Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor ELTE PPK - OFI
Versenyképesség, oktatás és innováció Mást jelent ma az innováció. –Az innováció lett nemcsak a versenyképesség, de a társadalmi problémamegoldás legfontosabb eszköze is –Az innovációról való gondolkodásunk jelentősen átalakult: új globális stratégia jött létre – fontos következtetésekkel az oktatás számáraúj globális stratégia jött létre – fontos következtetésekkel az oktatás számára Innováció és oktatás: a kapcsolatuk megváltozottkapcsolatuk megváltozott Mi lehet a minőségi innováció motorja az oktatásban? ( az üzleti partnerek szerepe) az üzleti partnerek szerepe
Konklúziók tudományos és technológiai oktatásAz oktatási ágazat (hasonlóan más közszolgáltatásokhoz) csak új saját innovációs stratégiával tud választ adni az ágazat problémáira (beleértve ebbe a tudományos és technológiai oktatás problémáinak a megoldását is) Az oktatási ágazat saját innovációs stratégiájának is az innovációról való új gondolkodásunkra kell épülnie
Konklúziók A minőségi innováció legfontosabb forrását ma a tanulásipar vállalkozásai alkotják Az oktatás megújításában zajló globális verseny nyertesei azok az országok lesznek, amelyek a közszféra és az üzleti szféra között konstruktív partnerséget tudnak kialakítani
Köszönöm a figyelmüket!
Az innovációról való gondolkodásunk átalakulása Új globális innovációs stratégia Az oktatás számra különösen releváns elemek: –Az általános emberi kompetenciáknak meghatározó szerepe van (pl. ami ahhoz kell, hogy tanuló szervezetekben tudjunk dolgozni) –Minden kvalifikációs szint számít (az egyszerű munkát végzők is partnerek az innovációban) –Minden ember számít (a kliensek, a használók, a vásárlók szerepe asz innovációban) –A közszférában zajló innováció kiemelt szerepe (pl. közigazgatás, foglalkoztatás, és persze az oktatás)A közszférában zajló innováció kiemelt szerepe –Az üzleti szféra szerepe (a közszférában is ez lehet az innováció egyik motorja)
Oktatás és innováció az innovációban az oktatásban az oktatás szerepe az innováció szerepe A megszokott innovációs gondolkodás Az elhanyagolt dimenzió
Az OECD új innovációs stratégiájának öt pillérje (2009) Az emberek képessé tétele az innovációra (Empowering people to innovate) Az innováció alapjainak stabilizálása (Anchoring the foundations for innovation ) Az innovációba történő hatékony befektetés (Investing in innovation and reaping its returns ) Az innováció felhasználása a globális kihívások megválaszolására (Applying innovation to address global challenges ) Az innovációs rendszerek kormányzásának javítása (Improving the governance of policies for innovation )
OECD ajánlás A kormányoknak olyan rendszerszerű (systemic) innovációs stratégiákat kell megfogalmazniuk a közszféra legfontosabb területeire, így az oktatásra és az egészségügyre, amelyek túlmennek a kisebb pilot és kísérleti programok támogatásán. Forrás: OECD innovációs stratégia, policy elvek (2009)
Intel® Education Initiative Innovation Odyssey Több száz konkrét innováció: részletes esetleírások
Intel® Education Initiative Az érintett országok száma50 A képzést kapott tanárok es vezetők száma (50 országban 6 millió (+ 3 millió a cél) Ingyen letölthető tanulást segítő innovatív digitális anyagok Több száz Elért tanulók száma (10 országban)898 millió Eddigi ráforditás1 milliárd USD Forrás: Intel 2008 Corporate Responsibility Report
Partners in learning (Microsoft) Koherens innovációs modell (Mihael Fullan) Erre épülő akciók és innovációs programok sokasága „A partnerek a tanulásban megpróbálja bevonni a döntéshozókat az oktatási változások természetének a feltárásába…” (Forrás: Partners in learning Progress report 2007)
Partners in learning (Microsoft) Érintett országok száma112 A képzést kapott tanárok es vezetők száma 6,8 millió Az innovatív hálózatokba regisztrált tanárok száma (86 országból) 1,9 millió Elért tanulok száma169 millió Eves ráforditás (10 éven keresztül)50 millió USD Forras: Kozvetlen vallalati kozles (2009, november)
Cisco Global Education Stratégiai gondolkodás az oktatási innováció céljairól és természetéről Az innovációhoz szükséges képességek és tudás építése, a vezető képességek fejlesztése Web 2.0 tudásmenedzsment és globális hálózatépítés oktatási vezetők körében
A legaktívabbak globális partnersége (IT cégek, kormányok és oktatástudomány)
Mi változott? Az egész életen át tartó tanulási rendszerek megnyíltak a piaci szereplők előtt „Intelligens marketing” (a kereskedés és a tanulás minden szektorban összekapcsolódott) A tudásipar korábbi szereplői a tanulásipar szereplőivé váltak Az üzleti szféra minőségi tanulási termékek sokaságát hozta létre Az oktatási ágazat innovációs rendszerébe beléptek az üzleti szereplők és ennek nyomán új innovációs mechanizmusok alakultak ki