STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vízgyűjtő-gazdálkodási terv stratégiai környezeti vizsgálata
Advertisements

A Nemzeti Fejlesztési Terv regionális egyeztetésének folyamata, eredményei Dönsz Teodóra, Magyar Természetvédők Szövetsége Civilek az NFT Nyilvánosságáért,
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
Környezeti kontrolling
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Minőség menedzsment 6.előadás
SKV MÓDSZERTAN ÉS FENNTARTHATÓSÁGI ÉRTÉKREND az Új Magyarország Vidékfejlesztési Tervre és Programra SKV Fórum Budapest, október 18. Env-in-Cent.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv és Program stratégiai környezeti vizsgálatának társadalmi egyeztetési tematikája Dr. Farkas István,
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
2011 május 4.Budapest Települési stratégiai energiatervezés a Coach BioEnergy projekt keretében Budapest, május 4.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Pályázatírás módszertana
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
LIFE KÖRNYEZETVÉDELMI ALPROGRAM
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest, május 25. Env-in-Cent Környezetvédelmi Tanácsadó Iroda Dr. Pálvölgyi Tamás SKV szakmai koordinátor

Az SKV jellege Mi az az SKV ? Tervek, koncepciók, programok környezeti hatásának azonosítása Együttműködés a tervezőkkel a környezeti szempontok beépítésére Nyilvánosság tájékoztatása, érin- tettek bevonása a döntéshozatalba SKV TERVEZÉSI SEGÉDLET = Miben különbözik az SKV a környezeti hatásvizsgálattól (KHV) ? KHV Célja Környezeti „megfelelőség” vizsgálata Környezeti konfliktusok azonosítása SKV Tárgya Beruházás, létesítmény Terv, program, koncepció, stratégia stb. Kritérium Kibocsátási, terhelési határ- érték-rendszer Környezeti, fenntarthatósági értékrend

Jogi keretek SKV három pillére 2/2005 (I.5.) Korm. rendelet egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról 2001/42/EK irányelv bizonyos tervek és programok környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról Jogi háttér

Az SKV küldetése, célja SKV környezeti jelentés főbb jellemzői végrehajtható javaslatokat tesz a halászati intézkedések környezeti teljesítményének javítására A Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és a Halászati Operatív Programra egyaránt vonatkozik; a 2/2005 (I.5.) Korm. rend alapján került kidolgozásra elősegíti a fenntartható fejlődés halászati érvényesítését Mi a lényeg? megfelelés kiemelt jogszabályoknak kompenzáló javaslatok Viz Keretir. Entak. IPPC/BAT Natura-2000 kb. 50 db

SKV szervezése FVM NHST/HOP SKV Értékelés, menedzsment SKV munkacsoport Részvétel a tervezésben KvVM, NFÜ EU-EHA Szakpolitikai elvárások SKV Fórum szak- mai, rész- vétel társadalmi részvétel MTvSz

Az SKV tartalma A környezeti értékelés kidolgozásának körülményei (egyeztetés, kapcsolódás a tervezéshez, érintettek bevonása) A módszertan, társadalmi egyeztetés koncepciójának ismertetése A Program és a Terv bemutatása (kapcsolódásuk más programokhoz, dokumentumokhoz, jogszabályokhoz Az NHST fenntarthatósági értékelése (célok és prioritások) a HOP környezeti teljesítménye (intézkedések környezeti értékelése, bizonytalan vagy negatív hatású intézkedések azonosítása A HOP végrehajtása során valószínűsíthető környezeti hatások (környezeti elemekre, ökoszisztémákra) Javaslatok a HOP negatív környezeti hatásainak kezelésére Más stratégiai dokumentumokba illeszthető intézkedések A HOP indikátorainak értékelése, javasolt környezeti mutatók a Programhoz, ! ! !

Módszertan 1. lépés Környezetpolitikai célrendszer Fenntarthatósági értékrend Környezetvédelmi prioritások meghatározása Indikátorok a körny. célok teljesülésére Külső, belső kapcsolódások értékelése NHST/HOP helyzetértékelés „értékelése” Teljesség és koherencia vizsgálata 2. lépés Fenntarthatósági és környezeti értékelés Megfelelés a fenntarth. értékrendnek Környezeti teljesítmény értékelése 3. lépés 4. lépés Javaslatok a végrehajtásra Indikátorok véglegesítése 5. lépés Egyeztetés, megismertetés 6. lépés

A halászat fenn- tarthatósági értékrendje „pro natura” 1. A természet és az ember nem szemlélhető csak erőforrásként Régiótudat 2. Minden fejlesztés végső célja, hogy a helyieknek jobb legyen ott élni, mint eddig ! Autonómia 3. Összefogásra képes, autonóm, alkalmazkodó és innovatív közösségeket ! Holisztika 4. A felelős és holisztikus szemléletű tervezés primátusa Példamutatás 5. A környezethasználó egyén és szervezet „helyes” magatartása Igényesség 6. Tudatos, értékvédő, igényes életmód „divatja” Hat kardinális érték Fenntarthatósági értékrend: 4 csoportban összesen 29 csoportosított érték-elv: széleskörű szakmai-társadalmi konszenzust tükröz arról, hogy „mitől” tekinthető a halászat fenntarthatónak..

Kulcs javaslatok I. Árvízvédelmi, halászati és területfejlesztési feladatok helyi összhangjának biztosítása, kistérségi fókuszok Árvízvédelmi, halászati és területfejlesztési feladatok helyi összhangjának biztosítása, kistérségi fókuszok, feltételrendszerek bevezetése 10 db javaslat 6 db javaslat VKI-nek teljes mértékben megfelelő, fenntartható vízgazdálkodást VKI-nek teljes mértékben megfelelő, fenntartható vízgazdálkodást kell támogatni Természetes megjelenésű, ökológiai hálózatba illeszkedő halastavak létesítése 5 db javaslat Melegvizes akvakultúrák geotermikus energia hasznosításának támogatása

Kulcs javaslatok II. 11 db javaslat Előnybe kell hozni az anyag- és energiatakarékosságot Előnybe kell hozni az anyag- és energiatakarékosságot a gépbeszerzésnél, infrastruktúra fejlesztéseknél Hulladékminimalizálás, BAT megfelelés Hulladékminimalizálás, BAT megfelelés (pl. halfeldolgozók) támogatása Koherencia az OP-kel Koherencia az OP-kel (ROP-k, KEOP, GVOP, OTK dokumentumokkal készüljön külön Fenntarthatósági Útmutató készüljön külön Fenntarthatósági Útmutató az HOP-ra az SKV alapján

Köszönöm a figyelmet!