Szociokulturális hátrányok hatása a fiatalok életpályájára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Magyar Tudományos Akadémia
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
1 A MAGYAR NŐK MUNKAERŐPIACI RÉSZVÉTELE ÉS ANNAK TÁRSADALMI MEGHATÁROZOTTSÁGA Monostori Judit Népességtudományi Kutatóintézet március 28.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
„Legyen jobb a gyermekeknek! Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Dr. Garai Péter helyettes államtitkár Budapest, november 12.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A rendszeres szociális ellátás hatása a gazdasági aktivitásra és a segélyezett romák életmódjára Kiss Eszter OTDK 2011.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Gyerekkor - válságban „Válság regionális munkaerő-piaci hatásai” konferencia Miskolc, május 5-6. Darvas Ágnes MTA GYEP, ELTE TáTK.
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Gyermekszegénység és a gyermekek jól-léte az Európai Unióban
Tárki-Unicredit Európai társadalmi jelentés Demográfiai folyamatok Hozzászólás Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutatóintézet.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
1 Ferge Zsuzsa Szegénység és kirekesztettség Magyarországon Munkavállaló nők X. országos konferenciája szeptember 29.
Magyar Útügyi Társaság
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Biztos Kezdet Gyerekházak
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A gyermekek napközbeni ellátásának intézményes lehetőségei a társadalmi befogadás és a gyermekszegénység megelőzése érdekében Pécs, december 1.
Gyermekek esélye Magyarországon TÁMOP Záró konferencia, Könyvtár: Esély! Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár június 21. Darvas Ágnes ELTE TáTK –
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
TÁMOP B TELEP-PROGRAMOK ELNÉPTELENEDŐ FALVAK LANGERNÉ VICTOR KATALIN.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Előadás másolata:

Szociokulturális hátrányok hatása a fiatalok életpályájára

A gyermekszegénység és gyermekjólét dimenziói (az EU Munkabizottság javaslata) A. Anyagi jólét: olyan tényezők, amelyek a gyermekek háztartásainak anyagi erőforrásaihoz kapcsolódnak jövedelem, anyagi depriváció, lakhatás, munkaerő-piaci kapcsolódás. B. A gyermekjólét nem anyagi dimenziói, amelyek a gyermek fejlődése során szükséges erőforrásokhoz való hozzáférés, illetve a fejlődés különböző fázisaiban mért kimenetekhez kapcsolódnak: iskola, egészség, kockázatos társadalmi viselkedésminták, társadalmi részvétel, kapcsolatok, családi környezet, lakóhelyi környezet.

A gyermekek szegénységi rátája (az ekvivalens medián jövedelem 60 százaléka alattiak), EU-27, 2006–09 (%)

A gyermekek anyagi depriváltsága, EU-27, 2006–09 (%)

A gyermekek súlyos anyagi depriváltsága, EU-27, 2006–09

Túlzsúfolt lakásban élő gyermekek, EU-27, 2006–09

A szegénység által veszélyeztetett csoportok Magyarországon Gazdasági aktivitás Iskolai végzettség Demográfiai mutatók Terület és település Etnikai hovatartozás

Jövedelmi szegénység gyerekszám szerint

Gyermekszegénység és foglalkoztatás

A szegénységi kockázat területi/települési alakulása

33 LHH kistérség

A gyerekek megoszlása a különböző jövedelmi kvintilisek között, % OMNI LHH 1. kvintilis 57,0 83,9 2. kvintilis 18,3 9,4 3. kvintilis 14,1 5,1 4. kvintilis 6,0 1,6 5. kvintilis 4,6

Nincs munkajövedelem a háztartásban – gyerekszám (gyerekes háztartások) OMNI LHH 1 gyerekes 58,5 35,8 2 gyerekes 14,6 22,6 3-x gyerekes 26,8 41,5 Összesen 100,0

LHH depriváció, % Szinte minden hónapban kifogytak a pénzből 63,9 Nem jutott elég pénz - élelmiszerre 46,4 - rezsire 56,9 - felnőtt ruha 74,3 - gyerek ruha 53,8 - gyógyszerre 35,1 - hitelekre 27,7

LHH: nyomor a cigány családokban nem cigány Vezetékes víz a lakásban nincs 31,1 6,5 Szinte minden hónapban kifogytak a pénzből 93,2 55,6 Nem jutott elég pénz - Élelmiszerre 66,7 38,0 - Gyerek ruházatára 73,3 45,4 - Gyógyszerre 26,9 Teljes mértékben szegénynek tartja magát 71,1 22,9

