A FELNŐTTKÉPZÉS HATÉKONYSÁGÁNAK FELTÉTELRENDSZERE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Advertisements

Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Bemutatkozik a Georgikon
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
2010. Szeptember 14. Szabóné Pákozdi Mária
Előadás másolata:

A FELNŐTTKÉPZÉS HATÉKONYSÁGÁNAK FELTÉTELRENDSZERE Regionális konferencia sorozat A FELNŐTTKÉPZÉS HATÉKONYSÁGÁNAK FELTÉTELRENDSZERE Dr. Piros Márta főiskolai tanár, igazgató 2008. JÚNIUS 27.

A Károly Róbert Főiskola Felnőttképzési Központja nevében köszöntöm a konferencia résztvevőit !

Az előadás célja A felnőttképzés helyének és szerepének bemutatása az egész életen át tartó tanulás folyamatában, a versenyképes regionális gazdaság létrehozásában, A felnőttképzés hatékonyságának feltételrendszere

Az előadás tartalma: Az egész életen át tartó tanulás stratégiája Az Észak-magyarországi régió helyzete Az É-mo-i Regionális Operatív Program fő célkitűzései A ROP prioritásai mentén megfogalmazott igények Új kihívások a felsőoktatásban és a felnőttképzésben Felnőttképzés a Károly Róbert Főiskolán, célkitűzések A hatékonyság feltételei (feltételrendszere)

Az egész életen át tartó tanulás fogalma(LLL-Lifelong-learning) „Az egész életen át tartó tanulás az iskolai előkészítéstől a nyugdíj utáni korig terjedően magában foglal minden formális, nem-formális és informális tanulást. Tehát az egész életen át tartó tanulás fogalmába minden olyan tanulási tevékenység beleértendő, amely tudás, készségek és képességek fejlesztése céljából történik, személyes, állampolgári, társadalmi és/vagy foglalkoztatási szempontból. Magában foglalja a tanácsadási és orientációs szolgáltatás nyújtását is.” (Az Európai Tanács (2002/C 163/01) az egész életen át tartó tanulásról)

Az egész életen át tartó tanulás stratégiája 1.számú melléklet a Stratégiához Az életminőség átfogó javítása Versenyképesség növelése Társadalmi, gazdasági és területi kohézió erősítése Fenntartható növekedés és környezetvédelem Az egész életen át tartó tanulás stratégiája Esély-teremtés Oktatás, képzés és a munkaerőpiac kapcsolatának erősítése Új, kormányzási módszerek, közpolitikai technikák Az oktatás, képzés hatékonyságának javítása, össztársadalmi ráfordításainak növelése Az oktatás, képzés minőségének fejlesztése Szociálisan hátrányos helyzetűek tanulási lehetőségeinek kiemelt támogatása Pályaorientáció, tanácsadás, pályakövetés Innovációk támogatása és fenntarthatóságának biztosítása (hálózat-építés) Oktatás, képzés hatékonyságát segítő eljárások bevezetésének ösztönzése (társulás) Mérési, értékelési, minőségirányítási rendszerek fejlesztése Nem formális, informális tanulás elismerése Oktatási, képzési lehetőségekhez való hozzáférés területi feltételeinek javítása Társadalmi partnerség és ágazatközi koordináció erősítése Új tanítási, tanulási kultúra Tanulásba, képzésbe történő egyéni és munkáltatói befektetése ösztönzése Munkaerő-piaci és oktatási rendszerek összehangolt fejlesztése Alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése Nemzetközi (európai) együttműködésben rejlő lehetőségek kihasználása Tanulási lehetőségek bővítése Munkaerő-piaci szempontból veszélyeztetett csoportok támogatása Oktatási infrastruktúra fejlesztése

Az LLL kulcsterületei Alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése a közoktatásban (5. prioritás) Kulcs az alkalmazkodáshoz: széles és gazdag kínálat a szakképzésben, a felsőoktatásban és a felnőttkori tanulásban (1. és 2. prioritás) Folyamatosan bővülő tanulási lehetőségek (1. és 4 prioritás) Pályaorientáció, tanácsadás és pályakövetés (2. prioritás) Az informális és nem-informális tanulás elismerése (2. prioritás) A hátrányos helyzetű és munkaerő-piaci szempontból veszélyeztetett csoportok támogatás (1. és 2. prioritás) Újfajta tanítási/tanulási kultúra meghonosítás (5. prioritás)

