Hatodik előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
a terület meghatározása
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A tér és idő filozófiája
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
Digitális technika, digitális áramkörök
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Megértési értelmezési folyamatok
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
Matematikai logika A diasorozat az Analízis 1. (Mozaik Kiadó 2005.) c. könyvhöz készült. Készítette: Dr. Ábrahám István.
Számhalmazok.
Logikai műveletek
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
Mellérendelő összetett mondatok
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Programozás I. Ciklusok
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Gondolkodás, intelligencia
Halmazok Összefoglalás.
A motiváció.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Managerek éjszakája.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Logikai műveletek.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Miért nem valóságos az idő?
6.Fogalomalkotás [C. G. Hempel: A taxonómia alapjai. In: Bertalan (szerk.): A társadalomtudományi fogalmak logikája (Helikon, Budapest 2005)] 1.A definíció.
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Török Katalin és Marosi Nóra 11/c. Pascal: Az es években megjelent magas szintű programozási nyelv, közel áll az emberi gondolkodáshoz. Nevét.
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
Mechanikai hullámok.
ZRINYI ILONA matematikaverseny
A Lantegi munkaképesség- mérő módszer Schenk Lászlóné
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Hogyan készítsünk előadást?
Előadás másolata:

Hatodik előadás

A gondolkodás

Fogalma: A legmagasabb szintű megismerési folyamat, közvetett megismerési forma, mely a fogalomrendszerre és a beszédre épülve összefüggések megértését, problémahelyzetek megoldását teszi lehetővé a gondolkodási műveletek felhasználásával.

Jellemzői: A gondolkodás nem igényli a közvetlen tapasztalást, a képi megjelenítést, így az érzékileg nem adottra is kitágítja a megismerés határait. Például: végtelen fogalma, a fény terjedési sebessége, devalválódás stb. Elképzelhetetlen, de átgondolható.

közvetve tárja fel mindazt, ami érzékileg nincs, vagy nem is lehet adva

összevethetővé teszi a viszonyokat, így tárja fel a közvetlen érzéklet számára megragadhatatlan tulajdonságokat

értelmezhetővé teszi az érzéklet számára megragadhatatlan oksági kapcsolatokat

a gondolkodás bár elszakad a közvetlen tapasztalattól, kialakulásának forrása mégis a cselekvéshez kötött tapasztalás a cselekvés a gondolkodás első megjelenési formája valamennyi gondolkodási művelet először, mint gyakorlati művelet, mint cselekvés jön létre később azonban megelőzve a cselekvést annak szervezője, szabályozója lesz

a gondolkodás képződménye a fogalom, ami megjeleníthető a II a gondolkodás képződménye a fogalom, ami megjeleníthető a II. jelzőrendszer felhasználásával a fogalom a dolgok lényege a fogalom nyelvi kifejezése a szó

Az első és második jelzőrendszer összefüggése: az aktuálisan észlelt autóbusz az autóbusz emlékképe (a 8-as, amivel reggel utaztam) az autóbusz képzete (a busz, ami lehet csuklós, távolsági) az autóbusz fogalma (tömegközlekedési eszköz)

A gondolkodás fajtái: asszociatív megértő problémamegoldó

Asszociatív gondolkodás nincs meghatározott célja intuitív formában jön létre eredménye mégis valamilyen következtetés, magyarázat nem minden gondolkodás-kutató tartja valódi gondolkodásnak

Megértő gondolkodás a megértés a dolgok lényegének, alapvető összefüggéseinek a feltárása Kelemen szerint: - lényegkiemelés - rendszerbe sorolás - összefüggések feltárása eredménye a fogalom, a dolgok lényege fogalomalkotás menete

A fogalom lehet: köznapi tudományos konkrét absztrakt

A problémamegoldó gondolkodás probléma az a helyzet, amelyben bizonyos célt akarunk elérni, de az elérés útja számunkra még rejtve van (pl. zár kinyitása, rejtvény, iskolai feladat)

A megértő és problémamegoldó gondolkodás különbsége a megértés inkább magyarázó jellegű (ismeretszerzés) a problémamegoldás inkább kutató jellegű (alkalmazás)

Nyolc aranypénz közül egy biztosan hamis Nyolc aranypénz közül egy biztosan hamis. Az aranyat könnyebb fémmel pótolták. A hamis pénz kiszűrésére egy érzékeny kétkarú mérleg és két mérési lehetőség áll a rendelkezésére. Oldja meg a problémát!

