Az integrált nevelés-oktatás fajtái és szintjei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Kapcsolattartás a szülői házzal
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
„A tagállamoknak el kell ismerniük az egyenlő, integrált általános-, közép-, és felsőfokú oktatás lehetőségét a fogyatékossággal élő gyerekek, fiatalok.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kéttanítós modell Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó Törökszentmiklós.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (2.) Integráció-inklúzió
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskola bemutatkozik Gyöngyös
Út a sikeres tanuláshoz
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
INKLUZÍV NEVELÉS INTEGRÁCIÓ-INKLÚZIÓ készítette: Pusztayné Nemes Beáta.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az integrált nevelés-oktatás fajtái és szintjei

Lokális integráció: az integráció legegyszerűbb formája csak az épület közös, a gyerekek között nincs kapcsolat ez is a szegregálás egy formája marad pl.: kisegítő osztály működik az általános iskolában

Szociális integráció: a többségi intézményben elhelyezett akadályozott csoportot tudatosan egyesítik a kortársközösséggel az óvodában a foglalkozásokon kívüli, az iskolában a tanórákon kívüli időben 2 fokozat különíthető el: az együttnevelés időszakos és esetleges: kirándulások, rendezvények során a csoportok találkozása rendszeres, folyamatos: mindig együtt zajlik az óvodában a szabad játék, a séta, iskolában közös asztaloknál folyik az étkeztetés, közös sporttevékenység

Funkcionális integráció: a legmagasabb szint együtt fejlesztik a gyermekeket az óvodai foglalkozásokon vagy az iskolai tanórákon 2 fokozat különíthető el

részleges integráció: az idő egy részében van együtt az adott gyerek vagy csoport a többiekkel a párhuzamos csoportok/osztályok órarendje tudatosan tervezett: testnevelés idejére egyes gyermekek rendszeresen csatlakoznak a többségi csoporthoz, bizonyos tantárgyakat a párhuzamos többségi osztályban tanulja, a teljes csoport is beolvadhat 1-1 foglalkozásra a többségi csop-ba

teljes integráció: az együttnevelés igazi célja a fogyatékos gyermek a teljes időt a többségi óvodában vagy iskolában tölti

Az integrált nevelés-oktatás feltételei Objektív tényezők: gyógyászati segédeszközök, amelyek szinte nélkülözhetetlenek a mozgáskorlátozott és érzékszervi fogyatékos gyermekek esetében pl.: kerekesszék, hallókészülék osztálylétszám speciális taneszközök az épület hozzáférhetősége pl.: akadálymentesítés

módszerek pl.: differenciálás Szubjektív tényezők: a fogadó pedagógus tanterv, tananyag kellően rugalmas, valamennyi gyermek számára, amennyire lehet hozzáférhető legyen Magyarországon a NAT fogalmazza meg módszerek pl.: differenciálás

a gyermek szülei: kiemelkedő az integrációs folyamatokban, rájuk kell számítani a beilleszkedésnél, a sikereket, kudarcokat folyamatosan figyelniük kell, ők a pedagógusok napi informátorai, folyamatos segítségükkel, a gyermekekkel töltött napi együttlét során annak egyenletes fejlesztését az iskolában, a nehézségek csökkentését a tanulás ellenőrzésével érhetik el.

a gyermek: meghatározó tényező fogyatékosságának súlyossága könnyíti a beilleszkedést, ha szorgalmas, figyelmes, nyitottabb személyiség

a csoport- vagy osztálytársak nagymértékben hátráltathatják, illetve megkönnyíthetik az integráció folyamatát szinte nem jelent gondot a másság, ha a pedagógusok kellő információt adnak, meg kell ismertetni a fogyatékosságot, meg is élhetik azt érdemes a gyógyászati segédeszközök működését, rendeltetését megismertetni velük a társak megtanulják a fogyatékosokkal való együttélést és a segítségnyújtást, empátiát

Az inklúzióról bővebben alapvetően más pedagógiai szemlélet az egyént az adott tulajdonságai szerint értékeli, ahelyett, hogy megkísérelné vele elfogadtatni az adott feltételeket célja, hogy valamennyi gyermeket a lakóhelyéhez közeli intézménybe vegyék fel, amelyek mindegyike felkészült erre a feladatra újra átgondolják a tanterv megvalósításának szervezeti kereteit megvalósul az iskolarendszer általános fejlesztése (a sérültek esetében is) a sérült gyermeket valóban szociálisan is befogadja az intézmény közössége

fejlődő, erősödő öntudat az egyéni különbségeket figyelembe veszik gondok estén a pedagógusnak is változnia kell a gyógypedagógus partner a megoldásban szemléletváltás a teljes tantestületben (nyitott iskola) az érzelmi célokra és a kognitív eredményekre ugyanakkora hangsúly van fektetve

egyéni differenciálás: a pedagógus minden gyermekben a speciálisat, az egyedi tulajdonságait keresi számára természetes, hogy a legtöbb gyereknek valamikor, valamilyen témában nehézségei akadnak az egyéniesített segítséget minden gyermeknek meg kell adni minden gyermeket képességei szerint kell terhelni

differenciálni lehet: a szervezési keret szintjén: iskola, osztály, tanóra, tanegység a kimenet és a folyamat szempontjából módszertanilag: a téma, gyermeki érdeklődés, megkövetelt szint, közvetítési mód, tanulói reakciók típusa, a tanári segítségnyújtás ideje stb. szerint

a differenciálásban fontos szerepe van a pedagógus eszköztárának és személyiségének: a tanítási program érdekes, sokoldalú legyen a feladatok az egyéni tanulási stílusnak és ütemnek feleljenek meg el kell fogadni a teljesítményszintek széles sávját lehetőségek széles körének biztosítása olyan tananyag, tanulási helyzet kialakítása, amelyek valós problémák megoldására, kockázatvállalásra és választási helyzetekre épülnek a tanulókat ösztönözze az együttműködésre, a mérlegelésre, a kölcsönös tiszteletre

az önálló életre és önfenntartásra nagyobb esély van ne mondja meg a tanulónak, hogy mit, hogyan kell tenni, legyen inkább bátorító, együttérző az önálló életre és önfenntartásra nagyobb esély van magasabb iskolázottság

Spontán integráció külön szintet alkot nem áll fenn tudatos integrációs szándék a szülő a többségi intézménybe íratta be gyermekét, az óvoda és iskola nem áll ellen ebben az ügyben a szülő nem járt a szakértői bizottságnál nem segít a gyógypedagógus, így a pedagógus igyekszik megoldani a problémákat az enyhébb fogyatékossági típusoknál sikeres lehet a beilleszkedés, de rosszabb esetben csak megtűri a gyermeket a pedagógus

Az integráló és inklúzív intézmények Integráló oktatási intézmény minden olyan óvoda, általános iskola és középiskola, amelyben a SNI gyermekeket együtt nevelik a többiekkel. Integráló bölcsőde a sérült gyerekek korai habilitációs és rehabilitációs célú nevelését is végezhetik, illetve 6 éves korukig fejlesztő felkészítésben is részesíthetik őket az Országos Család- és Gyermekvédelmi Intézet feladatköre az ország bölcsődéinek szakmai irányítása

Integráló óvoda / iskola módszer, óraterv nem változik frontális, teljesítményorientált stílus a gyógypedagógusra hárul minden feladat

Inklúzív óvoda / iskola Módszer, óraszervezés nem hagyományos Differenciálás Gyógypedagógus partner a megoldásban