Animáció Multimédia MA 2013
Tervezés Az animációk fejlesztésének lépései
Fejlesztés lépései Célok meghatározása Adaptáció – Dramaturgiai forgatókönyv (script) Storyboard, képes forgatókönyv Fejlesztés
Cél meghatározása mi a fő témája az animációnak; kinek, kiknek szeretne animációt készíteni nem, életkor, előismeretek, érdeklődési kör, stb.; mit szeretne vele elérni: oktatás, információ átadás, ismeretterjesztés, szórakoztatás, marketing, reklám, enciklopédia, stb.; milyen hatást akar kiváltani a célközönségedből;
Cél meghatározása Történet Bevezető Kibontakozás Tetőpont Befejezés Lezárás Megrendelés esetén Megrendelő céljait, elképzeléseit Átbeszélni Pontosan rögzíteni Megvalósítható? dramaturgiailag, esztétikailag vagy valami más szempont miatt esetleg nem valósítható meg
Dramaturgiai forgatókönyv (script) 1/3 Eredeti mű forgatókönyvvé alakítása – Adaptáció Szinopszis 1/2 Célok Mi lesz az alkalmazási környezet? A célközönség mikor, milyen körülmények között „használja” az alkalmazást? Milyen forrásokat, azaz elemeket akar felhasználni? Meghatátozandó ezek Mennyisége Milyensége (fajtáját, pl. szöveg, kép, animáció, videó, hang, strukturált adatbázis, …), Elérhetőségét A teljes összhangjukat a közölni kívánt információval kapcsolatban
Dramaturgiai forgatókönyv (script) 2/3 Szinopszis 2/2 Mi a koncepció a megvalósítása? Hogyan, milyen módon történik? Milyen módon, hogyan kerül a felhasználóhoz a termék? Már itt fontos meghatározni a publikációval kapcsolatos elképzeléseket (a megrendelő oldaláról is): ingyenesen elérhető vagy fizetős hozzáférésű; milyen hordozón kerül publikálásra (internet, dvd); része valamilyen alkalmazásnak (pl. banner, weblapon, egy programban, projektben) vagy önálló Milyen egyéb idő- és költségvonzatok merülhetnek fel? Kiadási oldalon például a források szerzői jogai, résztvevő szereplők költségei, elkészítéshez szükséges eszközökkel és humán erőforrásokkal kapcsolatos kiadások. Bevételi oldalon például bejövő támogatás, szponzor, fizetés is. Ezek visszahathatnak az elkölthető forrásokra is. Az irodalmi forgatókönyv és a storyboard elkészítése után érdemes felülvizsgálni.
Szinopszis minta A produkció címe: 1. Az ötlet rövid leírása: 2. A produkció célja: 3. A célközönség megnevezése: 4. A kivitelezési, megjelenítési módja (prezentáció, hipertext, hipermédia, multimédia): 5. A struktúra leírása: 6. A kivitelezéshez szükséges eszközök, szoftverek: 7. Forrásanyagok: 8. Meglévő produkciók: 9. Költségtervezet: 10. Egyéb megjegyzések:
Dramaturgiai forgatókönyv (script) 3/3 Dramaturgiai forgatókönyv megírása Tartalmazza: Jelenetekre bontott cselekményt Párbeszédeket Nem tartalmazza: Képeket Technikai hivatkozásokat
Storyboard Képes forgatókönyv Vázlatosak (pálcikaemberek) vagy Teljesen kidolgozottak Karaktervázlatok Helyszínrajzok Minden cselekményre vonatkozóan action: részletes cselekmény dialogue: párbeszéd, narráció sound: zenei és hanghatások leírása
http://www.scribd.com/doc/21288641/Group-1D
