A szociális szolgáltatások modernizációja Tereptanári műhely Miskolc, 2012. szeptember 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kozma Judit Bizonyíték-alapú szociális munka modell az oktatásban TÁMOP /2-C "Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században"
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Minőségmenedzsment alapelvek
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Közigazgatási technológia
Egészségpolitika.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
IT outsourcing előkészítése - ahogy egy tanácsadó látja Kontra József Igazgató
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Resztoratív módszerek az iskolában
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Civil Európa – civilek Európában
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
A szociális munka időszerű kérdései
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
A szolgáltatási törvény előkészületei 2011
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Európai Uniós ismeretek
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

A szociális szolgáltatások modernizációja Tereptanári műhely Miskolc, szeptember 28.

Az előadás kiindulópontja és célja Kiindulópont:  A szociálpolitika lényege a társadalmi folyamatok feletti kontroll fenntartása, a társadalmi integráció építése és védelme.  Az utóbbi idők kihívásai: a sorozatos krízisek és a globalizáció következményei (munkanélküliség, szegénység), a társadalom idősödése, szűkülő állami erőforrások Milyen módon próbálnak az európai államok megbirkózni a sokasodó problémák és a szűkülő erőforrások jelentette kihívásokkal? Az előadás célja:  A szociális szolgáltatások modernizációjának főbb elvi és gyakorlati kérdéseinek, az ezekkel kapcsolatos lehetőségeknek és veszélyeknek a felvázolása.

Elvek  Piacosítás és államtalanítás  „Értéket a pénzért”  Az önállóság elősegítése  A felhasználók érdekérvényesítési esélyének növelése (empowerment)  Menedzserizmus  A bizonyítékokon alapuló szociális munka

Piacosítás és államtalanítás A gazdaságossági és fenntarthatósági szempont: Ki és hogyan jusson hozzá a szolgáltatásokhoz? Ki és hogyan szolgáltasson? Ki döntsön?  A jóléti mix: család és helyi közösség – voluntáris szektor – piaci szektor – állam  A fizetőképes keresletnek a piacra terelése  Az állam által finanszírozott szolgáltatások célzottá tétele, ill. a szolgáltatások fizetővé tétele  Vásárló és szolgáltató szétválasztása  Az „érdekeltek” bevonása a szolgáltatási rendszert érintő döntésekbe (a nagy adófizetők és a felhasználók)

Lehetőségek  Az állami költségvetés tehermentesítése  A menedzsment kultúra és az olyan üzleti értékeknek a szociális szolgáltatásokra való kiterjesztése, mint amilyen a vállalkozó-szellem, a kockázatvállalás, a fogyasztóközpontú szemlélet  Választási lehetőségek nyújtása – vonzó politikai cél Veszélyek  A szociális szolgáltatások nem megelőzik, hanem erősítik a társadalom kettészakadását  „A szolidaritást” kezeljük áruként  A szociális szakma alapleveivel, értékeivel nincs összhangban Piacosítás és államtalanítás

Az önállóság elősegítése Az állampolgárság = jogok + kötelességek  Önállóság = öngondoskodás „Út a munkába” (welfare to work) A közösségi ellátások előtérbe kerülése, a bentlakásos gondoskodás szigorú feltételekhez kötése  Önállóság = Autonómia Kapcsolat a felhasználói csoportok mozgalmaival

Lehetőségek  Mind a szociális szolgáltatások, mind a felhasználók aktivizálása  Vonzó politikai cél a választópolgároknak Veszélyek  Konfliktusok a szolgáltatásokkal kapcsolatos döntések körül  Túl nagy hangsúlyt adunk a felhasználó „megjavítására”, szemben a feltételek megjavításával  Ha nincs többletforrás, nem sokat ér az autonómia Az önállóság elősegítése

Értéket a pénzért  A szolgáltatások minőségével (kimeneteivel) kapcsolatos elvárások A minőségfejlesztés pillérei: 1.Együttműködés (integráció) 2.Az állampolgárok beleszólási joga a szolgáltatásnyújtás valamennyi fázisában 3.Az állami alkalmazásban álló szociális szakemberek szerepének átalakítása  A szolgáltatások gazdaságossága 1.Gazdaságosság: kevesebbet kevesebbért 2.Hatásosság: ugyanazt kevesebbért 3.Hatékonyság: többet vagy ugyanannyit kevesebbért

