Dr. Aradi Zsolt 2008. szeptember MKK Javaslat a költségvetési szervek jogállása és gazdálkodása rendjének korszerűsítésére.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Humán rendszerek, közszféra
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Dr. Aradi Zsolt PM főosztályvezető c. egyetemi tanár szeptember hó A költségvetési intézményrendszer átalakítása, az irányítási struktúrák újraszabályozása.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló törvény
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Állam munkavédelmi feladatai
Településmarketing Értékaudit.
Közigazgatási technológia A közigazgatási technológia alapkérdései KRF © 2005.
Divizionális (divíziós) szervezet
Könyvtári teljesítménymérés
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Controlling a gyakorlatban
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Munkahelyi egészség és biztonság
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Törvény a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Koháriné dr Papp Edit február 25. előadás
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Vállalkozásmenedzsment I.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Hungarian Testing Board
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Dr. Aradi Zsolt szeptember MKK Javaslat a költségvetési szervek jogállása és gazdálkodása rendjének korszerűsítésére

A/ Bevezetés – a költségvetési gazdálkodás 1. Követelmények  finanszírozhatóság,  hatékonyság, mérhetőség,  kultúráltság.

Szabályok  egységes költségvetési követelmények,  differenciált, funkció-feladat szerinti szabályozás,  végrehajthatóság, elszámoltathatóság, teljesítmény, üzemgazdasági szemlélet.

2. Az államháztartásról szóló törvény Az államháztartás  bevételei, kiadásai: gazdálkodás-pénzügyek  az állam szerepvállalása a társadalomban + a gazdaságban,  működés: definíció, átfogó szabályok, hatáskörök, eljárások, ellenőrzési rend, „intézés” stb.

Nem: jogcím-, követelmény- és feltételrendszer  az állami feladatok finanszírozási kötelezettsége. A szerepvállalás  tartalma: szakmai törvények és más jogszabályok,  megvalósításának mértéke, üteme: költségvetési törvények. A gyakorlatban  elvárások megvalósulása.

3. Államháztartási reform: a közszféra hatékony működése  piacgazdasági kiadási szükségletek  finanszírozhatóság + források felszabadítása. Egyébként: az adófizetőt képviselő érdekek   pénzügyi keret-lehetőségek betartása,  takarékosság, restrikció,  nem hatékony feladatmegoldás. Változatlan input és software ↛ finanszírozható és javuló teljesítmény.

~ 4. Irányítói/felügyeleti magatartás  rendszerszerűség, hatás  ügyek intézése, egyedi megközelítések, „osztás”,  ambíció, öntevékenység, össztársadalmi/ nemzetgazdasági/összkormányzati szempontok,  okok kezelése  nem vagy másképp finanszírozható feladat- és szervezetrendszer, kapacitás, követelmény- és feltételrendszer,  tárca, önkormányzat  intézményi érdekek,  bátorság,  állami döntés → végrehajtási útvonal.

B/ I. A közpénzekkel való gazdálkodás követelményei, peremfeltételei 1. A közpénzügyek Mikro-pénzügyek: a vállalati szférában  pénz- és tőkepiacok, „pénzvilág” térnyerése,  követelmények és folyamatok leírása, szakmai  gazdasági esemény. Makro-pénzügyek: nemzetgazdasági fiskális / monetáris folyamatok.

Public: állami, közösségi, köz-, költségvetés, de:  közpénz, nem magánpénz  szakmai determináció: szakmai célok  gazdasági és pénzügyi célok. Mikro-szintű közpénzügyek: kevésbé formalizálható  speciális célok,  összetett cél- és feltételrendszer,  társadalmi elvárások, politikai preferenciák.

Mezo-szintű közpénzügyek: pénzügyi + szakmai oldal természete, céljai, eszközei  társadalmilag optimális állapot. m+m+m: ismeret és rendszer keveredése.

2. A költségvetésből való gazdálkodás A közfeladatok jellemzői:  a kereslet, az igények, a fizetőképesség eltérése,  általános szakmai követelmények, garanciák,  a feladatok tervezhetősége, mérhetősége, protokoll,  fenntartási, ellátási kényszer,  a teljesítmények, eredmények, hatások, ráfordítások értékelhetősége, az időtényező,  kalkulálható, előírható költség (döntéshozó), költségelemek, bérpolitika,  átláthatóság igénye,  az állam forráshoz jutása.

