,,Szomszédéknak is…” Társadalmi viszonyulások, településkép, szimbolikus térfoglalás 1989 után Gagyi József -- Sapientia EMTE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Szentendre Épített örökségek. Szentendre a Duna-parton """"A templomokra rávillan az alkony, A kusza város csillag bíborában, Csobban a Duna lassú.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
Fenyő utcai és Béketelepi játszóterek építése
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
Múcsonyban található irodaépület Ft-ért eladó!
Falukép-védelmi program a Pogány-havas kistérségben Csíkszereda, november
Az Ócsai Tájház.
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A közösségi élet vizsgálata Völcsökön avagy a „hiány” funkciójáról
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Szocializáció Fogalmak:
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Demokrácia és diktatúra
A cigányság integrációja Magyarországon
A felvilágosult abszolutizmus
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Iskolák vidéki térségekben A társadalmi átalakulás történeti, kulturális beágyazottsága, ütközőpontjai a Kárpát medencében a XXI. század elején SOPRON.
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
A család szerepe, jellemzői
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Készítette : Vasas László. AZ első PC-t, Harvard Egyetemen készítették ben. Howard Aiken vezetésével elkészült a Mark I. Bár a háborús időkben.
Varázslatos Székelyföld Székelyföld Románia közepén fekszik. Három megyéből áll: Marosból, Hargitából és Kovásznából.
Reformáció = Megújulás. Tegnap megértettük, hogy megújulni… csak szabadon lehet!
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
A multikultúra megítélése
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Ászár Község Önkormányzata Dr. Mikolasek Sándor ÚMVP pályázatok Ászáron Szakmai rendezvény a Bakonyalja- Kisalföld kapuja összetartásáért Kisbér.
Somorja, október 28. Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Kína Beijing (Peking) - Hutong.
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Hagyományok, népművészet Magyarországon
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Regionális gazdaságtan 7.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Kik vagyunk? A szervezet alapítói elsősorban az ELTE szociális munkás, szociológus, szociálpolitikus, pszichológus és jogász hallgatói közül kerültek.
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről
LEADER, Identitás, Sport
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Varázslatos Székelyföld
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

,,Szomszédéknak is…” Társadalmi viszonyulások, településkép, szimbolikus térfoglalás 1989 után Gagyi József -- Sapientia EMTE

1. Előzmények után: az újítás, örökségépítés külső kényszere 3. Az újítás, örökségépítés létező valósága 3.1. Ház, lakás, életvitel után épített közösségi (szimbolikus) terek 3.3. Szimbolikus térfoglalás, identitásépítés, autentikusság 4. Konklúzió Jóslat

Társadalmi viszonyulások 1. Strukturálisként, rejtettként értelmezett és kezelt társadalmi viszonyok látható, reprezentált formái: az interakciók sokaságában, a mindennapokban megvalósuló társadalmi kommunikáció és ennek üzenetei. 2. Azoknak az egymásrafigyelése, egymáshoz viszonyulása, akik egy lokalitás tagjai, ezen belül is vérségi meg lokális kapcsolatok hálójában, rokonként és/vagy szomszédként építik mindennapi jelentésvilágukat és mindennapi tárgyi valóságukat.

A lokalitás:,,szomszédék" sokasága. A lokális társadalom – a szomszédságok társadalma -- pedig primér módon a szomszédékhoz való viszonyulások sokaságából építi mindennapjait. Az így felépülő lokalitások szempontjából külsőnek számítanak a szabályozó államhatalmat képviselő – távoli vagy helyi – intézmények. A lokalitások önreflexiója az alapvető kötelékek (rokonság, szomszédság) behatárolta társadalmi térben valósul meg. Ezt külső (jogi, törvénykezési) kényszerek befolyásolhatják, és a hatalmi intézmények szocializációs hatásai hosszabb távon elkerülhetetlenül érvényesülnek (oktatás, képzés hatásai).

