A családsegítők világa Mózer Péter „Nincs társadalom, mely virágzó és boldog lehetne, ha tagjainak nagyobb része szegény és nyomorult.” (Adam Smith)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Civil szervezetek működési környezetének javítása Közvélemény-kutatás 1.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Tájékoztatás a munkaerő-piaci szolgáltatásokról
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ Családsegítő Szolgálatának bemutatása Készítette: Varga TündeHeves,
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
általános főig. helyettes
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Szükségletfelmérés TÁMOP /1.
Újraelosztási irányok Mózer Péter Újraelosztási irányok Hilscher Rezs ő Szociálpolitikai Egyesület Államháztartás jóléti újraelosztása munkacsoport.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
„Út a munkához” program tapasztalatai
A helyettes szülői ellátás működése
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

A családsegítők világa Mózer Péter „Nincs társadalom, mely virágzó és boldog lehetne, ha tagjainak nagyobb része szegény és nyomorult.” (Adam Smith)

Miről lesz szó? Egy survey felmérés tanulságai: 1. 1.A felmérés módszertana, célok 2. 2.Főbb kutatási adatok ismertetése 3. 3.Levonható társadalompolitikai konzekvenciák

Survey felmérés módszertana A „Családsegítést nyújtó szervezetek vizsgálata” című kutatás a TÁMOP kiemelt program keretén belül (III. pillér, kutatásvezető: Mózer Péter) készült. Az adatfelvételre 2011 januárjában és februárjában került sor, méghozzá úgy, hogy a kérdezőbiztosok maguk is szakmabeliek (a szociális módszertanok munkatársai), míg a megkérdezettek az adott szolgálat vezetői voltak. A tervezett mintanagyság 346 intézményt foglalt magában, amiből a kérdezés során 333 interjú valósult meg.

A felmérés eredeti célkitűzése annak vizsgálata, hogy a családsegítő szolgálatok a szociális szolgáltatási rendszeren belül, valamint egyéb jóléti szolgáltatások között mennyire lennének képesek koordináló (kapu) funkció betöltésére. Ennek értelmében a kérdőív struktúrája sem kimondottan az ügyfélkörre koncentrált, hanem az alábbi dimenziókra: 1. 1.technikai ellátottság (PC, internet, szkenner, nyomtató stb.); 2. 2.dokumentációs rendszerek; 3. 3.személyi feltételek (szakdolgozók, technikai személyzet, önkéntesek); 4. 4.szervezeti forma (gazdasági keret, szakmai kapcsolatok); 5. 5.nyújtott szolgáltatások típusai és jellemzői; 6. 6.szociális problémák percepciója, valamint szolgáltatási-hiányok feltérképezése; 7. 7.intézeten kívüli együttműködési formák, a különböző jóléti és nem-jóléti intézményekkel való kapcsolattartás feltérképezése; 8. 8.szakmai fórumok szerepe.

A családsegítést nyújtó szervezetek

Ki az „átlagos” ügyfél? ~ középkorú, 8 általánost végzett, községben élő álláskereső. KSH OSAP 2009 é letkor 18 é v alatt é v k ö z ö tt é v k ö z ö tt é v k ö z ö tt é v felett 12 ö sszesen 100 h á ztart á st í pus p á r gyerekkel 35 párpár 15 egysz ü lős ht. 14 egyed ü l é lő 25 egy é b ht. 11 ö sszesen 100 gazdas á gi aktivit á s akt í v 16 á ll á skereső 36 akt í v kor ú inakt í v 20 nyugd í jas 17 eltartott11 ö sszesen 100 Forrás: OSAP adatbázis, 2009 (saját számítás) A családsegítést végző szerveztek ügyfeleinek iskolai végzettsége (2009, %)

Szakmai stáb A szolgálatok többségében teljes munkaidőben foglalkoztatott, főiskolát végzett nők dolgoznak. Végzettségüket tekintve majdnem felüknek szociális munkás diplomával rendelkeznek.

Tevékenységek, szolgáltatások Legnagyobb arányban (24 és 22 százalékban) az információnyújtás és tanácsadás, továbbá az esetkezelés jelent meg a nyújtott szolgáltatások között. A szolgáltatások 16 százaléka pszichológiai tanácsadásból áll, 11 százalékot viszont a kliensek számára végzett ügyintézési munkálatok tesznek ki.