Valós piaci viszonyok:  keresleti piac – ár (megfizetés),  kínálati piac, felszámolható/belépő kapacitás – ár(verseny), költségkontroll, minőségkontroll,  kockázat mindkét oldalon,  ellátási, igazodási kényszer, (köz)etalon hiánya.

A piac kudarcai:  externalitás,  morális veszély: egyéni, szolgáltatói,  információs asszimetria,  kontraszelekció,  átláthatóság hiánya.

C/ Az intézményi gazdálkodás szabályai I. Általános elvárások 1. Az államháztartás működésével kapcsolatos követelmények  fiskális követelmény,  elosztási hatékonyság,  felhasználási, működési hatékonyság.

2. Pénzügyi kultúra  összetett célrendszer,  a rendszerszerűség (elemek, folyamat), igényesség,  társadalmi, politikai, gazdasági környezet, vezetés (irányító szerv, intézmény),  gazdálkodás (irányító szerv, intézmény),  oktatás,  kommunikáció.

II. A jelenlegi szabályozás és a javaslat, hatása 1. Szabályozás  Hiányos, átláthatatlanná vált, eljárási jellegű szabályok.  A működés + gazdálkodás teljes folyamata közvetlen és felhatalmazás.

 A téma jelentőségéhez méltó minőségű és irányultságú szabályozás kettős funkció: közfeladat-ellátás finanszírozható + államháztar- tás elvei érvényesülnek, szakmailag hatékony, a közfeladat-ellátás és a közfinanszírozás felelőssége, követelményei megjelennek, input  output, nem „királyi út”.

2. A közfeladatok követelmény- és feltételrendszere  Nincs a közfeladat-ellátás összességére összehangolt pénzügyi és ágazati (intézménytípusonkénti) követelmény- és feltételrendszer (piaci feltételek hiánya)  Az intézményi alapítás és működés szakmai, pénzügyi, gazdaságossági követelményei és feltételei.

 Az egyes közszolgáltatások javulása jogszabályban: rendszerszerűen, állam által felvállaltan, mennyiségi és minőségi elvárások, tartósan finanszírozhatók.

3. A költségvetési szerv fogalma, ismérvei  Hiányos, a sajátos ismérvek kifejezésére, a jogszabályi, az irányíthatósági és a szolgáltatói környezetnek nem megfelelő.  Jogi személy, meghatározott körű (közérdekű) közfeladat-ellátás, non-profit, irányítás/felügyelet, forrás, költségvetés, bejegyzés.

 Szervezeti célszerűség és szabályozás megalapozása az ismérvek elhatárolnak a vállalkozási, magánjogi konstrukcióktól. Teljesítményelv  vállalkozási forma, a gazdálkodási szabályozás az ismérvekhez és a jogálláshoz kapcsolódik, korrekt, felülvizsgált nyilvántartás.

4. Tevékenységi fajták  Alap- és vállalkozási tevékenység – nem kielégítő.  Markáns megkülönböztetés, ismérvek.  A sajátos követelmények alapján a pénzügyi szabályok (forrás, kalkuláció, ár) differenciáltak, az alapfunkciók védettek.

5. Költségvetési szervi típusok  Többszörös csoportosítás: az operatív pénzügyi működés.  Többszörös csoportosítás: szakmai feladat (altípusokkal), funkciók.

 Testreszabott a szabályozás a tevékenység, az irányítottság, a forrásstruktúra, a belső szervezeti struktúra szerint, és közvetlen jellegű, eligazító, felhatalmazó, hatékonyságorientált.

6. Az irányító/felügyeleti szervek  Hiányos, nem rendszerezett jogosultságok és kötelezettségek. Egyedi jogérvényesítés és számonkérés.  Funkciók leírása, kiegészítése: irányítás/felügyelet; feladat-, követelmény- és feltétel-meghatározás, finanszírozás, ellenőrzés és értékelés, nyilvánosság. Az irányítás és a felügyelet megkülönböztetése, pontosító leírás. Helytállási kötelezettség. A középirányító szerv.

 A rendszerműködtetés, a közérdek intézményi önállósággal arányosítása. A feladat-alapúság, az elszámoltathatóság és a felelősség erősítése (vezetés kiválasztása, adósságkezelés).

7. Közfeladat-ellátás köre, módja  Rendelkezés nincs a pénzügyi szabályozásokban.  Szervezeti célszerűség, rendszeres felülvizsgálat. A közfeladat felülvizsgálat és a szabályozás.

