Szubjektív jóllét fogyasztási és ökológiai korlátok mellett

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Republikon Tolerancia-kutatások
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
Maria Csutora, Ph.D Corvinus University of Budapest
Harazin Piroska - Kollár László A MI KÜLDETÉSÜNK, HOGY FELKÉSZÍTSÜNK A KÜLDETÉSEDRE A Boldogság Közgazdaságtana Konferencia; Budapest, március 28.
3.tétel GDP,GNI.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Egyetemes értékek az egyetemen kutatás
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Winnie the pooh & friends
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
© GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február 27.1 A MIKROSZINTŰ FOGYASZTÁS MAKRO HATÁSAI © GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Hogyan és miért vállalkozzunk?
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
A gazdasági fejlettség mutatói
A munkapiac és az összkereslet
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A magyar háztartások fizetési szokásai
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Környezetértékelési módszerek
Kliensoldali Programozás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
A bioszféra 2 kísérlet. A bioszféra 2 kísérlet.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András Pénzügyi Csúcstalálkozó II. / Financial Summit II. - Budapest, szeptember.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
IV. Terjeszkedés 2..
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
Az elektromos áram.
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
Budapesti liturgiai felmérés 2012 Válaszadók száma: 26 fő.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Tájékoztató NGM_AK004.
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Véradás Véradási szándékot és viselkedés befolyásoló tényezők feltárása, különös tekintettel a kommunikáció hatékonyságának vizsgálatára esettanulmány.
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Magyarország helye a világ értéktérképén
Előadás másolata:

Szubjektív jóllét fogyasztási és ökológiai korlátok mellett Dr. Csutora mária Dr. Zsóka ágnes

Előzmények Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt, 2009-2011. NTNU és hat magyar kutatóintézet együttműködése Egyik résztéma a fenntartható fogyasztás egyéni tudatosságon alapuló és társadalmilag determinált tényezői One More Awareness Gap? The Behaviour-Impact Gap Problem, Journal of Consumer policy 2012/1 Csutora M., Zsóka Á. (2014): May spirituality lead to reduced ecological footprint? Conceptual framework and empirical analysis, World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, Vol 10, No. 1, 88-105, Meglepően nagy nemzetközi visszhang (New York Times, State of the World, 57 hivatkozás) Pl. http://www.nytimes.com/roomfordebate/2012/07/30/responsible-shoppers-but-bad-citizens/individual-actions-just-dont-add-up-to-environmental-change

A fenntartható jóllét fantomkereke és effektív lapátjai Gazdaságon kívüli tényezők

New York Times: http://www. nytimes Folk wisdom is naïve and historically uninformed. they almost never drive policy or legislation in the straightforward way suggested by the metaphor of “voting with our dollars.” Change is e the result of pressure from advocacy groups, experts, some segments of business and other constituencies Juliet Schor is a professor of sociology at Boston College once a person is reusing grocery bags and driving a hybrid car, maybe it is time to look into solar panels for the roof. Zem Joaquin is the founder of Ecofabulous.com. If you want to guide consumer behavior, go through the price mechanism. Don’t just “vote with your dollars.” Vote. Gernot Wagner, an economist at the Environmental Defense Fund Growing consumer awareness, combined with campaigns by nonprofits, has proven capable of motivating major multinational corporations to change (often in the face of failed government regulation). Dara O'Rourke, an associate professor of environmental science, policy and management at the University of California, Berkeley

Új kutatás: OTKA. Szubjektív jóllét fogyasztási és ökológiai korlátok mellett (2012-2015) Milyen stratégiák léteznek a magyar társadalomban arra, hogy a válságból fakadó fogyasztáscsökkenés mellett szubjektív jóllétüket megvédjék?

Kutatási kérdések Hogyan élték meg a különböző társadalmi csoportok a gazdasági válságot? Milyen alkalmazkodási stratégiák alakultak ki? Hogyan érintették ezek az alkalmazkodási stratégiák a szubjektív jóllétet?

A kutatás lépései 1. fázis. Kvalitatív kutatás. Rendszertérképezés. A különböző homogén csoportok alkalmazkodási stratégiájának feltárására.

Példa (Sedlacko, 2011)

A rendszertérkép elemei Változók: a háttérben álló tényezők, amelyek változásáról legalább annyit tudunk mondani, hogy jobb/rosszabb, kisebb/nagyobb, ritkább/gyakoribb irányba változott. Nyilak (kapcsolatok). Ha a két változó ugyanabban az irányban változik () jel a nyíl mellett, ha az egyik változó növekedése esetén a másik csökken () a nyíl mellett.

Cafeteria Megszűnése (jövedelem -) Tömeg- Közlekedésre Fordított összeg (-) Jóllét     Válság hatása Életstílus változás Jólléti változás

Olykor létrejönnek pozitív hatások is Cafeteria Megszűnése (jövedelem -) Tömeg- Közlekedésre Fordított összeg (-) Jóllét        Fittebb vagyok   Többet gyaloglok

VALÓS változásokat tüntessünk fel, ne elméleti, elképzelt logikai kapcsolatokat. Hogyan hatott a válság az Ön vagy családja életére?

