PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává a Napot tette meg a Föld helyett. Most a gyermek lesz a Nap, amely körül a nevelés mindennemű eszközével forog.” DEWEY
MI A PROJEKTOKTATÁS? PROBLÉMA CENTRIKUS, REFORMPEDAGÓGIAI ELEMEKBŐL ÉPÍTKEZŐ OLYAN ÚJSZERŰ SZERVEZÉSI MÓD, MELYNEK A JÁTÉK IS RÉSZE LEHET, AZ EGYÉNI MUNKA IS FONTOS ELEME, DE KIS CSOPORTOKBAN IS TÖRTÉNHET A TANULÁS.
Témaválasztás, célmeghatározás Tervezés, szervezés Kivitelezés A projekt / produktum bemutatása A projekt értékelése, tanulságok összegzése
PROJEKTTERVEK Célok Fejlesztendő területek Keretek – erőforrások (anyagi és humán) Projektháló Tantárgyi vonatkozások Produktumok Értékelés (cél, produktum, csoportmunka, önértékelés) Szülők, társadalmi környezet bevonása
ÓRIÁSPLAKÁT KÉSZÍTÉSE SPORT ÉS SPORTOLÓK ELŐZETES INFORMÁCIÓK GYŰJTŐMUNKA SPORTÁGAK PANTOMIN JÁTÉKKAL SPORT SZÖVEGFELDOLGOZÁS: ÓRIÁSPLAKÁT KÉSZÍTÉSE ÉS BEMUTATÁS SPORT-TOTO ÖSSZEÁLLÍTÁSA
A projektek csoportosítása célja szerint tartalma szerint megvalósítási helyszín szerint résztvevők létszáma szerint időstruktúrája szerint témaválasztás módja alapján produktum alapján
Projekt csoportmunka maximálisan az önszerveződés jellemzi önkéntesség a pedagógus javaslattevőként van jelen, a döntés jogát meghagyja a csoportnak
Miért jó….? a tanárnak a tanulóknak (csoportnak, egyénnek)
a tevékenységre alapozott ismeretszerzés interdiszciplináris jelleg valóságos, a társadalmi környezet által felkínált feladatokat alkalmaz komplex alkotó jellegű a tanárközpontú oktatás helyébe a tanulóközpontú tanulás lép jól szimulálja a valódi munkahelyi tevékenységet a differenciálás eszköze belső indíttatásból végzett tanulás
Az értékelés lehetséges szempontjai célok teljesültsége (tantárgyi követelmények) produktumok csoportmunka hatékonysága önértékelés
PROJEKTTERVEK
Milyen eredményeket várhatunk? megfelelő ütemű kognitív fejlődés etnikai kapcsolatok javulása szociális és érzelmi fejlődés (társas kapcsolatokra való képesség, önbecsülés, önkontroll, tanuláshoz való pozitív viszony, szerepvállalás képessége stb.) - hatása az életben való „beválásban” tanulási motiváció tartós fennmaradása Ezt a diát a legvégére is tehetjük, mindkét módszerre jellemző, igaz. Élethosszig tartó tanulás megalapozása.
IRODALOM Gyarmathy Éva: Projektkönyv (Tehetséggondozó projektek készítése és használata) Miskolc: Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete, 2001. Hortobágyi Katalin: Projekt kézikönyv Bp: Iskolafejlesztési Alapítvány, 2003. (Altern füzetek) M. Nádas Mária : Projektoktatás : elmélet és gyakorlat Bp. : Gondolat : ELTE, 2003 (Oktatás-módszertani kiskönyvtár)