dr. Szelesné Kutas Borbála ATIKTVF

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hulladékudvar hatása a pápai gyűjtőkörzet hulladékgazdálkodási helyzetére Készítette: Kanozsai Gábor 2013.
Advertisements

Szelektív hulladékgyűjtés
Levegővédelmi jogszabályi előírások alkalmazása a megújuló energiaforrás engedélyezése során, különös tekintettel a biogáz-, biofermentáló üzemekre és.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Együttműködők vagy véleményvezérek, avagy hogyan vonhatják be a civil szervezetek a lakosokat a környezetvédelmi akciókba.
Bevezetés Új hulladék keretirányelv (2008/98/EK):
a hulladékgazdálkodásról
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Veszélyes anyagok és készítmények kezelése és használata 2.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Eger november 17. Építőipari ásványi- és másodnyersanyagok (Az EU „SARMA” projekt.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
Szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítő program
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Zalaegerszeg december 13.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Hulladékok kezelése.
Természeti erőforrások védelme
KÖRNYEZETVÉDELEM A HULLADÉK.
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 13. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Újrahasznosítása, ártalmatlanítása vagy szemét hegyek
A SZEMÉT ÚTJA Készítette:Kicsák Zoltán
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Dr. Farkas Hilda Főtanácsos KvVM
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos szabályozás változásai
Bemutatkozás Ágosrton Csaba1 – Béres András2
A hulladékká vált gépjárművek kezelésének egyes kérdései A hulladékká vált gépjárművek kezelésére több magyar jogszabály is vonatkozik, amelyek az Európai.
KÖRNYEZETTECHNIKA.
dr. Szilágyi Szilvia Hulladékgazdálkodás dr. Szilágyi Szilvia
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Levegőtisztaság védelme
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
Változások a hulladékgazdálkodás szabályozásban Kolozsiné dr. Ringelhann Ágnes Főosztályvezető Tokaj,2011.
A kémiai biztonságról közérthetően
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Szelektív hulladékgyűjtés
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Környezetgazdálkodás 1.. A levegővédelem jogi keretei Freon kibocsátás szabályozási lehetőségei, eredményei. Nemzetközi egyezmények A felmelegedés várható.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

dr. Szelesné Kutas Borbála ATIKTVF Hulladék vagy másodnyersanyag? - környezetvédelmi elvárások az építési/bontási hulladékok kezelésével kapcsolatban dr. Szelesné Kutas Borbála ATIKTVF

Jogszabályi háttér 1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól 2000. évi XLIII. törvény a hulladék-gazdálkodásról 98/2001. (VI. 15.) Korm. rendelet a veszélyes hulladékkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről 213/2001. (XI. 14.) Korm. rendelet a települési hulladékkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről 16/2001. (VII. 18.) KöM rendelet a hulladékok jegyzékéről

1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól A környezethasználatot az elővigyázatosság elvének figyelembevételével, a környezeti elemek kíméletével, takarékos használatával, továbbá a hulladékkeletkezés csökkentésével, a természetes és az előállított anyagok visszaforgatására és újrafelhasználására törekedve kell végezni. A megelőzés érdekében a környezethasználat során a leghatékonyabb megoldást és az elérhető legjobb technikát kell alkalmazni. A környezethasználó köteles gondoskodni a tevékenysége által bekövetkezett környezetkárosodás megszüntetéséről, a károsodott környezet helyreállításáról. A környezethasználó felelősséggel tartozik tevékenységének a környezetre gyakorolt hatásaiért.

Hulladékokra vonatkozó előírások a Kvt.-ben A hulladékok környezetre gyakorolt hatásai elleni védelem kiterjed mindazon anyagokra, termékekre - ideértve azok csomagoló- és burkolóanyagait is -, amelyeket tulajdonosa eredeti rendeltetésének megfelelően nem tud, vagy nem kíván felhasználni, illetve, amely azok használata során keletkezik. A környezethasználó köteles a hulladék kezeléséről (ártalmatlanításáról, hasznosításáról) gondoskodni. A hulladékok kezelésére (ártalmatlanítására, hasznosítására) vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a különböző tisztítási, bontási műveletek során leválasztott, illetőleg elkülönülő anyagok, a hulladékká vált szennyezett föld, továbbá a bontásra kerülő vagy bontott termékek esetében is.

Mi a hulladék? (Hgt. alapfogalmak) Bármely, az 1. számú melléklet szerinti kategóriák valamelyikébe tartozó tárgy vagy anyag, amelytől birtokosa megválik, megválni szándékozik, vagy megválni köteles. 16 kategóriát állapít meg a törvény, itt említendők: Q1: A továbbiakban másként meg nem határozott termelési, szolgáltatási vagy fogyasztási maradékok Q2: Előírásoknak meg nem felelő, selejt termékek Q16: Bármely más hulladékká vált anyag vagy termék, amely nem tartozik a fenti kategóriákba

A hulladékgazdálkodással szemben támasztott követelmények A hulladékképződés megelőzése. A keletkező hulladék mennyiségének és veszélyességének csökkentése. A hulladék hasznosítása. Szükség esetén környezetkímélő ártalmatlanítás.

Hulladékgazdálkodási célok A hulladékban rejlő anyag és energia hasznosítása érdekében törekedni kell a hulladék legnagyobb arányú ismételt felhasználására, a nyersanyagoknak hulladékkal történő helyettesítésére, valamint - ha ezek nem megoldhatóak - a hulladék energiahordozóként való felhasználására. A keletkezett hulladékot, ha az ökológiailag előnyös, műszakilag lehetséges és gazdaságilag megalapozott, hasznosítani kell. Amennyiben a hasznosítás gazdasági és technológiai feltételei adottak, a hulladékot a hasznosítás elősegítése érdekében a hasznosítási lehetőségeknek megfelelően elkülönítve kell gyűjteni (szelektív hulladékgyűjtés).