 A garantált, átlátható és finanszírozható közfeladat-ellátás támogatása feladatmegoldás (szervezet) adekvát, alapító okirat, SZMSZ szerinti működéshez folyamatos monitorozás, költségvetési tervezés, beszámolás megalapozása.

8. Költségvetési szerv jogi személyiségű szervezeti egysége  Nem önálló jogi személy. Külön tv.  Összetett intézmények: alapítói hatáskör, egység fennmarad.  Költségvetési szervek egységei fenntartható szakmai önállósága: összevont és összetett struktúrák működőképesek, egyszerűek legalizálódnak.

9. A működés alapkövetelményei: gazdaságosság, hatékonyság, eredményesség  Kevésbé hangsúlyos a jogszabályi szint (vhr.) és a rendelkezésekben való lekövetés hiánya miatt.  Deklaráció és értelmezés.  A közforrások közcélú és intézményi önállóság melletti felhasználásának alapja a követelmények meghatározása. A szaktevékenységet is kifejező követelmények.

10. Bevételi struktúra  Vhr. szintjén technikailag rendezett, nyilvántartási jellegű.  Közgazdaságilag megalapozott gazdálkodási jogosítványok, kalkulációs előírások.  Értelmezhető és szabályozható forrásstruktúra: megalapozott, kiadásokkal összehangolt, átlátható tervezés, kalkuláció, rugalmas gazdálkodás, a halmozódás, forrásátrendezés követhető, kalkuláció megalapozott.

11. A költségvetési szervek vezetése  A vezetőhöz telepítve egyes kötelezettségek. Ágazati törvényekre utalt elvárások. A differenciált igényt nem elégíti ki, széles körű, de nem számon kért követelmények.  A vezető szakmai és gazdasági funkciója, követelmények intézménytípusonként differenciáltan. Funkció- és felelősségmegosztás (személyi, testület) és lehetősége.

 A vezető kiválasztása a különféle jellegű követelményekre építve intézmények összetettsége, szakmai és gazdasági önállósága melletti szakszerűségi garanciák, a tényleges hatáskör és felelősség megalapozása.

12. A költségvetés  Fiskális (nem üzemgazdasági) felépítésű, nagy adattömeg. Nem tartalmaz szervezési/megalapozó dokumentumokat. Szakmai-feladat kapcsolata nincs.  Jóváhagyás: kiemelt előirányzatok és háttérszabályozá- sok (rendszerbeli és eseti), feladat  költségokok  erőforrások egyeztetett (kölcsönös felelősség), mennyiségileg minimális adattartalmú, költségszintű, protokoll/teljesítményterv, feladatellátási megállapodás.

 A költségvetés alapvető szerepe, új minőség feladatszervezési, teljesítmény-kapcsolat, megalapozás, végrehajtható, számonkérhető, adósságképződés nélküli, a „megrendelés”, „megbízás” követelményeinek is megfelelő, irányító/finanszírozó által is felvállalt, garantált közszolgáltatás, a követelmények érvényesítésére, a felhasználás megszervezésére támaszkodva értékelhető, ellenőrizhető folyamat, teljesítmény, az éves fiskális keretek oldása.

13. Árszabályozás  Nem rendszerbe foglalt.  Költségtartalom differenciáltan.  Szabályozási szintek és szempontok, feladatok meghatározottak.

14. Az éves költségvetések végrehajtása  Az előirányzatok megváltoztatására (módosítás, átcsoportosítás) bonyolult, technikai jellegű szabályok.  Átjárás: differenciáltan korlátozott irányítói hatáskörök.  A tervezés erősítése és a működés támogatása a változtatás korlátozásával (feltételek ismertek), illetve rugalmasság. A szabályok támogatják a bérpolitikát és a felújítások szintentartását. Specialitások (jogállás, bevételi típusok).

15. Finanszírozási módszer  Esetleges, főleg időarányos.  Finanszírozási módszerek a tevékenység jellegéhez, adottságaihoz igazodóak.  Differenciált, feladatalapú finanszírozás általi garanciák, egyszerűség.

16. Beszámolás  Formális.  Szakmai és pénzügyi. Visszacsatolás, nyilvánosság.  Vezető és munkatársak érdekeltsége.

17. Maradvány  Bonyolult, fiskális követelmények. Kötelezettségvállalással nem terheltek elvonhatósága.  Feladatelmaradás utáni elvonás, kötelezettség- vállalással terhelt és nem terhelt megkülönböztetése. Különleges körülmények.  Szankcionált a megalapozatlan forráslekötés. Az ésszerű maradványképződés elismerése. A jogállási differenciáltság lekövetése, támogatása.