Lehetőségek  Csökken az elfogadhatatlan minőségű szolgáltatás iránti tolerancia  Megnő a felhasználók érdekérvényesítési esélye  Választási lehetőségek nyújtása (informált döntés lehetővé tétele)– vonzó politikai cél Veszélyek  A költségeket nagyon nehéz valóban kimutatni  Nem biztos, hogy kapcsolat van az input, a folyamat és az output között  A költség és a minőség közötti összefüggés problémái: Mi a jó kimenetel? És ha nem érhető el? (lásd: QALY)  A minőség pénzbe kerül, a költség és minőség között egyenes arányosság van.  A felülről szabályozás és a bizalmatlanság az önkormányzatokkal szemben Értéket a pénzért

A felhasználók érdekérvényesítési esélyeinek növelése Politikai elem, a demokráciát érinti. Tartalma:  A felhasználók részvétele a szolgáltatásról szóló döntésekben és azok értékelésében (pl. közvetlen kifizetések, voucher, a szolgáltatáscsomagok összeállítása a felhasználó joga)  Információ (ágazati portál, benchmarking, fogyasztóvédelem)  A közösségi kezdeményezések, önsegítés támogatása

Lehetőségek  A felhasználók érdekérvényesítési esélyeinek növelése önmagában is érték, jó kormányzati cél lehet Veszélyek  A szűkülő erőforrások mellett a felhasználók a szolgáltatásokról szóló döntésben való részvétellel szociális jogaik szűkítését legitimálják, és ezért a felhasználók nem szívesen vesznek részt a döntésekben  Ha elegendő az információ, akkor a fizetőképesek elhagyják a kevésbé igényes szolgáltatásokat, ahol csak a legelesettebbek maradnak - szegregáció A felhasználók érdekérvényesítési esélyeinek növelése

Menedzserizmus Cél: a jó kormányzás alapelveinek érvényesítése: hatékonyság, átláthatóság, fenntartható fejlődés 1.A szolgáltatások szakmai sztenderdjei, protokolljai (folyamatok és/vagy eredmények leírása) 2.Csak olyat, ami működik! (bizonyítékokon alapuló gyakorlat) 3.A monitorozó rendszer fejlesztése 4.Beruházás a humán erőforrás fejlesztésbe: kompetencia alapú képzés, szakemberek regisztrációja, továbbképzése, stb. 5.Informatikai rendszerek a folyamatok áttekinthetővé tételéért (tevékenység-adminisztráció), a tervezés, döntéshozás, innováció támogatására, ill. a felhasználói döntés elősegítésére

Lehetőségek  Jó minőségű döntések  Átlátható, a szükségleteknek megfelelően tervezhető, fenntartható szolgáltató rendszer  Innovatív, nyitott, rugalmas, tanuló szervezetek  Felhasználó-központú működés Veszélyek  Növekszik a rendszer komplexitása (egyre nehezebb irányítani), túl sok szempontot kell egyszerre figyelembe venni (politikai, szakmai, gazdasági)  A problémák megoldására tett erőfeszítések következtében folyamatos a változás a rendszerben, ami káoszt okoz  A technikai elemekre tett hangsúly és a szakmai munka deprofesszionalizációja  Megnő a bürokrácia és az is drága  A vezérfonalak absztrakt kategóriákkal dolgoznak, és nem segítik elő az egyedi, bonyolult, bizonytalan és gyakran értékdilemmákat tartalmazó esetek megfelelő kezelését, pedig ezekben az esetekben a legnagyobb a műhibák előfordulási lehetősége (magas szintű kockázat)  Ellentmondásba kerülhet a felhasználók érdekérvényesítési esélyei növelésének követelményével  A „számok bűvölete” (a statisztika problémái) Menedzserizmus

Következtetések 1.Nem lehet nem változtatni. 2.Akkor is muszáj változtatni, ha előre látjuk, hogy a jövőbeni rendszer sem lesz minden rendszerek legjobbika. 3.A problémákat előre érdemes látni, de nem érdemes kikerülni.

Köszönöm a figyelmüket.