Válság Hatása 3. Válság Hatása 1. Jóllét Életstílus változás 3 Válság Hatása 4. Válság Hatása 2.

Lehetnek közbülső változók. Lehetnek hurkok. Lehetnek késleltetések. Lehet harmadik változó, amely illuzórikus kapcsolatot eredményez.

2. Fázis: egyszerűsítés Általában túl sok a változó belőlük, így fontos a leglényegesebbek kiemelése. Sok tényező összefoglalható egy „ernyőváltozó” alá Feladat: az előbbi rendszertérkép egyszerűsítése oly módon, hogy ne maradjon több, mint 7 lényeges változó.

Melyik az igazi kérdés? Jövedelem – szubjektív jóllét összefüggése Easterlin paradoxon, Veenhoven, aspirációs elmélet (Kasser, Knopp& Matos), Inglehart és a posztmodern értékrend, Magyarországra: Lelkes, Takáts Jövedelem – ökológiai lábnyom összefüggése (nemnövekedés elmélet Kallis, happy degrowth Nørgård), Ökológiai határok- szubjektív jóllét Lenzen & Cummins, Constanza, Kocsis Tamás (2012)

GDP/ fő és a boldogok aránya Forrás: World Values Surveys; GDP per capita from United Nations Statistics Division— National Accounts. Idézi: Constanza et al. (2009): Beyond GDP

Income and subjective wellbeing Unhappy deprived Happy materialists Subjective wellbeing income

Nettó háztartási jövedelem és elégedettség- Mo. 2010

A pénz hiánya boldogtalanná tesz ≠ A pénz tesz boldoggá tesz Hamis regressziós egyenes Szubjektív jóllét Boldog magas jövedelmű Boldog közepes jövedelmű Deprivált és boldogtalan Ökológiai lábnyom Forrás: Csutora(2012) Happy sustainability as lifestyle, Scorai Proceedings, Bregenz, 2012.

Életsílus választás és szubjektív jóllét Egy főre eső jövedelem Deprivációs zóna Nem deprivációs jövedelmi szint Boldog nem anyagias, kisebb ökológiai lábnyom Boldog anyagias, nagy ökológiai lábnyom

Empirikus kutatás hipotézisei A: Létezik a boldog nem anyagias csoport is a társadalomban. B: Ezen csoport szubjektív jólléti szintje eléri a magas jövedelmű anyagias csoportét, miközben ökológiai lábnyoma lényegesen alacsonyabb.

Empirikus kutatás 2010. Reprezentatív felmérés ,1013 válaszadó. Kérdőív lekérdeztetését a TÁRKI végezte. A kérdőív: ökológiai lábnyom komponensek, szubjektív jóllét, környezettudatosság (Eurobarométer alapján) életmód demográfiai kérdések

Ökológiai lábnyom számítás hibrid módszerrel BOTTOM-UP Élelmiszerlábnyom bottom-up, étrend alapján Energialábnyom, bottom-up, háztartási energia számla alapján (elektromos és fűtési) TOP-DOWN Közlekedés: mindkét módszerrel top-down jobb eredményt adott Kis tételek: top-down, kiadási szerkezet és országos adatok alapján Ökológiai lábnyom

A klaszterelemzés eredménye

Kutatási eredmények I. Az élettel való elégedettség és a boldogság is ellentmondásos viszonyban van a jövedelemmel. A rossz anyagi helyzet boldogtalanná és elégedetlenné tehet, de a magasabb jövedelem nem feltétlenül tesz boldogabbá és elégedettebbé. A gyermekek száma a boldogság megbízhatóbb mutatója, és ugyanez igaz a prioritási sorrendben a legfontosabbaknak tekintett elemekre. A szeretet, a család, a karrier és az önmegvalósítás relatív fontossága nagyban befolyásolja az egyén érzékelt boldogságát. A boldogtalan emberi kapcsolatok sokkal erősebb negatív hatást gyakorolnak a boldogságra (és az elégedettségre is!), mint a pénz hiánya vagy a munkanélküliség.

Kutatási eredmények II. A boldogság skála két végén levők bizonyultak a leginkább környezettudatosnak –merőben eltérő okokból. A nagyon boldog emberek belső motiváltságból környezettudatosak; ez tükröződik magas jövőbeli cselekvési hajlandóságukban is. A nagyon boldogtalan embereket a pénzügyi korlátok teszik szerénnyé, de ha tehetnék, másképp élnének, többet fogyasztanának - jövőbeli cselekvési hajlandóságuk az átlagosnál alacsonyabb. A környezettudatos attitűd nem egyenlő a kis ökológiai lábnyommal és az alacsony fogyasztással – a magasabb jövedelem túlkompenzálhatja a tudatos hozzáállást. A vallásosság szoros korrelációt mutat a fenntartható életmóddal: a magukat vallásosnak tartó emberek több környezettudatos tevékenységet végeznek. A mélyen vallásos emberek egyértelműen boldogabbak, mint a kevésbé vagy egyáltalán nem vallásos emberek.