Játék és Internet A pacmantől az MMORPG- ig és vissza A videojátékok elemzéséhez Fekete Zsombor
Két jellemző eset Manhunt ügy – médiafiaskó egy botrányjáték körül GTA: San Andreas – Morális pánik, politika, biznisz
Sztereotípiák Játékfüggőség Erőszak és pornográfia Elidegenedés Fejlesztő hatás
A videojáték kutatás dilemmái Mi a játék? Hogyan ismerjük meg? Mit mondhatunk róla?
Mi a játék? Mark J. P. Wolf: 1. saját működési algoritmussal rendelkeznek 2. inputként a játékos aktivitását igényelnek 3. s ezen inputhoz interfészt biztosítanak, 4. a működésük során pedig legalább grafikus outputot adnak
Mi a játék? Mark. J. P. Wolf. (2) 1. Konfliktus 2. Szabályok 3. Játékos készségek 4. Értékelt kimenetet
Mi a játék? Chris Crawford
Mi a játék? Huizinga 1. A játék szabad cselekvés vagy foglalkozás 2. amely bizonyos önkéntesen, előre meghatározott időben és térben, 3. szabadon választott, de föltétlen kötelező szabályok szerint folyik le: 4. célja önmagában van, 5. bizonyos feszültség és öröm érzése, 6. továbbá a "közönséges élet"-től való "különbözőség" tudata kíséri.
Mi a játék? Roger Calliois: Agôn (Verseny) Alea (Szerencse) Mimicry (Szimuláció) Ilinx (Szédülés) Paidia Ludus birkózás atlétika boksz, biliárd, vívás, dáma, futball, sakk versenyek, sportok kiszámolós versike, fej vagy írás fogadás, rulett egyszerű és összetett szerencsejáték papás-mamás, bűvészkedés, maszkok, álruhák színházi előadások általában kocsizás, lovaglás, keringő karnevál, síelés, bungee- jumping, kötéltánc
Hogyan ismerjük meg? Pszichológia Szociológia Ludológia Médiaelmélet Közgazdaságtan
Mit mondhatunk róla? Kultúrák – szubkultúrák Alternatív tőkék és egészségek Változó technikai eszköztár Tudományos bizonytalanság
Kulcsszereplők
Jelenlegi trendek MMORPG-k Cybersportok Casual Gaming Új játékplatformok Gyerekjátékok Fizikai játékok ARG
MMORPG
Ragnarok – 22:00-06:00-ig tilos Thaifölön World of Warcraft – ma 4 millió előfizető Relatíve magas befolyás a mindennapokra Az MMORPG-k GDP-je nagyobb mint Bulgáriáé
Cybersportok
Magyarországon több tízezres scene A Távol-Keleten sportként tartják számon Skandináv államokban különösen népszerű Gazdaságilag releváns – Klán- menedzsment szakirány indul
Casual Gaming
A legnépszerűbb játékforma Nemi kiegyensúlyozottság Reklám, és aktivista-eszközök Kommunikációs programok
Új játékplatformok
Megnövekedett grafikus teljesítmény Új kommunikációs lehetőségek Integrált szórakoztató funkciók Kritika a videojáték-fejlesztők oldaláról
Gyerekjátékok
Üzenetek: a videojátékok kinőttek a gyerekkorból Megnövekedett igény a gyermekeknek szóló tartalmakra Hiányoznak az oktató tartalmak, mind az e-learning mind az edutainment megbukott
Fizikai Játékok
Fizikai játékok Régen várt áttörés a videojátékoknál Kiváló PR a videojáték kultúrának
Alternative Reality Gaming
Új aktivista irányzat Csak részben kötődik a számítógéphez Hazánkban oktatási céllal használják
Köszönöm a figyelmet! Fekete Zsombor Tel: