Az oktatás és a gazdaág kapcsolata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
„Legyen jobb a gyermekeknek! Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Észak Dél ellen.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Reindusztrializáció Közép-Európában
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A magyar munkapiac jövője Közgazdaságtudományi kutatás és szakpolitikai döntések előkészítése Fazekas Károly, MTA KTI.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Előrejelzés, az információ áramlása, a foglalkoztatás szintjének emelése TÁMOP / kiemelt projekt Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az országos mérések megújult rendszere
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szakiskola jelene és jövője
A népesség várható iskolai végzettségének előrejelzése nemek, korcsoportok és régiók szerint A TÁMOP műhelykonferencia április 22. Radisson.
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Európai Uniós ismeretek
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Az oktatás és a gazdaág kapcsolata Fazekas Károly MTA Közgazdaságtudományi Intézet Mit mondanak a tények? A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága és a TÁRKI-Tudok Tudásmenedzsment És Oktatáskutató Központ által rendezett Szakmai Műhely. Budapest, 2010. március 3.

I. Bevezetés „Without data, you are just another person with an opinion” „Adatok nélkül csak egy vagy azok közül akiknek véleményük van. Andreas Schleicher OECD „In God we trust. Everyone else bring data.” „Istenben bízunk. Mindenki más álljon elő az adatokkal!” Michael R. Bloomberg New York

Kérdések Mi a szerepe az oktatási teljesítmények javításának a gazdasági növekedés felgyorsításában? Hova koncentráljuk erőforrásainkat, amikor a felzárkózást elősegítő oktatáspolitikai intézkedésekről kell döntenünk? Milyen támpontokat adnak az oktatáspolitika számára ezekben a döntésekben a közgazdaságtudományi kutatások?

I. Az oktatás minősége és a gazdasági növekedés Iskolázottság Teszteredmények Forrás:OECD

Nemzetközi kompetenciavizsgálatok eredményeire alapuló elemzések Eric A. Hanushek - Ludger Woessmann 50 ország 1960 – 2000 A PISA teszteredmények és a hosszú távú növekedés összefüggése, szimulációs elemzések.

Eredmények Rendkívül szoros összefüggés mértek a normált kompetenciaszintek és a hosszú távú gazdasági növekedés között NEM az iskolázottság mértéke hanem az oktatás MINŐSÉGE számít Nem puszta korreláció hanem szigorú empirikus vizsgálatok tömegével alátámasztott OKSÁGI kapcsolat Kísérlet a HOSSZÚ távú hatások számszerűsítésére

A kompetencia tesztek eredményei és a növekedés közötti kapcsolat extrapolálása Ha elérnénk Finnország eredményeit - becsült növekedés a jelenlegi GDP százalékában Várható plusz GDP növekedés 25 PISA pont növekedés esetén Forrás: OECD 2010

Szimulációs eredmények Negyed szórásegységnyi növekedés összesen 25 százalékkal emeli GDP-t. Ha az OECD-országok mindegyike elérné a finnek PISA eredményeit – ez átlagosan fél szórásegységnyi javulást jelent – a GDP 79 évre számított többletnövekedése évi 0,87 százalék lenne. Magyarország esetében a finn eredmények eléréséből számított többletnövekedés évi 0,88 százalék.

DE! A magyar kompetencia tesztek eredményei az OECD átlag körül vannak, miközben nagyon jelentős lemaradásunk az egy főre eső GDP-ben. A szimulációs eredmények alapján a teszteredmények nagyon jelentős javulásától sem várható belátható időn belül közeledés a legfejlettebb országokhoz. AKKOR: Mit lehet a szerepe az oktatási teljesítmény javításának az utolérési stratégia sikerében?

II. Oktatás és gazdasági felzárkózás Utolérés és szétszakadás Eszközök Termelékenység növekedés Technológiai fejlődés Szerkezetváltás Innováció Területi agglomeráció Integrálódás a globális világgazdaságba Következmények Szakképzetlenek kiszorulása, képzettség hozamainak növekedése, foglalkozások szerkezetének, tartalmának átalakulása. => Az ország társadalmi és területi szétszakadása

A roma és az országos foglalkoztatási ráta alakulása (20-39 évesek) Férfi Nő Forrás: Kertesi – Kézdi 2010

Területi polarizáció A nyilvántartott álláskeresők aránya a 15–64 éves népességből, 2010. augusztus (százalék)

A közoktatás feladata a konvergencia során Kihívás: A gazdaság által igényelt ismeretek, kompetenciák megtanítása minden gyerek számára A családi szocializációs, kulturális hátrányok kiegyenlítése Kudarc: 20 % - alapvető kompetenciák nélkül - újratermelődés Nagyon erős a tanulók szociális, gazdasági és kulturális hátterének hatása (a legerősebb az OECD országokban) Következmény Alacsony növekedési potenciál Kumulálódó társadalmi feszültségek OK – Többek között a járadékvadászat

A szociális, gazdasági és kulturális háttér és a teljesítmény közötti kapcsolat erőssége Az OECD országok sorában Magyarországon a legerősebb a családi háttér és a teljesítmény közötti kapcsolat, a tanulók teljesítménye szórásnégyzetének 26%-a származik az ESCS index különbségeiből.

