Alap és járulékos szolgáltatások A dokumentumok és szolgáltatások rendelkezésre bocsátásának formái és eszközei
Az olvasószolgálat működésének alapelvei Korlátozás kérdése Korlátozás kérdése Kik vehetik igénybe és kik nem Kik vehetik igénybe és kik nem Nyilvánosság kritériumai - 97/CXL Nyilvánosság kritériumai - 97/CXL Gyorsaság és kényelem Gyorsaság és kényelem Önállóságra nevelés Önállóságra nevelés Egyénre szabott és aktív szolgáltatások Egyénre szabott és aktív szolgáltatások Felhasználóbarát – az olvasó maximális minőségi kiszolgálása Felhasználóbarát – az olvasó maximális minőségi kiszolgálása
A szolgáltatások rendszere A 1997/CXL törvény írja elő Beiratkozás nélkül, ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások Beiratkozás nélkül, ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások Könyvtárlátogatás Könyvtárlátogatás A könyvtár által kijelölt állományrészek használata A könyvtár által kijelölt állományrészek használata Az állomány feltáró eszközök használata Az állomány feltáró eszközök használata Információ a könyvtárról és a könyvtári rendszer szolgáltatásairól Információ a könyvtárról és a könyvtári rendszer szolgáltatásairól Beiratkozás nélkül, térítés ellenében Beiratkozás nélkül, térítés ellenében Internet, fénymásolás, nyomtatás, Internet, fénymásolás, nyomtatás, napijegy napijegy
Beiratkozással igénybe vehető szolgáltatások Beiratkozással igénybe vehető szolgáltatások Alapszolgáltatások – helyben olvasás, kölcsönzés, tájékoztatás, könyvtárközi kölcsönzés (?), rendezvény(?), különgyűjtemények használata Alapszolgáltatások – helyben olvasás, kölcsönzés, tájékoztatás, könyvtárközi kölcsönzés (?), rendezvény(?), különgyűjtemények használata Járulékos szolgáltatások – díj fizetés ellenében Járulékos szolgáltatások – díj fizetés ellenében Irodalomkutatás, fénymásolás, nemhagyományos dok. kölcsönzése Szolgáltatás csomagok!!!
A könyvtárak típusai gyűjtőkör alapján 1976-os már érvényben nem lévő törvény alapján – nyilvános könyvtárak 1. Nemzeti könyvtár – megőrzés, közvetítés a könyvtárak között, nemzetközi csere, központi feladatok 2. Közkönyvtár – heterogén olvasótábor és igények, munkamegosztás, szociális funkciók megjelenése
1. Szakkönyvtár- teljekörű inf. szolgáltatás a tudományterületről, tudományra és felhasználóra orientált szolgáltatások 2. Iskolai könyvtár – tanulás és ismeretszerzés eszköze, használóképzés, szakkönyvtár 3. Felsőoktatási könyvtárak – hallgatói és oktatói igények, kölcsönzés a és hely biztosítása, digitalizáció, korszerű technológia