Európai Uniós foglalkoztatási ismeretek és forrásteremtés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
EU-s pályázatírási alapismeretek
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
BAKS KÖZSÉG SZENNYVÍZCSATORNÁZÁSA ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁSA
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttervezés alapjai A „jó projekt” ismérvei
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
EU-s pályázatok írása és módszertana
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése - Pályázati kiírás civil szervezetek.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
A AS PROGRAMOZÁSI CIKLUS FEJLESZTÉSPOLITIKAI INTÉZMÉNY- RENDSZERE.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Európai Uniós foglalkoztatási ismeretek és forrásteremtés TÁMOP 2.5.1-07/1-2008-0172 Pécs, 2009. április 1-3

Munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű csoportok Alacsony iskolai végzettségűek Pályakezdők GYES-ről, GYED-ről, GYET-ről, ápolási díjról visszatérők Gyermeküket egyedül nevelők Tartósan regisztrált álláskeresők 45 év feletti nők és 50 év feletti férfiak Cigányok/Romák Megváltozott munkaképességűek – közöttük a fogyatékos emberek Hátrányos helyzetű települések, kistérségek álláskeresői Szociálisan hátrányos helyzetűek (pl. hajléktalanok) Előzetes letartóztatásban volt, szabadságvesztés, ill. elzárás büntetését töltötte Pécs, 2009. április 1-3

Foglalkoztatás- és szociálpolitika munkahelyek munkanélküliség elleni küzdelem munkajog munkakörülmények/munkakörnyezet munkavállalói mobilitás szociális védelem, szociális biztonság, nyugdíjak Európai Szociális Alap szegénység elleni küzdelem Pécs, 2009. április 1-3

Foglalkoztatás és szociális jogok Foglalkoztatás- és szociálpolitika Megkülönböztetés ellenesség/Rasszizmus elleni küzdelem Nemek közötti egyenlőség Fogyatékossággal élők Pécs, 2009. április 1-3

Az Európai Unió szakpolitikái Energia és természeti erőforrások Foglalkoztatás és szociális jogok Gazdaságpolitika, pénz- és adóügyek Igazságügy és a polgárok jogai Környezetvédelem, fogyasztóvédelem és egészségügy Külkapcsolatok és külügyek Kultúra, oktatás és ifjúság Mezőgazdaság, halászat és élelmiszer-biztonság Régiók és helyi fejlesztés (gondolkozz lokálisan, cselekedj globálisan!?) Tudomány és technológia Üzleti élet Pécs, 2009. április 1-3

Foglalkoztatási célkitűzések Az EU foglalkoztatási céljait, amelyeket a Lisszaboni Stratégia alapján fogalmazott meg, a Nemzeti Foglakoztatási Akcióterv tartalmazza. Eszerint: 2005-re: 67%-ra emelni a foglalkoztatás szintjét, a nők foglalkoztatási szintje érje el az 57%-ot ; 2010-re: 70%-ra emelni a foglalkoztatás szintjét, a nők foglalkoztatási szintje haladja meg a 60%-ot, 50%-ra emelni az idősebbek (55-64 évesek) foglalkoztatási szintjét Pécs, 2009. április 1-3

Kormánycélkitűzések a konvergencia programban Pécs, 2009. április 1-3

Munkanélküliség az EU-ban 2007 július Dánia: 3,2 - legalacsonyabb   EU 27: 6,8 - átlag Magyarország: 7,7 Szlovákia: 10,6 - legmagasabb Pécs, 2009. április 1-3

Pécs, 2009. április 1-3

Pécs, 2009. április 1-3

Pécs, 2009. április 1-3

A magyar munkaerőpiac sajátosságai alacsony foglalkoztatottsági szint- ugyanakkor egyes szakmákban munkaerőhiány viszonylag alacsony munkanélküliségi szint (ráták) magas inaktivitás - az alacsony iskolázottságúak magas aránya a 2. és 3. csoportban Pécs, 2009. április 1-3

A munkaerőpiac néhány fontosabb jellemzője Nagy a mozgás (második szerkezetváltás), lassan nő a foglalkoztatottság, csökken az inaktivitás, jobb minőségű munkahelyek jönnek létre Idősek bennmaradnak, fiatalok kapu előtt Strukturális feszültségek (végzettségek, szakképzettségek, földrajzi elhelyezkedés) Merev munkaerőpiac (mobilitás hiánya, a munkahelykínálat)   Pécs, 2009. április 1-3

