„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Nagy Zsolt addiktológiai konzultáns, Intézményvezető
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
A mozgás jelentősége daganatos betegségekben
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
Motivációs kérdezés technikája
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Szociális kompetencia
Rokszin Mónika Pszichológus
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
EAAD Szolnokon Dr. Bagi Mária.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
Személyiségfejlődési zavarok
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Személyközpontú gondozás
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Személyes életvitel.
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Értékek.
KÉRDÉSEK STRATÉGIÁK: Vannak-e, és ha vannak, akkor milyenek a hajléktalan emberek „stratégiái”? EGYÜTTMŰKÖDÉS: Mikor és hogyan kooperatív vs. konfliktusos.
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL
A krónikus beteg hányattatásai
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL” Dr. Pető Zoltán (Szeged)

„Bármilyen magatartást is tanúsít az ORVOS, az mindvégig hatni fog a BETEGÉHEZ való viszonyára” (Bálint Mihály)

Amikor Róla van szó: Ő a legfontosabb. A segítő kapcsolat: Másik személy(ek) megértésével, elfogadásával és segítésének fő igényével kialakított kapcsolat, melyben a segítő(k) ugyanúgy nyertes(ek), mint a megsegített(ek). Alapelemei: - jóindulat - gondoskodás - érdeklődés - beleérzés (empátia) - kölcsönösség - bizalom - partnerség - biztonság - szeretet Amikor Róla van szó: Ő a legfontosabb.

A segítő kapcsolat: Az emberi szükségletekre és igényekre helyezett hangsúly Az aktív részvétel a megoldásban, a bekapcsolódás elvárás Az emberi erőforrások felhasználása Az önállóság legteljesebb megteremtése Az emberi kategorizálás, sablonosság és előítélet elkerülése Az emberi méltóság tisztelete

A beteg és környezete: A páciens oktatás család szocializáció munkahely társ kreativitás társadalmi alkalmazkodás A páciens

Az életminőség meghatározói: Műveltség Szokás Kultúra Hit Személyiség Természeti Jellem környezet Társadalmi Alkalmazkodás Szociális Lelki Testi „egészség” ÉLETMINŐSÉG

A tartós kapcsolatok alapelvei: törődés, és viszont-törődés, kötelezettségek és jogok, partnerség és kölcsönösség, elfogadások és elvárások, őszinteség és kompromisszumok, ön- és máselfogadás, bizalom és megbízhatóság, biztonság és félelemmentesség, realitáskontroll és kontrollált helyzet.

A kapcsolatok szakaszai: tér idő ok cél módszer véges, végtelen, belátható, nem belátható. sikeres vagy sikertelen, építő vagy romboló, sérült vagy sérülésmentes, kontrollált vagy anélküli. A./ elkezdés: B./ folyamatosság: C./ befejezés:

A kapcsolati orientációk: - kognitív tartalmak, - az emocionalis tartalmak, - a szociálpszichológiai tér, - az önkéntesség, a „bérmunka” és a kényszer, - előítéletmentesség vagy kategorizálás, - függőség és/vagy függetlenség.

Kapcsolatfunkciók változásai: Hasznos tevékenységben Kötelezettségben Kire hat? Időben Térben - tudja teljesíteni - részben teljesíti - nem teljesíti - nem korlátozza - korlátozza - nem korlátozza - korlátozza A betegre - időszakosan - tartósan - nem korlátozza - korlátozza - nem korlátozza - korlátozza - rövid ideig - hosszasan - véglegesen - számíthat a betegre - részben számíthat - nem számíthat rá A családra A munka-helyre - folytathatja munkáját - részben folytatja - nem folytathatja - számíthat dolgozójára - átképezhető - nem számíthat rá - rövid ideig - hosszasan - véglegesen - nem korlátozza - korlátozza

A beteg számára: - nincs függőség - függőség van - marad eredeti helyén - időszakosan hiányzik - állandóan - rehabilitálható - részlegesen rehabilitálható - alig vagy nem Teendők - tartós gondozás - állandó - felügyelet Az orvosra Alap és szakellátásra: - kórház, szanatórium ambulancia, - szociális elhelyezés, foglalkoztató, - átmeneti intézmény - funkcióik megmaradnak - részleges funkciócsökkenés - állandó funkciópótlás - állandó felügyelet és gondozás - egyszeri feladatként - állandó - rehabilitálható - részlegesen rehabilitálható - átképezhető - nem képezhető át - elhelyezést igényel Az egészség- ügyre

Krónikus kapcsolatok (betegségek) (modulációs hatások - I.) Élettér - változások, Funkció -változások, Attitüd - alakulások, Viszonyulás - módosulások, Értékítéletek formálása

Modulációs hatások - II. Önértékelési kérdések, sorrendiség, fontosságok, magatartások, hangulatok.

Modulációs hatások - III. Félelmek, szorongások, agressziók, izoláció, „szociális” - halál.

BETEGVEZETÉSI ELJÁRÁSOK: 1./ Facilitáló (serkentő) stratégiák, 2./ Ütköztetés és megküzdés (coping), 3./ Burn-out elhárítások, 4./ Jelenlétek és támaszok

Az „eljárások” alapjai: 1./ Realitás - tesztelés, 2./ helyzet-hely-előzményismeret, 3./ Empathia, 4./ Jelen vagy - jelen vagyok, jövőorientáció 5./ Érzelem - áttétek kezelései, 6./ Elengedés, 7./ Kritikus elemzés.