Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítés Garadnay Tea
2 A társadalmi felelősség területei Munkáltatói felelősség Benne: Social label Környezeti felelősség Közösségi felelősség Piaci felelősség
3 Európai minták alapján 1025/2006-os Kormányhatározat NEM DÍJ HANEM MINŐSÍTÉSI RENDSZER Előnyei: Rendszerező, fejlesztő, megelőző, külső visszacsatolás Sokszínűbbé tesz, elégedettség, hatékonyság növelő Kapcsolatépítő tapasztalatcseréhez, PR érték A Social Label – társadalmilag felelős munkáltató minősítés
4 A Társadalmilag felelős munkáltató minősítés jellemzői Munkáltatói célcsoport: nagy és középvállalatok, hasonló méretű intézmények elsősorban Munkavállalói célcsoportok: EbTv. szerinti védett tulajdonságú csoportok DE! a „többségi” munkavállalókra is pozitívan hat Három szintű minősítés (bronz, ezüst, arany), fejlesztés, tanácsadás
5 A Social label audit folyamata I. Előkészítés Alapfeltételek kérdőív Toborzás-kiválasztás folyamatai írásban A munka-magánélet összeegyeztetése Bérek, juttatások feladatok, felelősség szerint Képzés és előmenetel megkülönböztetés nélkül Munkavédelem Véleménynyilvánítás fórumai Kommunikáció OMMF, Egyenlő Bánásmód Hatóság a céget nem büntette meg. A cég rendelkezik olyan esélyegyenlőségi tervvel, amely megfelel a Munka Törvénykönyve 70/A§-ának.
6 A Social label audit folyamata II. Kérdőívek Alapadatok kérdőív Cég bemutatása, munkavállalói statisztikák Dimenziók kérdőív Toborzás, kiválasztás Munkafeltételek, munkakörülmények Bér és juttatások Képzés, előmenetel Részvétel a vállalati döntésekben, érdekérvényesítés Elbocsátás, elépítés Külső és belső kommunikáció Kérdőívek alapján dokumentumlista Dokumentumelemzés eredménye Kérdések a helyszíni audithoz
7 A Social label audit folyamata III. Helyszíni audit Időtartama: 1 munkanap Menete: Kérdőívek áttekintése Elemzett dokumentumok áttekintése Válasz a kérdésekre Ezek alapján: cég HR gyakorlatainak rendszerezése a dimenziók mentén Jó gyakorlatok, potenciális diszkriminációs lehetőségek feltárása Szempontok a fókuszcsoporthoz Rendszerezett információk értékeléshez és javaslatokhoz
8 A Social label audit folyamata V. Fókuszcsoport Időtartama: 1/2 munkanap Menete: Dolgozói fókuszcsoport tagjainak kiválasztása Szempontok alapján dolgozók kérdezése (irányított beszélgetés) Ezek alapján: információ gyűjtése arról, hogyan észlelik, értékelik a dolgozók a cég HR gyakorlatait Rendszerezett információk értékeléshez és javaslatokhoz
9 A Social label audit folyamata VI. Értékelés és javaslatok Teljes audit időtartama: kb. 1 hónap Értékelés részei: Jegyzőkönyv egyeztetés Értékelés és javaslat a cégnek Javaslat a minősítés fokozatára az Auditor Bizottságnak Bizottsági döntés és javaslatok Tanúsítvány kiadása Utómunkálatok: Logó, tanúsítvány kiadása „Miért jó?”-mondat, céglogó honlaphoz
10 Eddig minősített cégek Mc Donald’s Magyarország Kft., bronz fokozat, Duna-menti Regionális Vízmű Zrt., arany fokozat, 2009: „Olyan társadalmilag felelős viselkedés kialakítására törekszünk, amely a vállalat értékének egyidejű növelésével jár. A társadalmilag felelős viselkedés, olyan social label minősítést eredményezett, amely együtt jár a vállalat értékének növelésével. Olyan hiteles társadalmi felelősség megjelenítésére törekszünk, ami a szervezeti kultúránk értékeivel összhangban kerül kommunikálásra az érintettek felé.” Szerencsjáték Zrt., ezüst fokozat, MAG Zrt., bronz fokozat, 2010: „A MAG Zrt. stratégiai célja, hogy vonzó munkahelye legyen a már a vállalatnál dolgozóknak és azoknak, akik a jövőben csatlakoznak a szervezethez. A minősítéssel azt üzenhetjük minden mai és potenciális munkavállalónknak, hogy itt érdemes dolgozni: teljesítményt és minőségi munkavégzést várunk el, de olyat nyújtunk cserébe, amit csak kevesen.„(Marinov Péter, HR osztályvezető) Mc Donald’s Magyarország Kft., bronz fokozat, Duna-menti Regionális Vízmű Zrt., arany fokozat, 2009: „Olyan társadalmilag felelős viselkedés kialakítására törekszünk, amely a vállalat értékének egyidejű növelésével jár. A társadalmilag felelős viselkedés, olyan social label minősítést eredményezett, amely együtt jár a vállalat értékének növelésével. Olyan hiteles társadalmi felelősség megjelenítésére törekszünk, ami a szervezeti kultúránk értékeivel összhangban kerül kommunikálásra az érintettek felé.” Szerencsjáték Zrt., ezüst fokozat, MAG Zrt., bronz fokozat, 2010: „A MAG Zrt. stratégiai célja, hogy vonzó munkahelye legyen a már a vállalatnál dolgozóknak és azoknak, akik a jövőben csatlakoznak a szervezethez. A minősítéssel azt üzenhetjük minden mai és potenciális munkavállalónknak, hogy itt érdemes dolgozni: teljesítményt és minőségi munkavégzést várunk el, de olyat nyújtunk cserébe, amit csak kevesen.„(Marinov Péter, HR osztályvezető)
11 Elérhetőségek Garadnay Tea