Intézményrendszer A Kormány dönt a Nemzeti Fejlesztési Terv (ÚMFT) és az operatív programok tartalmára vonatkozóan az Európai Bizottság számára benyújtandó javaslatokról és jóváhagyja az akcióterveket és azok módosításait Pécs, 2009. április 1-3

Intézményrendszer A Fejlesztéspolitikai Irányító Testület véleményezi az akcióterveket, a pályázatok tartalmát és a pályázatok mechanizmusát A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) feladata az NFT és az OP-k tervezésének, programozásának és megvalósításának koordinációja , valamint az operatív programok megvalósításával kapcsolatos irányító hatósági feladatok ellátása, a pályázati kiírások jóváhagyása Pécs, 2009. április 1-3

Intézményrendszer Az érintett miniszter feladata az akcióterv szakmai kidolgozásában való részvétel, a Kormány szakpolitikájának érvényesítése, javaslatot tesz az akcióterv tartalmára, valamint módosítására Pécs, 2009. április 1-3

Intézményrendszer A közreműködő szervezet (KSZ) az akcióterv alapján a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség koordinációja és felügyelete mellett és a minisztériummal egyeztetve elkészíti a pályázati kiírás tervezetét, egyeztetések után a jóváhagyásokat, engedélyeket begyűjti, majd meghirdeti, fogadja és kezeli a pályázatokat Pécs, 2009. április 1-3

A TÁMOP és TIOP KSZ-e ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (ESZA Nonprofit Kft.) Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága Strukturális Alapok Programiroda (csak TIOP) Pécs, 2009. április 1-3

Monitoring Bizottság (MB) Az operatív programok végrehajtásának nyomon követése Az Akciótervek megtárgyalása Az éves jelentések elfogadása Legfeljebb 35 tagja lehet köztük civil szervezetek delegáltjai Pécs, 2009. április 1-3

Civil partnerség a tervezésben Társadalmi egyeztetések Tervezési dokumentumok az NFU honlapján Társadalmi egyeztetés az alapdokumentumoknál és a kiírások megjelentetése előtt (csak elektronikusan, válasz a beérkező észrevételekre) Pécs, 2009. április 1-3

Civil partnerség a tervezésben Civil delegálás A Pályázat Előkészítő Munkacsoportba (PEMCS) A Monitoring Bizottságokba Pécs, 2009. április 1-3

Az OP-ék végrehajtásának intézményrendszere (2007-2013) Ellenőrző Hat. (+ell-ő szerv-ek) Önkormányzati és területfejlesztési miniszter Igazoló Hatóság ÁROP, EKOP Monitoring Bizottság TÁMOP és TIOP Monitoring Bizottságok KÖZOP Monitoring Bizottság KEOP Monitoring Bizottság Monitoring Bizottságok (7 db ROP) GOP Monitoring Bizottság Monitoring Bizottság Monitoring Bizottság NFÜ - Koordinációs IH Főosztály (VOP) Gazdaság-fejlesztési Programok IH (GOP) Közlekedési Programok IH (KÖZOP) Közigazgatási Reform Programok IH (ÁROP, EKOP) Humán Erőforrás Programok IH (TÁMOP, TIOP) Környezet-védelmi Programok IH (KEOP) Regionális Fejlesztési Programok IH (7 db. ROP) Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezetek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Pécs, 2009. április 1-3

A pályázati rendszer Pécs, 2009. április 1-3

Projekt-kiválasztási eljárások nagyprojekt; kiemelt projekt; kétfordulós pályázat; egyfordulós pályázat. Pécs, 2009. április 1-3

Nagyprojekt Azok a projektek, melyeknek összes költsége a környezetvédelem esetében meghaladja a 25 millió eurót, minden más területen pedig az 50 millió eurót nagy projekteknek minősülnek. (pl. úthálózat fejlesztés, metró, szennyvíz, stb) A nagyprojekteket az operatív program vagy az akcióterv tartalmazza. Pécs, 2009. április 1-3