Ha nem csak animáció, hanem Multimédia
Multimédia alkalmazás tervezése A tervezés előkészítés szakaszait 6 fő pontba foglaltuk össze: Ismerkedés a multimédia produkcióval Tervezet ötlet, igényfelmérés, koncepciókialakítás, média-választás, Médiaanalízis (script – szinopszis) Struktúra leírás Képernyő oldalak meghatározása, Képes forgatókönyv (storyboard) írása,
Szint/ Médium I. BEJELENTKEZŐ KÉP II. Köszöntés III. Főmenü MENÜPONTOK 1/1. MENÜ Irodalmi szöveg A KATICABOGÁR Mérete, alfajai. Élőhelye Táplálkozása, Szaporodása, Védekező mechanizmusa, Helye az állatok Szerepe a… MÉRETE, ALFAJAI Text A szöveg a kép alján helyezkedik el, középre zárt. Betű: Verdana, 36 pont, álló, kapitális, fekete Betű: Verdana, 22 pont, álló, kapitális Szín: fekete Betű: Verdana, 22 pt. Álló, a cím kapitális, a szöveg nem. Szín: vörös, közép Hang Női hang ismétli az olvasható szöveget. Köszönti a felhasználót. Női hang ismétli az olvasható szöveget. - Zene Halk természetfilm zene a háttérben + a bogár szárnyának zizegése. ZENE Állókép Keret Háttér Fehér háttér Adatbázis – Animáció A betűk egyenként “esnek” be a képbe. Mozgó A levélen mászó katicára ráközelít a kamera, majd kitárja a szárnyát, és jobbra felfelé kirepül. Félközeli beállítás A katica pöttyei forognak Effekt Átúszás Vízszintes, függönyeffekt, (wipe) Navigáció, Forrópont Lineáris Névjegy, Help, tutor, exit Lineáris Szokásos elemek: előre, hátra, utoljára megtekintett oldal, súgó kilépés, első- utolsó kép, könyvjelző, céloldal, Idő (sec) 15-20 sec.
Struktúra
Képernyőterv – képes forgatókönyv Elrendezés a fontosabb arculati elemekkel
Storyboard TARTALOM NAVIGÁCIÓ ADATÁLLOMÁNYOK IDŐ Aktuális menü Főmenü / menü / Kékszalag Háttér Szokásos elemek, Homogén, átmenetes szürke Háttér.pcx Menüpont panel Rákattintva (belépés és visszalépés lehetősége biztosított) Adatbeviteli mező: 3 mp Szövegmező Panel / v. görgetés Szöv1.doc Szöveg Link Szöv2. doc 30 mp. Állókép Kép1.doc Animáció Áthaladáskor Anim1. (objektum, v. frame) Médiaablak Hotspot, rákattintvaVideo1.avi Hang Hangszóró ikon Hang1.avi 1 perc Navigáció A lap alján Navig.pcx /Mester oldal/ Média player A lap alján Video1. avi 2.perc Egyéb
Irodalom Storyboards http://accad.osu.edu/womenandtech/Storyboard%20Resource/ Hitchcock Topics http://faculty.cua.edu/johnsong/hitchcock/pages/extras.html Závodszky Ferenc: AZ ANIMÁCIÓ Általános bevezetés a művészeti tárgyakhoz. A művészet. http://www.zavodszky.hu/doc/animacio_tankonyv1.pdf A képes forgatókönyv. http://www.zavodszky.hu/doc/animacio_tankonyv2.pdf A műfajfilm narrációja. http://www.zavodszky.hu/doc/animacio_tankonyv3.pdf Storyboard Templates http://www.printablepaper.net/category/storyboard Forgó Sándor: Multimédiatervezés és kivitelezés. http://www.ektf.hu/~forgos/hivatkoz/mumf1-6.doc Szabó Sóki László: ELEKTRONIKUS MÉDIATARTALMAK: VIDEO ÉS HANG. http://elte.prompt.hu/sites/default/files/tananyagok/13_SzaboSokiLaszlo- ElektronikusMediatartalmak/index.html http://pingmag.jp/2006/10/27/storyboard-design/