Észlelt problémák és rá adott válaszok

Az adott probléma kezelése és súlyossága közötti összefüggés

A családsegítést nyújtó szerveztek intézményi kapcsolatainak gyakorisága a nyújtott tevékenységek („ügyek”) szerinti megoszlása alapján (%)

Mely „ügyekben” jellemző az együttműködés? Amikor együtt vesszük számba az együttműködés különböző mutatóit és azt, hogy egy-egy ügy során mennyi intézménytípus, -rendszer mozgósítódik, megállapítható, hogy a családsegítést nyújtó szervezetek elsősorban az intézményi elhelyezés, az álláskeresési ügyek során, valamint a segélyezés területén, a pénzbeli ellátások igénylésekor, illetve a szociális ügyintézés közben tartanak fenn kapcsolatot más intézményekkel. Ezek azok az „ügyek”, amelyek az esetek számottevő részében „előhívják” (kikényszerítik) az együttműködést. Másképpen megfogalmazva: úgy tűnik, hogy amikor közös munkáról beszélünk, azoknak egy része a közszolgálati (elsősorban a jóléti) intézményrendszerben való tájékozódást segíti. Másik fele pedig a hozzáférés, az igényjogosultság megszerzésének egyik csatornája.

Összegzés: főbb megállapítások Az intézményrendszer duális szerkezetű Az ügyfélkör: többségük aktív korban lévő szegénységben élő család A szakdolgozók: magasan kvalifikált szakemberek Nyújtott szolgáltatások: egyéni esetkezelés; információszolgáltatás; ügyintézés Együttműködés: Helyi szervezetekkel (PH, gyerjo, munkaügy), általában 2-5 településre kiterjedően, az ügyfelek harmadát bevonva, intézményelhelyzés; álláskeresés; szociális ügyintézés (főként: segélyezés) eseteiben.

Összegzés: észlelt problémák és a rá adott válaszok Súlyos problémák: Társadalmi és gazdasági működésből fakadó feszültségek! Kezelés: Kapcsolati nehézségek, krízishelyzetek. A lényeg a probléma beazonosítása!

Akkor mit is látunk a survey felmérés adataiból? A családsegítést végző szerveztek, egy duális struktúrában, jellemzően a szűkebb (mikro)térség igazgatási és szociális szolgáltatási rendszerébe bekapcsolódva végzik munkájukat. A tevékenységük döntően az egyéni problémák kezelésre koncentrál, melyben nagy szerepet kap az információnyújtása és az ügyintézés.

Levonható társadalompolitikai konzekvenciák

Társadalmi feltételek életesélyek

Gazdasági válság

Zavar az ellátórendszerben

Társadalompolitikai irányok jogosultságok megszűntetése represszív szegénypolitika központosítás

Nem egy doboz, amibe mindent be lehet pakolni!

Szervezeti – szabályozási változás Humánerőforrás-allokáció Segélyezési rendszer átalakítása esetmenedzser

Új szolgáltatási csomag tartalma Lakhatási problémák kezelése Aktiválási politikákban való részvétel

Arra a kérdésre, hogy „Milyen olyan tevékenységre lenne szüksége a környéken élőknek, amit nem nyújt a családsegítő” a 333 intézményvezetőből 300 válaszolt, átlagosan 2,6 hiányzó szolgáltatást jelölt meg. Talán nem véletlen, hogy a leginkább hiányolt szolgáltatás az adósságkezelés.

Az együttműködés csak célcsoportok mentén lehet elképzelni! -Megváltozott munkaképességűek; -Fiatalok; -Képzetlenek, iskolázatlanok (tartós mn); -kisgyermeket nevelő szülők; -szenvedélybetegek; -lakásprobléma, rezsihátralékosok.

Egy elképzelt rendszer sémája: Munkaügyi és szociális szolgáltatások horizontális kapcsolódása közép szint kistérség település Szolgált atások Munkaügyi kirendeltség Szocpol Tanács INTEGRÁLT SZOLGÁLTATÁSOK esetmenedzser Aktiválási politikák Ü G Y F E L E K Munkaügyi központ

Szakmai, intézményi kapcsolatok Középszint megerősítése esetmendzser Prioritások A kapu és a támogató funkció erősítése!

Ehhez alapvető változásként szükséges a segélyezési rendszer átalakítása