Kiemelt projekt A Kormány által egyedileg, pályáztatás nélkül jóváhagyott projekt, amelyet az akcióterv nevesítve tartalmaz. Projektgazda költségvetési szerv, 100%-os állami tulajdonban lévő szervezet (pl. regionális munkaügyi központok), önkormányzat, önkormányzati társulás vagy önkormányzati intézmény, egyház. Pécs, 2009. április 1-3

Pályázatos projektek Kétfordulós pályázat előzetes projekt javaslat  bírálat bírálat után a pályázat teljes kidolgozása Egyfordulós pályázat - kizárólag részletes projekt javaslat kerül benyújtásra Itt már lehetnek a civil szervezetek is a kedvezményezettek Pécs, 2009. április 1-3

Alapfogalmak program – projekt – pályázat A programban meghatározott átfogó, nagyszabású, szektoriális vagy földrajzi cél érdekében több, azonos célt szolgáló, de a cél elérését különböző módon megvalósító projektek sorozata (projekttömeg) Pécs, 2009. április 1-3

Projekt: valamilyen változást szolgáló konkrét cél/ eredmény érdekében történő tevékenységek időben, térben, szervezetrendszerben, költségeiben meghatározott sorozata pontosan meghatározott célok (eredmények) elérése megadott időre (kezdési és befejezési időpont adott) adott költségkeret mellett egyszeri tevékenység összetettség, komplexitás saját (átmeneti) szervezeti háttér Pécs, 2009. április 1-3

Pályázat A projekt finanszírozásához szükséges támogatások megszerzése érdekében készített meghatározott rend szerint készült támogatási igény dokumentációja Pécs, 2009. április 1-3

Stratégiába illeszkedő fejlesztési elképzelések Projekt Forrásszerzési lehetőség Pécs, 2009. április 1-3

Projekttervezés, felkészülés a pályázatírásra Pécs, 2009. április 1-3

A jó projekt = jó pályázat ismérvei RELEVÁNS valós igényre alapul cél-orientált a kiírásnak megfelel MEGVALÓSÍTHATÓ jól átgondolt, következetes eredményei mérhetők reális költségvetés világos munkamegosztás előzetesen felmért kockázatok FENNTARTHATÓ a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók Pécs, 2009. április 1-3

Relevancia Követelmények : a projekt pontosan meghatározott célcsoport részletes problémaelemzéssel feltárt valós, igényének kielégítést célozza, illetve problémájukra nyújt megoldást, illeszkedik a program prioritásaihoz és célkitűzéseihez, megfelel a pályázati kiírásban megfogalmazott elvárásoknak. Pécs, 2009. április 1-3

Relevancia Hiba: Ha nem mutatható ki érdemi kapcsolat a projekt cél és a pályázati kiírásban megfogalmazott célok között Ha a projekt csak a támogatási források eléérhetősége miatt került kidolgozásra nem a célcsoport igényeit szolgálja Pécs, 2009. április 1-3

Megvalósíthatóság Követelmények A célok reálisak, a tevékenységek pontosan megtervezettek, és ütemezettek, a tevékenységekből logikusan következik a projekt várt eredménye, az eredmény mérhető, a kockázatok előzetesen felmérésre kerültek, azok a projekt megvalósítását nem akadályozzák, illetve megalapozottak a pályázatban bemutatott kockázatkezelési technikák a költségvetés reális. Pécs, 2009. április 1-3

Megvalósíthatóság Hiba Gyenge helyzetelemzés, nincs mögötte probléma- és célelemzés, nem világos a projekt indokoltsága Nem teljes körű a várható kockázatok feltárása, vagy a feltárt kockázatokra nincs logikus kezelési mód megállapítva Ponttalan és nem alátámasztott a költségvetés, A tevékenységek ütemezése logikátlan, a feladatok nem következnek a projekt célból, a feladatok egymásra épülése és ütemezése nem követhető, nem konzisztens, Pontatlan a dokumentáció, nem támasztja alá a projekt tervezett megvalósítását A korábbi tapasztalatok hiányoznak, vagy nem kerültek hasznosításra Pécs, 2009. április 1-3

Fenntarthatóság Követelmények: a kedvezményezettek, a célcsoport számára nyújtott előnyök, megvalósult eredmények a projekt befejezését követő elvárt időtávon is biztosíthatók Pécs, 2009. április 1-3

