© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Mi a Dalton-terv? A Dalton-terv aktuális reformpedagógiai modell az önálló tanulás fejlesztésére.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Miért időszerű? A társadalom és gazdaság elvárja: a rugalmas alkalmazkodást a változó munkakörülményekhez készséget és képességet az állandó át / és újratanuláshoz
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005
Hogyan reagál az oktatásügy? A reformok célja használható tudásanyag kulcsfontosságú minösítések, képzések speciális képességek, kulcskompetenciák közvetítése az individualizálás és differenciálás az önálló tanulás tanulás megtanulásának feltételei a szabadidö színvonalas eltöltése
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Hogyan lehet ezeket a célokat az oktatásügyben megvalósítani? Parkhurst Dalton-tervével „Az alapelv tehát abban áll hogy a hagyományos oktatási stratégiákat az elsajátítás, a tanulás stratégiájává alakítjuk át..” (Susanne Popp)
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 A Dalton-terv lényege az személyre szabott, az önmegvalósítást elősegítő oktatás.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Hagyományos oktatás
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Individualizálás a hagyományos oktatásban:
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 A Dalton-tervben az individualizálással figyelembe veszzük a tanulók egyéni munkatempóját, különböző kiindulási szintjét, különböző tanulási típusait, kölönböző érdeklődési köreit, egyénileg szükséges foglalkozási igényét.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Daltonpedagógia
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Megvalósítás önálló tanulás Penzumok (írásban megfogalmazott munkautasítások) Szakterületek (Szaktanterem) egyéni foglalkozás
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 önálló tanulás
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 egymással tanulni
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 egyéni foglalkozás
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 A három alapelv: „freedom“ szabadság / felelősség „cooperation“ együttműködés/ közös munka „budgeting time“ időbeosztás / tervezés
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Szabadság / felelősség Döntési felelősség A szabadságjogokat megismerni, azokkal felelősséggel élni tudni
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Kooperáció Kommunikálni, együttműködni Egymást elfogadni, respektálni
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 „budgeting time” időbeosztás A munkát állandó ellenőrzés mellet elvégezni Az egyéni munkáért a felelősséget vállalni
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Az alapelvek a Daltonoktatás során megvalósítandó nevelési célok.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005
A Dalton-terv nem módszer, hanem „életforma“ a pedagógusok számára is más beállítódás az élethez más beállítódás a világhoz más beállítódás a tanításhoz Ha a Dalton-terv szerint éljük életünket, akkor sikerül!
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Akkor a tanítási tanulási folyamatot „nem a távcső rossz oldaláról nézzük.“ Helen Parkhurst
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 A Dalton-terv 80 év óta működő konzepció biztos siker az eddigi tapasztalatok alapján.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Dalton-terv pedagógia Magyarországon CERNEDA Projekt keretében óta a megyében érdeklődő pedagógusok Nyolc iskolában rendszeres Dalton-oktatás Nemzetközi EdQ Dalton-napok, tapasztalatcsere Dalton-akkreditált továbbképzések általános, szakiskolákban Magyarországon,Szlovákiában, Partiumban Hungaro-Dalton Egyesület-szakmai grémium megalakulása