A szociális szolgáltatások modernizációja Tereptanári műhely Miskolc, szeptember 28.
Az előadás kiindulópontja és célja Kiindulópont: A szociálpolitika lényege a társadalmi folyamatok feletti kontroll fenntartása, a társadalmi integráció építése és védelme. Az utóbbi idők kihívásai: a sorozatos krízisek és a globalizáció következményei (munkanélküliség, szegénység), a társadalom idősödése, szűkülő állami erőforrások Milyen módon próbálnak az európai államok megbirkózni a sokasodó problémák és a szűkülő erőforrások jelentette kihívásokkal? Az előadás célja: A szociális szolgáltatások modernizációjának főbb elvi és gyakorlati kérdéseinek, az ezekkel kapcsolatos lehetőségeknek és veszélyeknek a felvázolása.
Elvek Piacosítás és államtalanítás „Értéket a pénzért” Az önállóság elősegítése A felhasználók érdekérvényesítési esélyének növelése (empowerment) Menedzserizmus A bizonyítékokon alapuló szociális munka
Piacosítás és államtalanítás A gazdaságossági és fenntarthatósági szempont: Ki és hogyan jusson hozzá a szolgáltatásokhoz? Ki és hogyan szolgáltasson? Ki döntsön? A jóléti mix: család és helyi közösség – voluntáris szektor – piaci szektor – állam A fizetőképes keresletnek a piacra terelése Az állam által finanszírozott szolgáltatások célzottá tétele, ill. a szolgáltatások fizetővé tétele Vásárló és szolgáltató szétválasztása Az „érdekeltek” bevonása a szolgáltatási rendszert érintő döntésekbe (a nagy adófizetők és a felhasználók)
Lehetőségek Az állami költségvetés tehermentesítése A menedzsment kultúra és az olyan üzleti értékeknek a szociális szolgáltatásokra való kiterjesztése, mint amilyen a vállalkozó-szellem, a kockázatvállalás, a fogyasztóközpontú szemlélet Választási lehetőségek nyújtása – vonzó politikai cél Veszélyek A szociális szolgáltatások nem megelőzik, hanem erősítik a társadalom kettészakadását „A szolidaritást” kezeljük áruként A szociális szakma alapleveivel, értékeivel nincs összhangban Piacosítás és államtalanítás
Az önállóság elősegítése Az állampolgárság = jogok + kötelességek Önállóság = öngondoskodás „Út a munkába” (welfare to work) A közösségi ellátások előtérbe kerülése, a bentlakásos gondoskodás szigorú feltételekhez kötése Önállóság = Autonómia Kapcsolat a felhasználói csoportok mozgalmaival
Lehetőségek Mind a szociális szolgáltatások, mind a felhasználók aktivizálása Vonzó politikai cél a választópolgároknak Veszélyek Konfliktusok a szolgáltatásokkal kapcsolatos döntések körül Túl nagy hangsúlyt adunk a felhasználó „megjavítására”, szemben a feltételek megjavításával Ha nincs többletforrás, nem sokat ér az autonómia Az önállóság elősegítése
Értéket a pénzért A szolgáltatások minőségével (kimeneteivel) kapcsolatos elvárások A minőségfejlesztés pillérei: 1.Együttműködés (integráció) 2.Az állampolgárok beleszólási joga a szolgáltatásnyújtás valamennyi fázisában 3.Az állami alkalmazásban álló szociális szakemberek szerepének átalakítása A szolgáltatások gazdaságossága 1.Gazdaságosság: kevesebbet kevesebbért 2.Hatásosság: ugyanazt kevesebbért 3.Hatékonyság: többet vagy ugyanannyit kevesebbért
Lehetőségek Csökken az elfogadhatatlan minőségű szolgáltatás iránti tolerancia Megnő a felhasználók érdekérvényesítési esélye Választási lehetőségek nyújtása (informált döntés lehetővé tétele)– vonzó politikai cél Veszélyek A költségeket nagyon nehéz valóban kimutatni Nem biztos, hogy kapcsolat van az input, a folyamat és az output között A költség és a minőség közötti összefüggés problémái: Mi a jó kimenetel? És ha nem érhető el? (lásd: QALY) A minőség pénzbe kerül, a költség és minőség között egyenes arányosság van. A felülről szabályozás és a bizalmatlanság az önkormányzatokkal szemben Értéket a pénzért
A felhasználók érdekérvényesítési esélyeinek növelése Politikai elem, a demokráciát érinti. Tartalma: A felhasználók részvétele a szolgáltatásról szóló döntésekben és azok értékelésében (pl. közvetlen kifizetések, voucher, a szolgáltatáscsomagok összeállítása a felhasználó joga) Információ (ágazati portál, benchmarking, fogyasztóvédelem) A közösségi kezdeményezések, önsegítés támogatása
Lehetőségek A felhasználók érdekérvényesítési esélyeinek növelése önmagában is érték, jó kormányzati cél lehet Veszélyek A szűkülő erőforrások mellett a felhasználók a szolgáltatásokról szóló döntésben való részvétellel szociális jogaik szűkítését legitimálják, és ezért a felhasználók nem szívesen vesznek részt a döntésekben Ha elegendő az információ, akkor a fizetőképesek elhagyják a kevésbé igényes szolgáltatásokat, ahol csak a legelesettebbek maradnak - szegregáció A felhasználók érdekérvényesítési esélyeinek növelése
Menedzserizmus Cél: a jó kormányzás alapelveinek érvényesítése: hatékonyság, átláthatóság, fenntartható fejlődés 1.A szolgáltatások szakmai sztenderdjei, protokolljai (folyamatok és/vagy eredmények leírása) 2.Csak olyat, ami működik! (bizonyítékokon alapuló gyakorlat) 3.A monitorozó rendszer fejlesztése 4.Beruházás a humán erőforrás fejlesztésbe: kompetencia alapú képzés, szakemberek regisztrációja, továbbképzése, stb. 5.Informatikai rendszerek a folyamatok áttekinthetővé tételéért (tevékenység-adminisztráció), a tervezés, döntéshozás, innováció támogatására, ill. a felhasználói döntés elősegítésére
Lehetőségek Jó minőségű döntések Átlátható, a szükségleteknek megfelelően tervezhető, fenntartható szolgáltató rendszer Innovatív, nyitott, rugalmas, tanuló szervezetek Felhasználó-központú működés Veszélyek Növekszik a rendszer komplexitása (egyre nehezebb irányítani), túl sok szempontot kell egyszerre figyelembe venni (politikai, szakmai, gazdasági) A problémák megoldására tett erőfeszítések következtében folyamatos a változás a rendszerben, ami káoszt okoz A technikai elemekre tett hangsúly és a szakmai munka deprofesszionalizációja Megnő a bürokrácia és az is drága A vezérfonalak absztrakt kategóriákkal dolgoznak, és nem segítik elő az egyedi, bonyolult, bizonytalan és gyakran értékdilemmákat tartalmazó esetek megfelelő kezelését, pedig ezekben az esetekben a legnagyobb a műhibák előfordulási lehetősége (magas szintű kockázat) Ellentmondásba kerülhet a felhasználók érdekérvényesítési esélyei növelésének követelményével A „számok bűvölete” (a statisztika problémái) Menedzserizmus
Következtetések 1.Nem lehet nem változtatni. 2.Akkor is muszáj változtatni, ha előre látjuk, hogy a jövőbeni rendszer sem lesz minden rendszerek legjobbika. 3.A problémákat előre érdemes látni, de nem érdemes kikerülni.
Köszönöm a figyelmüket.