Fenntarthatóság Hiba A projekt kedvezményezettekre gyakorolt hatása nem felmérhető, nem igazolható A projekt kedvezményezettekre gyakorolt hatása csak rövid távon igazolható A projekt fenntarthatósága nem biztosított Pécs, 2009. április 1-3

Projektciklus menedzsment (PCM) Programozás Azonosítás (problémák) Kidolgozás Finanszírozás Megvalósítás Értékelés Pécs, 2009. április 1-3

PCM A PCM a program vagy projekt minden szintjén használható, a logikai keretmátrixon alapul A PCM segít megtalálni - az igazi problémát - a problémák közötti kapcsolatot - a legjobb megoldást - a megoldások közötti kapcsolatot az érintetteket - akikkel problémák lehetnek - akik segíthetnek Pécs, 2009. április 1-3

Pályázati dokumentáció részei Pályázati felhívás Pályázati útmutató Pályázati adatlap Részletes költségvetés specifikáció Projekt adatlap kitöltési útmutató Esélyegyenlőségi útmutató Fenntartható fejlődés útmutató Támogatási szerződés és útmutatója Pécs, 2009. április 1-3

Pályázati felhívás Rövid, 5-6 oldal A pályázat célja, rendelkezésre álló forrás A pályázók köre A pályázat tartalma Pénzügyi támogatás (a támogatás formája, mértéke, összege) Kiválasztási kritériumok Adminisztratív információk (a benyújtás módja, ideje) Pécs, 2009. április 1-3

Pályázati útmutató Részletes (40-100 oldal) kifejtése a pályázati felhívásnak. Megtudható belőle minden fontos információ pl. a pályázati kiírás hátteréről, alapvető céljairól, részcélokról. Pécs, 2009. április 1-3

Pályázati adatlap A projekt összegző adatai: A projekt címe (max. 250 karakter) A projekt megvalósulásának helyszíne A projekt megvalósításának kezdete – vége A projekt elszámolható költségei - az igényelt támogatás összege (ezer Ft) - a támogatás mértéke (%) A pályázó adatai: neve, címe, számai (TEÁOR!), gazdálkodási adatok Pécs, 2009. április 1-3

Pályázati adatlap – a projekt rövid(!) összefoglalása Az összefoglalás során ki kell térnünk mi az a probléma, és kit érint, amin javítani szeretnénk Mit tervezünk megvalósítani és kivel Mi lesz az eredmény és a hatása a projektünknek Figyelem! Ez max 250 leütés általában. Pécs, 2009. április 1-3

A pályázó bemutatása – jelenlegi helyzet (adatlap szerint, 4000 karakter) Ismertesse a szervezet történetét. (Mutassa be az alapítás és egyéb jogi státuszban bekövetkezett változásokat, dátummal együtt). HF Mutassa be a szervezet szolgáltatásait/tevékenységi körét és ezek piaci helyzetét. HF Ismertesse főbb szervezeti céljait és fejlődési lehetőségeit! Kérjük, amennyiben lehetséges, számszerűen adja meg céljait. HF Pécs, 2009. április 1-3

A pályázó bemutatása – jelenlegi helyzet (magyarázat) Az alapítás, az azóta bekövetkezett változások pontos dátummal, misszió célszerű bemutatni a stratégia terv főbb elemeit: a fejlesztési lehetőségeket és a kijelölt irányokat, a terv eddigi megvalósulásának eredményeit, illeszkedését jelen pályázati célhoz Referenciákat (pl. együttműködési megállapodás) Pécs, 2009. április 1-3

A pályázó bemutatása A szervezet alapítói (tulajdonos/alapító/felügyeleti szerv) a szervezet felépítése, a pályázatért felelős szervezeti egység/személy helyzete, függetlensége a szervezeten belül a pályázat miként járul hozzá a szervezet leírt céljaihoz, fejlődési lehetőségeihez az elmúlt öt évben állami támogatásból megvalósított projekteket a projekt megvalósításának időpontjában milyen egyéb jelentős projektet valósít meg milyen humán erőforrást tud a projekt végrehajtásához rendelkezésre bocsátani milyen, nem az elnyert támogatásból megvásárolt tárgyi vagy immateriális eszköz (pl.licencek, szoftverek), ingatlan, vagy egyéb nem emberi erőforrás szükséges a projekt tevékenységei közül melyiket végzi saját kivitelezésben és mely tevékenységekbe von be külső szállítót vagy egyéb együttműködő partner szervezetet Pécs, 2009. április 1-3