Szerkezetváltás - közelmúlt 1997 - 2008 Forrás:Oesch and Menes (2010)

MTA KTI – Munkaerőpiaci előrejelzés (TÁMOP2.3.2) Közgazdaság- statisztikai modellkeret Adatbank Feltáró kutatások Munkaerőpiaci előrejelzés készül 10 ágazatra és 200 foglalkozási csoportra, közép- és hosszú távra Előrejelzési jelentés a szakértő felhasználók számára amely jól áttekinthető módon értelmezi a számítások és kutatások eredményeit Web-alapú információs rendszer felépítése, amely a munkaerő-piaci előrejelzést a nem szakértő felhasználók (például álláskeresők, munkáltatók) számára elérhetővé teszi. http://elorejelzes.mtakti.hu

III. Oktatás és 21. századi gazdaság 21. századi kompetenciák 21. századi iskola Kritikai gondolkodás Együttműködési képesség Alkalmazkodóképesség Kommunikációs képesség Információk hatékony megszerzése és feldolgozása Képzelőerő, megszokottól eltérő látásmód

Tanulók napközbeni médiahasználata

- - - ? - - ROMA + + + TG státus + + + Etnikai hovatartozás (egyéb mechanizmusok: pl. lakóhelyi hátrány egy része) Etnikai hovatartozás és teszteredmény közti korreláció értelmezése + - EGÉSZ- SÉG (gyerek) + - + - ? TESZT- EREDM. ROMA TG státus (szülő) + + OTTHONI KÖRNY. kogn.st. + - - ISKOLAI SZEGR. (produktivitási hatás és szelekciós hatás keveredik) Szelekciós mechanizmusok Forrás: Kertesi – Kézdi (2010)

Beavatkozási pontok Koragyerekkor Közoktatás Alacsony születési súly % csökkentése 0-5 éves korú gyerekek egészséges fejlődésének elősegítése Védőnői rendszer fejlesztése Kognitív lemaradások megelőzése Óvodáztatás, óvodai nevelési programok Biztos kezdet programok kiterjesztése Könyv (komputer, internet) a szegény családoknak Iskolai szegregáció csökkentése Tanárképzés, tanárkiválasztás Az iskolák vezetése A tanári közösségek befogadó és fejlesztő képessége Iskolai infrastruktúra

4. Milyen költségei és hozamai vannak a jó iskolának? Számtalan empirikus elemzés eredménye: A jó iskola (alacsony lemorzsolódás, a társadalmi háttértől független, jó kompetenciaeredmények) hozamai messze meghaladják a ráfordításokat A társadalmi igazságosság és a közgazdasági racionalitás szempontjai NEM ellentétesek. Ellenkezőleg!

Ráfordítások és hozamok Egyéni Társadalmi Iskolázottsági bérhozamok Foglalkoztatási / munkanélküliségi valószínűségek Várható élettartam Adóbevételek Egészségügyi kiadások Szociális kiadások Bűnmegelőzés, igazságszolgáltatás

A jó iskola hosszú távú hozamai példa

Mi kell a gazdaságnak és mi kell nekünk? Erős oksági kapcsolat az oktatás minősége és a gazdasági növekedés között Az oktatásnak ki kell egyenlítenie a gyermekek szocializációs hátrányait Az iskolának nem csupán alapkészségeket hanem a modern gazdaságban igényelt 21. századi készségeket is és a nem kognitív készségeket is fejlesztenie kell Ez komoly beruházásokat, az erőforrások átcsoportosítását igényli, de a ráfordítások hozamai messze meghaladják a gazdaságélénkítési ráfordítások hozamait.

Válság és felelősségvállalás The dogmas of the quiet past are inadequate to the stormy present. The occasion is piled high with difficulty, and we must rise with the occasion. As our case is new so we must think anew and act anew. We must disenthrall ourselves and than we shall save our country. A boldog békeidők dogmái nem érvényesek a viharos jelen számára. A helyzet nehézségekkel teljes és nekünk együtt kell felemelkednünk az eseményekkel. Mivel esetünk új, új módon is kell gondolkodnunk és új módon kell cselekedünk. Fel kell emelkednünk a múlt bűvöletéből és akkor megmenthetjük országunkat. Abraham Lincoln 1862. 2nd annual meeting of the Congress)

Problémamegoldás „Minden bonyolult problémára van egy megoldás amely egyszerű, plauzibilis és rossz.” „For every complex problem there is one solution which is simple, neat, and wrong.” H. L. Mencken

„Diversity trumps ability” (Scott E. Page) 27 Ha az alapreferenciákban egyetértés van, az eltérő perspektívával, rendelkező egyénekből álló csoportok sikersebben oldanak meg nagyon bonyolult, összetett feladatokat, mint a homogén csoportok.

Köszönöm a figyelmet!