A lokalitásokban kiépített és működtetett kisméretű szociokulturális környezetek alapjaiban meghatározzák az egyéni és csoportos identitás- és reprezentáció-konstrukciókat. Egyének, csoportok és a lokalitás önképei szervesen összefonódnak. Azért is fontos az, amit képviselnek és mutatnak, mert ők a többség, az a társadalomrész,,melynek energiáit a mindennapi lét harca úgy köti le, hogy jószerint még azok felett a dolgok felett sincs áttekintésük, amelyet saját maguk csinálnak. Egyszerűen: élnek, és a legfőbb gondjuk az, hogy valahogy fenntartsák magukat.” (Losonczi 1997:742) Vagyis ha ezt értelmezzük: távolról sem az a legfőbb gondjuk, hogy milyen a falukép, a falu reprezentációja, a település PR-je. Ez egyaránt vonatkozik az 1989 előtti és utáni időszakra.

A hatvanas évek elején-közepén zajló villamosítás, a modernizált úthálózat építése, majd az 1967 októberi adminisztratív-területi újrafelosztásra és településrendezésre vonatkozó, meg az 1972-es településrendezési törvény nyomán elindult a falvak 1.tervszerű és 2.külső elképzelések szerint tervezett, 3.külső forrásokból támogatott urbanizálódása. Ez ha nem is módosította gyökeresen, de alakította,,,rendezte" a vidéki települések képét. Elsősorban azzal, hogy a községközpontokban új, közösségi, adminisztratív meg lakóépületeket emeltek: kultúrház, iskola, polgármesteri hivatal, rendőrség épülete, üzletek, tömbházak. Járdákat építettek, az úttestet a kerítésektől, házfalaktól elválasztó sövényeket telepítettek.

Legfontosabb azonban a településkép átalakulása szempontjából a keresti lehetőségek bővülése nyomán kialakult lakásépítési hullám volt: megjelentek, tömegessé váltak falvakon az új életmódnak keretet adó, azt mutató kockaházak, majd emeletes házak. Úgy ítélem meg, hogy a mai faluképet nem a kollektivizálás előtti, és nem az 1989 utáni építkezések, hanem ezek jellemzik – vagyis a,,szocialista korszak faluképe“ jellemzi mind a mai napig. Azok a kistelepülések, amelyek a nagyméretű elvándorlás, vagy a periféria-helyzet miatt kimaradtak ebből a folyamatból (például a Székelyudvarhely környéki aprófalvak), ma úgy ismertek, mint a,,hagyományos faluképet mutató" települések

A ház társadalmi szempontból az együttélés és a társadalmi integráltság (esetenként: az ezzel járó mély konfliktusok, drámák) helyszíne. Az 1945 utáni korszak legjelentősebb mikrotársadalmi változása törénik akkor, amikor lehetőség nyílik a családot alkotó generációk számára külön házak építésére és belakására. Ekkor már 1.tárgyaiban-belakásában is elkülönülhetnek egymástól a generációk, 2. kialakulhat és kialakul egy új, a hagyományostól gyökeresen eltérő lakásforma, az együttélés és integráció kevésbé szoros formái. A falusi társadalom ezt generációk szerint tagolva éli meg: a fiatalok felszabadulásként és az individualizáció megvalósulásaként, az idősek hatalomvesztésként és az integráltság gyengüléseként, elmagányosodásként.

Ma már elemi létfeltételnek számít a civilizációs infrastruktúra megléte: folyóvíz, fürdőszoba, központi fűtés. Egy 2004-ben végzett kérdőíves kutatás adatai szerint a Székelyföldön önálló lakása van a lakosság 71,9%-nak. Vezetékes víz van a lakások 74,5%-ban, fürdőszoba 70,6%-ban, vezetékes gáz 44,9%-ban. Az ellátottság megteremtése közösségi szinten (pl. gázvezetés) meg egyéni formában (fürdőszoba) leginkább az utóbbi 15 év erőfeszítéseinek eredménye.

Az emlékműállítás, emléktáblaavatás, emlékpark- létesítés tömegessé válása az elmúlt 17 év eredménye – a településképet egyénítő és szimbolikus jelentéseket hordozó térépítés történelmi léptékben még nem értelmezhető, hiszen nemrég kezdődött el. A szimbolikus térfoglalás ötletei, szándékai értelmiségiektől vagy intézmények vezetőitől származnak.