A PROJEKT RÉSZLETES BEMUTATÁSA Kérjük, fejtse ki a projekt indokoltságát (szükségletelemzés, eredmények megadása) A projekt hosszú távú és közvetlen céljai A projekt célcsoportját a projektben részvevők adatai a fejlesztés részletes szakmai tartalmát a projekt tevékenységek szerinti ütemezése Pécs, 2009. április 1-3

A projekt költségvetése A PÁLYÁZAT SIKERÉNEK EGYIK KULCSA Legyen: részletes, tételes, reális! A költségvetés elemei: Előkészítés költségei Emberi erőforrás Dologi kiadások Szolgáltatások vásárlása Működési költségek Pécs, 2009. április 1-3

Számszerűsíthető eredmények INDIKÁTOROK!!!!! A pályázati kiírásban meghatározzák a kötelezően teljesítendő indikátorokat, ezen túl csak mértékkel vállaljunk Példa: Indikátor Output Eredmény Hatás Képzés Résztvevők száma Sikeresen elvégzettetek száma A megszerzett tudást hasznosítók száma Pécs, 2009. április 1-3

Kockázatok A kockázat mindig projektfüggő A kockázat olyan bizonytalan esemény vagy körülmény, amelynek bekövetkezését valószínűsíthetjük, és ha bekövetkezik, pozitív vagy negatív hatást gyakorol a projekt céljaira. A projekt tervezése során kell felmérni azokat a kockázatokat, amelyek befolyásolhatják a projekt vagy/és eredményének, hatásának megvalósulását. Pécs, 2009. április 1-3

Kockázatok A kockázatok felmérésénél azokat célszerű elemi szintre lebontva, résztevékenységenként megállapítani. A kockázatok értékelését két szempontból kell vizsgálni: mi a kockázat bekövetkezési valószínűsége ? mi a várható hatása ? A konkrét kockázati eseményekhez érték is rendelhető: a kockázat bekövetkezési valószínűsége x költsége, ha bekövetkezik = kockázat várható költsége (Pl.: ha 10 % az esélye, hogy az alvállalkozó nem határidőben teljesít, és emiatt 1 Millió Ft többletköltség adódhat, a kockázat várható költsége 100.000 Ft. ) Pécs, 2009. április 1-3

Kockázati térkép, vagy a kockázati mátrix A kockázatértékelést megjeleníthetjük úgynevezett kockázati térképeken, vagy a kockázati mátrixban: A= alacsony kockázatok K= közepes kockázatok M= magas kockázatok magas K M közepes alacsony A hatás valószínűség Pécs, 2009. április 1-3

Kockázatok Tervezési kockázat Műszaki kockázat Gazdaságossági kockázat Etikai kockázat Környezeti kockázat Politikai kockázat Pécs, 2009. április 1-3

A kockázatok kezelése Kezeljük Áthárítjuk Megszüntetjük Elviseljük Mit kezdjünk a kockázatokkal? Tartalma, megjelenése Kezeljük A projekt áttervezésével a kockázat bekövetkezési valószínűségének vagy/és hatásának csökkentése Áthárítjuk A kockázatviselés áthelyezése, pl.: biztosítás, kötbér kikötése Megszüntetjük A kockázat nem szüntethető meg csak mérsékelhető aktív kockázatkezeléssel. Megszüntetni csak úgy tudjuk, ha elállunk a projekt megvalósításától. Elviseljük A szervezet kockázatviselő képességének függvénye – milyen veszélyt, veszteséget képes elviselni, tolerálni. Pécs, 2009. április 1-3

Tájékoztatási követelmények A projektek nyilvánosságának biztosítása szükséges, mert: EU rendelet rögzíti A transzparencia (átláthatóság) érdekében A nyilvánosság egyben a projekt kommunikációja is Pécs, 2009. április 1-3

