A KÖZVETLEN KERESKEDELEM. Közvetlen kereskedelem típusai  Helyi, fenntartható rendszerek (általában kisméretűek)  Fair Trade – Méltányos kereskedelem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Általános áruismeret Termékfelelősség
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Mi is az a Multi-Level Marketing?
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Fogalma, összefüggések
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Értékesítési csatornák
Kocsis Gáborné Lamberti Judit környezetismeret 4. osztály
Alapfogalmak.
Környezetértékelési módszerek
Előnyök és alkalmazási területek
Helyi szintű környezeti és társadalmi kihívások a globális folyamatok tükrében Múlt és jelen, a kilábalás lehetőségei Leidinger Dániel, tanácsadó Aquaprofit.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Operációkutatás eredete
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Génmanipulált növények biztonsága Smeller Margit
Globális problémák.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
MTA Regionális Kutatások Központja A Duna-Tisza köze mezőgazdasága és a DTCS Madari Jenő tanulmánya alapján Farkas Jenő Zsolt MTA RKK Alföldi Tudományos.
1 Konferencia a Mezőgazdasági Megoldások és Együttműködés jegyében A Sertéspiac kihívásai - kifejezetten Európában -
Gondoljunk másokra is!. Milleniumi fejlesztési célok 2000 szeptemberében az ENSZ kibocsátotta milleniumi nyilatkozatát. A nyilatkozat alapján, nyolc Milleniumi.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Fenntartható fejlődés a kereskedelemben
Esélyek a piramis alján
FoodManufuture WP3 - Nemzeti Workshop Budapest, FoodManufuture Nemzeti Workshop Jövőbeli lehetséges forgatókönyvek Berczeli Attila Campden.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
Mit tehetsz a leküzdéséért? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
A MEZŐGAZDASÁG FÖLDRAJZA
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Az értékkategóriák.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Hol a pénz?. A Biyovis jövedelmező vállalkozás?!
Hungary-Romania Corss-border Co- operation Programme „The analysis of the opportunities of the use of geothermal energy in Szabolcs- Szatmár-Bereg.
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
III. Greennovációs Nagydíj pályázat – 2014 Felelős kertművelés program – miért jó almának lenni Derecskén?
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
A VILÁGGAZDASÁG KIALAKULÁSA
Az éhezés.
Vállalati felelősségvállalás
Európai Uniós ismeretek
A piac és a piacgazdaság
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vállalati felelősségvállalás
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

A KÖZVETLEN KERESKEDELEM

Közvetlen kereskedelem típusai  Helyi, fenntartható rendszerek (általában kisméretűek)  Fair Trade – Méltányos kereskedelem  Saját termékkel rendelkező, közvetlen értékesítő hálózatok, melyek részben fenntarthatóak

1. A NAGYOBB KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉSI HÁLÓZATOK

Nagyobb közvetlen értékesítési hálózatok  Saját termékkel rendelkező, közvetlen értékesítő hálózatok, melyek részben fenntarthatóak  A fenntarthatóság az értékesített termékeken és a hálózatszervezés módján múlik (%) Példák: ÖKONET, Forever Living

2. A FAIR TRADE – A MÉLTÁNYOS KERESKEDELEM

Így hangzik a neoliberális dogma a mezőgazdasággal kapcsolatban: Ma Európában a népesség kb.3 %-a dolgozik a mezőgazdaságban, ami 1,9%-kal járul hozzá a GDP-hez. Ehhez képest az európai uniós kiadások 40%-a a mezőgazdasági támogatásokra megy el. Mégis, az Európa-szerte radikalizálódó gazdamozgalmak dühödten tiltakoznak a támogatások csökkenetése ellen, ahelyett, hogy összekapnák magukat, és végre versenyképessé válnak.

Vajon hova vezet ez??? Eszerint a mezőgazdaság legnagyobb problémája ebben a rendszerben, hogy még nem eléggé liberalizált, az elenyésző számú agrártermelő önző érdekei miatt. Arról ritkábban hallani ezen érvelés keretein belül, hogy a világ népességének 58%-a tartozik ehhez a szűk réteghez. Ha a mezőgazdaság - ad absurdum - globális szinten olyan „hatékonnyá” válna, mint Európában, akkor a világ népességének fele megélhetés nélkül maradna. Arról tehát, hogy ez a rendszer hová vezet, csak félénk jóslatok születnek.

