Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P.-2004-09-0113/1.1 Előadó: Cseke Istvánné és Szabó István
Projektben résztvevők: Nyíregyházi Főiskola (Főpályázó) Magyar Akkreditációs Bizottság Titkársága Budapesti Gazdasági Főiskola DE Egészségügyi Főiskolai Kar SZTE Juhász Gy. Tanárképző Főiskolai Kar PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar
Mérföldkövek: 2004.09. HEFOP pályázat beadása 2005.09 Pozitív döntés 2006.01. Indító értekezlet –munkaterv kidolgozása 2006.01 Szerződéskötés 2006.03. Helyszíni szemle (OMAI) 2006.03. Egyeztető megbeszélés – Tankönyv felépítés végl. 2006.06. Tananyag összeállítás 2006.08. Lektorálás (MAB) 2006.09. Képzések (képzők képzése és intézmény szintű) 2007.05. Felsőoktatási minőség modell kidolgozás 2007.06. Önértékelés elvégzése (kiválasztott területeken)
Projekt céljai: Általános cél: Minőségi kultúra kialakítása, fejlesztése a projektben résztvevő intézményeknél. Konkrét cél: Olyan minőségmodell kidolgozása a képzés területén, amely európai szinten is összehasonlítható kritériumokon alapul és a minőség folyamatos fejlesztését szolgálja. Intézményi sajátosságoknak megfelelő Kézikönyv kidolgozása.
Felsőoktatási minőségmodell kidolgozása (tervezet) Bemenetek Törvényi előírások Nemzetközi gyakorlatok (felsőoktatás) MAB önértékelési szempontrendszere (2005.július) EFQM
TQM alapelvek Alapok definiálása: Intézmény küldetés, stratégia megfogalmazása Szervezeti felépítés Minőségpolitika Folyamatok leírása Dokumentálás Érdekeltségi rendszer működtetése Vevőközpontúság A folyamatok folyamatos fejlesztése A dolgozók teljes körű részvétele Részvétel a társadalmi méretű közös tanulásban
A Felsőoktatási Minőség Modell fő célkitűzései: Kezelje a felsőoktatás jellemző sajátosságait. A felsőoktatási Intézmények számára a teljesítmény fokozására alkalmas eszközként szolgáljon. A felsőoktatás tömegessé válása mellett az oktatás minőségének megőrzése. Megkönnyítse a minőségi összehasonlító értékeléseket a felsőoktatási intézmények között.
Kétszintű önértékelés: Intézményi önértékelés Képzési tevékenység önértékelése (szakonkénti lebontásban)
Felsőoktatási intézmény önértékelési modellje
Szakok önértékelési modellje
Tanterv, tananyag (példa) · tartalom: megfelelés (a szak céljainak, a szakmai követelményeknek, a képesítési követelményeknek, a munkaerőpiac követelményeinek, a szak kompetenciái, valamint az oktatott ismeretanyagok a gyakorlatban hogyan hasznosulnak, a gyakorlat változásait hogyan követik) · struktúra: tantárgyak (egymásra épülése, fő modulok /alapozó, szak, értelmiségi/ aránya, elméleti és gyakorlati képzés aránya, kötelező és más órák aránya, szakosodási lehetőség (szakirányok), a képesítési követelményben rögzített kompetenciák megszerzését a szak kurzusai (tantárgyai) hogyan biztosítják) · dimenzió: átjárhatóság, részképzési lehetőség ( intézményen belül, országosan, Európában) · értékelés, vizsgák: ütemezésük, számok, típusaik, módszereik · kutatási eredmények beépítése · tanulhatóság, kapcsolat a középiskolában tanultakkal
Minőségi kultúra kialakítása, fejlesztése Minőségtechnikák oktatása Oktatási anyag kidolgozása („Tankönyv”) Önértékelések megvalósítása Minőségirányítási kézikönyv kidolgozása
Tankönyv fejezetek Nemzetközi szakirodalmi áttekintés A minőségügy alapjai és fejlődése Minőségirányítási rendszerek (eltérő nemzeteknél oktatás területén alkalmazott modellek) EFQM Kiválóság Modell, TQM Partneri igény, elégedettség mérés Benchmarking a felsőoktatásban Minőség fejlesztési technikák Jogi és egyéb szabályozások Minőségmodell a felsőoktatásban Fogalom meghatározás Alkalmazott irodalom jegyzék
Elvárások Fejezetek felépítése A tankönyv célcsoportja: Felsőoktatási intézmények vezetői, középvezetői részére A tankönyv célja: Átfogó minőségügyi ismeretek nyújtása, speciálisan a felsőoktatásra fókuszálva Felhasználás: Önálló tanulás támogatása Fejezetek felépítése Oktatási anyag (elmélet) Munkafüzet (gyakorlati feladatsorok, példák) megj: a tananyag / munkafüzet terjedelmi aránya: 80/20 % Ellenőrző kérdéssor (megoldó kulccsal) Oktatási fóliák kidolgozása
Projekt feladatterv Kommunikáció Címlista megadása, kör-email létrehozása (HEFOP33) Résztvevők min.szabályozásainak átadása Projekt tanács értekezletek (jegyzőkönyv ismertetése) Kéziratok köröztetése (csak tájékoztatás céljából) Fejezetek közös kidolgozása (pl. DE+NYF)
Intézményi feladatterv (NYF)