Az Észak-magyarországi régió Az ország negyedik legnagyobb területű és egyik legsűrűbben lakott térsége A 90-es években kialakult súlyos gazdasági helyzet Régiók sorrendjében utolsó helyen áll az egy főre jutó GDP alapján Mintegy 165 ezer gazdasági szervezet Dél-Dunántúl után a legkevesebb vállalkozás (az országosnak 12%-a), alacsony vállalkozási aktivitás Alacsony foglalkoztatottság (hatodik a listán) A munkanélküliek 60%-a tartós munkanélküli K+F beruházások, - ráfordítás, - létszám tekintetében utolsó helyen áll a régió

Az Észak-magyarországi régió Jelenleg a gazdaság teljesítőképessége nem megfelelő, mind a foglalkoztatás, mind a megújuló képességet jelentő K+F viszonylatában az országban az utolsó helyen állunk!

Az Észak-magyarországi Regionális Operatív Program fő célkitűzései Versenyképes helyi gazdaság megteremtése (új vállalkozások létrehozása, új technológiák elterjesztése, együttműködési lehetőségek kiaknázása) A turisztikai potenciál erősítése (turisztikai termékek és szolgáltatások hálózati együttműködés kialakítása) Településfejlesztés (javuljon tőkevonzó képességük, csökkenjenek a társadalmi és környezeti feszültségek, erősödjön a társadalmi kohézió, javuljon az élet minősége) Humán közösségi infrastruktúra fejlesztése (humán közszolgáltatások) Térségi közlekedés fejlesztése Esélyegyenlőség, területi kohézió

A ROP prioritásai mentén megfogalmazott igények Megnevezés Igény / felsőoktatás és felnőttképzés 1. Versenyképes helyi gazdaság megteremtése Mérnök, közgazdász, jogász alapszakok, mesterszakok 2. A turisztikai potenciál erősítése Turizmus – vendéglátás, kertészmérnöki alapszakok 3. Településfejlesztés Emberi erőforrások, gazdálkodási és menedzsment, kereskedelem és marketing, közszolgálati, pénzügy és számvitel, turizmus vendéglátás alapszakok, közgazdász, mérnök, mesterszakok 4. Humán közösségi infrastruktúraf. Oktatással foglalkozó alap és mesterszakok 5. Térségi közlekedés f. Mérnök, közgazdász, jogász, alapszakok, mesterszakok 6. Esélyegyenlőség, területi kohézió Pedagógia, programtervező informatikus, Szociálpedagógia, romanisztika

Az értékteremtés forrása A képzés területén az értékteremtés forrása a régió oktatási, képzési igényeinek legszélesebb körű kiszolgálása, országos és nemzetközi igényeket kielégítő MSc és PhD portfolió kialakítása, a jelentkező felnőttképzési igények kielégítése A BSc képzés - a gyakorlatorientált, piacképes tudás átadása, továbbá a munkaerőpiaci igények folyamatos követése, becsatlakoztatása Az MSc képzés - több szak akkreditáltatása, könnyű átjárhatóság biztosítása A PhD képzés – nemzetközi nyitás A felnőttképzésben – új felnőttképzési programok indítása (horizontális elem), ezen belül szakterületen belüli portfolió bővítés (vertikális elem). Új értékesítési stratégia megfogalmazása. A felnőttképzésben elért végzettségek „kredit értéken” történő beszámítása a felsőfokú BSc, BA és a MSc képzéseknél.

ÚJ Kihívások a felsőoktatásban és a felnőttképzésben „Egyenetlen” bemenet: a hallgatók nagyon különböznek, verseny Tegyük alacsonyra a mércét? Az intézmények hosszútávú érdeke: hírnév=értékes diploma, oklevél, tanúsítvány = a munkaerőpiac elégedettsége Tegyük magasra a mércét?

Tegyük egyre magasabbra a mércét!