LHH:Romákkal kapcsolatos attitűdök a gyerekesek között Nem fogadná el, hogy egy cigány ember közeli hozzátartozója legyen 48,8 Közeli barátja legyen 39,9 A szomszédjába költözzön 36,4 Munkatársa legyen 18,2 A településére költözzön 17,4

Hátrányos megkülönböztetés a roma gyerekesek körében, % OMNI LHH Igen, gyakran 10,3 11,1 Igen, előfordult 48,3 46,7 Soha nem volt ilyen 41,4 42,2 Összesen 100,0

Gyerek jól-lét index 9 21 Lakás Ország Egészség Szubj. Kapcsolat   Ország Egészség Szubj. Kapcsolat Anyagi Magatartás Oktatás Lakás 1 Hollan-dia 2 7 4 9 6 Dánia 3 5 10 15 12 11 Ausztria 26 8 19 22 HU 23 25 16 21 28 Litvánia 27 24 29 Málta 14

Európai Unió EU 2020 stratégia prioritásai: az „intelligens, fenntartható és a kirekesztéstől mentes növekedés” Kiemelt céljai: a foglalkoztatás növelése a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadások növelése a fenntartható környezet a korai iskolaelhagyók arányának csökkentése, felsőfokú végzettséggel rendelkezők arányának növelése ; a szegénységi küszöb alatt élő európaiak számának 25%-kal csökkentése

A szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem európai éve (2010) Stratégiai keretdokumentum - prioritást élvező politikai területek: küzdelem a gyermekszegénység, beleértve a szegénység generációk közti átörökítése, valamint a családokon belüli szegénység ellen, külön figyelmet fordítva a nagycsaládokra, az egyszülős családokra és az eltartottakat gondozó családokra, valamint az intézetekben élő gyermekeket érintő szegénységre

A gyermekszegénységet csökkentő politikák A családok rendelkezésére álló jövedelem emelése (foglalkoztatás, szociális transzferek) A családok kiadásainak csökkentése (költségek átvállalása: étkezés, iskolaszer, utazás, iskolai programok stb.) A megelőzésre és gyermek jól-létre központosító politikák

Gøsta Esping-Andersen: A Child-Centred Social Investment Strategy, 2002 „Azok a politikák, amelyek egy ún. második esélyt biztosítanak, jóval költségesebbek és jóval kevésbé hatékonyak, mint azok a beavatkozások, amelyek a gyermekek jól-létének növelését biztosítják.”

Gyermekek napközbeni ellátása, 2009 3 éves és fiatalabb: 27,5% 4 éves: 92,8 % 5 éves: 96% DE Bölcsődével, óvodával (illetve bölcsődei, óvodai jellegű szolgáltatást nyújtó intézménnyel) nem rendelkező települések száma: 922 25 fősnél nagyobb óvodai csoportok aránya: 30,2% Korai iskolaelhagyók aránya: 11,2%

Foglalkoztatás és iskolai végzettség (15-64 évesek) alapfokú iskolai végzettségűek 27,2% foglalkoztatott (EU27: 48,1%) Középfokú iskolai végzettségűek 63,3% foglalkoztaott (EU27: -8%) Felsőfokú végzettségűek 79,5% (EU27: 84,1%)

Gøsta Esping-Andersen: Towards the Good Society, Once Again? (2002) A szegénység, családi erőforrások hiánya, bizonytalan szociális helyzet komolyan akadályozza a gyermekek fejlődését és későbbi produktivitását. A gyermekkori hátrányok kivetülnek a teljes életciklusra. Az új politikának nemcsak az oktatási és képzési lehetőségeket kell bővíteni, hanem azt is biztosítani kell, hogy mindenki szociális helyzetétől függetlenül kihasználhassa ezeket a lehetőségeket. Az oktatási célú közkiadások bővítése során fontos szempont, hogy a humán tőkébe történő beruházás az előnyös szociális hozadéka mellett gazdasági hatékonyságnövelő tényező, jelentős egyéni és társadalmi haszonnal.

’A politikusok gyakran mondják, hogy mi, gyerekek vagyunk Európa jövője. De mi most élünk. A gyerekkorunk ma van, nem holnap vagy azután.’

tauszkati@gmail.com