A projektkiválasztás előre megállapodott és rögzített szempontok szerint történik, melyeket a Monitoring Bizottságok hagynak jóvá. Előre definiált projektek nem szerepelnek a programokban, így minden forrás nyílt pályázati rendszerben kerül felhasználásra.

A határon átnyúló együttműködési programok Az egyes programok regionális fejlesztési jellegűek, de a regionális fejlesztésnek kizárólag azon területeit ölelik fel, ahol a nemzeti határokon átlépő együttműködések a főáramú fejlesztésekhez képest hozzáadott értéket hordoznak, illetve olyan közös problémákat céloznak megoldani, melyek gátolják a résztvevő országok kapcsolódó területei tekintetében az egymásra ható fejlesztések összehangolását, kölcsönös kihasználását. A határ menti együttműködés fő irányvonala továbbra is a gazdaságfejlesztés, a turizmus, a közös környezetvédelmi tevékenységek fejlesztése, a határon átnyúló közlekedési és információs hálózatokhoz való hozzáférés javítása, a határon átnyúló víz- és hulladékgazdálkodás javítása, valamint a közös egészségügyi, kulturális és oktatási struktúrák kialakítása marad.

HU-RO HU-SK HU-CRO HU-SER AT-HU SLO-HU HU-RO-SK-UA   HU-RO HU-SK HU-CRO HU-SER AT-HU SLO-HU HU-RO-SK-UA 1. Prioritás A közös fejlesztés kulcsfeltételeinek javítása az együttműködési térségben Gazdaság és Társadalom Fenntartható Környezet és Turizmus Közös Gazdasági és Környezeti Tér Innováció, Integráció és Versenyképesség Az Együttműködési Térség Vonzerejének Fejlesztése Gazdasági és Társadalmi Fejlődés 2. Prioritás A határtérség társadalmi és gazdasági kohéziójának erősítése Környezet, Természetvédelem és Elérhetőség Gazdaság és Közös Humánerőforrás Fejlesztés Kulturális Tér Fenntartható Fejlődés és Elérhetőség Fenntartható Fejlődés Közös Kihívások 3. Prioritás Technikai segítségnyújtás Elérhetőség és Biztonságos Határok 4. Prioritás Közösségek Közötti Együttműködés 5. Prioritás

Magyarország-Románia Területi Együttműködési Program 2007-2013

A lényeg dióhéjban Mi ez a program? – tulajdonképpen a 2004-2006 közötti INTERREG program folytatása Kinek szól? – támogatható terület: 4+4 magyar és román határmenti megye Mire lesz forrás? – határon átnyúló hatású közös projektek megvalósítása Mennyi pénz? – kb. 224 MEURO a 2007-2013 közötti időszakban

Változások a program kereteiben INTERREG Közösségi Kezdeményezésű Program helyett Területi együttműködés célkitűzés (Objective 3) Eltérő földrajzi terület – bilaterális program Az államhatárok „eltűnése” Közösségi Stratégiai Iránymutatás (CSG) megjelenése Csak közös projektek támogathatóak Mit jelent mindez? Stratégiai megközelítés szerepének erősödése Fokozott összhang a közösségi célokkal (CSG) Még nagyobb hangsúly az ÚMFT programokkal való koherencia biztosításán Fókusz, koncentráció erősödése – támogatható tevékenységek pontosabb specifikálása

Közös projektek? Közös alapból történő finanszírozás (ERFA + magyar és román nemzeti társfinanszírozás) Közös projektkidolgozás Közös projektmegvalósítás Közös költségvetés, költségviselés Közös személyzet Vezető Partner kijelölése, aki: A támogatási szerződés aláírója Ellenőrzi a partnerek kiadásait, begyűjti a számlákat Megkapja a teljes támogatást és átutalja a megfelelő összeget a partnereknek.

A program-terület

A stratégia célkitűzése Az emberek, közösségek, gazdasági szereplők közelebb kerülése egymáshoz, a határmenti térség – komparatív előnyök kihasználásán alapuló – közös fejlesztése érdekében.

A stratégia alapgondolata Határok megszűnése Áruk, személyek szabad mozgása Lehetőség a kapacitások, infrastruktúrák közös, hatékony használatára Együttműködés kibővítése

A stratégia alapelemei A térség különböző szereplői közötti információáramlás és kommunikáció javítása A térségen belüli elérhetőség javítása Az együttműködési kezdeményezések és a rendelkezésre álló kapacitások és infrastruktúrák közös használata

Magyarország-Románia Területi Együttműködési Program, 2007-2013 1. Prioritás Az együttműködési terület közös, fenntartható fejlődéséhez szükséges kulcsfeltételek javítása 2. Prioritás A határmenti terület társadalmi, gazdasági kohéziójának erősítése 2.1 Beavatkozás Határon átnyúló üzleti együttműködés támogatása 1.1 Beavatkozás: Határon átnyúló közlekedés fejlesztése 2.2 Beavatkozás Együttműködés támogatása a K+F és innováció területén 1.2 Beavatkozás Határon átnyúló kommunikáció javítása 2.3 Beavatkozás Munkaerőpiaci és oktatási együttműködések támogatása - készségek, ismeretek közös fejlesztése 1.3 Beavatkozás Környezetvédelem 2.4 Beavatkozás Együttműködés az egészségügyben, közös veszélyek megelőzése 2.5 Beavatkozás Közösségek közötti együttműködés 3. Prioritás Technikai Segítségnyújtás

Hogyan készüljünk? Mi lesz támogatható? - A program és az akcióterv tartalmának alapos megismerése Milyen fejlesztéseket akarunk megvalósítani? - Lehetséges projektek beazonosítása Kivel dolgozunk együtt? – partnerek felkutatása, egyeztetés Pontosan mit csinálunk közösen? – a tervezett projekt(ek) közös végiggondolása, előkészítése

Kapcsolódó honlapok A VÁTI Kht. honlapja: www.vati.hu INTERREG program honlapja: www.interreg.hu A Magyarország – Románia és Magyarország – Szerbia és Montenegró Határon Átnyúló Együttműködési Program honlapja: www.interreghrs.com A Magyarországi részvétellel induló 11 Európai Területi Együttműködési operatív program programdokumentumai kivétel nélkül letölthetők a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapjáról is a www.nfu.gov.hu internetcímen, a „Fejlesztési Programok” menüpontján belül.

Segítségnyújtás, információ Közös Szakmai Titkárság Magyarországon: INTERREG Igazgatóság 1016 Budapest, Gellérthegy utca 30-32. +36/1-224-3272 E-mail: interreg@interreg.hu Békéscsabai Területi Iroda 5600 Békéscsaba, Derkovits sor 2. (Megyeháza) +36/66/520-250 E-mail: iborbola@vati.hu Információs Pont Romániában: BRECO Nagyváradi PHARE CBC Regionális Iroda: Str. Parcul I.C. Bratianu nr. 8, Oradea Telefon/fax: +40 259 473-174 E-mail: cbc.oradea@rdsor.ro;

Köszönöm a figyelmet. Kalapáti Magdolna Irodavezető VÁTI Kht Köszönöm a figyelmet! Kalapáti Magdolna Irodavezető VÁTI Kht. Békéscsabai Területi Iroda +36/66/520-250