AZ EU Bizottság álláspontja A hulladékokkal kapcsolatos uniós szabályozásban a melléktermék vagy másodnyersanyag nem jogi kategória – az anyagok vagy hulladéknak számítanak vagy nem. A hulladék jobb meghatározására a Bizottsághoz nem érkezett javaslat. Indokolt a hulladék fogalmának egyértelműbbé tétele.

Az Európai bíróság véleménye Az, hogy egy anyag hulladéknak számít-e vagy sem, a konkrét helyzet tényállása befolyásolja, és ezt az illetékes hatóságoknak mindig egyedi alapon kell megítélniük. A bizottság álláspontja: Ha a jegyzékbe besorolt anyagtól megválnak, akkor hulladékként kell tekinteni és akként is kell kezelni.

Vizsgálandó kérdések A gyártó döntésén múlik-e, hogy előállítja az adott anyagot? A termelő eljárást módosították-e annak érdekében, hogy az adott anyag bizonyos műszaki jellemzőkkel rendelkezzen?

Mindhárom feltétel teljesülése esetén az anyag nem hulladék. A Bíróság tesztje Valóban felhasználják az anyagot? A felhasználás előtt nincs szükség további feldolgozásra? A felhasználás folyamatos termelési láncban megvalósítható? Mindhárom feltétel teljesülése esetén az anyag nem hulladék.

Építési/bontási hulladék kezelése A magyrországi hatósági gyakorlat A bontásoknál keletkezik „használt építőanyag”, ami eredeti rendeltetésének megfelelően felhasználható, értékesíthető – ez nem hulladék! (Pl. tégla) A bontás helyszínén terület feltöltésre használt bontási anyag nem kerül ki a termelői körből. Az újra be nem építhető, ugyanakkor értékesítésre kerülő anyag már hulladék, csak átvételi engedéllyel rendelkezőnek adható át.

Építési/bontási hulladék hasznosítása Kőtörők: mobil vagy helyhez kötött. Hasznosítási lehetőségek: lerakók rekultivációjánál; utak építésénél; Tájsebek rehabilitációja: területfeltöltés. Maradékanyag hulladéklerakón helyezendő el. A mai gyakorlat: kezelés nélküli lerakás.

Az útépítés során fellépő levegőterhelések

Fontosabb jogszabályok 1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról

A levegő védelmére vonatkozó előírások a Kvt.-ben A levegő védelme kiterjed a légkör egészére, annak folyamataira és összetételére, valamint a klímára. A levegőt védeni kell minden olyan mesterséges hatástól, amely azt, vagy közvetítésével más környezeti elemet sugárzó, folyékony, légnemű, szilárd anyaggal minőségét veszélyeztető, vagy egészséget károsító módon terheli. A tevékenységek, létesítmények tervezésénél, megvalósításánál, folytatásánál, valamint a termékek előállításánál és használatánál törekedni kell arra, hogy a légszennyező anyagok kibocsátása a lehető legkisebb mértékű legyen.

A Korm. rendelet legfontosabb előírásai Tilos a környezeti levegő olyan mértékű terhelése, amely légszennyezést vagy határértéken felüli légszennyezettséget okoz, valamint a környezeti levegő bűzzel való terhelése. Azon tevékenységeknél, ahol kibocsátási határértéket a légszennyező forrás sajátosságai miatt megállapítani nem lehet, levegővédelmi követelmények, műszaki intézkedések előírásával, az elérhető legjobb technika alkalmazásával kell a levegőterhelést megelőzni, vagy a legkisebb mértékűre csökkenteni. Helyhez kötött diffúz légszennyező forrásnak kell tekinteni a levegőterhelést okozó, pontforrásnak nem minősülő kibocsátó felületet, a szabadban, félig zárt vagy zárt térben végzett műveletet, technológiát, anyagtárolást. A helyhez kötött diffúz légszennyező forrást úgy kell kialakítani, működtetni, fenntartani, hogy abból a lehető legkevesebb légszennyező anyag kerüljön a környezetbe.

Hulladékok nyílt téri, illetőleg háztartási tüzelőberendezésben történő égetése tilos. Vonalas létesítmény (közút, vasút, töltés, árok bevágás stb.) mentén - a létesítmény tengelyétől számított 100 méteren belül - bármely növényzet égetése tilos. Lábon álló növényzet égetése tilos. Engedély nélküli nyílt téri égetésnek minősül, ha a hulladék - elemi kár kivételével - bármilyen más okból eredően kigyullad.

Környezetet terhelő hatások Építőanyag szállítás: szilárd és gáz nemű légszennyező anyagok; a szállítójárművek porfelverő hatása; a szállított anyag porzódása. Depóniák: nagyfelületű diffúz forrásként szennyezik a környezeti levegőt. Az építéshez kapcsolódó bontás során szintén kiporzás lép fel. Aszfaltozás légszennyezőanyag kibocsátása. Hulladékok nyílttéri égetése

A hatások mérséklése Lakosságot terhelő hatások mérséklése megfelelő szállítási útvonal kiválasztásával. Tehergépjárművek rakományának takarása. Földutak locsolásával a porfelverés csökkentése. Nagy felületi források locsolása. Növényzet eltávolításánál az égetés elkerülése.

Köszönöm a figyelmet!