18. A közhatalmi és a közszolgáltató tevékenység jellege, a gazdálkodás  Nincs ilyen megkülönböztetés. Praktikusan számos elem differenciált, nem rendszerszerű.  A szabályozás széthúzása közhatalmi szerv: tevékenység és gazdálkodás szétválasztása közszolgáltató szerv, altípusokkal: tevékenység és gazdálkodás differenciált kapcsolata.

 A költségvetési szervtípusok gazdálkodásának eltérő, speciális elemei. A tevékenységet a jellegének és a forrásainak megfelelő szabályozási feltételek támogatják. Elemei:

tevékenységek, vezetés, irányítás/felügyelet, pénzügyi keret (források), protokoll, teljesítményterv, feladat-ellátási megállapodás, előirányzat-átcsoportosítás, létszám-előirányzat és gazdálkodás, teljesítményösztönzés, finanszírozás ütemezése, maradvány, kincstári hitel, állampapír, számvitel, könyvvizsgáló, „átsorolás”.

19. Létszámmal, személyi juttatással való gazdálkodás  Bértömeg-gazdálkodás, kivéve a központi közigazgatásban. Nem kellően ösztönző foglalkoztatási és illetményrendszerek.  Bértömeg-gazdálkodás kifejtése, differenciált szabályok.  Közhatalmi szerv: létszám-keret, a juttatások megalapozott tervezése. Közszolgáltató szerv: a foglalkoztatási, díjazási viszonyok a szolgáltatást, a teljesítményt támogatják.

20. Könyvvezetés  Módosított teljesítményszemléletű.  Vállalkozói típusoknál a ráfordítások és bevételek eredményszemléletű gyűjtése is, független könyvvizsgálat.  Feladatalapú tervezés és gazdálkodás, eredményszemlélet is. A könyvvizsgáló a korlátozott irányítói funkciókat kompenzálja.

21. A közfeladat-ellátás egyéb módjai, a közfeladat átadása költségvetési szerv és gazdálkodó szervezet között  Elvek, feltételek nélküli szervezet-alapítás, közforrás-felhasználás.  Az ismérvek, feltételek, eljárás részletes leírása. „Átalakulást” pótló előírások.  Szervezeti célszerűség, valós piaci kontroll. A „gazdálkodó” a valós előnyöket bizonyító területre koncentrálódik, irányító szervek támogatása, a döntéshozó felelőssége.

22. A közfeladat ellátás állami gazdálkodó által az ellátandó közfeladat közszolgáltatás, érvényesül a gazdasági verseny tisztasága és szabadsága, szolgáltatók köre nem korlátozott, információk biztosítottak, gazdaságosság, hatékonyság, átláthatóság, menedzser-vezetés,

verseny a költségvetési támogatásért, a költség- és feladatalapú tervezés szakmai háttere, teljesítmény értéke adott, ellátás biztosított, nincs állami kötelezettség szanálásra, közfinanszírozás szempontjából előnyös.

23. Gazdálkodó szervek alapítása korlátolt felelősség, többségi befolyás, tiltott továbbalakítás, törvényi szabályozás, engedélyezés, feltételek (szükségesség, gazdaságosság, tartalom), forrásarányok, felügyelő bizottság, könyvvizsgáló.

24. Hatások vizsgálata - pozitív  állam,  állampolgár,  költségvetési szerv,  költségvetési szerv vezetője/vezetése,  költségvetési szerv foglalkoztatottja,  szolgáltatást igénybevevő,  szállító.

25. A szakfeladat rend korszerűsítése  A cél tájékoztatás, folyamat-értékelés, a pénzügyi szabályozás, tervezés, finanszírozás, és gazdálkodás, a teljesítmény- értékelés megalapozása.

 Megállapítható-ismertethető-meghatározható: az állam és más finanszírozó  tevékenységek, egy-egy feladat (feladatcsoport)  ráfordítási jogcímek, feladatok forrásstruktúrája: az állam és a többi szereplő terhe, a kiadási (és támogatási) szükséglet és bevételi lehetőség  szakmai és fenntartási követelmények, feltételek, teljesítmények. Jellemző paraméterek pl. a feladatmutatók, kapacitás-, teljesítménymutatók, normák,

a feladat-ellátás  finanszírozás  mennyiségi, vagy minőségi paraméterek ellátás módosításával; vissza-, vagy továbblépéssel, jogszabály-módosítással, vagy a szervezeti keretek változtatásával, hatékonyságjavítással.