Megoldás: 8 – 2 3 – 3 pénz kerül a mérleg serpenyőibe ha egyensúlyban marad a mérleg, akkor a maradék két pénz közül az egyik hamis, ha nem, a könnyebb oldalon lévő 3 közül az egyik az a második mérés sémája ugyanez

A problémamegoldás folyamata Fázisok Lénárd Ferenc szerint: ténymegállapítás a probléma módosítása megoldási javaslat kritika mellékes mozzanatok érzelmi elemek feladás, újrakezdés, megoldás

Egy kereskedő 30 FT-ért csodanaptárt árul Egy kereskedő 30 FT-ért csodanaptárt árul. Három gyerek összedobja rá a pénzt, fejenként 10 - 10 Ft-ot, és meg-veszik. A kereskedő később rájön, hogy a naptárt máshol 25 Ft-ért árulják, és visszaad az egyik gyereknek 5 Ft-ot. Ő nem tudja igazságosan szétosztani, ezért úgy dönt, hogy vesz 2 Ft-ért egy karamellát, 1 - 1 Ft-ot pedig mindenki visszakap. Probléma: 3x9=27+2 Ft-ért karamellát vett, az összesen 29 Ft. Hol van a 30. Ft?

Megoldás: A karamellát a 27 Ft-ból vette, tehát nem +2 Ft, hanem –2Ft. Másképpen: 2x9=27, 27–2=25, vagyis 25+2+3=30 Ft. Gondolja végig, a megoldás során hogyan jelentek meg a fázisok?

Fázisok Pólya György szerint: a feladat megértése tervkészítés a terv végrehajtása a megoldás ellenőrzése

Helyettesítse számokkal a betűket úgy, hogy a művelet igaz legyen! CSAK +OKOS DOLOG

Megoldások: 48 48 48 48 9547 9745 9745 9547 +2725 +2527 +6567 +6765 12320 12320 16360 16360 45 45 Ami nem cserélhető: 9748 9847 1, 4, 9 és a 0. +3837 +3738 13630 13630

A problémamegoldás formái diszkurzív (következtető) intuitív (ötletszerű ráeszmélés) próba – szerencse (gyakorlati cselekvésben kivitelezett problémamegoldás)

Sémák gátolják és segítik a problémamegoldást

Mert ezt szoktuk meg! beállítódás

Oldja meg! Egy mekk kétharmad részéig van kütyüvel és ez háromnegyed azóta, hány azótás a mekk? Ha támaszkodhatunk a mindennapi tapasztalatainkra a feladat egyszerűbbnek tűnik:

Egy kanna kétharmad részéig van mézzel és ez háromnegyed liter, hány literes a kanna?

A megoldás sémája: kétharmad rész háromnegyed liter egyharmad rész háromnyolcad liter háromharmad rész kilencnyolcad liter, vagyis a kanna egyegész egynyolcad literes

Így már nyilvánvaló: kétharmad rész háromnegyed azóta egyharmad rész háromnyolcad azóta háromharmad rész kilencnyolcad azóta, vagyis a mekk egy egész egynyolcad azótás

Kérdés: mi a mekk? (egy tároló) mi az azóta? (egy mértékegység) mi a kütyü? (valamilyen anyag)

A szöveg bármilyen szimbó-lummal helyettesíthető! (pl. X-szel) kétharmad X= háromnegyed egyharmad X= háromnyolcad háromharmad X= kilencnyolcad, vagyis:

A gondolkodás leggyakoribb műveletei analízis szintézis absztrahálás általánosítás konkretizálás rendezés analógia

A gondolkodás gondolkodási műveletekben valósul meg: cselekvés szintjén képi szinten konkrét fogalmi szinten absztrakt fogalmi szinten

Köszönöm a figyelmüket!