A múlt eseményei nem történelmi értelemben, hanem az emlékezés által felidézett valóságukban élnek ezekben a közösségben. Márpedig,,…az emlékezésnek semmi köze a történelemtudományhoz." (Assmann ). Ahhoz, hogy saját identitást építsenek, a lokális közösségek ki kell alakítsák saját emlékezési gyakorlatukat. Egyértelmű, hogy ezt a huszadik század folyamán és huszonegyedik század elején is a falusi közösségben a nemzeti sztereotípiák szabályozzák. Ezekhez járul a,,természetesség mítosza", amelynek feladata, hogy megteremse az autentikusság képzetét.

Az identitásépítési gyakorlat szorosan összefonódik az emlékeztetési gyakorlattal, és azt eredményezi, hogy kialakulnak az időtlenség (a történelmi időből kiemeltség) képzetei. A technika korszakában a tradíció időtlen felfogásának, kezelésének köszönhetően,,,a történelem könnyen időtlenségbe fordul át: ami a valóságban történelmileg és társadalmilag alakult ki, az itt állandó érvényességgel felruházva, természetként jelenik meg." ( Hermann Bausinger 1995:102) Egy szintre kerülnek a,,szép mezei virágok", a,,dalos kedvű, mezőn-réten szorgoskodó ősök" és a,,távoli harctereken a nemzetért életüket áldozó apák, fiúk". A végső, a lokális identitás mélyrétegét jellemző mítikus elem tehát a tudományosan konstruált történelemből való kilépés, és a természetben élés. Paradox identitásalakító elem ez: a kulturális identitás alapeleme a természetben lét, vagyis a történelemből való kihátrálás és a mitikus, változatlan időben való élés képzete.

Konklúzióként azt mondhatom, hogy 1. Nem látok nagyobb törést az 1989 előtti és 1989 utáni társadalmi viszonyulásokban. A,,szomszédok" ma is meghatározzák egymás környezethez (és így az örökségnek minősíthető, épített vagy kulturális környezeti elemekhez) való viszonyulását. Az intézmények befolyása igen korlátozott. 2. Ami különbség: az individualizáltabb egyének közösségi térbe kihelyezett, hangsúlyosabb rituális önmegfogalmazása, közösséghez és szomszédokhoz viszonyulása. 3. Ami gyökeresen más: 1.az intézményi környezet, 2.az értelmiségi, gazdasági-beruházói szándékok, 3.a média figyelme és reprezentáló ereje és 4.a társadalmi kommunikációban a reprezentációra (önmutatásra) való kényszer.

,,A csúcsos tetők, a feltűnő kis tornyok, a kétszintes manzárdszobás házak négyszögletes magas tetejükkel hol a régi kúriákat, hol a kertvárosi villákat, hol a peremvárosi tisztviselőnegyed építkezési,,tehetségét” idézik. Lényegük, hogy már az alaprajzban is eltérjenek az egy síkra épült, gazdasági udvar hosszában elnyúló épülettől, amelynek kis ablakszeme szűk gyanakvással néz az utcára. Sirathatja a faluképet, a hagyományos házakat a városból, akit gyerekkori nosztalgia köt a faluhoz, vagy az, aki oly messzire sodródott, hogy elkülönült szépségként tudja élvezni a népi építkezés letisztult nemességét, egyöntetűségét, ritmikusságát. De aki a hajdani paraszti sorból a faluban marad, annak az ilyen már nem jelent előrejutást. A hagyományt őrzik majd a múzeummá vált házak,,skanzenjei" vagy a nyaralóvidékeken a paraszti házakat külső formájában is megmentő, azokat felvásárló városiak."

Ezeket a megállapításokat 1977-ben írta a társadalom mindennapi viselkedését vizsgáló és kitűnően ismerő szociológus (Losonczi 1977:425). Igaza lett, igaza lesz?