A kommunikáció szintjei Projektszervezeten belüli kommunikáció Az intézményrendszer felé történő Külső szervezetek felé irányuló (arculati kézikönyv) Pécs, 2009. április 1-3

Kommunikációs stratégia Az érintettek és érdekeltek felé kommunikálunk Változó időközönként Változó terjedelemben és mélységben Kulcstényező a kommunikáció! Pécs, 2009. április 1-3

Kommunikációs terv Pécs, 2009. április 1-3

Fenntarthatóság Fontos, hogy be tudjuk mutatni, a program a támogatás után is életképes lesz és tovább folytatódik. Három féle fenntarthatóságról beszélhetünk: Szakmai Pénzügyi Intézményi Pécs, 2009. április 1-3

Az esélyegyenlőség és a fenntartható fejlődés szempontjainak érvényesítése konkrétan határozzuk meg, hogy mi lesz a projekt hatása a horizontális célkitűzések megvalósítása terén. a projekt előkészítése projekt megvalósítása során a munkafolyamatokban a projekt eredményeiben Pécs, 2009. április 1-3

Esélyegyenlőség érvényesülése Kötelező és fontos eleme a pályázatnak Férfiak és nők közötti különbségek csökkentése Fogyatékossággal élők Kisebbségek Pécs, 2009. április 1-3

A 6 FŐ ESÉLYEGYENLŐSÉGI TERÜLET Családbarát munkahelyi körülmények megteremtése, erősítése Nemek (férfiak és nők) közti esélykülönbségek csökkentése Az akadálymentesítés előrehaladása Fogyatékossággal élők életminőségének és munkapiaci esélyeinek javítása Cigányok/romák életminőségének és munkapiaci esélyeinek javítása Más hátrányos helyzetű csoportok munkapiaci és társadalmi esélyeinek javítása Pécs, 2009. április 1-3

Hátrányos helyzetű munkavállaló minden olyan 25. életévét be nem töltött személy, aki még nem állt rendszeres, fizetett alkalmazásban; minden olyan súlyos testi, szellemi vagy lelki betegségből fakadó fogyatékossággal élő személy, aki ennek ellenére képes belépni a munkaerőpiacra; minden olyan, a Közösség területére munkavégzés végett beköltöző vagy már beköltözött, vagy ott letelepedett migráns munkavállaló, aki és/vagy nyelvi képzésre szorul; minden olyan személy, aki legalább háromévi kihagyás után újra dolgozni kíván, különösen azok, akik munkájukat a családi élet és a hivatás összeegyeztetésének a nehézségei miatt adták fel, a munkába állás utáni első hat hónapban; minden olyan 45. életévét betöltött személy, aki nem szerzett középfokú vagy azzal egyenértékű képesítést; minden hosszú távon, azaz megszakítás nélkül 12 hónapig munkanélküli személy, a munkába állás utáni első hat hónapban. (a 68/2001/EK rendelet alapján): Pécs, 2009. április 1-3

ESÉLYEGYENLŐSÉG MINDEN PÁLYÁZATBAN: VÉGIG KELL GONDOLNI HOGY A TERVEZÉSNÉL, MEGVALÓSÍTÁSBAN, MŰKÖDTETÉSBEN HOGY JELENHET MEG POZITIV – FŐ CÉL AZ ESÉLYEGYENLŐSÉG MEGTEREMTÉSE ORIENTÁLT - HOZÁJÁRUL, DE NEM EZ AZ ELSŐDLEGES CÉL SEMLEGES – BIZTOSÍTJA, NINCS DISZKRIMINATIV ELEM Pécs, 2009. április 1-3

Környezeti fenntarthatóság Nem elég, hogy a projektünk nem rombolja a környezet, be kell mutatni a projekt környezeti fenntarthatóságát: milyen lépéseket teszünk a környezet tudatos védelme, a környezetszennyezés elhárítása érdekében. Pécs, 2009. április 1-3

Nyilatkozatok Több oldalnyi nyilatkozat, de ügyelni kell a kitöltésénél, ne legyen automatikus! Pécs, 2009. április 1-3

KÖSZÖNÖM A KITARTÓ FIGYELMET Dr. Bényei Andrásné Nonprofit Szövetség 1132 Budapest, Alig utca 12. Pécs, 2009. április 1-3