„ezer hallgató – ezer oktatási folyamat”

Tegyük egyre magasabbra a mércét! „ezer hallgató – ezer, folytonosan változó oktatási folyamat” Megvalósításának eszközei: Új struktúrák: vevőszolgálat, PR, pályakövetés Új módszerek: folyamatközpontú szemlélet A munkatársak minőségfejlesztésben való érdekeltségének növelése Széleskörű együttműködés az érdekelt felek között Visszacsatolás, visszacsatolás, visszacsatolás!

Visszacsatolás, visszacsatolás, visszacsatolás! Minden érdekelt együttműködése! A HALLGATÓ FOLYAMATAI A KÖZÉPISKOLA FOLYAMATAI A FŐISKOLA FOLYAMATAI A MUNKAKADÓ FOLYAMATAI MÁS INTÉZMÉNYEK FOLYAMATAI

FELNŐTTKÉPZÉS ÉS FSZ KÉPZÉS 2006-2007 Szakképzésben (felnőttképzés és FSZ) résztvevők létszámadatai a Károly Róbert Főiskolán 2006- 2007. években Szakképzésben (felnőttképzés és FSZ) résztvevők létszámadatai a Károly Róbert Főiskolán 2006- 2007. években FELNŐTTKÉPZÉS ÉS FSZ KÉPZÉS 2006-2007 Felnőttképzés 2006 - 553 fő (53%) 2007 - 735 fő (67%) (borász, ECDL, mérlegképes könyvelő, pénzügyi-számviteli ügyintéző, sommelier, EU pályázati és projektmenedzser, vendéglátó vállalkozó) FSZ képzés 2006 - 490 fő (47%) 2007 - 357 fő (33%) (Adóigazgatási szakügyintéző, agrárkereskedelmi menedzser asszisztens, értékpapírpiaci szakértő, idegenforgalmi szakmenedzser, költségvetési gazdálkodási szakügyintéző, mezőgazdasági menedzser asszisztens, vendéglátóipari szakmenedzser)

2008. ÉVI CÉLKITŰZÉSEK képzési igény „jelzőrendszerének” kialakítása A Károly Róbert Főiskola Felnőttképzési Kompetencia Központ alapjainak megteremtése, fejlesztési koncepciójának kidolgozása Dinamikus külső-belső szervezeti kommunikáció megvalósítása képzési igény „jelzőrendszerének” kialakítása

KÉPZÉSI TÍPUSOK Képzési típusok: szakmai képzések (OKJ-s és nem OKJ-s) felnőttképzési szolgáltatások Vizsgaszervezés konferenciák, rendezvények

KÉPZÉSI CÉLCSOPORTOK Végzett középiskolások A képzési célcsoportok: a Károly Róbert Főiskola nappali-, levelező- , távoktatás képzés keretében résztvevő hallgatói (aktív hallgatók) a Károly Róbert Főiskola végzett hallgatói („Öreg diák”) Munkáltatók (versenyszféra, költségvetési szervek (önkormányzatok), nonprofit szervezetek) Lakosság Végzett középiskolások

PREFERÁLT SZEMÉLYISÉGI ÉRTÉKEK Fogékonyság az új jelenségekre Elektronikus tájékozódás Nyelvismeret Lokális, regionális érzékenység Kezdeményezőkészség Felelősségtudat Alkalmazkodókészség

AZ OKTATÁS FÓKUSZÁBAN A funkcióhoz szükséges tudás Szaktárgyak Lényegre irányuló magyarázatok Gyakorlati képességek Tanácsadás

TERVEZETT KÉPZÉSEK, SZOLGÁLTATÁSOK GAZDASÁGI ÉS IGAZGATÁSI KÉPESÍTÉSEK SZÁMÍTÁSTECHNIKAI KÉPESÍTÉSEK SZEMÉLYI SZOLGÁLTATÁSI, VENDÉGLÁTÓI, KERESKEDELMI, IDEGENFORGALMI KÉPESÍTÉSEK MEZŐGAZDASÁGI FELNŐTTKÉPZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK KÉSZSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK NYELVI KÉPZÉSEK RENDEZVÉNYEK

ÚJ FEJLESZTÉSŰ KÉPZÉSEK Migrációs ügyintéző képzés Rehabilitációs Foglalkoztatási tanácsadó Integrált ügyfélkapcsolatok asszisztense Természetvédelmi technikus Környezetvédelmi technikus Megújuló energiaforrás energetikus

Köszönöm a figyelmet! Várom kérdéseiket!