Az út vége, az „eredmény”:  Nincstelen tömegek  Az intenzív mezőgazdaság által lepusztított tájak, környezet  A fentiekből adódó komoly környezeti-, szociális- és gazdasági problémák

A lehetséges megoldás: A FAIR TRADE, A MÉLTÁNYOS KERESKEDELEM

Fair Trade – Méltányos kereskedelem  Környezetvédelmi szempontok maximális betartása  Ember- és munkavállalói jogok maximális betartása  A gyermekmunka teljes tiltása  A kereskedelmi lánc lerövidítése  A termelő az ár minél nagyobb %-át kapja meg  Elsősorban, de nem kizárólagosan a harmadik világbeli termelők segítése  M.o.: kávé, tea, kakaó, perzsa szőnyeg

Helyi közvetlen kereskedelem 1. Helyi, közösségi alapú rendszerek:  Lokális, egy településre koncentráló  Kistérségi  Falu-város  Valamilyen közös érték alapján szerveződő, közösségi, részben helyi rendszerek 2. Fenntarthatóság, minőségi/mennyiségi korlátok

3. A HELYI KÖZVETLEN KERESKEDELEM

Szerveződési szempontok A vásárlók részéről:  Egészséges, megbízható termékek  Szociális szempontok A vásárlók részéről:  Biztos piac, kiszámítható kereslet  Folyamatos jövedelem egész évben

Főbb típusok A különbség a zöld dollár/forint alkalmazásából adódik.  CSA: Közösség által támogatott mezőgazdaság – Communinity Supported Agriculture  LETSystem: Helyi Foglalkoztatási és Kereskedelmi rendszer (Zöld dollár/forint bevezetése)

A mezőgazdaság problémái -1. A mezőgazdasági termelés, az élelmiszer előállítás manapság igen ellentmondásos terület. A termelők gyakran szembesülnek túltermelési válságokkal, alacsony felvásárlási árakkal, a vásárlók hiányokkal és csillagászati árakkal. A termelés nagyban függ az időjárástól, az ipari termékek árától, az aktuális kereslettől, kínálattól és még sok olyan tényezőtől, ami a termelő munkájának eredményét igen kockázatossá teszik. A jelenleg széleskörben alkalmazott termelési és terjesztési módszerekben a kockázatot kizárólag a termelő viseli.

A mezőgazdaság problémái – 2. Ahhoz, hogy a termelő nagyobb biztonsággal el tudja áruját adni kénytelen olyan vegyszereket, növekedés fokozókat, növényvédő szereket alkalmazni, amik a termék küllemét javítják, de a belső minőségét csökkentik, sok esetben az egészségre kifejezetten ártalmasak. Ez nem jó a vásárlónak sem, aki ízletes és egészséges termékeket szeretne fogyasztani.

A mezőgazdaság problémái – 3. A termelők és a vásárlók "közös kincse" a természet amely az élelmiszer termelés közege, alapanyagainak forrása és hulladékainak felvevője és lebontója. Az intenzív mezőgazdálkodási módszerek, amelyek a természet erőforrásait túlhasználják, hulladékaikkal a természeti környezet természetes lebontási képességet túlterhelik, a talajvizeket beszennyezik, a talaj termőképességét lecsökkentik, hosszú távon azt eredményezik, hogy egyre nagyobb energia és anyag bevitel mellett is a hozam egyre kisebb lesz. A hagyományos piaci csatornákon értékesített mezőgazdasági termékek vásárlóinak azonban nincs lehetőségük, hogy felismerjék e folyamatokat, hiszen ők csak végtermékkel találkoznak.

A mezőgazdaság problémái – 4. Napjainkban egyre nyilvánvalóbb, hogy ez a rendszer igazából senkinek sem tökéletesen jó, sem a természetnek, sem a termelőnek, sem a fogyasztónak. Emiatt sokan keresnek új lehetőségeket.

A közösség által támogatott mezőgazdaság (CSA)  A termelő és a fogyasztók egy állandó csoportot alkotva, kollegiális közösségben tevékenykedjenek, kooperáljanak.  Érdekeik egymást erősítik és nem egymás ellenében hatnak.  A termelő érdeke a stabil megélhetés, a vásárlók érdeke a biztonságos táplálék és  Mindkettőjük közös érdeke a környezetük biológiai termelékenységének, szépségének, egészséges állapotának fenntartása.

