Balatoncsicsó Faluház eMagyarország Pont KIHOP/2008 pályázathoz kapcsolódó ismeretterjesztő előadássorozat A jövő (?): Az elektronikus közigazgatási ügyintézésben rejlő lehetőségek Készítette: Hollósy Szabolcs eTanácsadó
Közigazgatási ügyintézés ma – helyzetelemzés: A jelenlegi állapot: a közigazgatási ügyek intézése csak az ügyfél személyes jelenlétével, annak munkaidejében lehetséges. A kapcsolódó dokumentumokat az ügyfél szerzi be különböző intézményekből, pontos időpont foglalásra a törvények nem definiálnak megoldást. Eredmény: az ügyfelek oldaláról az elégedetlenség, a hivatal oldaláról egy költséges ügyfélkapcsolati rendszer kialakításának kényszere. Vagy a hivatali ügyintézők munkaidejének rovására, vagy külön ügyfélszolgálati iroda és személyzet fenntartása árán valósítható meg. Következtetés: jelen állapot egyik oldal számára sem kívánatos. Az információs társadalom jelen fejlettségi szintje, az internet és a számítástechnikai eszközök elterjedtsége, széles körű alkalmazása végre lehetőséget kínál az elavult közigazgatási ügymenetek korszerűsítésére.
Mindenkinek jobb az eÜgyintézés Az állampolgár kedve szerinti időpontban indítja meg a kívánt ügyet. Otthon ülve nyugodtabban végigolvashatja a dokumentumokat mint egy ügyfélszolgálati pultnál állva. A kitöltéshez minden a keze ügyében van, nem úgy, mint a hivatali ügyfélfogadó teremben. Nem kell szabadságot kivennie és nincs utazási költsége. A hivatali alkalmazott nem kézzel „kapart” dokumentumot kap számítógépére, sem kritika sem kellemetlen megjegyzések nem érkeznek az elektronikus csatornán mellékletként. A dokumentum csak hibátlanul kitöltve küldhető. Nem kell konfrontálódni, nincs rákényszerítve, hogy olyan emberrel kelljen ügyintéznie, aki nem alkalmas intelligens kapcsolat teremtésre. Munkaidejét nem rabolja el olyan ügyfél, aki lusta áttanulmányozni az ügymenetet, és fölösleges kérdésekkel záporozza őt. Az eÜgyintézés elterjedésének nem velejárója a képzett alkalmazottak leépítése ! Az új rendszer a gyorsaságot növeli - a 30 nap nem reális a mai élettempó melett, a 8 nap inkább ! Az ügyfélszolgálati alkalmazottak és helyiségek valamint a papír és a nyomtatás költségei csökkennek majd.
Megoldás: Ügyfélkapu – Hivatali kapu (Forrás: ekk.gov.hu) Az ügyfélkapu állampolgári oldalról biztosít lehetőséget a hatóságokkal történő kommunikációra, a hivatalok oldalán is szükség volt egy olyan felület kialakítására, fejlesztésére, mely lehetővé teszi számukra a különböző felekkel való hiteles elektronikus dokumentum alapú kommunikációt. Ezen fejlesztés eredménye a hivatali kapu. Az -en keresztüli kommunikációval szemben komoly előnyt jelent az, hogy a szervezetek hivatali kapujának egymás közötti kommunikációja, nem utolsó sorban az állampolgárok és hivatalok egymás közötti kommunikációja egy mind a változatlanság, mind a tartalom megismerhetősége szempontjából védett csatornán, bizonylatoltan történik, a kommunikáció későbbi letagadhatóságát kizárva.
Miként léphet kapcsolatba az ügyfél a hivatallal: Az államigazgatási adatvagyon hozzáférésének kiterjesztését támogatja a évi XC törvény (Elektr.info. szabadsagról), mely előírja, hogy a - központi közigazgatási szervek 2006.jan. 1-étől - megyei ÖK-ok és az 50 ezer főnél népesebb városok 2007.jan. 1-étől - kisebb ÖK-ok és egyéb közfeladatot ellátó szervek 2008.július 1-étől a törvényben foglalt kötelezettségüknek a 18/2005 IHM rendelet által előírt módon meg kell felelni. E kötelezettség röviden összefoglalva azt jelenti, hogy a I. Szervezeti, személyzeti adataikat II. Tevékenységre, működésre vonatkozó adataikat III. Gazdálkodási adataikat internetes honlapon ingyenesen, regisztráció nélkül, letölthetően kell hozzáférhetővé tenniük. Párhuzamosan a közzétett információkat leíró adataikat továbbítani kötelesek a központi egységes közadat keresőnek, mely kozadattar.hu címen érhető el.
Intézményi honlap, magyarorszag.hu Az általános elektronikus ügyintézéshez az elektronikus adóbevallással rokon módon szükségesek: -elektronikusan kitölthető eNyomtatványok -kitöltőprogram (hasonló mint az Abev2006 vagy AbevJava) -Regisztrált hozzáférés a KR (KözpontiRendszer) –hez (Ügyfélkapu és Hivatali Kapu), amely által a kitöltött eNyomtatványok hivatalosan továbbíthatóak Az intézményi honlapon tehetik közzé a hivatalok a központilag rendelkezésre bocsájtott Általános Nyomtatvány Tervező programmal készített eNyomtatványaikat, innen töltheti majd le az ügyfél ügyindításhoz magyarorszag.hu honlapon lesz letölthető az Általános Nyomtatvány Kitöltő program, mely segítségével kitölthető, tömöríthető és titkosítható lesz a hivatalos nyomtatvány magyarorszag.hu honlap Általános Dokumentumfeltöltőjével indíthatja útjára elektronikusan kitöltött nyomtatványát az ügyfél
Hogyan működik az ügyfélkapu és a hivatali kapu ? A KR (Központi rendszer) által biztosított adattovábbítási csatorna (internet-posta) ezen keresztül az küldhet hivatalos elektronikus „postát” aki regisztráltatta magát, tehát rendelkezik hozzáféréssel és Értesítési Tárterülettel illetve Szervezeti Postafiókkal Hivatali Kapu Ügyfél Kapu Nem regisztrált állampolgár Hivatali alkalmazott Hivatalok
Egyablakos ügyintézés Az egyablakos ügyintézés bizonyos szempontból az ügyfélkapu által már ma is működik, de egyenlőre csak kevés hivatal érhető el itt. Az igazi egyablakos rendszer akkor alakulhat ki, ha minden hivatal elektronikus adatbázisban őrzi dokumentumait, és egy megindított ügy során nem az ügyfél gyűjti be a különböző kapcsolódó okiratokat, igazolásokat, hanem a hívatal a Hivatali Kapun keresztül maga szerzi be ezeket a különböző szervektől, hatóságoktól.
Köszönöm a figyelmet !