CSA A CSA elkötelezettséget kíván mindkét fél részéről, melynek eredménye az, hogy a vásárló garantáltan vegyszermentes, friss és ízletes zöldséget kap, míg a termelő biztosan el tudja adni a termékét. További előnye a rendszernek, hogy egy olyan kis és nyílt közösség jön létre, amely az emberi, közösségi kapcsolatok kibontakozásának is jó táptalaja.

CSA  Egyszerű rendszer: A termelő és a vásárló közvetlen kapcsolatban állnak  Csomag összeállítás: Általában 3 féle, kis-,közepes-, nagy-  Hálózat, „központi” igényfelmérés és elosztás  Elosztó/szervező pontok és házhoz szállítás

CSA továbbfejlesztési lehetőségei  Közös ill. megosztott munkavégzés  Közös (bio)gazdaság  Közösen üzemeltetett bio- vagy naturbolt

A CSA-rendszer előnyei termelő számára  Közvetlen visszajelzés a vásárlóktól  Jó kapcsolat a vásárlókkal  A talaj termelékenysége nem romlik, javul  Közvetlen értékesítés  Állandó piac  Biztonságosabb megélhetés

A CSA-rendszer előnyei a vásárló számára  Friss, ízletes, egészséges, "házi" zöldségek, egyéb termékek  Biztos termék minőség (A bio hivatalos minősítése kiküszöbölhető, mégis biominőség!)  Csoportos tevékenység a közösség tagjaival  Kapcsolat a földdel, a környezettel

A CSA-rendszer előnyei a helyi közösség számára  A pénz a közösségben marad  Tisztább ivóvizek, termékenyebb talaj  Egészségesebb, tisztább, vegyszermentesebb környezet  Barátságos emberi kapcsolatok a helyi közösségben  Harmónia a környezettel

A CSA-rendszer előnyei a környezet számára  Kevesebb vegyszerhasználat  Fenntarthatóbb gazdálkodás  Kevesebb hulladék  Szebb tájkép  Harmónia az emberekkel

LETSystem – Helyi foglalkoztatási, kereskedelmi rendszer  A cserét nonprofit, sokközpontú, közösségi szintű alapra helyezi.  A cserét egy új, helyi pénzfajta, a „zöld- dollár/forint” kifejlesztésével teszi lehetővé, mely a helyi kereskedelmet serkenti  Csak hálózatban működik. A vevői és eladói szerepek folyamatosan cserélődnek  Nem feltétlenül mezőgazdasági központú  Nem csak termékek, hanem szolgáltatások is vannak a hálózatban  Fontos elem a „központi” árlista  Kevert rendszer (is lehet): Zöld pénz és „rendes” pénz

LETSystem tulajdonságai  Benne rejlő egyszerűség  Általa a pénz pontosan az marad ami - információ  Teljes decentralizáltság  Minden tranzakció személyes  Támogatja a kezdeményezést és az alkotóerőt, építi az önbecsülést és az önállóságot  Zölddollár a helyi gazdaságban, helyi forgalomra korlátozott  Visszaállítja az „adás” minőségét a modern kereskedő gazdaságban

Mit tehetsz Te?

Növeszd Magad  Ez nullára csökkenti az „élelmiszer- kilométerek” számát.  Ha csak pár gyümölcsfát vagy egy cserépnyi fűszernövényt nevelgetsz, az is segít visszaállítani a kapcsolatot a táplálékod természeti eredetével.

Helyi vagy bio?  Vásárolj biopiacon vagy termelői piacon.  A hazai választékot és lehetőségeket ismerve már az is nagy lépés, ha következetesen törekszik arra az ember, hogy legalább az egyik követelményt érvényesítse a bevásárlás során.

Igyekezz évszaknak megfelelő terményeket fogyasztani  A szezonális termények nemcsak messze a legfinomabbak és táplálóbbak, de fogyasztásuk a fenntartható szemléletnek is jobban megfelel.

Tájékozódj  Ismerd meg a hazai gyümölcs- tájfajtákat és az őshonos háziállatainkat.  Kérdezősködj az áru eredetéről, a termelés körülményeiről: remélhetőleg a kérdést magát jelzésnek fogja fel a helyben és vegyszermentesen termelt élelmiszer iránti igényre.

Keresd a Fair trade árut  Fair trade= méltányos kereskedelemből származó termék  Hazai boltokban igen ritka, de kávét, kakaót és teát egyre könnyebb találni: így biztosítod a kistermelő fair (igazságos) jövedelmét.

Kapcsolattartás  Kapcsolódj be a témával foglalkozó hazai civilszervezetek munkájában.